سلامتی و پزشکی

انواع سردرد یا سردردهای خوشه‌ای چیست؟

تاریخ انتشار: 8 آذر 1400

سردرد خوشه ای

در مقاله بعدی مرتبط با سردرد از سری پزشکی، در این مقاله در مورد یکی از اولین سردردها یعنی سردردهای خوشه ای صحبت خواهیم کرد و به آنچه که سردرد خوشه ای نامیده می شود و علائم آن می پردازیم. هدف این مقاله کمک به تشخیص سردرد خوشه ای در افرادی است که ممکن است برای مدت طولانی از این سردرد رنج ببرند، اما هنوز سردرد تشخیص داده نشده است.

سردرد خوشه ای چیست؟

سردرد خوشه ای یا خوشه ای سردرد شدیدی است که در یک یا اطراف یک چشم، ناحیه تناسلی در یک طرف سر و یا درد در همه نواحی رخ می دهد. البته درد می تواند به سایر نواحی سر، صورت، گردن و شانه ها سرایت کند. حمله سردرد معمولا از پانزده دقیقه تا سه ساعت طول می کشد.

یک یا چند مورد از علائم زیر ممکن است همراه با سردردهای خوشه‌ای نیز وجود داشته باشد: قرمزی و احتقان چشم‌ها، اشک‌ریزش چشم‌ها، تنگی پلک‌ها، تورم یا افتادگی پلک‌ها، تعریق روی پیشانی، صورت و تورم یا آبریزش. بینی (بیشتر این علائم منحصر به فرد هستند).

اکثر افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای، بر خلاف انواع دیگر سردردها، نه تنها نمی خواهند استراحت کنند، بلکه مضطرب هستند و تمایل به راه رفتن و تغییر وضعیت دارند. سردرد معمولا از نیمه های شب شروع می شود و فرد را از خواب بیدار می کند.

سردرد همزمان اغلب به عنوان شدیدترین نوع سردرد شناخته می شود و افراد مبتلا به این بیماری آن را با احساس گزگز، سوزش وارد شدن به چشم و درد سوزش نشان می دهند. این نوع سردرد می تواند گاهی اوقات رخ دهد یا مزمن باشد.

مفاهیم کلیدی سردرد خوشه ای

نسبت مردان به زنان مبتلا به سردرد خوشه ای سه به یک است. این سردرد بیشتر در مردان 40-20 ساله دیده می شود. شیوع این نوع سردرد در جامعه حدود چهار در هزار نفر است که از نظر آماری مشابه بیماری هایی مانند پارکینسون و ام اس است.

این نوع سردرد در افرادی که سیگار می کشند بیشتر دیده می شود. مصرف زیاد الکل می تواند باعث سردردهای خوشه ای شود.

افراد مبتلا به این بیماری باید نوشیدن الکل و سیگار را ترک کنند. برخی از افراد با استنشاق بوهای خاص یا مصرف داروهای نیتروگلیسیرین دچار این حملات می شوند. تفاوت اصلی این سردرد با میگرن این است که افراد مبتلا به این سردرد بی قرار هستند و تمایلی به نشستن و خوابیدن ندارند. همچنین مدت حمله سردرد خوشه ای معمولاً بیش از سه ساعت طول نمی کشد، در حالی که میگرن معمولاً چهار ساعت و گاهی تا چند روز طول می کشد.

علت این سردرد هنوز مشخص نیست.

سردرد خوشه ای چیست؟

ویژگی های سردرد خوشه ای

به طور کلی، برای تمایز سردرد خوشه ای از انواع دیگر سردردها، چند ویژگی وجود دارد که می تواند کمک کند. مهمترین اجزای سردرد خوشه ای عبارتند از:

  • سریع: سردرد گروهی معمولاً در عرض 5 تا 10 دقیقه از بین می رود.
  • درد: تقریباً همیشه در یک طرف سر شما قرار دارد و زمانی که یک حمله روزانه وجود دارد برای مدتی در یک طرف باقی می ماند. (زمانی که سردرد فصل جدیدی شروع می شود، ممکن است در جهت مخالف تغییر کند، اما این اتفاق نادر است.) سردرد خوشه ای ممکن است متناوب یا مداوم باشد، در پشت یا اطراف گردن احساس شود. یک چشم. ممکن است به پیشانی، شقیقه‌ها، بینی، گونه‌ها یا دندان‌های بالایی که درد می‌کند گسترش یابد.
  • کوتاه مدت: سردرد گروهی معمولاً فقط 30 تا 90 دقیقه طول می کشد، اما می تواند تا 15 دقیقه یا 3 ساعت طول بکشد.معمولاً یک یا سه مورد از این سردردها روزانه اتفاق می افتد، اما در انسان، برخی هشت بار در روز و در برخی دیگر یک بار در روز رخ می دهد.
  • قابل پیش بینی: به نظر می رسد شروع سردردهای خوشه ای مربوط به ریتم 24 ساعته در بدن باشد. آنها اغلب به طور منظم و اغلب در زمان های خاص هر روز رخ می دهند و به آنها “اختلالات ساعت زنگ دار” نیز می گویند. حتی ممکن است یک یا دو ساعت بعد از اینکه به خواب رفتید شما را بیدار کنند. حملات شبانه می تواند شدیدتر از حملات روز باشد.
  • فرکانس: اکثر مردم هر روز به مدت 2 هفته تا 3 ماه سردرد را تجربه می کنند. بین این دوره ها حداقل تا 2 هفته درد نخواهند داشت.

تفاوت بین میگرن و سردرد خوشه ای

هر دو نوع سردرد می توانند باعث سردردهای شدید شوند. اما منشأ سردردهای خوشه‌ای و میگرن و محل احساس درد متفاوت است. سردردهای میگرنی به آرامی شروع می شوند و می توانند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند. علائم هشدار دهنده مانند هوس های خاص یا اختلالات عاطفی ممکن است یک روز قبل از شروع درد رخ دهد. شما همچنین می توانید قبل از شروع میگرن هاله ای را ببینید.

سردرد آزاردهنده است و ممکن است میگرن را در هر دو طرف، یک طرف یا روی پیشانی خود احساس کنید. با حرکت سر و تغییر موقعیت بدن، میگرن بدتر می شود. همچنین مهمترین علائم میگرن که با سردردهای خوشه ای متفاوت است عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور، صدا و بو
  • دیدن نقاط رنگی، خطوط، چراغ های چشمک زن یا جرقه هایی به نام هاله.
  • بیهوشی یا mangozohozo
  • OSA
  • مشکل در صحبت کردن یا شنیدن

سردرد و میگرن نیز دلایل مختلفی دارند.

تشخیص سردرد خوشه ای

اگرچه این نوع سردرد در بسیاری از بیماران در مدت زمان طولانی و گاهی در طول زندگی آنها مشاهده نشده است، اما نباید همه سردردهای شدید را سردرد خوشه ای در نظر گرفت و برای تشخیص ایمن باید به کلینیک سردرد یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. .

پزشک ممکن است علاوه بر شرح حال کامل و دقیق و معاینه عمیق، سی تی اسکن یا ام آر آی از مغز را نیز تجویز کند. این برنامه برای از بین بردن سایر علل سردرد مانند تورم یا آنوریسم در مغز است.

پیشگیری و درمان سردرد خوشه ای

در شروع حمله سردرد می توان از برخی درمان های پیشگیرانه برای جلوگیری از بدتر شدن آن استفاده کرد. برای این منظور می توان از داروهای خانواده مسدود کننده های کانال کلسیم، کورتیکواستروئیدها یا لیتیوم استفاده کرد.

برای درمان اغلب از اکسیژن خالص و 100% با تنفس فراوان استفاده می شود که نتایج خوبی دارد و روشی ساده و آسان است. سایر داروهای رایج سردرد که برای درمان میگرن استفاده می شوند را می توان برای درمان آنها استفاده کرد.

اغلب سردردهای خوشه ای به مسکن های معمولی پاسخ نمی دهند، بنابراین به شما توصیه می شود برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

خاطرنشان می شود که افراد مبتلا به این سردرد علاوه بر درمان دارویی، نیاز به تغییر سبک زندگی و حمایت بیشتر در خانواده و محل کار خود دارند. بنابراین اگر شما یا اطرافیانتان علائم این سردرد را دارید، لازم است با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و از راهکارهای درمانی و حمایتی لازم بهره مند شوید.

پرسش و پاسخ

  1. سردرد خوشه ای چیست؟ سردرد خوشه ای یا خوشه ای سردرد شدیدی است که در یک چشم یا اطراف آن، ناحیه تناسلی در یک طرف سر یا به صورت درد در همه این نواحی رخ می دهد.
  2. منشا سردردهای خوشه ای چیست؟ با تحریک مسیرهای عصبی، عصب سه قلو باعث سردردهای خوشه ای می شود که به نظر می رسد توسط هیپوتالاموس هدایت می شود.
  3. سردرد خوشه ای چقدر طول می کشد؟ سردرد گروهی معمولاً فقط 30 تا 90 دقیقه طول می کشد اما می تواند تا 15 دقیقه یا 3 ساعت طول بکشد.

منبع:

https://americanmigrainefoundation.org

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.webmd.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا