سلامتی و پزشکی

ریزش مو و یائسگی: هر آنچه باید بدانید

ریزش مو و یائسگی: هر آنچه باید بدانید

اگر متوجه ریزش شدید موی خود شده‌اید، نگران نباشید. ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. هر انسان، روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهد.

اگر رژیم غذایی خود را بررسی کرده‌اید و اتفاق استرس‌زایی اطرافتان رخ نداده است، ریزش موهایتان می‌تواند به دلیل از تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی باشد. ترس به دلتان راه ندهید.

 میانگین سن یائسگی ۵۱ سال است اما ممکن است علائم آن زودتر خود را نشان دهند. این نوع ریزش مو را می‌توان با استفاده از تغییر سبک زندگی، مکمل‌ها و مراقبت از مو، درمان کرد.

یائسگی چگونه بر ریزش مو تاثیر می‌گذارد؟

در طول یائسگی، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد. از آنجایی که این هورمون‌ها در رشد و حفظ سلامت مو نقش دارند، کاهش سطح این هورمون‌ها باعث ریزش مو می‌شود.

علاوه بر این، کاهش پروژسترون و استروژن باعث افزایش آندروژن‌ها می‌شود که هورمون‌های مردانه هستند. آندروژن‌ها می‌توانند باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو در سر و در نتیجه ریزش مو شوند.

نشانه‌های ریزش مو بر اثر یائسگی

برخی از رایج‌ترین نشانه‌های ریزش مو بر اثر یائسگی:

  • ریزش مو
  • نازک شدن
  • احساس خشکی مو
  • چرب شدن ریشه‌ها

ریزش مو در دوران قبل از یائسگی به آرامی اتفاق می‌افتد، اما به محض اینکه متوجه آن شوید، به نظر می‌رسد که حجم موها یک شبه بسیار کم شده‌اند.

از نشانه‌های قابل توجه در زنان می‌توان به کم شدن حجم موها، ریزش موهای جلوی سر، ریزش  چندین تار موی همزمان و کم مویی در تمام سر اشاره کرد.

درمان ریزش مو بر اثر یائسگی

ریزش مو و یائسگی: هر آنچه باید بدانید

هورمون‌ها و ژنتیک نقش مهمی در ایجاد این نوع ریزش مو ایفا می‌کنند اما می‌توان برخی از عوامل قابل کنترل مانند سبک زندگی و شرایط محیطی را به گونه‌ای تغییر داد که باعث کاهش ریزش مو شود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی کاهش ریزش مو باید شامل پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، بیوتین، آهن، روی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و فلاونوئیدها باشد. تا حد امکان باید این مواد را از طریق مواد غذایی به دست آورد اما می‌توان از مکمل‌ها هم استفاده کرد.

یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت مو، اسیدهای آمینه هستند که می‌توان آن‌ها را در پروتئین گوشت پیدا کرد. درصورتی که به اندازه کافی گوشت مصرف نمی‌کنید، استفاده از مکمل برای جبران این کمبود ضروری است.

ورزش

ورزش به پیشگیری از برخی از علائم یائسگی از جمله نوسانات خلقی، افزایش وزن و بی‌خوابی کمک می‌کند.

همه این عوامل برای حفظ تعادل هورمونی مهم هستند که باعث رشد موی سالم می‌شود. شکلی از ورزش را انتخاب کنید که با برنامه زندگی شما متناسب باشد و شار اضافه به شما وارد نکند.

مصرف میزان کافی آب

بدن برای اینکه به درستی کار کند نیاز به آب دارد. سعی کنید در طول روز از خوراکی‌های مایع مانند آب میوه‌ها، نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های طعم‌دار که حاوی قند بیشتری نسبت به نیاز بدن شما هستند، بنوشید.

مقدار آب مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی و شدت ورزش بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کنید.

مراقبت از مو

  • از کشیدن مو‌ها به طور مداوم خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند به فولیکول مو آسیب رسانده و باعث ریزش مو شود.
  • موهای خود را مرتب بشویید اما بین هر بار حمام فاصله بگذارید. از بین بردن پوست مرده، چربی اضافی و تجمع محصولات برای تقویت رشد مو ضروری است اما بهتر است با شستن بیش از حد، موها و پوست سر خود را خیلی خشک نکنید.
  • هنگام انتخاب محصولات مراقبتی، بهتر است محصولات حاوی سولفات را نخرید.
  • در حد امکان از دکلره کردن و رنگ کردن موها خودداری کنید.
  • سشوار کشیدن و صاف کردن موها با تنظیمات حرارتی بالا را به حداقل برسانید.
  • اگر به طور مرتب به استخر می‌روید، حتما از کلاه شنا استفاده کنید زیرا کلر باعث اسیب به بافت مو می شود.
  • اگر محل زندگیتان همیشه آفتابی است یا باد شدید می‌وزد، برای محافظت از موهای خود، کلا سر کنید.
  • اگر مجبور به حالت دادن موهای خود با وسایل گرمازا شدید، از محصولاتی که از مو در برابر حرارت محافظت می‌کنند، استفاده کنید.

بررسی عوارض جانبی داروها

برخی از داروها دارای عوارض جانبی از جمله ریزش مو هستند. اگر ریزش موی قابل توجهی را تجربه کرده و فکر می‌کنید که داروی شما ممکن است علت آن باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

 ممکن است بتوانید داروی خود را با دارویی با عوارض جانبی کمتر، تغییر دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که بدون مشورت پزشک، هرگز داروهای خود را قطع نکنید.

مکمل هیرونیک

ریزش مو و یائسگی: هر آنچه باید بدانید

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی از جمله کمبود ویتامین و مواد غذایی داشته باشد که با استفاده از مکمل‌هایی چون مکمل هیرونیک قابل حل هستند.

مکمل هیرونیک با استفاده از ترکیبات خود، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و باعث افزایش سرعت رشد، استحکام  و ضخامت آن می‌شود. این قرص در ترکیبات خود دارای مواد زیر است:

  • بیوتین
  • ویتامین B6
  • زینک
  • کوآنزیم کیوتن
  • اسید پانتوتنیک

مصرف مکمل هیرونیک علاوه بر استحکام بخشیدن به مو، مزایای زیر را نیز دارد:

  • دوز بالای زینک
  • از بین بردن شکنندگی ناخن
  • حفظ سلامت پوست و ناخن
  • جبران کمبود ویتامین‌ها گروه B

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر(nikanpharma.com) فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با واردات مکمل‌های غذایی و دارویی از انگلستان شروع کرد. این مکمل‌ها به گونه‌ای انتخاب می شدند که نیازهای اصلی مردم ایران را برطرف کنند.

در سال ۱۳۹۷، شرکت نیکان فارمد مهر با همکاری جمعی از جوانان با استعداد موفق شد برند ایکس مارت و هیرونیک را که مکمل‌های سلامت متناسب با نیازهای مردم ایران است را تولید و در بازار توزیع کند.

شرکت نیکان فارمد مهر تمام تلاش خود را کرده است تا محصولاتش با شرایط محیطی خانواده ایرانی متناسب باشد. محصولات نیکان فارمد مهر از تنوع بالایی برخوردار هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، سلامت ناخن و مو، تقویت عضلات، حفظ سلامت استخوان‌‌ها از اهداف تولید این مکمل‌ها است. این مکمل‌ها برای تمام گروه‌های سنی و بانوان باردار هم مناسب است.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا