سلامتی و پزشکی

بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ با کدام دندان بسازیم؟

تاریخ ارسال:

14 آگوست 2021

از دست دادن یک یا چند دندان یکی از مواردی است که اکثر ما به آن اهمیت نمی دهیم. اما ، خوشبختانه ، پس از این رویداد ناگوار ، ممکن است از یک پروتز دندان استفاده کنید که به اندازه دندان طبیعی شما باشد. به طور کلی ، دو گزینه برای ساخت پروتز دندان وجود دارد: بریج و ایمپلنت. اما کدام یک از دو گزینه برای شما مناسب تر است؟ آیا بریج خوب است یا ایمپلنت است؟ بریج دندان چه مزایا یا معایبی دارد؟ مزایا یا معایب ایمپلنت چیست؟ در این مقاله ، ما از آخرین اطلاعات پزشکی استفاده می کنیم تا دریابیم کدام بریج یا ایمپلنت دندان بهتر است و هر کدام از این دو گزینه برای ساخت دندان برای چه کسانی مناسب است. مراقب مجله پزشکی Apple Health باشید.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان
ایمپلنت ها و پل های دندان از نظر هزینه ، زیبایی ، استحکام و تکنیک ساخت با یکدیگر تفاوت دارند. با مقایسه این دو گزینه از این نظر ، سعی می کنیم در این قسمت مشخص کنیم که بریج دندان خوب است یا ایمپلنت.
مقایسه پل ها و ایمپلنت ها از نظر فنی
به زبان بسیار ساده ، در ساخت بریج یا بریج دندان ، دو دندان در دو طرف فضای خالی به عنوان محل نصب پایه پل و پر شدن وسط بین آنها در نظر گرفته می شود. بنابراین ، برای قرار دادن بریج ، حداقل دو دندان دیگر باید تراشیده شود تا پایه های پل روی آنها قرار گیرد. این به این دلیل است که دو دندان کناری که پایه پل روی آنها قرار دارد باید کوچکتر شود تا بریج کاملاً جا بیفتد.

اگر این دندان ها پر شدن زیادی داشته باشند یا نیاز به پوشش یا پیش پوشش داشته باشند ، مسئله بزرگی نخواهد بود زیرا به هر حال این دندان ها نیاز به برش و روکش دارند. با این حال ، اگر دندانهای مورد استفاده برای پایه ها سالم یا فقط کمی پر شده باشند ، استفاده از بریج باعث از بین رفتن مقدار زیادی عاج می شود که در این حالت ایمپلنت روش مناسب تری است.
بر خلاف بریج ، ایمپلنت این مزیت را دارد که می تواند دندان خالی را به طور جداگانه بدون آسیب رساندن به دندانهای مجاور جایگزین کند ، زیرا ایمپلنت به طور مستقل و به عنوان یک پروتز قوی و دائمی در استخوان فک قرار می گیرد و نیازی نیست شما مجبور نیستید دندان های دیگر را خرد کنید. دندان ها ایمپلنت همچنین برای کسانی که دندان های بیشتری را در یک فک از دست داده اند روش خوبی است و برای مثال نیمی از فک یا یک فک کامل نیاز به تعویض دندان دارند. در این افراد به طور کلی نمی توان از پل استفاده کرد ، زیرا هیچ پایگاه نهایی برای قرار دادن پل وجود ندارد. اگرچه ایمپلنت این مشکل را ایجاد نمی کند و این پایه را می توان در هر قسمتی از فک قرار داد.
مقایسه پل ها و ایمپلنت ها با توجه به وضعیت سلامت دهان و دندان
افرادی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند ، سیگاری ها ، دیابتی ها و افراد مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی به طور کلی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نیستند ، زیرا پروتز ایمپلنت فلزی که در فک قرار می گیرد باید به مرور با فک جوش بخورد. ممکن است پاره شود ، اما بهداشت ضعیف دهان و ضعف خون رسانی یا سیستم ایمنی بدن مانع از این اتفاق می شود و موفقیت درمان ایمپلنت را مشکل می کند.اگرچه پلها همچنین نیاز به بهداشت دارند ، اما تکنیک پل در این موارد م moreثرتر است.
مقایسه تعمیر و نگهداری ایمپلنت و بریج دندان
یکی از معایب بریج دندان عدم دسترسی به نخ دندان به تمام سطوح دندان و مشکلات هنگام مسواک زدن است. افرادی که پل دارند نیز باید از نخ زیر پل استفاده کنند. از طرف دیگر ، ایمپلنت ها نیازی به کار اضافی برای نخ دندان و مسواک زدن ندارند و از این نظر آنها مانند دندانهای معمولی هستند.
هزینه ایمپلنت و بریج دندان را مقایسه کنید
هزینه بریج کمتر از ایمپلنت است ، اما باید در نظر داشت که در بسیاری از موارد ، بریج باید بعد از چند سال تعویض شود و هزینه های اضافی را به بیمار تحمیل کند. ایمپلنت ها معمولاً یک روش مادام العمر هستند و از آنجایی که در چند مرحله و در مدت چند ماه انجام می شوند ، افراد می توانند هزینه آن را در چند مرحله پرداخت کنند. با این حال ، برای بسیاری از بیماران ، هزینه مسئله بسیار مهمی است و گاهی اوقات عامل اصلی تصمیم گیری آنها است ، اما بهتر است علاوه بر هزینه ، تمام مزایا و مزایای ایمپلنت و بریج دندان را در نظر بگیریم.
مقایسه مقاومت مکانیکی دندان ها و قدرت جویدن بریج ها و ایمپلنت های دندانی
هیچ یک از این دو روش ساخت دندان بریج و ایمپلنت قدرت دندانهای طبیعی را ندارند ، اما اگر بخواهیم آنها را مقایسه کنیم ، هم از نظر استحکام و مقاومت خود دندان و هم از نظر استحکام نسبت به بریج برتری دارد. جویدن
مقایسه پل ها و ایمپلنت ها در جلوگیری از تخریب فک و لثه
همانطور که گفته شد ، پروتز ایمپلنت که عموماً از فلز تیتانیوم ساخته می شود ، پس از مدتی با فک ادغام می شود که به تقویت فک و جلوگیری از انحطاط فک و لثه در مناطقی که دندانهای طبیعی آنها کشیده شده است ، کمک می کند.

معمولاً فک نه تنها در قسمت توخالی تجزیه می شود ، بلکه قسمتهای اطراف قسمت خالی نیز به مرور زمان خراب می شوند که در دراز مدت بر استحکام دندانهای مجاور نیز تأثیر می گذارد. ایمپلنت در مقایسه با بریج از این مشکل جلوگیری می کند ، زیرا پروتز فضای دندان را در فک پر می کند.
پل زیباتر است یا پروتز؟
نمی توان به این سال قاطعانه پاسخ داد. اگرچه ایمپلنت ها نتایج زیبایی بهتری دارند ، اما در برخی موارد پروتز می تواند زیباتر به نظر برسد. در مورد زیبایی ، نظر دندانپزشک می تواند در تصمیم گیری بسیار مفید باشد.
تصمیم قطعی ؛ بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟
با مقایسه موارد قبلی می توان نتیجه گرفت که برای کسانی که دندان های خود را از دست داده اند ، تکنیک کاشت عموماً بریج برتر است و ممکن است جایگزین مناسب تری برای دندان های طبیعی باشد و هنگام جویدن احساس طبیعی تری را القا کند. با این حال ، باید توجه داشت که تمام اطلاعات ذکر شده فقط برای کمک به بیماران در تصمیم گیری بیشتر است و بهتر است تصمیم نهایی با توجه به موقعیت خاص هر فرد و با مشورت دندانپزشک گرفته شود.
دندانهای چسبی یا ایمپلنت بهتر است
قطعاً از دندانهای چسبیده بهتر است. دندان چسبی که به صورت جداگانه یا به صورت کلی قرار می گیرد ، با استفاده از چسب روی لثه ثابت می شود. عملکرد چسب جلوگیری از حرکت آسان یک یا چند دندان و ثابت ماندن آنها در لثه و فک است.احتمال شل شدن و افتادن دندان مصنوعی وجود دارد و همچنین این امکان وجود دارد که با تغییر وضعیت فک ، قالب دیگر به طور ایمن به فک متصل نشود.
از طرف دیگر ، دندان ایمپلنت به خوبی در فک ثابت شده و برای شما یک دندان ثابت می شود. نگهداری و دوام ایمپلنت بیشتر از دندان چسبنده است که البته هزینه را افزایش می دهد.
ایمپلنت بهتر است یا روکش؟
مقایسه ایمپلنت بهتر است یا روکش کمی مشکل است زیرا این دو روش دندانپزشکی بسیار متفاوت هستند. روکش زمانی استفاده می شود که قسمتی از دندان اصلی باقی مانده و روکش روی آن به عنوان یک لایه ترمیم کننده قرار می گیرد. بنابراین اینکه ایمپلنت بهتر است یا روکش بستگی به وضعیت دندان بیمار دارد. با این حال ، از آنجا که هزینه روکش معمولاً کمتر از ایمپلنت است ، در صورتی که دندان اصلی بتواند روکش را نگه دارد ، روکش توصیه می شود.
آخرین کلمه
امیدواریم در این مقاله سعی کنیم مزایا و معایب بریج و ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام یک از این دو گزینه برای دندان سازی بهتر است. تجربه شما در ساخت دندان چیست؟ ایمپلنت را ترجیح می دهید یا بریج؟ در قسمت نظرات با ما همراه باشید.
vanyodentistry.com
healthline.com
rotemdentalcare.com

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا