سلامتی و پزشکی

تیروئید عصبی یا پرکاری تیروئید چیست؟

علائم - تیروئید - فشار خون بالا - عصبی

تیروئید عصبی اصطلاحی است که زمانی استفاده می شود که بیماری تیروئید باعث ایجاد علائم شود.

تیروئید یک غده متابولیک بسیار مهم در بدن است و نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. بیماری تیروئید اغلب منجر به افزایش یا کاهش هورمون های تیروئید (کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید) می شود و هر یک از این شرایط می تواند اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشد. در این مقاله از سری مقالات جدید پزشکی به طور خاص در مورد علائم روان رنجوری تیروئید صحبت خواهیم کرد.

علائم عصبی کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی است که یک بیماری غده تیروئید باعث کاهش هورمون های تیروئید در بدن می شود. کم کاری تیروئید می تواند متابولیسم، عملکرد ذهنی، سطح انرژی و حرکات روده را تحت تاثیر قرار دهد. بسته به کاهش تولید هورمون تیروئید، علائم نورولوژی تیروئید ممکن است خفیف یا شدید باشد.

همچنین کم کاری تیروئید ناشی از کم کاری تیروئید می تواند منجر به بیماری های اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک شود که به نوبه خود باعث اختلال در عملکرد سایر غدد و مشکلات گوارشی در بدن می شود. اغلب بدون درمان یافت می شود.)

علائم نوروتیروئید در صورت وجود در کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید می تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا در سال‌های اول زندگی تغییرات قابل توجهی در مغز و سیستم عصبی ایجاد می‌شود و در صورت عدم وجود هورمون‌های تیروئیدی و کمبود متابولیسم در بدن، رشد مغز و رشد مغزی در کودکان مبتلا به تاخیر می‌افتد.

نوروپاتی ناشی از کم کاری تیروئید

یکی از شایع ترین علائم عصبی کم کاری تیروئید، نوروپاتی ناشی از کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند نحوه انتقال اطلاعات از اعصاب به مغز، نخاع و بدن را تغییر دهد که می تواند منجر به وضعیتی به نام نوروپاتی محیطی شود.

علائم این بیماری شامل حساسیت، بی حسی، درد یا سوزش در نواحی آسیب دیده بدن است. اگر این وضعیت ادامه یابد، اعصاب محیطی می توانند به طور کامل آسیب ببینند و درمان نشوند و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد اندام شود.

نوروپاتی محیطی می تواند نتیجه کم کاری تیروئید شدید، مزمن و درمان نشده باشد. اگرچه رابطه بین کم کاری تیروئید و نوروپاتی محیطی به طور کامل شناخته نشده است، اما واضح است که کم کاری تیروئید می تواند باعث احتباس مایعات شود و در نتیجه چربی متورم شود که عصب محیطی را تحت فشار قرار می دهد.

یکی از شایع‌ترین نواحی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود مچ دست است، زیرا اعصاب دست از یک “تونل” بافت نرم عبور می‌کنند که می‌تواند متورم شود و به عصب فشار وارد کند و باعث سندرم تونل کارپال شود. بیشتر موارد سندرم تونل کارپال ناشی از کم کاری تیروئید نیست، اما این ناحیه محتمل ترین ناحیه برای کم کاری تیروئید است.

علائم کم کاری تیروئید

علاوه بر موارد فوق، به دلیل اختلالات متابولیک و کاهش انرژی در بدن در کم کاری تیروئید، یکسری تغییرات در بدن رخ می دهد که می تواند منجر به علائم و نشانه ها شود. این علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • انرژی کاهش یافت
  • خواب
  • احساس افسردگی
  • شروع بیماری روانی
  • افزایش وزن نامنظم و کاهش اعتماد به نفس
  • حرکات بدن را کند می کند
  • آری

درمان تیروئید عصبی

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است و با تشخیص و درمان به موقع (که جایگزینی هورمونی است) علائم تیروئید و سایر علائم برطرف می شود و می توان یک زندگی عادی و بدون دردسر داشت.

عصب پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید به این معنی است که هورمون تیروئید در بدن انسان بیش از حد طبیعی افزایش می یابد که در واقع باعث افزایش متابولیسم در بدن شده و علائم مختلفی در کم کاری تیروئید ایجاد می کند. سطوح بالای هورمون تیروئید در بدن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و در صورت عدم درمان مانند کم کاری تیروئید، عوارض اجتناب ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

علائم تیروئید-عصب چیست؟

علل زیادی برای علائم پرکاری تیروئید و در واقع وجود پرکاری تیروئید وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و ممکن است نیاز به برنامه درمانی خاص خود داشته باشند. اما به طور کلی؛ سوالات مربوط به علائم تیروئید را می توان به صورت زیر پاسخ داد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • کمبود خواب
  • کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود
  • حرکات بدنی و پا
  • تپش قلب
  • فانینا
  • مشکلات بینایی
  • خستگی بیشتر
  • حال و هوا عوض می شود
  • روده های ما بزرگتر می شوند
  • افزایش بیماری روانی
  • فلج ناگهانی، یک علامت نادر که به عنوان فلج دوره ای تیروتوکسیک شناخته می شود، باعث ضعف شدید عضلانی می شود و فقط در افرادی با سطح هورمون بالا رخ می دهد. مردان آسیایی و لاتین تبار به ویژه تحت تأثیر قرار می گیرند.

سایر علائم تیروئید پرکار

در بالا، ما شایع ترین علائم پرکاری غده تیروئید را دیدیم که مستقیماً ناشی از سطوح بالای هورمون تیروئید است. اما برخی از علائم روان رنجوری تیروئید می تواند ناشی از عوارض و مشکلات ناشی از هورمون های تیروئید بالا باشد.

سطوح بالای هورمون های تیروئید می تواند منجر به دیابت شود که می تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به نوروپاتی شود.

پرکاری تیروئید می تواند منجر به اختلالات هورمون های جنسی و اختلالات قاعدگی شود که می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

درمان تیروئید عصبی

پرکاری تیروئید با داروهای ضد تیروئید (متیمازول، کاربیدازول و غیره) درمان می شود و در برخی موارد از ید رادیواکتیو برای از بین بردن غده تیروئید پرکار استفاده می شود.

همچنین در موارد التهاب و در مواردی که درمان دارویی جواب نمی دهد یا منع مصرف ندارد، از درمان جراحی استفاده می شود که قسمتی یا تمام تیروئید برداشته شود.

به طور کلی درمان پرکاری یا کم کاری تیروئید به علت بیماری بستگی دارد و هر بیماری و علت آن ممکن است نیاز به برنامه درمانی خاص خود داشته باشد.

درمان تیروئید-عصبی

تشخیص غده تیروئید

تشخیص نوروتیروئیدیسم یا به طور کلی تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید به آزمایشات آزمایشگاهی (TSH، T4، T3 و TRU) بستگی دارد. معاینه بالینی نیز نقش مهمی در تشخیص دقیق دارد، زیرا گاهی اوقات به نظر می رسد نتایج آزمایش نشان می دهد که فرد دارای علائم است.

در برخی موارد می توان از اسکن هسته تیروئید برای تشخیص بیماری تیروئید استفاده کرد که در آن همسایگان تیروئید و عملکرد تیروئید به بدن معرفی می شوند. از سونوگرافی تیروئید نیز برای شناسایی گره ها و تومورها استفاده می شود.

پرسش و پاسخ

  1. آیا غذا بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد؟ بله، غذایی که هر روز می خورید بر عملکرد تیروئید شما تأثیر می گذارد.
  2. آیا مشکل خستگی مزمن ناشی از پرکاری یا کم کاری تیروئید است؟ خستگی از عوارض بیماری و مشکلات تیروئید است و سایر عوارض به همراه نتایج آزمایش نشان دهنده پرکاری یا کم کاری تیروئید در فرد است.
  3. آیا آزمایش تنها برای تشخیص بیماری تیروئید است؟ غربالگری اولین قدم در تشخیص مشکلات تیروئید است و معاینات بالینی و سونوگرافی می تواند به پزشکان در انجام آزمایشات مهم کمک کند.

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://www.endocrineweb.com

https://www.healthline.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا