علت استارت نخوردن ماشین

خودروهای مدرن امروزی، سیستم های پیچیده ای هستند که شامل اجزای الکتریکی، مکانیکی و الکترونیکی متعددی می شوند. همه این قطعات و سیستم ها باید به درستی کار کنند تا خودرو بتواند استارت بخورد و روشن شود. اگر هر یک از این اجزا دچار مشکل یا نقص شود، ممکن است باعث شود موتور خودرو استارت نخورد. یکی از رایج ترین دلایل عدم استارت خوردن، باتری ضعیف یا خالی شده است. باتری وظیفه تامین جریان الکتریکی لازم برای روشن شدن موتور را بر عهده دارد.

اگر باتری شارژ کافی نداشته باشد، موتور استارت نمی خورد. مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی نیز می توانند باعث عدم استارت خوردن شوند. گاهی اوقات نیز قطعات مکانیکی مانند استارت، دینام یا کیلومتر میل لنگ می توانند دچار مشکل شده و موجب عدم استارت خوردن موتور شوند. ما در این مقاله به این مبحث که چگونه یک ماشین استارت میخورد و یا علت استارت نخوردن ماشین چیست پرداخته ایم.

مراحل استارت خوردن و یا روشن شدن خودرو

هنگامی که سوئیچ خودرو را می چرخانید، درواقع فرآیند روشن شدن موتور را آغاز می کنید. در این مرحله، جریان الکتریکی از باتری به استارت (موتور الکتریکی کوچکی که وظیفه چرخاندن موتور اصلی را دارد) منتقل می شود. استارت با چرخاندن میل لنگ، باعث می شود پیستون ها در سیلندرها شروع به حرکت کنند. هم زمان، سیستم جرقه زنی نیز کار خود را آغاز می کند و شمع ها شروع به تولید جرقه در سیلندرها می کنند.

درحالی که پیستون ها در سیلندرها در حال حرکت هستند، سیستم سوخت رسانی نیز وارد عمل می شود. پمپ بنزین، سوخت را از باک به رگلاتور و سپس به انژکتورها می فرستد. انژکتورها سوخت را به صورت پودر درون سیلندرها اسپری می کنند.

در همین لحظه، شمع ها جرقه می زنند و مخلوط سوخت و هوا در سیلندر منفجر می شود. این انفجار کنترل شده باعث می شود پیستون ها به حرکت درآیند و میل لنگ بچرخد.

با چرخش میل لنگ، سایر اجزای موتور مانند میل سوپاپ، سوپاپ ها و شاتون ها نیز به حرکت درمی آیند. این حرکت چرخشی موتور، از طریق جعبه دنده و شفت انتقال نیرو، به چرخ ها منتقل می شود و باعث می شود خودرو شروع به حرکت کند.

در همین زمان، استارت از کار می ایستد و دینام وظیفه تامین جریان الکتریکی لازم برای تمام سیستم های الکتریکی خودرو را بر عهده می گیرد. فرآیند روشن شدن موتور با تکرار مداوم این چرخه در همه سیلندرها ادامه می یابد.

چه قطعاتی در استارت خوردن خودرو درگیر هستند؟

در فرآیند استارت خوردن و روشن شدن یک خودرو، چندین سیستم و قطعه مختلف درگیر هستند. اصلی ترین قطعات و سیستم های دخیل در این فرآیند عبارت اند از:

  1.     باتری: باتری منبع اصلی تامین انرژی الکتریکی برای استارت خوردن است. باتری جریان لازم برای چرخش استارت را فراهم می کند.
  2.     استارت (موتور استارت): این موتور الکتریکی وظیفه چرخاندن میل لنگ موتور را بر عهده دارد تا فرآیند احتراق آغاز شود.
  3.     سیستم جرقه زنی: شامل شمع ها، کویل، دلکو و سیم های جرقه است که وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها را دارند.
  4.     سیستم سوخت رسانی: شامل باک بنزین، پمپ بنزین، لوله ها، رگلاتور و انژکتورها که مسئول تامین و تزریق سوخت به سیلندرها هستند.
  5.     سیستم هوا: شامل فیلتر هوا، لوله های هوا و دریچه گاز که وظیفه تامین هوای لازم برای احتراق را دارند.
  6.     قطعات مکانیکی: میل لنگ، میل سوپاپ، سوپاپ ها، پیستون ها، شاتون ها و سایر قطعات متحرک موتور که در اثر احتراق به حرکت درمی آیند.
  7.     سیستم الکتریکی و الکترونیکی: شامل کامپیوتر (ECU)، سنسورها و رله ها که وظیفه کنترل و هماهنگی تمام فرآیندها را بر عهده دارند.
  8.     دینام: پس از روشن شدن موتور، دینام جریان الکتریکی لازم برای تمام سیستم های الکتریکی خودرو را تامین می کند.

تمامی این اجزا و سیستم ها باید به درستی عمل کنند تا خودرو بتواند استارت بخورد و روشن شود. نقص در هر یک از آن ها می تواند باعث عدم استارت خوردن شود. اگر خودتان می خواهید با تمامی این قطعات آشنا شده و به سهولت بتوانید دلیل استارت نخوردن را پیدا کرده و حل نمایید می توانید یک دوره آموزش برق خودرو و آموزش مکانیک خودرو را در یکی از آموزشگاه های معتبر بگذرانید.

علت استارت نخوردن خودرو

خودروهای امروزی پیچیده ترین محصولات مهندسی هستند که در آن ها سیستم های گوناگون مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی و کامپیوتری به طور پیچیده ای درهم تنیده شده اند؛ اما گاهی اوقات با این موضوع روبرو می شویم که با چرخاندن سوئیچ، موتور استارت نمی خورد. این مشکل می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که بعضی از آن ها رفع آسانی دارند؛ اما برخی نیز نیازمند تعمیرات پیچیده ای هستند.

علل متعددی می توانند باعث شوند خودرو استارت نخورد. از باتری ضعیف یا خالی گرفته تا مشکلات در سیستم های حیاتی مانند استارت، سوخت رسانی، جرقه زنی و حتی ایرادهای مکانیکی در قطعات متحرک موتور یا نقص در سیستم های کنترلی و الکترونیکی، همگی می توانند مانع روشن شدن خودرو شوند.

برای حل این مشکل، باید ابتدا علت اصلی را به درستی تشخیص داد و سپس نسبت به رفع آن اقدام کرد. در ادامه به تفصیل درباره مهم ترین دلایل عدم استارت خوردن خودرو خواهیم پرداخت.

  1.     باتری منبع اصلی تامین انرژی الکتریکی برای استارت خوردن موتور است. هنگامی که سوئیچ را می چرخانید، باتری جریان الکتریکی لازم برای چرخاندن استارت (موتور استارت) را فراهم می کند. اگر باتری شارژ کافی نداشته باشد، استارت نمی تواند کافی نیرو برای چرخاندن میل لنگ موتور را داشته باشد. باتری های خودرو معمولاً پس از 3 تا 5 سال کارکرد تضعیف می شوند یا در اثر اتصالات شل، مصرف بیش ازحد برقی ها یا شارژ ناکافی خالی می گردند.
  2.     استارت یک موتور الکتریکی کوچک است که وقتی سوئیچ را می چرخانید، جریان الکتریکی از باتری به آن می رسد و باعث چرخش میل لنگ موتور می شود. این قطعه حیاتی می تواند دچار مشکلاتی مانند سوختن برس های کربنی، خرابی سلونوئید (شیر الکترومغناطیسی)، آسیب به دندانه ها یا بیرینگ های داخلی شود که در این صورت قادر به چرخاندن موتور نخواهد بود.
  3.     سوخت باید در زمان مناسب و به مقدار کافی به سیلندرها برسد تا با هوای ورودی مخلوط شده و احتراق انجام شود. اگر در سیستم سوخت رسانی مشکلی وجود داشته باشد، این فرآیند دچار اختلال می گردد. مثلاً اگر فیلتر سوخت گرفته باشد، عبور بنزین را محدود می کند.

 خرابی پمپ بنزین یا رگولاتور فشار سوخت نیز می تواند مانع رسیدن بنزین به انژکتورها شود. همچنین اگر خود انژکتورها دچار گرفتگی یا نشتی باشند، تزریق سوخت به درستی انجام نمی شود. مشکلات سنسورها و کامپیوتر سیستم انژکتوری هم می توانند این فرآیند را مختل کنند.

  1.     برای اینکه مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها احتراق کند و موتور روشن شود، باید در زمان مناسب، جرقه الکتریکی در داخل سیلندر ایجاد شود. سیستم جرقه زنی متشکل از شمع ها، کویل ها، دلکو و سیم های جرقه است که این کار را انجام می دهد. مشکلاتی مانند کثیف یا خراب بودن شمع ها، نقص در کویل ها، پاره شدن یا اتصال ضعیف سیم های جرقه می تواند مانع ایجاد جرقه و در نتیجه عدم احتراق و استارت نخوردن موتور شود.
  2.     عملکرد همه سیستم های مرتبط با استارت خوردن از جمله سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه زنی و موتور را کنترل و هماهنگ می کنند. هرگونه نقص در این سیستم های کنترلی، اعم از کامپیوتر خراب، سنسور معیوب، اتصال بد و مشکلات نرم افزاری می تواند باعث عدم استارت خوردن شود.
دکمه بازگشت به بالا