عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

آیا خوردن قهوه سردرد را خوب میکند

قهوه، نوشیدنی دلپذیری که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد . روزانه اخبار و اطلاعات گوناگونی دریافت می کنیم که گاها  در تضاد با یکدیگر هستند . اثر قهوه بر سر درد نیز یکی از آن موضوعاتی است که اخبار ضد نقیض در باره آن بسیار است . اما در این مقاله به اثر واقعی مصرف قهوه بر سردرد  خواهیم پرداخت.

سردرد از مشکلات رایجی است که افراد زیادی روزانه با  آن مواجه هستند. افراد برای درمان سردرد خود راه کارهای متفاوتی را امتحان می کنند. مصرف مسکن ها و قهوه دو مورد از شایع ترین راه کار هایی است که برای کنترل سردرد های روزمره مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که احتمالا می دانید قهوه حاوی کافئین می باشد و برخی معتقدند کافئین در درمان سر درد موثر است. مصرف روزانه 2 تا 3 فنجان قوه مقدار کافئین مورد نیاز بدن را تامین می کند و مفید است . کمبود کافئین در بدن می تواند باعث بروز علائمی همچون سردرد ، احساس خستگی ،عصبانیت و حالت تهوع شود. که با مصرف مقدار کافی قهوه و مواد غذایی کافئین دار جبران می شود.  سردرد ها انواع مختلفی دارند و به علل متفاوت به وجود  می آیند . برخی از این سردرد ها را میتوان با کمک کافئین تسکین داد.

درمان بیماری های ریوی و پاکسازی آن، شادابی پوست، رفع جای لک، جوش و آکنه از روی پوست، افزایش قدرت جسمی و جنسی، کاهش اشتها و چربی سوز و کمک به عضله سازی، درمان یبوست و جلوگیری از پیشرفت MS از مزایا استفاده از قهوه سوپریم گانودرما است.

اما قهوه چطور سردرد را تسکین می دهد…

همانطور که گفته شد قهوه دارای کافئین است . کافئین در جذب سریع تر و موثر تر مسکن ها موثر است .پس مصرف یک فنجان قهوه در کنار مسکن با افزایش سرعت جذب آن روند تسکین درد را سریع تر می کند. در ساخت برخی قرص های مسکن از کافئین استفاده می شود. تا سرعت جذب مسکن و بهبودی افزایش یابد.

البته برای رفع  موثر سردرد رفع عامل ایجاد کننده آن نیز موثر است برای مثال در سردرد های ناشی از سر و صدا  کاهش صدای موجود در محیط درمان موثرتری است که قهوه و مسکن می توانند آن را بهبود بخشد. اثر قهوه بر سردرد تنها برای کمک به تسکین است و اثر درمانی ندارد.

چه مقدار قهوه مصرف کنیم؟

پزشکان معتقد اند مصرف روزانه 2 فنجان قهوه مفید است و میتواند در کاهش سردرد ها موثر باشد . ولی  توصیه می شود میزان قهوه مصرفی روزانه خود را بالا تر نبرید چرا که  می تواند سبب وابستگی به قهوه شود و کاهش مصرف آن خود سر درد به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن افزایش مصرف قهوه باعث کم آبی بدن  می شود که کم آبی خود یکی از دلایل ایجاد سردرد است. میزان کافئین موثر در کاهش سر درد روزانه 200 میلی گرم می باشد. اثر قهوه بر سردرد به میزان و زمان استفاده از ان مرتبط است.

اگر تا بحال میزان قهوه مصرفی شما بیشتر از مقدار گفته شده بوده است و می خواهید برای کاهش آن اقدام کنید ، مثلا اگر روزانه 5 فنجان قهوه مصرف می کنید، این کار را یکباره انجام ندهید تا دچار مشکل نشوید و کمبود کافئین ناشی از ترک  برای شما سر درد ایجاد نکند. مقدار قهوه مصرفی خود را به تدریج و آهسته کاهش دهید.

در ضمن در هنگام نبود مسکن با مصرف زیاد قهوه  برای تسکین درد خود اقدام نکنید چراکه بی فایده  است و باعث درمان سردرد شما نمی شود.

علاوه بر قهوه ،شکلات ، نوشابه ، چای و کاکائو نیز دارای کافئین هستند .

سردرد و مسکن ها

در انتها لازم است در رابطه با مصرف مسکن ها برای رفع سردرد نکاتی را بیان کنم. درست است که  بیشتر سردرد ها با مصرف مسکن ها تسکین می یابند  اما مصرف بی رویه از مسکن ها نیز عوارض جانبی به همراه دارد . توصیه می شود برای تسکین درد ، بیشتر از 2 روز در هفته از مسکن ها استفاده نکنید . اگر سردرد بیشتر بود و نیاز بیشتری برای مصرف مسکن بود یعنی بیشتر از 2 بار در هفته ، برای پیگیری و درمان سردرد خود به پزشک متخصص مراجعه کنید . توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه مسکن ها علاوه بر عوارض گوارشی،  کبدی و کلیوی  می توانند خود عامل به وجود آمدن سردرد ناشی از مصرف مسکن باشند. مصرف بیش از اندازه مسکن ها نه تنها مفید نیست بلکه باعث  کاهش اثر گذاری درمان هم می ارتباط بین و میگرن از مدتها پیش برای بسیاری از محققان و حتی مردم عادی که با سردردهای مزمن سر و کار دارند، سوال مهمی بوده است. همانطور که می دانید قهوه سرشار از است و خیلی از ما که سردردهای متعدد را در طول زندگی خود تجربه می کنیم، ممکن است نسبت به کافئین نظرات متفاوتی داشته باشیم.

خیلی از افراد حاضرند قسم بخورند که کافئین سردردهای میگرنی آنها را تسکین می دهد و خیلی از افراد هم ممکن است در زمان وقوع سردرد، از هرگونه نوشیدنی کافئین دار مثل قهوه فرار کنند. بنابراین سوال اینجاست که بالاخره علم در این باره به ما چه می گوید؟ تاثیر قهوه بر سردرد و میگرن چیست ؟ و اگر ما فردی دارای میگرن هستیم، باید قهوه را کجای زندگیمان قرار دهیم؟ در این مطلب تلاش می کنیم که تا حد ممکن به این سوالات پاسخ بدهیم. بنابراین فعلا فنجان قهوه خود را کنار بگذارید و تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد تاثیر نوشیدن قهوه در بروز سردردهای میگرنی یاد بگیریم.

میگرن هنوز هم یک بیماری مرموز است

ابتدا بیایید بیماری میگرن را بهتر بررسی کنیم. البته بهتر است بگوییم تا جایی که اطلاعات علمی به ما اجازه می دهد، این بیماری را زیر ذره بین ببریم. به طور کلی حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به میگرن مبتلا هستند که نشان می دهد این بیماری بسیار رایج است. اما رایج بودن باعث نشده است که رمز و رازهای مربوط به آن برایمان روشن شده باشد.

در واقع تا همین اواخر اعتقاد بر این بود دلیل میگرن این است که رگ های خونی در اطراف مغز دچار اسپاسم می شوند و جریان خون را به طور موقت کاهش می دهند. بعد از آن که رگ های خونی باز می شوند، جریان خون به داخل رگ ها هجوم می آورد و سردرد واقعی شروع می شود.

قهوه و میگرن چطور روی هم اثر می گذارند؟ | آیا قهوه تسکین دهنده است؟ | کافی استور

اما در حال حاضر این ایده وجود دارد که میگرن به دلیل فعالیت امواج الکتریکی است که در قسمت های بیرون مغز پخش شده و فعالیت سلولهای عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. به زبان ساده تر، این امواج سلول ها را ملتهب کرده و باعث می شوند که سینگال های درد را ارسال کنند. البته هنوز در مورد اینکه چطور این التهابات شروع می شوند، از نظر علمی اطلاعات کافی در دست نداریم.

چیزی که می دانیم این است که میگرن معمولا به طور ارثی در خانواده ها وجود دارد بنابراین عوامل ژنتیکی در این میان بی تاثیر نیستند. به علاوه، پیامرسان های شیمیایی داخل مغز مثل سروتونین هم ممکن است نقشی اساسی در ایجاد میگرن داشته باشند. البته هنوز در مورد مکانیسم های این اتفاق هم نمی توان اظهار نظر خاصی کرد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید قهوه گانودرما دکتر بیز روی لینک زیر کلیک کنید.

قهوه و میگرن چه تاثیری روی هم دارند؟

و سلامت ما بسیار گسترده است. با این حال قهوه و میگرن رابطه ای ناشناخته با یکدیگر دارند. در مقدمه هم خواندیم که تاثیر قهوه روی این بیماری ممکن است مثبت یا منفی باشد. اما این اتفاق چطور ممکن است؟ چه خاصیتی در قهوه وجود دارد که می تواند آن را به منجی افراد میگرنی یا به علت اصلی درد آنها تبدیل کند؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بهتری در مورد تاثیر قهوه بر سردرد و میگرن بدانیم.

قهوه و کاهش میگرن

وقتی سرتان درد می کند قطعا می خواهید که سریع تسکین پیدا کنید. چه یک سردرد معمولی باشد و چه میگرن، یک لیوان قهوه معمولا چیزی است که به سراغش می رویم. چرا که کافئین زیادی در قهوه وجود دارد و کافئین هم یکی از عناصر اصلی موجود در مسکن های محبوب است. کافئین به قدری موثر است که گاهی صرفا با مصرف آن به تنهایی می توانید برخی از دردهای خود را کاهش دهید. یکی از دلایلی که باعث می شود قهوه برای کاهش درد میگرن مناسب باشد، خاصیت ضدالتهابی بودن آن است.

به خاطر دارید که گفتیم در تئوری قدیمی میگرن، رگ های خونی ملتهب می شوند و در تئوری جدید، این سلول ها هستند که التهاب را تجربه می کنند. در هر صورت، میگرن می تواند رگ های شل شده را منقبض کرده و جلوی فوران خون داخل سرتان را بگیرد. از طرف دیگر، التهاب سلول ها را هم کاهش می دهد. بنابراین چه به تئوری قدیمی معتقد باشید و چه به نظر دانشمندان جدیدتر دل ببندید، در هر صورت کافئین موجود در قهوه یکی از نجات دهنده های شما در زمان حمله میگرن است.

از خاصیت ضدالتهابی که بگذریم، قهوه می تواند اثر داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن را هم بیشتر کند. برای همین اگر موقع سردرد میگرنی یک مسکن خورده باشید، یک لیوان قهوه کمک می کند که مسکن سریعتر عمل کرده و درد برای مدت بیشتری از شما دور بماند.

قهوه و تشدید میگرن

نکته بسیار عجیب در مورد این است که همان ویژگی هایی که در آن باعث تسکین درد می شوند، می توانند درد را هم ایجاد کرده یا بیشتر کنند. بیایید اینطور به ماجرا نگاه کنیم: رگ های خونی شما ابتدا منقبض می شوند و این هشدار شروع سردرد است. بعد از آن، رگ ها باز شده و فشار جریان خون باعث سردرد می شود. حال اگر یک فنجان قهوه بنوشید، کافئین موجود در آن می تواند رگ ها کمی تنگتر کرده و سردرد شما را کم کند. اما اثر کافئین که از بین برود، دوباره درد شروع می شود.

نکته مهم دیگر این است که مصرف کافئین اعتیادآور است. یعنی بدن به مصرف آن عادت می کند و زمانی که قهوه به شما نرسد، بدنتان با شروع سردرد نشان می دهد که به قهوه نیاز دارد. بنابراین اگر به طور منظم مثلا روزی یک فنجان قهوه مصرف می کنید، با قطع آن ممکن است به حمله های میگرنی دچار شوید. به همین دلیل این سوال پیش می آید که اگر قرار است از قهوه و کافئین موجود در آن به عنوان درمان سردرد استفاده کنیم، تا چه حد مجازیم که پیش برویم که قهوه به عاملی برای سردردمان تبدیل نشود؟ به این سوال در بخش بعد پاسخ می دهیم.

چه میزان قهوه برای کنترل دردهای میگرنی مناسب است؟

در یک مطالعه نسبتا جدیدی که محققان در خصوصو بررسی رابطه بین قهوه و میگرن انجام داده اند، از 98 فرد مبتلا به میگرن خواسته اند که یک دفتر شبیه دفتر خاطرات برای ثبت عادت های رژیمی خود در طول روز داشته باشند و تعداد دفعات مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای یا نوشابه های گازدار را در آن ثبت کنند. این تحقیق که به بررسی رابطه بین قهوه و میگرن پرداخته، نتایج زیر را داشته است:

اگر در طول روز سه بار یا بیشتر به سراغ نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه بروید، حملات میگرنی شما افزایش پیدا می کند. اما اگر یک یا دوبار در طول روز نوشیدنی کافئین دار بنوشید، احتمال ابتدا به سردرد میگرنی در شما کمتر است.

به نظر می رسد کسانی که اعتیاد چندانی به قهوه و نوشیدنی های کافئین دار ندارند، مقدار کمی قهوه می تواند در طول روز خطر وقوع سردرد را در آنها کاهش دهد، مثلا یک یا دو وعده در روز.

البته یکی از نقاط ضعفی که در این مطالعه وجود دارد این است که محققان به میزان مصرف کافئین توجه زیادی نشان نداده اند و فقط به تعداد دفعات نوشیدن آن در طول روز توجه کرده اند. یعنی ممکن است فردی یک فنجان کوچک در هر وعده خود قهوه بنوشد یا فنجان بزرگتر مصرف کند. اما با وجود اینها هنوز هم میتوان به نتایج این تحقیق استناد کرد.

چه کاری می توانید در خصوص قهوه و میگرن خود انجام دهید؟

اگر قهوه می نوشید و میگرن هم دارید، بهتر است بدانید که در مورد ارتباط این دو، هنوز هم فاکتورهای زیادی وجود دارد که ناشناخته اند. تا زمانی که پزشکان و دانشمندان هنوز روی این مسئله کار می کنند، بهترین کار این است به صدای بدنتان گوش کنید. مثلا اگر موقع نوشیدن قهوه سردرد شما تشدید می شود، نوشیدن آن را قطع کنید و اگر با یک لیوان قهوه بهتر می شوید، در حد اعتدال مصرف آن را ادامه دهید. در هر صورت، بدنتان در خصوص انتخاب رابطه بین قهوه و میگرن بهترین پاسخ را به شما می دهد.

جمع بندی بحث قهوه و میگرن

همانطور که در این مقاله بیان شد ارتباط مصرف قهوه با میگرن یک رابطه نامعلوم است که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. در این مطلب سعی شد رابطه میگرن با قهوه یا کافئین و تاثیر بر میگرن بررسی شود تا در نتیجه آن بتوانید میزان تاثیر نوشیدن قهوه در بروز سردردهای میگرنی را متوجه شوید. همچنین در این مقاله تا حدی  به این سوال که آیا قهوه برای میگرن خوب است؟  نیز پاسخ داده شد.

منابع:

شود. پس در مصرف مسکن ها اعتدال را رعایت کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع سردرد  و علل و درمان آن می توانید روی موارد زیر کلیک کنید. همچنین می توانید در بخش نظرات سوالاتی که در خصوص سردرد ها و درمان آن دارید از خانم دکتر نوشین یمانی ، متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سر درد  بپرسید.

دکتر نوشین یمانی در سال 1395 بورد تخصصی نورولوژی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کردند. ایشان دوره فلوشیپ سردرد را در مرکز سردرد دانمارک که جزو معتبرترین مراکز سردرد دنیا است نزد پرفسور جس السن (Professor Jes Olesen) ملقب به پدر سردرد دنیا با موفقیت گذراندند و همچنین دوره بین المللی دوساله مستر سردرد را در دانشگاه کپنهاگ دانمارک درسالهای 2018-2020 گذراندند و علیرغم پیشنهاد کار و اقامت به ایشان در کشور دانمارک بعنوان اولین پزشک ایرانی دارای مدرک فلوشیپ سردرد جهت خدمت به هم میهنان خود به ایران بازگشتند و به عضویت هیئت علمی دانشگاه درامدند.

قهوه گانودرما موکا دکتربیز به قهوه لاغری معروف است. این قهوه فوری دکتر بیز حاوی کافئین است و کافئین به خودی خود می تواند شما را لاغر کند.

 

دکمه بازگشت به بالا