سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

افرادی که کم کاری تیروئید دارند، این غذاها را نخورند

در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم ؟ همراه شما هستیم. لازم است قبل از مطالعه این مقاله، از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید مطلع شوید. همچنین از خواص هندوانه برای پر کاری تیروئید، عسل برای پرکاری تیروئید و زنجبیل برای پرکاری تیروئید آگاه باشید.

سلنیوم: سلنیوم برای فعال کردن هورمون های تیروئید مورد استفاده قرار میگیرد به نحوی که بدن بتواند از هورمون های تیروئیدی استفاده کند. از جمله غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار میتوان به بادام برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد. رژیم هاشیموتو مخصوص بیمارانی است که دچار کم کاری تیروئید هاشیموتو شده اند. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به تیروئید حمله می کند. اگرچه این بیماری بسیار اذیت کننده است، اما خبر خوب این که درمان هاشیموتو سخت نیست و با پیروی از رژیم غذایی خاص می توانید آن را کنترل کنید.

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم ؟ این سوال برای آن دسته از افرادی پیش می آید که از کم کاری تیروئید رنج می برند. غده تیروئید غده ای پروانه ای شکل در ناحیه گردن است که مسئول تولید و ذخیره هورمون هایی می باشد که بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد. این غده سطح انرژی بدن و کالری سوزانده شده توسط دو هورمون T3 و T4 را تنظیم می کند. در صورتی که به دلایلی عملکرد غده تیروئید مختل شود، تعادل هورمون ها از حالت طبیعی خارج می شود. در چنین مواردی اگر میزان هورمون تیروئید کمتر از حد نرمال باشد، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید و در صورت عدم مجاز بودن هورمون، فرد مبتلا به پرکاری تیروئید است.

مهم است که برند مکملی که مصرف می نمایید، از اعتبار بالایی برخوردار باشد. پیشنهاد و توصیه اکید می کنیم که از مکمل های شرکت معتبر ATP SCIENCE استفاده نمایید. این مکمل ها را می توانید از موسسه ترندان اسپرت تهیه نمایید. در این بخش از مطلب برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، می خواهیم به شما بگوییم که منظور از کم کاری تیروئید دقیقا چه چیزی است؟ در شرایطی که بیمار قادر به پردازش هورمون تیروئید کافی در رگ های خونی نیست و متابولیسم بدن پایین است، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود، کم کاری تیروئید، کم و بیش شایع است.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی را پردازش و ترشح نمی کند. متابولیسم بدن را مشکل می کند و کند می شود. در این حالت، کل بدن بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که سطح هورمون تیروئید بیمار بسیار کم می شود، بیمار دچار میکسدم می شود. میکسدم یک بیماری جدی است که باعث علائم جدی مانند کما، نارسایی قلبی، کم خونی، سرگیجه و هیپوترمی می شود. کم کاری تیروئید با این شدت، سلامت فرد را تهدید می کند و می تواند خطرات جدی ایجاد کند.

داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید، به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و برنامه مراقبتی خود را دنبال کنید. مکمل  Thyroid RX یکی از مکمل های برند محبوب ATP می باشد که برای درمان کم کاری تیروئید می توان از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که تنها نمایندگی رسمی این برند در ایران، شرکت بازرگانی ترندان اسپرت است. وقتی کودکی به دنیا می آید و غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، به کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا می شود. این بیماری یک مورد شایع است و معمولا از هر 2500 تا 3000 کودک، یک نفر با این بیماری متولد می شود.

انجام غربالگری تیروئید برای نوزادان در کشور ما کاری اجباری می باشد  و 3 تا 5 روز پس از تولد انجام می شود. در این غربالگری، از کف پای نوزاد خون گرفته می شود. هنگامی که چنین مشکلی در نوزاد کشف شد، متخصص غدد باید آزمایشات لازم را انجام دهد و نوزاد را درمان کند. در غیر این صورت، نوزاد دچار مشکلات جسمی و روحی خواهد شد. کم کاری مادرزادی تیروئید به طور معمول در سایر اعضای خانواده دیده می شود. اگر سابقه خانوادگی بیماری تیروئید دارید، بهتر است بیشتر مراقب باشید و غربالگری نوزاد خود را پیگیری کنید.

تیروئید چیست؟

تیروئید، یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد. هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید، تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارند و بر تمام جنبه  های متابولیسم فرد تأثیر میگذارند. چه عواملی باعث ایجاد کم کاری تیروئید می شوند؟ دلایل مختلفی میتواند وجود داشته باشد، از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی تیروئید و برخی داروها، بیماری مادرزادی، بارداری و کمبود ید. مقدار نشاسته و شاخص گلیسمی موجود در سیب زمینی می تواند سطح قند را برای افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.

غده ی تیروئید در تنظیم سوخت وساز و متابولیسم بدن نقش دارد. زمانی که بیش  از حد کار کند، ممکن است که بدن شما لاغر شود و زمانی که کمتر از حد معمول کار کند، ممکن است که بدن شما چاق شود بنابراین؛ یکی از مهم ترین علائمی که ممکن است در کم کاری تیروئید با آن مواجه شوید چاقی است. برای کنترل این بیماری در کنار رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، می بایست حتما تحت نظر متخصص مربوطه، دارودرمانی نیز انجام شود و رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند در درمان آن موثر باشد. تحقیقات نشان می دهند ورزش های هوازی متوسط تا شدید می توانند باعث افزایش سطح هورمون تیروئید شوند که این هم به  نوبه  خود می تواند به تسریع سوخت وساز بدن کمک کند. ورزش هایی همچون پیاده روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی برای این منظور مناسب هستند.

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید چه چیزهایی بخوریم؟

ید: ید ماده  معدنی ضروری برای تولید هورمون های تیروئید است؛ بنابراین افرادی که کمبود ید دارند در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید هستند. اگر کمبود ید دارید، نمک یددار را به غذایتان اضافه کنید و غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ مصرف کنید. نوع نمک مصرفی شما نیز حتما از نوع نمک تصفیه شده ید دار باشد (برای از بین نرفتن ید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه کنید). ید از طریق مواد غذایی تامین می شود و نیازی به مصرف مکمل آن وجود ندارد چرا که مصرف بیش از حد آن می تواند به غذه تیروئید آسیب بزند.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می کند و باعث آسیب می شود، در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است با علائمی  مانند افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی، درد مفاصل و عضلات، پوست خشک، ناخن های شکننده، نازک شدن مو، مسائل باروری، سیکل های قاعدگی نامنظم و گواتر مواجه شوید. محققان بر این باورند که بیماری هاشیموتو یک بیماری ژنتیکی است. عوارض کم کاری تیروئید از فشار خون بالا گرفته تا کلسترول بالا و نارسایی قلبی بسیار متغیر است. هاشیموتو در صورت عدم درمان حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. در این مقاله به بررسی بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن در بیماران هاشیموتو و اینکه چه غذاهایی برای مبتلایان به این بیماری مفید و چه غذاهایی مضر است، می پردازیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا