سلامتی و پزشکی

آشنایی با سرطان تیروئید همراه با معرفی بهترین جراح تیروئید ایران

سرطان واژه ای تلخ و ترسناک است که امروزه به کرات شنیده می شود و افراد زیادی در سراسر جهان به روش های مختلف به این بیماری وحشتناک و قدرتمند مبتلا می شوند. یکی از شایع ترین انواع سرطان، سرطان تیروئید است. غده تیروئید یکی از غدد بدن است که در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال عملکرد، مشکلات زیادی ایجاد می کند. این مشکلات به عنوان کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید شناخته می شوند و سرطان تیروئید بسیار شایع، اما نادر است. خوشبختانه در بیشتر موارد این نوع سرطان با کمک جراح سرطان تیروئید درمان می شود و یا پیشرفت آن به شدت مسدود می شود. در واقع جراحان تیروئید می توانند با برداشتن یک یا بخشی از غده آن را درمان کنند. چه برای جراحان سرطان جراح تیروئید تشخیص صحیح و شروع به موقع درمان مهم است.

غده تیروئید

قبل از صحبت در مورد نحوه تشخیص و درمان این بیماری با کمک جراح تیروئید، بهتر است در مورد این غده در بدن بیشتر بدانید. غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در گردن زیر ناحیه مچ پا یافت می شود. این غده هورمون های تیروکسین و تری یدوتیرونین را تولید می کند. در واقع، تیروئید به تنظیم دمای بدن، متابولیسم چربی، رشد استخوان، ضربان تنفس و ضربان قلب، زمان و کیفیت خواب، قند خون و پروتئین، کنترل وزن، میزان فعالیت بدن و سایر عوامل تقویت کننده سلامت کمک می کند. هورمون ها . این غده از کیسه های کوچکی به نام ندول تشکیل شده است که برخی از آنها می توانند سرطانی شوند. فقط ساختار کیسه تیروئید باعث اختلال در عملکرد آن می شود. هورمون های تولید شده توسط تیروئید با آرامش وارد جریان خون می شوند و به بدن اجازه می دهند تا به طور طبیعی عمل کند.

شایع ترین مشکل تیروئید کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید است که در مردان به ویژه زنان شایع است. بیماری های مرتبط با کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می تواند ناشی از وضعیت فیزیکی بیمار باشد. این شرایط واضح و قابل تشخیص است. به همین دلیل به بیماران تیروئیدی توصیه می شود در صورت داشتن علائم عملکرد غیر طبیعی تیروئید به جراح تیروئید مراجعه کنند.

علائم کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

علائم عبارتند از: تنبلی و احساس کدر شدن، خستگی، حساسیت بیش از حد به سرما، پوست خشک و رنگ پریده، عضلات و درد سفت، مفاصل متورم و سفت، صورت متورم، صدای کاذب، افزایش وزن ناگهانی، حالت تهوع نامنظم و دوره های سنگین شل شدن ناخن ها و موها. ضعف عضلانی. و افسردگی همگی از نشانه های کم کاری تیروئید هستند. علائم پرکاری تیروئید عبارتند از: کاهش ناگهانی اشتها در صورت داشتن اشتهای بیمار و نه تنها کاهش مقدار غذا بلکه بیشتر از قبل، لرزش دست و انگشتان، تغییر در اشتها، حرکات روده، اختلال در خواب، تعریق، خستگی عضلانی و ضعف مشاهده شده، اختلالات خلقی و تحریک پذیری.

نحوه تشخیص بیماری تیروئید

هورمون ها از طریق جریان تیروئید به جریان خون ترشح می شوند، بنابراین آزمایش خون می تواند سطح هورمون های محرک تیروئید را که عملکرد این غده را تنظیم می کند، تعیین کند. اگر سطح این هورمون بالا باشد نشان دهنده کم کاری یا نارسایی تیروئید و اگر سطح آن پایین باشد نشان دهنده کم کاری یا پرکاری تیروئید است. اما در مورد سرطان تیروئید باید بدانید که آزمایش خون در بیشتر موارد بیماری را نشان نمی دهد و جراح سرطان تیروئید باید آزمایش پزشکی انجام دهد. اکنون که به خوبی با این غده در بدن آشنا شدید، سرطان ندول ها را بهتر درک خواهید کرد.

سرطان تیروئید و راه های تشخیص آن

گاهی اوقات سلول های غیر طبیعی در تیروئید تشکیل می شوند و به تومور تبدیل می شوند. اگرچه بیشتر این تومورها خفیف هستند، اما در موارد نادر، تومورهای بدخیم در تیروئید یافت می شوند که به سلول های دیگر بدن حمله کرده و در سراسر بدن پخش می شوند. تومورهای سرطانی اغلب بدون علامت رشد می کنند. به همین دلیل است که گفته می شود آزمایش خون این سرطان نادر را نشان نمی دهد، اما مسلم است که وجود یک توده کوچک در تیروئید را باید در نظر گرفت. سرطان در جوانان تا افراد مسن شایع تر است، اما زنان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. سرطان های بدخیم تیروئید به اندازه سرطان های ریه، پستان و پوست نادر هستند، اما شیوع آن ها متوسط ​​است. سرطان تیروئید انواع مختلفی دارد، اما خوشبختانه خیلی شدید نیست و همه انواع سرطان تیروئید به طور کامل قابل درمان هستند. علاوه بر این، درمان آن نسبت به سایر روش های درمان سرطان آسان تر است.

سرطان تیروئید می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله: برجستگی های کوچک روی گوش، فک و گلو. علاوه بر این، عوامل زیادی مانند سابقه ارثی، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان در دوران کودکی، وجود ندول ها و کمبود ید از دیگر عوامل دخیل در سرطان تیروئید هستند. همانطور که رشد سرطانی پیشرفت می کند، می تواند به تارهای صوتی، نای و حنجره آسیب برساند و صحبت کردن، بلعیدن و تنفس را غیرممکن کند. در برخی موارد، اگر سطح هورمون تیروئید در خون طبیعی باشد، این بیماری می تواند علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را ایجاد کند. ندول یا ندول در تیروئید اولین علامت سرطان است. اغلب بیمار یا اطرافیانش می توانند این گره یا توده را در محل تیروئید ببینند. باز هم درصدی از ندول ها کثیف می شوند. اکثر آنها ضعیف و کاملاً قابل درمان هستند.

برای تشخیص دقیق این بیماری، جراحان سرطان تیروئید سونوگرافی و بیوپسی از بیمار انجام می دهند. ارزیابی بالینی بیمار با گرفتن شرح حال کامل و معاینه فیزیکی آغاز می شود. البته معاینه فیزیکی در تشخیص خیلی دقیق نیست، برای تشخیص دقیق باید کل غده تیروئید و غدد لنفاوی به طور کامل تحت تاثیر قرار گیرند. تعداد و اندازه ندول ها و ناهماهنگی ها به تشخیص بیماری کمک می کند. اگر یک توده سفت در گلوی او احساس شود، تحقیقات ممکن است نشان دهنده بدخیم بودن سرطان باشد. این بیماری همچنین ممکن است با حملات چربی، خروپف بلند، و علائم و نشانه های موضعی درد تشدید شود.

درمان سرطان تیروئید

اگر فردی مبتلا به سرطان تیروئید تشخیص داده شود، تمام یا بخشی از تیروئید بیمار باید برای درمان برداشته شود. بیشتر بیماری های ضعیف تیروئید که شایع هم هست با دارو قابل درمان و کنترل است، اما اگر تیروئید سرطان تیروئید تشخیص داده شود، لکه های مجاور باید قبل از خود غده تیروئید درمان شوند، زیرا اگر توده به مجاور برسد. چربی، درمان آن دشوار خواهد بود. اگر سلول های سرطانی در غده یافت شوند، پزشک با جراحی تمام یا بخشی از غده را خارج می کند. پس از جراحی، درمان باید با رادیواکتیویته ادامه یابد تا غدد پاک شوند. آنچه سرطان تیروئید را از سایر سلول های سرطانی بدن متمایز می کند، خاصیت بسیار مهم آن در جذب بالای ید است. به این ترتیب به بیمار ید رادیواکتیو داده می شود و این ماده روی سلول های سرطانی متمرکز شده و باعث تخریب آنها می شود. جالب اینجاست که سلول های سالم بدن ید را جذب نمی کنند و سالم می مانند.

و بعد از آن پرکاری تیروئید و با دادن ید رادیواکتیو به بیمار، هورمون درمانی تیروئید انجام می شود و ضمن جبران کمبود تیروئید در بدن، سلول های سرطانی باقی مانده از عمل جراحی در اثر بلع ید از بین می روند و یا توانایی پیشرفت ندارند. پس از اتمام این درمان ها، بیمار باید برای مدت طولانی توسط جراح تیروئید معاینه شود و هر سه تا شش ماه یکبار برای معاینه به پزشک تیروئید مراجعه کند. در برخی موارد، بیماران ممکن است در طول معاینه نیاز به سونوگرافی از گردن خود داشته باشند. علاوه بر این، یکی از ساده ترین راه ها برای نظارت بر این بیماران، انجام آزمایش خون حاوی ماده ای به نام تیروگلوبولین است. خوشبختانه درمان بیماران سرطانی تیروئید عاقبت بخیری دارد و اکثر آنها در حال بازگشت به زندگی عادی هستند.

آیا شیمی درمانی برای درمان سرطان تیروئید استفاده می شود؟

این بیماری اغلب با جراحی و ید درمانی قابل درمان است و به ندرت از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود، به خصوص زمانی که بیماری بسیار عود کننده است و غده را نمی توان برداشت. در بیمارانی که سرطان شدید دارند از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود و درمان با ید بی اثر است، هرچند تعداد این گونه بیماران کم است. چهار نوع سرطان تیروئید وجود دارد. شایع ترین آنها انواع ستونی و فولیکولی هستند که 85 درصد از این نوع سرطان را تشکیل می دهند. مولرها و آناپلاستیک ها بسیار نادر و البته تهاجمی هستند. نوع رایج این سرطان با همان روش های جراحی و درمان ید کاملاً کنترل می شود.

بهترین جراحان سرطان تیروئید

دکتر عباسعلی بخشی او بهترین جراح تیروئید است و تحصیلات شخصی خود را در آمریکا به پایان رساند. اگر دچار اختلال تیروئید هستید یا فکر می کنید کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید، کافی است به وب سایت دکتر مراجعه کنید. علی بخشی از طریق لینک زیر و وقت گذاشتن برای بازدید.

در خانه

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا