سلامتی و پزشکی

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

تاریخ ارسال:

28 جولای 2021

امروزه از مواد آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن و ترمیم دندانهای خراب استفاده می شود. انتخاب بین این دو ماده می تواند کمی گیج کننده باشد. مخصوصاً آمالگامی که کمتر اسم آن شنیده می شود و افراد کمتری می دانند آمالگام چیست. در ادامه این مقاله مجله Medical Health Apple ، ما قصد داریم دندان های پر کننده کامپوزیت و آمالگام را بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی مقایسه کرده و مزایا و معایب هر یک را برجسته کنیم. با ما بمان.

آمالگام یا کامپوزیت؟ با کدام دندان باید پر کنیم؟
قبل از اینکه به سراغ انتخاب نهایی بین پرکننده های دندانی کامپوزیت و آمالگام برویم ، ابتدا مروری مختصر خواهیم داشت که دقیقاً این دو ماده چیست که بهترین مواد پرکننده دندان محسوب می شوند و ویژگی های آنها چیست.
آمالگام چیست؟
آمالگام در فارسی معادل کلمه آمالگام است که به معنی مخلوطی از فلزات مختلف است. معمولاً 50٪ از وزن آمالگام دندان از جیوه و بقیه از نقره ، مس و قلع ساخته می شود. این فلزات با هم مخلوط می شوند و یک ترکیب پایدار ایجاد می کنند که قدرت پر کردن حفره های دندانی را دارد.

ترکیب حاصل دارای خواص جدید و منحصر به فردی است که متفاوت از هر یک از عناصر تشکیل دهنده آن عمل می کند. آمالگام با فرمول فعلی خود بیش از 180 سال است که در دندانپزشکی استفاده می شود.
آیا آمالگام سمی است؟
با این حال ، بیماران ، به ویژه در سال های اخیر ، همیشه این سوال را داشتند که آیا استفاده از آمالگام در ترمیم دندان می تواند برای انسان به دلیل سمی بودن جیوه فلزی خطرناک باشد یا خیر. در پاسخ ، باید گفت که بسیاری از مطالعات در این زمینه نشان داده است که آمالگام استفاده از آن در بزرگسالان ، کودکان بالای شش سال یا حتی مادران شیرده در کوتاه مدت یا بلند مدت به سلامت عمومی افراد آسیب نمی رساند.
همچنین توسط سازمان های مشهور بهداشتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) که آمالگام را به عنوان یک ماده ایمن در دندانپزشکی تأیید کرده اند ، تأیید شده است. جالب است بدانید که امروزه ، به دلیل آلودگی دریاها و اقیانوس ها ، خطر جذب جیوه از برخی غذاهای دریایی مانند ماهی سلامتی مردم را تهدید می کند و میزان جیوه جذب شده توسط بدن از طریق ترکیب در مقایسه این مواد غذایی است. بسیار کوچک و قابل اغماض.
مزایای آمالگام چیست؟
بزرگترین مزیت آمالگام قدرت و پایداری آن برای مدت طولانی است. به همین دلیل ، دندانپزشکان مستعد ترمیم با آمالگام برای پرکردن دندان های مولر ، پر کننده های بزرگ یا افرادی که دندان قروچه و سایش شدید دارند ، هستند. متوسط ​​مدت زمان پر شدن آمالگام حدود ده سال است ، با این حال ، در مطالعات مختلف ، موارد زیادی از پر شدن آمالگام برای چندین دهه گزارش شده است.
آمالگام به خوبی تمام مفاصل نازک بین خود و دیواره دندان را پر می کند (خاصیت آب بندی) و در نتیجه از نفوذ پوسیدگی و باکتری به قسمت های عمیق دندان جلوگیری می کند.مضرات آمالگام چیست؟
مهمترین عیب آمالگام ظاهر ناخوشایند و رنگ آن برای بیماران است. برخی از بیماران ، علیرغم توصیه قاطع دندانپزشک برای ترمیم دندانهای خود با آمالگام ، ترمیم دندان کامپوزیت را فقط به دلیل مشکلات زیبایی ترجیح می دهند.
مشکل دیگر رسانایی آمالگام به عنوان یک آلیاژ فلز است که گرما و سرما را بهتر انتقال می دهد. در نتیجه ، برخی از بیماران هنگام مصرف غذاهای سرد و نوشیدنی ، آلرژی بیشتری را گزارش می کنند که معمولاً پس از مدتی (گاهی اوقات یک یا دو ماه) برطرف یا فروکش می کنند. علاوه بر این ، ترمیم آمالگام نیاز به تهیه حجم بیشتری از حفره دندان دارد که در غیر این صورت شکست درمان با این ماده را افزایش می دهد.
کامپوزیت چیست؟
کامپوزیت دندانی خمیری است که از مخلوطی از مواد سرامیکی و پلاستیکی ساخته می شود و برای پر کردن حفره های دندانی استفاده می شود و می تواند حفره دندان را با رنگی بسیار شبیه به رنگ دندان های فرد پر کند. پس از قرار دادن ماده واسط ویژه بر روی دندان ، کامپوزیت در داخل حفره قرار می گیرد و سپس توسط نور آبی مخصوص سخت می شود.

مزایای کامپوزیت چیست؟
مزیت اصلی ترمیم دندان کامپوزیت ، بازگرداندن زیبایی دندان است. دندانپزشک می تواند با ترکیب رنگها ، رنگ مناسب دندانهای بیمار را پیدا و استفاده کند. بر خلاف آمالگام ، کامپوزیت مانند چسب به دندان می چسبد ، بنابراین دندانپزشک فقط باید قسمت های پوسیده و اصطلاحاً پر از کرم را برداشته و حفره را پر کند و نسبت به ترمیم آمالگام کمتر به اصلاح نیاز دارد.
مضرات کامپوزیت چیست؟
احتمال حساسیت دندان هنگام جویدن بعد از پر کردن کامپوزیت به طور کلی بیشتر از پر شدن آمالگام است. همچنین به دلیل مصرف غذاهای رنگی و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه ، رنگ سفید کامپوزیت نیز می تواند به مرور تغییر کند.
اشکال دیگر کامپوزیت ها ایجاد ترک یا ریزنفوشی بسیار کوچک بین کامپوزیت و دندان در طول زمان است که می تواند باعث نفوذ باکتری ها و ایجاد پوسیدگی ثانویه در قسمت های عمیق دندان شود.
به طور کلی ، مقاومت و پایداری کامپوزیت کمتر از آمالگام است و بنابراین برای دندانهای آسیایی انتخاب ارجح نیست.
آخرین انتخاب آمالگام یا کامپوزیت؟
آمالگام و کامپوزیت که بهترین مواد پر کننده دندان محسوب می شوند دارای مزایا و معایبی هستند. آمالگام برای پر کردن دندانهای خلفی و مقاومت در برابر فشارهای زیاد هنگام جویدن مناسب است ، در حالی که کامپوزیت برای دندانهای قدامی که مهمترین مسائل زیبایی هستند ترجیح داده می شود. همچنین توصیه نمی شود که مواد پر کننده سالم آمالگام را با کامپوزیت جایگزین کنید.
بنابراین ، اگر قصد دارید دندان های جلوی خود را پر کنید ، کامپوزیت ها بهترین ماده پر کننده برای شما خواهند بود ، اما اگر می خواهید بهترین ماده پر کننده را برای دندان های آسیایی انتخاب کنید ، بهتر است آمالگام را انتخاب کنید.
صرف نظر از انتخاب شخصی بین پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ، باید توجه داشت که تصمیم گیری در مورد پر کردن مناسب هر دندان باید در مشاوره دقیق بین بیمار و دندانپزشک انجام شود. صرف نظر از نوع ترمیم دندان ، بهداشت صحیح دهان و معاینه منظم توسط دندانپزشک حداقل هر 6 ماه یکبار عامل بسیار م inثری در جلوگیری از مشکلات دندان است.دکتر پویا سلطان زاده ، دندانپزشک ، پروتزپزشک ، استاد ایمپلنتولوژی و زیبایی ، دانشگاه لوما لیندا ، کالیفرنیا
منابع:
fda.gov
ada.gov

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا