راهنمای خرید کفش کوهنوردی و نگهداری از آن

اگر قصد برنامه ریزی برای یک کوهنوردی را دارید خرید کفش کوهنوردی احتمالاً مهم ترین چیزی است که باید درنظر بگیرید. انتخاب درست بستگی به این دارد که شما آن را برای چه می خواهید.

کفش  کوهپیمایی سبک وزن برای بسیاری از فعالیت ها، مانند پیاده روی ایده آل هستند. با این حال، هنگام حمل کوله  ای سنگین تر در زمین های ناهموار، پوشیدن چیزی که پشتیبانی بیشتری را از پای شما ارائه می دهد، منطقی تر است. در کوهستان، چکمه یا کفشی می خواهید که برای مسافت های طولانی راحت باشد و از پاهای شما محافظت کند. آنها باید بادوام، ضد آب و همچنین سبک وزن باشند. در اینجا راهنمای خرید کفش کوه مردانه و زنانه را برایتان آماده کرده ایم.

چرا خرید کفش کوهنوردی و طبیعت گردی مهم است؟

برای رفتن به کوهنوردی باید سطح تناسب اندام و تجربه خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که پاها و به ویژه مچ شما چقدر قوی هستند. ثبات مچ پا و حمایت از پا چقدر برای شما مهم است؟ نگران پیچ خوردن مچ پای خود هستید یا آسیب دیدگی قبلی دارید؟ کفش کوهنوردی و طبیعت گردی زنانه یا مردانه از پا و مچ پا در مسیرهای ناهموار و صخره ای محافظت بهتری می کنند. رویه کفش کوهنوردی مردانه یا زنانه همچنین به خشک نگه داشتن پاهای شما در گل و لای و باران کمک می کند و عمدتاً کفی های ضخیم تر و محافظ بیشتری دارند که مانع از احساس سنگ در زیر پا می شود.

انواع کفش کوهنوری

کفش کوهپیمایی و طبیعت گردی

کفش  کوهپیمایی و طبیعت گردی بهترین ویژگی های کفش های پیاده روی و دویدن را می گیرند و آن ها را با هم ترکیب می کنند. آن ها سبک تر و راحت تر از بوت های کوهنوردی هستند، اما به طور کلی همان سطح محافظت را ارائه می کنند. کفش های کوهپیمایی برای دوام طولانی تر (حدود 500 کیلومتر یا 9 تا 18 ماه برای اکثر افراد) نسبت به کفش مخصوص دویدن طراحی شده اند، اما معمولاً به دلیل محافظت اضافی کمی سنگین تر هستند.

کفش تریل

این کفش ها به عنوان یک کفش کوهپیمایی سبک درنظر گرفته می شوند. آنها سبک تر از  انواع کفش  کوهپیمایی و طبیعت گردی هستند. رویه های تنفس پذیرتری داشته، اما محافظت کمتری دارند.

هیبریدهای مقاوم در برابر آب برای زمستان

وقتی در زمستان کوهنوردی می کنید، کفش کوهنوردی مردانه و زنانه هیبریدی از پاهای شما در برابر سرمای برف محافظت کرده و گرم نگه می دارد. عمر این کفش کوهنوردی زیادتر از انواع دیگر است.

کفش کوهنوردی

اگر فقط حداکثر محافظت را می خواهید به فکر خرید کفش کوهنوردی باشید. به طور کلی آنها سنگین هستند و به همین دلیل برای گام برداشتن به انرژی بیشتری نیاز دارید. این کفش برای کوهنوردی در تمام شرایط مساعد است.

کفش کوهنوردی علاوه بر مزیت های فوق العاده ای که دارد و برای یک کوهنورد ضروری است می تواند مانع از گزیده شدن شما توسط مار هم بشود.

آیا واقعاً به کفش کوهنوردی نیاز دارم؟

اگر می خواهید کوهنوردی را به عنوان ورزش اصلی خود انتخاب کنید و همیشه در روتین و سبک زندگی خود قرار دهید، بله. حتماً باید به فکر خرید کفش کوهنوردی باشید.

آیا  خرید کفش کوهنوردی ضد آب لازم است؟

بیشتر افراد مخصوصاً خانمهای کوهنورد آماتور تاکید بر خرید کفش کوهنوردی دارند که عایق رطوبت باشد. درست است که خرید کفش کوهنوردی زنانه ضد آب مانع از ورود آب می شود، اما مانع از خروج رطوبت نیز می شود. رویه های قابل تنفس باعث خیس شدن پایتان ناشی از عوامل بیرونی می شود، اما به همان سرعت نیز پاهای عرق کرده تان خشک می شود.  رطوبت پاها را مستعد تاول می کند. بنابراین هنگام خرید کفش کوهنوردی مردانه و زنانه، رویه های تنفس پذیر را انتخاب کنید و نه ضد آب را. به علاوه زمانی که کفش کوهنوردی زنانه ضد آب و یا کفش مردانه کوهنوردی عایق رطوبت را می خرید باید توجه داشته باشید که وقتی خیس می شوند به شدت سنگین شده و حرکت کردن را برایتان سخت می کنند.

ویژگی های یک کفش کوه زنانه یا مردانه

در هنگام خرید کفش کوهنوردی به موارد زیر دقت کنید:

  • پاشنه

برای پایداری و جلوگیری از بلند شدن پاشنه پا که می تواند باعث ایجاد تاول شود، پاشنه باید محکم در جای خود قرار گیرد. ضربه گیر در پاشنه پا ضربه را به حداقل می رساند.

  • ضد آب

اگر بیشتر در تابستان به کوهنوردی می روید بهتر است که یک تنفسی را در نظر بگیرید و هزینه کمتری برای آن بپردازید.

  • رویه

بیشتر کفش های کوهنوردی از ترکیبی از چرم و/یا مواد مصنوعی مانند مش یا پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) ساخته می شوند که یک ماده لاستیک مانند است. آن ها سبک هستند، به راحتی قابل مراقبت و قابل تنفس بوده و سریع خشک می شوند.

  • زیره میانی

بیشتر کفی های میانی EVA هستند، فومی که برای کنترل فشار و ضربه راه رفتن روی زمین ناهموار طراحی شده است. چگالی های مختلف EVA پشتیبانی محکم یا نرمی را فراهم می کند. کفش های سفت تر برای زمانی که به گام ها دقیق در زمین های صخره ای نیاز است، یا زمانی که در سطوح شیب دار کوهنوردی می کنید، بهتر است. برخی از زیره های میانی از جنس PU (پلی اورتان) هستند که از EVA محکم تر و بادوام تر می باشند.

  • زیره

در کفش کوهنوردی تیغه هایی با فاصله وسیع و عمیق برای ریختن گل و لای در هر شرایطی طراحی شده اند.

  • ثبات

یک لایه نایلونی یا پلاستیکی که بین زیره وسطی و زیره قرار گرفته است، سفتی مناسبی را برای تحمل بار ایجاد می کند و از پیچ خوردن و انعطاف پذیری بیش از حد کفش جلوگیری می کند. این لایه همچنین از پا در برابر سنگ ها محافظت می نماید.

  • حفاظ

روکش های لاستیکی ممکن است در جعبه پنجه، پاشنه پا و در طرفین استفاده شوند. آنها از پاها در برابر ضربه و مواد رویی در برابر سایش محافظت می کنند.

  • تناسب

جعبه پنجه باید فاصله ای به اندازه عرض انگشت شست در جلوی بلندترین انگشت پا داشته باشد.

نکات مهم در هنگام خرید کفش کوهنوردی

آنچه در خرید کفش طبیعت گردی زنانه و مردانه اهمیت دارد راحتی آن است. علاوه بر این باید آن را براساس بودجه خود انتخاب کنید. برندهای خارجی همچون کفش کوهنوردی ویکو کیفیت خوب و قابل قبولی دارند. اما شرکت های ایرانی نیز کفش کوهنوردی با کیفیت جهانی را تولید می کنند. قیمت کفش کوهنوردی ایرانی باکیفیت نیز همانند کفش  کوهنوردی از برندهای خارجی است. اگر می خواهید یک کفش کوه زنانه و مردانه را با قیمت کمتر تهیه کنید می توانید به فکر خرید یک کفش کوهنوردی استوک باشید.

مورد مهم دیگر که نباید آن را فراموش کنید این است که حتماً خرید کفش کوهنوردی خود را از فروشگاه معتبری همچون اسپورتلند انجام دهید. اسپورتلند یک فروشگاه ورزشی تخصصی است که علاوه بر دارا بودن شعب حضوری فروش گسترده ای را به صورت آن لاین برای همه هموطنان فراهم کرده است. انواع کفش کوهنوردی زنانه و مردانه را می توانید از برندهای معتبر با قیمت منصفانه در فروشگاه ورزشی اسپورتلند پیدا کنید.

دکمه بازگشت به بالا