دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

تفاوت BMS و BAS چیست؟

اغلب مردم در بیشتر مواقع، بین سیستم BMS و سیستم BAS تفاوت زیادی قائل نیستند و هردوی آنها را به یک چشم می بینند. اما در واقعیت تفاوت هایی بین این دو سیستم وجود دارد و هرکدام از آنها کارایی خاص خودشان را دارند. ساختمان های هوشمند برای مدیریت ساختمان از سیستم های مدیریتی استفاده می کنند. این سیستم های مدیریتی در واقع برای بهینه کردن مصرف انرژی در ساختمان و بهینه سازی کاربری، مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع سیستم مدیریت ساختمان BMS و سیستم اتوماسیون ساختمان BAS زیر مجموعه سیستم های مدیریتی ساختمان هستند. ما در این مقاله، برای فهم بیشتر، تعریفی جامع از هرکدام از این سیستم ها، کارایی و تفاوت های اساسی بین این دو سیستم را خواهیم داشت.

BMS چیست؟

سیستم مدیریت ساختمان BMS سیستمی است که به جمع آوری اطلاعات از حسگرها و دستگاه های مختلف در ساختمان می پردازد. این اطلاعات شامل دما، رطوبت، فشار، مصرف انرژی و دیگر متغیرهای محیطی می شوند. BMS به تحلیل اطلاعات جمع آوری شده می پردازد. با استفاده از الگوریتم های متناسب با محیط، به بهینه سازی در سیستم های گرمایش و سرمایش، سیستم تهویه مطبوع، سیستم نورپردازی و مصرف انرژی در ساختمان می پردازد.

در واقع می توان گفت، سیستم مدیریت ساختمانBMS مجموعه ای از تجهیزات و نرم افزارهاست. سیستم BMS به منظور کنترل، نظارت، و بهینه سازی تمامی عناصر مرتبط با انرژی و محیط در یک ساختمان هوشمند به کار می رود. BMS به جمع آوری داده ها از حسگرها و تجهیزات مختلف می پردازد. سپس از طریق الگوریتم ها و کنترلرهای متناسب، این داده ها را تجزیه و تحلیل می کند.

ویژگی های سیستم BMS

بهینه سازی مصرف انرژی

تنظیم تجهیزات مکانیکی، الکتریکی، و سیستم های انرژی مانند سیستم های تهویه مطبوع، روشنایی، گرما، از وظایف اصلی سیستم BMS است.با تنظیم دقیق هر کدام از این تجهیزات مصرف انرژی در ساختمان کاهش می یابد.

افزایش کارایی

BMS با کنترل دقیق تجهیزات در ساختمان، شرایط محیطی مطلوب را به ساکنان خود ارائه می دهد. بنابراین افزایش کارایی، بهبود راحتی ساکنین و همینطور بهره وری کاری در ساختمان را به دنبال دارد.

نظارت بر ساختمان

سیستم BMS در ساختمان به صورت مداوم داده های محیطی و عملکرد تجهیزات را نظارت می کند. در صورت وقوع مشکلات یا خطاها، هشدارها و اعلان ها را به مدیران ساختمان وکاربران خود ارسال می کند.

کنترل هوشمند

BMS به صورت اتوماتیک و هوشمند تنظیمات و کنترل ها را انجام می دهد و بر اساس شرایط محیطی، تصمیم  نهایی را برای ساختمان می گیرد.

گزارش دهی

سیستم BMS اطلاعات مربوط به مصرف انرژی، عملکرد تجهیزات، و شرایط محیطی را به صورت گزارشات و نمودارها ارائه می دهد تا مدیران ساختمان اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشند. بنابراین سیستم BMS در یک ساختمان هوشمند وظیفه مدیریت همه  جانبه را برعهده دارد. تا به بهبود کارایی ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی، و راحتی ساکنین کمک کند.

BAS چیست ؟

سیستم اتوماسیون ساختمان BASنیز به جمع آوری اطلاعات از حسگرها و دستگاه های مختلف در ساختمان می پردازد. تمرکز BAS بر روی کنترل تجهیزات مختلف ساختمان مانند ترموستات ها، مخازن آب گرم، واحدهای تهویه مطبوع و سیستم روشنایی است. BAS اطلاعات جمع آوری شده را برای بهینه سازی تنظیمات و کنترل دستگاه های مختلف در ساختمان به کار می برد. در واقع، سیستم اتوماسیون ساختمان BAS یک تکنولوژی مهم در زمینه ساختمان های هوشمند است. سیستم BAS به بهینه سازی مصرف و مدیریت تجهیزات در ساختمان ها می پردازد. سیستم BAS مجموعه ای است از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری.

ویژگی های سیستم BAS

کنترل تجهیزات

از مهم ترین وظایف BAS می توان به کنترل تجهیزات در ساختمان اشاره کرد . این تجهیزات شامل:ترموستات ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های روشنایی، مخازن آب گرم و سرد، و دیگر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ست. این کنترل به منظور حفظ شرایط محیطی مطلوب در ساختمان صورت می گیرد.

نظارت

سیستم BAS داده های محیطی مثل دما، رطوبت، فشار، ومیزان مصرف انرژی را از حسگرها جمع آوری می کند. این نظارت به منظور تشخیص مشکلات و عیب یابی در عملکرد تجهیزات و سیستم ها انجام می شود.

انطباق با شرایط محیطی

سیستم به تنظیمات دقیقی بر اساس شرایط محیطی و نیازهای ساکنین می پردازد. همینطور سعی دارد شرایط محیطی مطلوب را برای ساکنین فراهم کند. این انطباق باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش راحتی ساکنین می شود.

امکان اتصال به سیستم های دیگردر ساختمان

سیستم BAS قادر به ارتباط با سیستم های دیگر مانند سیستم های امنیتی، سیستم های اطفاء حریق، و حتی سیستم های اتوماسیون خانه هوشمند است تا هماهنگی بهتری در مدیریت ساختمان ایجاد شود. در کل، سیستم اتوماسیون ساختمان BAS نقش اساسی در بهینه سازی عملکرد و کاربری ساختمان های هوشمند ایفا می کند. این سیستم با تنظیم تجهیزات و مدیریت دقیق تغییرات شرایط محیطی به بهبود کارایی، افزایش راحتی، و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها کمک می کند.

تفاوت سیستم BMS با سیستم BAS چیست؟

محدوده کنترل

سیستم مدیریت ساختمان BMS به بهینه سازی سیستم های مکانیکی، الکتریکی و انرژی مرتبط با ساختمان می پردازد.

تمرکز سیستم اتوماسیون ساختمانBAS بر روی کنترل دستگاه های مختلف درساختمان مانند ترموستات ها و سیستم تهویه مطبوع و … است.

نوع اطلاعات

سیستم BMS به جمع آوری اطلاعات از حسگرها شامل: داده های محیطی مانند دما، رطوبت و مصرف انرژی می پردازد.

سیستم BAS به جمع آوری اطلاعات در مورد کنترل تجهیزات و دستگاه های مکانیکی و الکتریکی در ساختمان می پردازد.

عملکرد

وظیفه ,BMS بهبود کارایی و کاربری درساختمان و کاهش مصرف انرژی است.

وظیفه ی ,BAS تنظیم و کنترل تجهیزات ساختمان به منظور ایجاد شرایط محیطی مطلوب برای ساکنین است.

به طور کلی می توان چنین نتیجه گرفت که سیستم مدیریت ساختمان BMS و سیستم اتوماسیون ساختمان BAS ابزارهای مهمی برای بهینه سازی عملکرد و انرژی های مرتبط با ساختمان هستند. اما تفاوت های مهمی در محدوده کاری و وظایف هرکدام از آن ها وجود دارد. سیستم BMS به بهبود کارایی انرژی و کاربری درساختمان می پردازد، در حالی که BAS به کنترل تجهیزات ساختمان به منظور ایجاد شرایط محیطی مطلوب می پردازد. بنابراین استفاده از هر کدام از این سیستم ها بسته به نیازهای خاص ساختمان و ساکنین آن است.

جمع بندی

با توجه به مطالب ارائه شده، اگر شما هم قصد هوشمند سازی ساختمان و خانه خود را دارید. شرکت هوشمند سازی ساختمان گوزن زرد با سابقه ی ده سال فعالیت در حوزه هوشمند سازی ساختمان آماده ی ارئه خدمات به مشتریان عزیز در سرتاسر کشور می باشد. برای تماس با کارشناسان فروش و تیم فنی شرکت می توانید اطلاعات تماس خود را در وبسایت شرکت گوزن زرد و در صفحه تماس با ما قرار دهید.

کارشناسان فنی شرکت در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. همینطور می توانید با مراجعه به وبسایت شرکت گوزن زرد با روند کار و پروژه هایی که در طی این سالها انجام داده اند آشنا شوید.شما می توانید با مشاوره رایگان با کارشناسان فنی شرکت گوزن زرد با توجه به نیازها وخواسته هایتان بهترین تصمیم را برای ساختمان خود بگیرید.

مطالعه بیشتر:

https://www.automatedbuildings.com/news/aug13/reviews/1307073801whorwe.html

دکمه بازگشت به بالا