سلامتی و پزشکی

درمان گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی

یکی از مشکلاتی که زنان در دوران یائسگی تجربه می کنند گرگرفتگی است. تقریباً همه زنان در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند و به دنبال درمان هستند. به همین دلیل ، در باقیمانده این مقاله مجله پزشکی سلامت اپل ، ما قصد داریم با استفاده از اطلاعات پزشکی بررسی کنیم که راه حل مناسب برای درمان گرفتگی های بدن در دوران یائسگی چیست و چه اقداماتی می تواند برای کاهش یا از بین بردن آنها مفید باشد. با ما بمان.

گرگرفتگی چیست؟
گرگرفتگی اغلب با قرمزی صورت همراه است ، اما می تواند سایر نواحی بدن مانند گردن ، تنه ، سینه و بازوها را نیز درگیر کند. این احساس داغ اغلب چند دقیقه طول می کشد و می تواند با تعریق شدید و افزایش ضربان قلب همراه باشد. گاهی لرز و اضطراب به دنبال این علائم ظاهر می شود.

دلایل گرگرفتگی چیست؟
عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد گرگرفتگی شوند که باعث می شود در صورت ، گردن و سایر قسمت های بدن احساس گرما کنید. این عوامل عبارتند از:

تنظیم کننده های دما مانند تب ، ورزش یا قرار گرفتن در معرض حرارت
عوامل عصبی مانند تومورها ، سردرد ، مولتیپل اسکلروزیس ، صرع و پارکینسون
عوامل اتساع مانند مصرف الکل ، برخی از داروها ، روزاسه ، سندرم سروتونین ، برخی از بدخیمی ها ،
شوک آنافیلاکتیک ، تغذیه و برخی شرایط مانند یائسگی
بیماریهایی مانند سارکوئیدوز و پرکاری تیروئید

گرگرفتگی یائسگی چه موقع رخ می دهد و احتمال وقوع آن چقدر است؟
در 40 درصد از زنان علائم گرگرفتگی در مراحل اولیه بی نظمی قاعدگی تا زمان قطع کامل مشاهده می شود و 60 تا 80 درصد از زنان این علائم را در مراحل بعدی و نهایی توقف خونریزی تجربه می کنند. برخی از خانم ها این علائم را به صورت خفیف تجربه می کنند و بسیاری از خانم ها آن را به شدت تجربه می کنند.
چه عواملی احتمال بروز گرگرفتگی در یائسگی را افزایش می دهد؟
علائم و شرایط خاص می تواند زنان را در معرض خطر بیشتر گرگرفتگی در دوران یائسگی قرار دهد. عواملی مانند چاقی ، سیگار کشیدن ، کاهش فعالیت بدنی ، عوامل ژنتیکی و نژاد (به عنوان مثال ، سیاه پوستان آمریکایی بیشتر از چینی و ژاپنی دچار گرگرفتگی در یائسگی می شوند) نقش مهمی در افزایش احتمال گرگرفتگی دارند.
درمان گرفتگی های بدن در دوران یائسگی با داروها
تنها 20 تا 30 درصد از زنان ، علیرغم شدت علائم ، برای مداوای گرگرفتگی در دوران یائسگی با مداخله پزشکی اقدام می کنند. دلیل عدم مراجعه به درمان این است که بسیاری از زنان معمولاً سعی می کنند یائسگی خود را پنهان کنند یا با این فکر که گرگرفتگی به زودی ، ظرف یک یا دو سال از بین می رود ، به دنبال درمان نیستند. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که گرگرفتگی و برخی دیگر از عوارض جانبی می تواند بسیار طولانی مدت باشد.
استفاده از هورمون ها نیز یکی از گزینه های درمانی برای یائسگی است ، اما بسیار رایج نیست زیرا می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
به همین دلیل است که افراد با سابقه سرطان پستان از هورمون برای درمان گرگرفتگی یائسگی استفاده نمی کنند. همچنین افرادی که سابقه بیماری عروق کرونر ، سکته مغزی یا افرادی که سابقه ترومبوز وریدهای عمقی شریان ریوی (DVT) (آمبولی ریه) دارند نباید از ترکیبات هورمونی برای تسکین علائم گرگرفتگی استفاده کنند.هورمون های استروژن و پروژسترون از جمله هورمون هایی هستند که می توان از آنها برای درمان یبوست کم استفاده کرد.
درمان یائسگی از چه زمانی شروع می شود؟
استفاده از دارو در صورت بروز علائم متوسط ​​تا شدید برای درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی توصیه می شود. همچنین اگر گرگرفتگی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد ، باید داروی مناسب تجویز شود.
گرگرفتگی در یائسگی
بسیاری از داروها به عنوان قرص های ضد یائسگی در دوران یائسگی شناخته می شوند ، اما تنها قرص شستشوی یائسگی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده ، قرص پاروکستین است که در دوزهای کم توصیه می شود.
اما علاوه بر قرص پاروکستین یائسگی ، برخی از داروهای دیگر نیز برای درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی تجویز می شوند ، از جمله:

ونلافاکسین
سیتالوپرام
اسکیتالوپرام

این داروها به اندازه هورمون درمانی م effectiveثر نیستند ، اما برای زنانی که نمی توانند از هورمون استفاده کنند بهترین گزینه هستند. عوارض جانبی مانند سرگیجه ، خواب آلودگی ، مشکل در تمرکز یا افزایش وزن نیز ممکن است پس از مصرف این داروها رخ دهد.
علاوه بر این داروها ، ممکن است از داروهای دیگری در درمان گرگرفتگی یائسگی استفاده شود که رایج ترین آنها موارد زیر است:
گاباپنتین: گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است که می تواند برای کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی استفاده شود و بنابراین به عنوان قرص درمان گرگرفتگی نیز شناخته می شود. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی ، سرگیجه ، احتباس آب در اندام ها و خستگی است.
پرگابالین: داروی ضد تشنج دیگری که ممکن است در کاهش گرگرفتگی یائسگی مثر باشد. ممکن است بعد از مصرف این دارو برخی عوارض جانبی مانند سرگیجه ، خواب آلودگی ، مشکل تمرکز و افزایش وزن را تجربه کنید.
اکسی بوتینین کلراید: این دارو اغلب برای درمان اختلالات ادراری مانند بیش فعالی مثانه استفاده می شود ، اما می تواند به برخی از زنان در درمان گرگرفتگی یائسگی کمک کند. عوارض جانبی این دارو می تواند شامل خشکی دهان ، خشکی چشم ، یبوست ، تهوع و سرگیجه باشد.
کلونیدین: کلونیدین دارویی است که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود و همچنین ممکن است در تسکین گرگرفتگی های بعد از یائسگی مفید باشد. سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان و یبوست از عوارض جانبی این دارو است.

محدودیت های دارویی برای افرادی که در درمان هورمونی محدودیت دارند
همانطور که گفته شد ، افرادی که سابقه بیماریهای خاصی دارند نمی توانند از داروهای هورمونی برای درمان گرگرفتگی استفاده کنند. فقط داروهای خاصی برای این افراد مجاز است ، که عبارتند از:

منبع مهارکننده های بازجذب سروتونین یا SSRI ها مانند پاروکستین ، سیتالوپرام ، استالوپرام (اما نه فلوکستین و نه سرترالین)
مهار کننده های سروتونین-نوراپی نفرین یا SNRI مانند ونلافاکسین
برخی داروهای ضد صرع مانند گاباپنتین (به ویژه برای کسانی که علائم گرگرفتگی شبانه دارند) و پره گابالین

داروهایی مانند کلونیدین و اکسی بوتینین نیز می توانند به بهبود علائم گرگرفتگی یائسگی کمک کنند.بازودوکسیفن / استروژن مزدوج چه فایده ای در کنترل گرگرفتگی دارد؟
این ترکیب دارویی کلاس جدیدی به نام TSEC (Tissue Selective Estrogen Complex) است که از ترکیبی از تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی (SERM) تشکیل شده است. مزیت این دارو این است که دارای اثرات خوب استروژن در کاهش گرگرفتگی بدون عوارض جانبی پروژسترون (مانند درد سینه و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه) است.
ترکیب لوونورژسترل داخل رحمی و استروژن در کنترل گرگرفتگی های یائسگی چه مزایا یا عوارض جانبی احتمالی دارد؟
مزیت استفاده از ترکیب لوونورژسترل داخل رحمی و استروژن این است که با مهار تحریک رحم ، عوارض جانبی سیستمیک پروژسترون را کاهش می دهد. با این حال ، احتمال جذب سیستمیک لوونورژسترل و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد و بنابراین ممکن است در دراز مدت در معرض خطر باشد.
آیا طب سوزنی برای درمان گرفتگی های دوران یائسگی مفید است؟
ممکن است با استفاده از درمان هایی مانند طب سنتی ، وضعیت برخی از بیماران بهبود یابد. البته باید توجه داشت که حدود نیمی از بیماران با دریافت دارونما ، یعنی دارویی با ظاهر مشابه اما فاقد ماده م respondثر ، پاسخ می دهند. طب سوزنی نیز به نظر می رسد دارونما باشد.
درمان احتقان بدن با گیاهان سنتی و روغن دانه
اگرچه از گیاهانی مانند جینسینگ ، یام وحشی ، Red Clever ، Dong Quai و روغن گل پامچال برای کنترل علائم گرگرفتگی استفاده می شود ، اما تأثیر کمی در کنترل علائم دارد.
آخرین کلمه
گرگرفتگی یک عارضه طبیعی یائسگی است که می تواند تا چندین سال پس از یائسگی در زنان ادامه یابد. به همین دلیل مراجعه به پزشک برای درمان گرگرفتگی های دوران یائسگی بسیار مهم است. داروها و قرص های ضد تب در کنار هورمون درمانی رایج ترین روش های درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی هستند ، اما به دلیل افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ، هورمون درمانی فقط برای درصد کمی از زنان تجویز می شود.
منابع:
mayoclinic.org
webmd.com
دکتر فانک فهیمی

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا