سلامتی و پزشکی

اختلالات و بیماری‌ های مربوط به تیروئید

یکی از اندام های بدن که برای بقای انسان ضروری است ، غده تیروئید است. هورمون تولید شده توسط غده تیروئید ، معروف به هورمون تیروئید ، نقش مهمی در تنظیم متابولیسم ، عملکرد قلب ، تنظیم دمای بدن و بسیاری دیگر از عملکردهای مهم بدن دارد. در این مقاله ، ما قصد داریم انواع اختلالات تیروئید ، علائم غیرطبیعی تیروئید و بیماریهای مربوط به این غده را مورد بحث قرار دهیم. با مجله پزشکی Apple Health همراه باشید.

تیروئید چیست؟
غده تیروئید یک اندام کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی گلو قرار دارد. وظیفه اصلی غده تیروئید ترشح هورمون تیروئید است. همانطور که گفته شد ، هورمون تیروئید در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن نقش دارد. هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند ، هورمون تیروئید به درستی ترشح نمی شود. این می تواند چالش های جدی سلامتی را برای بدن انسان ایجاد کند.

مهمترین عملکرد هورمون تیروئید کنترل متابولیسم بدن است. تبدیل مواد غذایی در بدن به انرژی متابولیسم نامیده می شود. وقتی بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کند ، همه اندام ها از انرژی تولید شده برای عملکرد سالم و مناسب خود استفاده می کنند.
تیروئید متابولیسم بدن را با چندین هورمون خاص کنترل می کند که مهمترین آنها T4 و T3 است. اما نقش هورمون های t3 و t4 چیست؟
T4 یا تیروکسین شامل چهار اتم یدید و T3 یا Triiodothyronine شامل سه اتم یدید است. این دو هورمون توسط تیروئید تولید می شوند و به سلول های بدن می گویند که چقدر انرژی مصرف کنند. وقتی تیروئید شما به درستی کار می کند ، در نتیجه t4 و t3 ترشح می شود و در نتیجه ، متابولیسم شما با سرعت مناسب کار می کند. هنگامی که از این دو هورمون استفاده می شود ، غده تیروئید با ترشح دوباره آنها را جایگزین می کند.
این عمل حساس توسط اندام دیگری به نام غده هیپوفیز نظارت می شود. این غده که در مرکز جمجمه و زیر مغز قرار دارد ، میزان هورمون های تیروئید را در جریان خون کنترل می کند.
هنگامی که غده هیپوفیز احساس کمبود یا سطح بالای هورمون های تیروئید در بدن می کند ، مقدار آن را با هورمون خود تنظیم می کند. به آن هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) می گویند. TSH به تیروئید ارسال می شود و به تیروئید می گوید که برای بازگشت بدن به حالت عادی باید چه کار کرد. در نتیجه بیماری تیروئید ، ترشح این هورمون نیز می تواند با ناهنجاری هایی همراه باشد ، در این صورت پزشک معالج ، پس از تشخیص ، راه حل هایی برای درمان TSH بالا تجویز نمی کند.
بیماریهای مربوط به تیروئید
به دلیل نقش غده تیروئید در بدن ، به دلیل بیماریهای مربوط به این غده ، عملکرد این غده مختل می شود و این می تواند منجر به صدمات جدی مانند اختلالات متابولیک ، به خطر انداختن سلامت قلب ، اختلال عملکرد اندام ها و ناتوانی بدن شود. . برای تنظیم دمای بدن دنبال کنید. شایع ترین بیماریهای مرتبط با تیروئید عبارتند از:
کم کاری تیروئید
اگر ترشح هورمون های T4 و T3 کمتر از حد طبیعی باشد ، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. در این حالت ، ترشح TSH را افزایش می دهد تا ترشح هورمون های تیروئید را افزایش دهد.پزشکان می توانند از آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید استفاده کنند ، زیرا سطح T3 و T4 پایین تر از حد طبیعی و سطح TSH بالاتر از حد طبیعی است.
شایع ترین علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی ، افزایش وزن ، خشکی پوست و مو ، عدم تحمل سرما ، گرفتگی عضلات و یبوست است. بی نظمی قاعدگی در زنان ، کاهش میل جنسی در هر دو جنس و افسردگی حاملگی از دیگر علائم کم کاری تیروئید است. اما ممکن است بیمار فقط یک یا چند مورد از علائم فوق را داشته باشد یا اصلاً علائم کم کاری تیروئید را نداشته باشد.
درمان کم کاری تیروئید معمولاً با مصرف قرص های روزانه حاوی هورمون های تیروئید مانند لووتیروکسین انجام می شود و معمولاً بسیار م effectiveثر است و اکثر علائم بیماری با این نوع درمان بهبود می یابد.
پرکاری تیروئید
اگر ترشح هورمون های T3 و T4 بیشتر از حد طبیعی باشد ، فرد دچار پرکاری تیروئید می شود. در این حالت ، غده هیپوفیز برای کاهش ترشح هورمون های تیروئید ، ترشح TSH را کاهش می دهد.
این اختلال همچنین ممکن است با آزمایش خون تشخیص داده شود ، زیرا سطح T3 و T4 بالاتر از حد طبیعی و سطح TSH پایین تر از حد طبیعی است. علائم تیروئید پرکار می تواند شامل افزایش ضربان قلب ، تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب ، تعریق زیاد ، خستگی یا ضعف عضلانی ، عصبانیت اولیه ، اضطراب ، مشکلات خواب و کم خوابی ، کاهش وزن ، افزایش حرکات روده ، لرزش دست و برخی مشکلات قاعدگی باشد. از زنان

لازم به ذکر است که هیچ یک از این علائم مختص پرکاری تیروئید نیست و داشتن این علائم به تنهایی به این معنا نیست که شما به این بیماری مبتلا هستید ، اما وجود تعدادی از این علائم به طور همزمان در فرد خطر پرکاری تیروئید را افزایش می دهد.
درمان این بیماری معمولاً به صورت خوراکی با داروهایی انجام می شود که در ترشح هورمون های تیروئید اختلال ایجاد می کنند و در نتیجه ترشح این هورمون ها را کاهش می دهند.
در موارد شدیدتر ، از ید حاوی مواد رادیواکتیو استفاده می شود که پس از جذب توسط غده ، به سلول های تولید کننده هورمون آسیب می رساند. در برخی موارد ، جراحی ممکن است برای برداشتن قسمتی یا تمام غده مورد نیاز باشد. سایر درمانهای مکمل در این بیماران شامل داروهای ضربان قلب و آرامبخش (کوتاه مدت) است.
گواتر
به بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید و بیرون زدگی آن در جلوی گردن گواتر گفته می شود. گواتر می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود ، اما بیش از 90 درصد موارد گواتر در سراسر جهان به دلیل کمبود ید در رژیم غذایی است.

بزرگ شدن غده تیروئید به دلیل کمبود ید به این دلیل است که کمبود ید با افزایش میزان خون از این غده جبران می شود. درمان گواتر ناشی از کمبود ید ساده است و معمولاً این مشکل با افزایش ید در رژیم غذایی برطرف می شود و غده تیروئید کوچک می شود. اگر گواتر به دلایل دیگری ایجاد شود ، اطلاعات مربوط به آن بیماری باید توسط پزشک تجزیه و تحلیل شود و علت بیماری ریشه کن شود.
بیماری گریوز
این بیماری در اثر اختلال سیستم ایمنی ایجاد می شود که ترشح هورمون های تیروئید را افزایش می دهد و باعث پرکاری تیروئید می شود.در بیماری گریوز ، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را ترشح می کند که باعث می شود غده تیروئید رشد کرده و هورمون های بیشتری از نیاز بدن به طور طبیعی ترشح کند. این بیماری ممکن است تمام علائم غده تیروئید بیش فعال را داشته باشد که شدیدتر است.
سایر علائم نسبتاً اختصاصی بیماری عبارتند از: exophthalmos و اختلالات بینایی مانند دوربینی و محدودیت حرکت چشم.
التهاب تیروئید هاشیموتو
این شایع ترین علت تیروئیدیت و کم کاری تیروئید و همچنین شایع ترین اختلال تیروئید در ایالات متحده است که تقریباً 14 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. هاشیموتو یک بیماری سیستم ایمنی است که در آن سلول های ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم غده تیروئید حمله کرده و باعث التهاب در غده و کاهش توانایی آن در ساخت هورمون می شود.
در نتیجه ، فرد دچار هیپوگنادیسم و ​​در برخی موارد گواتر می شود. علائم بیماری مشابه علائم کم کاری تیروئید است که قبلاً ذکر شد. درمان همچنین شامل تجویز هورمون های تیروئید است.
ندول های تیروئید
ندول یک بافت نسبتاً فشرده و سخت است که در داخل سایر بافتهای نرم بدن ایجاد می شود. وجود ندول در غده تیروئید غیر معمول نیست و با افزایش سن ، احتمال ایجاد ندول افزایش می یابد به طوری که نیمی از افراد بالای 60 سال حداقل یک ندول در غده تیروئید دارند.
با این حال ، اکثر این ندول ها خوش خیم هستند و معمولاً هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کنند ، اما اگر علائم ایجاد کنند ، به احتمال زیاد علائم بیش فعال تیروئید هستند. بدترین سناریو برای این ندول ها بدخیمی و سرطان تیروئید است که نیاز به درمان سریع و خاص دارد.
آخرین کلمه
غده تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن است که هورمون تیروئید را ترشح می کند. هورمون تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد و وجود آن برای سلامت قلب و تنظیم دمای بدن بسیار مهم است. کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ، بیماری گریوز ، گواتر ، ندول های تیروئید و تیروئیدیت هاشیموتو از مهمترین بیماری ها و اختلالات مربوط به غده تیروئید هستند که هر کدام می توانند بر عملکرد سلامتی این غده تأثیر بگذارند و برای سلامتی بدن خطری ایجاد کنند. بودن.
منابع:
endocrineweb.com

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا