سلامتی و پزشکی

سرطان پوست به چه شکل است؟

تاریخ انتشار: 21 آذر 1400

روش های پیشگیری از سرطان پوست

سرطان بیماری است که در آن سلول‌های بدن به‌طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند. وقتی این تقسیم‌بندی‌های غیرطبیعی روی پوست شروع می‌شود، تورم پوست ایجاد می‌شود که می‌تواند به سرطان پوست تبدیل شود. سرطان پوست شایع ترین سرطان در ایالات متحده است. برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. با این حال، هر کسی می تواند آن را دریافت کند. در این مقاله از سری مقالات درمانی به بررسی دقیق سرطان پوست خواهیم پرداخت.

انواع سرطان پوست

رشد غیر طبیعی سلول ها تومور نامیده می شود. تومور بدخیم که اغلب وارد سایر قسمت های بدن می شود، از نظر علمی سرطان نامیده می شود. با این حال، همه انواع تومورها اغلب به عنوان سرطان شناخته می شوند، البته تا زمانی که ممکن است عفونی نشده باشند و به مناطق دیگر سرایت نکرده باشند. سرطان پوست به چهار دسته اصلی زیر تقسیم می شود:

  • سرطان سلول بازال (BCC): سلول های بازال سلول های گردی هستند که در لایه زیرین پوست یافت می شوند (سه لایه اصلی پوست وجود دارد). حدود 80 درصد از سرطان های پوست توسط این انواع سلول ایجاد می شود. سرطان سلول بازال اغلب به سر و گردن گسترش می یابد، اگرچه می توان آن را در هر جایی از پوست یافت. این نوع سرطان پوست معمولا به کندی رشد می کند و به ندرت به سایر قسمت های بدن سرایت می کند.
  • سرطان سلول سنگفرشی (SCC): حدود 20 درصد از تمام سرطان های پوست از این نوع هستند. سرطان سلول سنگفرشی در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود. بنابراین در بسیاری از نواحی پوست یافت می شود. حدود 2 تا 5 درصد از سرطان های سلول سنگفرشی به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند.
  • سرطان سلول مرکل: سرطان سلول مرکل یک سرطان بسیار تهاجمی، نادر و با رشد سریع است. این سرطان با سلول های تولید کننده هورمون در زیر پوست و فولیکول های مو شروع می شود. معمولا در سر و گردن دیده می شود.
  • ملانوما: سلول هایی به نام ملانوسیت در پوست پخش می شوند. این سلول ها رنگدانه ملانین را تولید می کنند که پوست را رنگ می کند. ملانوما با ملانوسیت ها شروع می شود و شایع ترین نوع سرطان پوست است. این حدود 1 درصد از کل سرطان های پوست است.

سرطان پوست از کجا شروع می شود؟

پوست دارای سه لایه اصلی است: اپیدرم، درم و هیپودرم که هر کدام سلول ها و ویژگی های خاص خود را دارند. ضخامت این لایه ها در سراسر بدن ما متفاوت است.

اساساً روزانه هزاران سلول در بدن ما می میرند و با سلول های جدید جایگزین می شوند. گاهی اوقات تقسیم طبیعی و طبیعی سلول های بدن مختل می شود و این روند کنترل نشده می شود. در این حالت تورم و سرطان ایجاد می شود.

بسته به اینکه بخشی از سلول های پوست درگیر کدام قسمت از بدن است. شما می توانید بفهمید که سرطان پوست از کجا منشا گرفته است. سرطان پوست می تواند تقریباً در هر نقطه از بدن شروع شود. با این حال، مناطقی که در معرض نور خورشید هستند یا خیلی ضخیم نیستند، مانند صورت و گردن، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

سرطان پوست چیست و چگونه است!!

هر نوع سرطان پوست ویژگی های خاص خود را دارد و علائم آن ممکن است متفاوت باشد. اگر بخواهیم به ظاهر خود نگاه کنیم و ببینیم سرطان پوست چگونه است، باید به هر نوع سرطان پوست نگاهی ویژه بیندازیم:

  • سرطان سلول بازال (BCC): این تومور به شکل یک بافت گرد ظاهر می شود که مانند مروارید یا لکه های صورتی بسیار متورم است. BCC بیشتر در سر، گردن و بازوها دیده می شود. با این حال، می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله قفسه سینه، شکم و پاها ایجاد شود.

سرطان پوست چیست

  • کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC): این سرطان اغلب شبیه یک تومور قرمز سفت یا راش یا قارچ است که بهبود می یابد و تولید مثل می کند. این سرطان معمولاً در پوستی که اغلب در معرض نور خورشید است، مانند لب ها، گوش ها، صورت، گردن، بازوها، سینه و پشت ایجاد می شود.
  • سرطان سلول مرکل: این سرطان همچنین به شکل یک شکل گرد بدون درد، گوشتی یا قرمز است که روی پوست شما رشد می کند.
  • ملانوما: ملانوما می تواند در خال روی پوست شما ایجاد شود یا به طور ناگهانی به صورت یک لکه سیاه روی پوست ظاهر شود که متفاوت از سایرین است.

سرطان پوست چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر ضایعه مشکوکی روی پوست خود دارید، بهتر است با روانپزشک مشورت کنید. اکثر ضایعات پوستی خفیف هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، زیرا غربالگری زودهنگام و به موقع سرطان پوست می تواند آن را بهبود بخشد و حتی آن را به طور کامل درمان کند. بیایید ضایعات را نادیده بگیریم.

معمولاً پس از مراجعه به پزشک و بررسی ضایعات روی پوست، در صورت وجود تومور مشکوک، نمونه برداری می شود و آن نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود. پاتولوژیست در آزمایشگاه نمونه را به دقت بررسی می کند و مشخصات آن را در برگه گزارش ذکر می کند.

اگر مشکوک به سرطان پوست هستید، ممکن است آزمایش‌ها و آزمایش‌های تصویربرداری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه یا MRI برای جستجوی سرطان برای گسترش به سایر قسمت‌های بدن مورد نیاز باشد.

آیا سرطان پوست باعث مرگ می شود؟

آیا سرطان پوست باعث مرگ می شود؟

علت سرطان پوست به سه عامل اصلی بستگی دارد:

  1. انواع سرطان
  2. زمان تست
  3. میزان تهاجم و پیشرفت سرطان

به طور کلی تومورهای مختلف رفتارهای متفاوتی دارند. برخی از تومورها هرگز در سراسر بدن پخش نمی شوند و به ناحیه ای متصل می شوند که معمولاً با جراحی و برداشتن این تومورها به طور کامل درمان می شوند. اما انواع دیگر سرطان، به غیر از آنهایی که محدود به یک مکان نیستند، در حال افزایش هستند. آنها همچنین از طریق سیستم لنفاوی یا گردش خون به چربی های مختلف در بدن پخش می شوند، بنابراین گفته می شود که به سرطان متاستاز داده اند.

با توجه به این نکات، سرطان های پوستی از قبل موجود کمتر شیوع دارند و تومورهای خفیف تر برای درمان آسان تر و حتی به طور کامل تر درمان می شوند. با این حال، اگر بیماری در مراحل بعدی گسترش به قسمت های مختلف بدن باشد، کمتر از 10 درصد بیماران معمولا تا 5 سال زنده می مانند.

چگونه از سرطان پوست پیشگیری کنیم؟!

برای اینکه بدانیم چگونه از سرطان پوست پیشگیری کنیم، باید علل سرطان پوست را بررسی کنیم. این امر به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند بسیار مهم است. زیرا ژن ها نقش مهمی در همه انواع سرطان دارند. بهترین راه های پیشگیری از سرطان پوست عبارتند از:

  • سعی کنید در زیر نور آفتاب خیلی دیر نمانید، به خصوص بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر.
  • زیاد زیر نور آفتاب آویزان نشوید و می سوزد.
  • از رنگ پوست استفاده نکنید و از رنگ پوست UV استفاده نکنید.
  • سعی کنید ناحیه در معرض آفتاب را با لباس، کلاه و چتر بپوشانید.
  • روزانه از ضد آفتاب (UVA/UVB) با SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید.
  • از نوزادان در برابر نور خورشید محافظت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان بزرگتر از شش ماه؛
  • هر ماه پوست خود را از سر تا پا بررسی کنید.

حداقل سالی یکبار برای معاینه پوست به متخصص پوست مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

  1. سرطان پوست از کجا شروع می شود؟ سرطان پوست می تواند در هر جایی از بدن شروع شود. با این حال، مناطقی که در معرض نور خورشید هستند، به ویژه سر، گردن و پشت، اغلب شایع ترین مناطق برای ایجاد سرطان هستند.
  2. سرطان پوست چگونه تشخیص داده می شود؟ جدیدترین و مطمئن ترین تشخیص سرطان پوست از طریق نمونه گیری و بررسی آسیب شناسی نمونه است. با این حال، مشاهدات، آزمایش های مختلف و سایر علائم در تشخیص کمک کننده است.
  3. آیا سرطان پوست باعث مرگ می شود؟ اگر سرطان پوست زود تشخیص داده شود، می توان آن را به طور کامل درمان کرد. اما اگر به بدن سرایت کند، اکثر بیماران در کمتر از 5 سال می میرند.

هارینا

https://www.skincancer.org

https://www.cancer.net

https://www.aad.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا