بازاریابی اینترنتیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

سنگ گندمک تیشه ای مقاوم ترین سنگ ساختمانی

سنگ گندمک تیشه ای مقاوم ترین سنگ ساختمانی

سنگ گندمک تیشه ای به عنوان یکی از مقاوم ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود زیرا در برابر حرارت و دما بسیار مقاومت مناسبی دارد و همچنین میتوان شکل های مورد نظر را روی آن پیاده سازی کرده و در دکور و نمای بیرونی استفاده بود که سنگهای گندمک تیشه ای قیمت مناسبی دارا می باشند آن را به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح برای ایجاد دکورهای زیبا و جذاب در ساختمان تبدیل نموده است.

سنگ گندمک تیشه ای چیست؟

سنگ مرمریت تیشه ای گندمک از دیگر سنگ های تیشه ای بیشتر است . این سنگ که از استان فارس استخراج شده که دارای رنگ گندمی زیبا ، مقاومت عالی و جذب آب کم در مقایسه با مرمریت های دیگر است . از این رو برخلاف اغلب مرمریت ها ، برای استفاده در بخش های بیرونی و محوطه ، مناسب و رایج است.

تیشه ای کردن سنگ یکی از مرسوم ترین و اولین پرداخت هایی است که بشر در زمان قدیم روی سنگ های ساختمانی انجام می داده است در عمل تیشه زنی با چکش هایی که سر تیز دارند در جهت های مختلف به صورت موازی و غیر موازی روی سنگ انجام شده تا حالت صاف خود را از دست بدهد.

این عمل معمولا به روی سنگ های مرمریت انجام می گیرد زیرا عمل تیشه زنی به روی آن به راحتی انجام میگیرد. البته سنگ های دیگری مانند سنگ های چینی و تراورتن هم قابلیت تیشه زنی را دارا می باشند. یکی از بهترین نمونه های دوام و مقاومت سنگ گندمک تیشه ای در میدان نقش جهان است که بعد از چندین و چند سال همچنان ظاهر و مقاومت خود را حفظ نموده است.

ویژگی های مرمریت گندمک تیشه ای

مهم ترین ویژگی این سنگ رنگ خاص و کمیاب آن است. زیرا دارای یک رنگ کرمی بوده که در میان اکثر مرمریت هایی که رنگ طوسی یا خاکستری دارند نادر است. البته لازم به ذکر است که این نمونه رنگ تنها در استان فارس یافت شده است. اکثر این سنگ به صورت تایل هایی به صورت طول 40 و 40*40 تولید و عرضه میشود. این ابعاد حمل و جابه جایی را ساده تر میکند. از مهم ترین ویژگی های این سنگ می توان به مقاومت بالا در مقابل حرارت و جذب آب پایین اشاره نمود. با این ویژگی ها در اغلب دکوراسیون های داخلی و خارجی بکار میرود. به عنوان مثال در کفپوش های فضای داخلی و فضاهای بیرونی کاربرد دارد. علاوه بر آن در کنار حوضچه ها و استخرهای نیز بکار میرود. زیرا سطح اصطکاکی نیز مانع از لیز خوردن افراد میشود.

انواع سنگ گندمک

از این سنگ ها به دلیل اصطکاک زیاد در راه پله ها و کف منازل استفاده می شود و سطح آنها به گونه ای است که در صورت آسیب دیدن زیبایی آنها دو چندان میشود. البته دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

  • سنگ گندمک گیوتین: در این مدل انواع سنگ های سوزنی، چرمی یا ابسیدین خرد شده و به قطعات کوچک تبدیل می شوند. این مدل از ماسه سنگ در داخل به عنوان سنگ آن و همچنین در نمای بیرونی استفاده می شود.
  • سنگ گندم سوزنی: در این روش اصطکاک سنگ افزایش می یابد. این سنگ ها زیبایی خاص خود را دارند و به عنوان کفپوش در منازل استفاده می شوند.
  • سنگ گندمک تیشه ای: از این فرآوری برای افزایش اصطکاک سنگ نیز استفاده می شود. سنگ های تولید شده به این روش به عنوان پله مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سنگ ماسه ساب خورده: در این مدل سطح مانند سایر تیله ها کاملا صیقلی است. این سنگ خردلی رنگ است و قسمتی صدفی شکل سفید بر روی آن دارد.

انواع سنگ تیشه ای

انواع دیگری از سنگ تیشه ای سنگهای تیشه ای دارای طرح ها و عمق پرداختی متفاوتی هستند که در دسته بندی هایی طبقه بندی می شوند در ادامه به این دسته بندی ها اشاره می کنیم:

  • سنگ یک تیشه ای: در فرآوری سنگی به صورت یک تیشه چکش تنها یک مرتبه و در یک جهت بر روی سنگ زده میشود.
  • سنگ دو تیشه‌ای : در این نوع دسته بندی سنگ اعمال تیشه زنی به صورت پر انجام میشود به طوری که سطح خام سنگ دیده نمی شود.
  • سنگ تیشه ی چپ و تیشه ی راست: در این دسته‌بندی حالت پرداخت به صورت افقی بوده و همچنین به صورت عمودی نیز انجام می گیرد به اصطلاح آن را تیشه چپ و راست می گوییم.
  • سنگ تیشه ای کلنگی: در این روش تیشه زنی با عمق بیشتری انجام می شود بدین ترتیب سنگ فراوری شده سنگ تیشه های کلنگی نامیده می شود.
  • سنگ تیشه ای الگویی: سنگ تیشه الگوی از جمله مناسب ترین و یکدست ترین سنگ فرش های موجود می باشند.

کاربرد و استفاده سنگ تیشه ای

با توجه به حالت کنده کاری ایجاد شده و تیشه خورده روی سنگ سطح آن اصطکاک بیشتری را داشته و به همین امر از حالت صیقلی و لغزنده بودن خارج میشود. این موضوع کاربری سنگ تیشه ای را برای بخش های گوناگون مانند کف پله های عمومی و شهرهای بارندگی زیاد یا پارک آبی بسیار مناسب می کند. از این سنگها در قسمتهای رمپ ساختمان و کفپوش پارکینگ ها نیز می توان استفاده نمود. برخی از معماران و طراحان دکوراسیون از این سنگ در اطراف استخر خصوصی های آبی نیز استفاده می کنند. زیرا در مواجهه با آب لغزنده نشده و خطر سقوط و سر خوردن افراد بسیار کم می شود. در نهایت از این سنگ می توان در قرنیز نماهای داخلی و خارجی نیز استفاده نمود.

 

رایج ترین سنگ های تیشه ای بازار

تیشه زنی در حالت های مختلف به روی سنگهای مرمریت ، کریستال ( چینی) ، گرانیت و تراورتن قابلیت اجرا دارد. حاصل تیشه زنی در سبک های مختلف روی موارد ذکر شده سبب شده تا برخی از آنها در بازار رواج بیشتری داشته باشند. از جمله معروفترین و رایج ترین سنگ تیشه ای میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سنگ کریستال تیشه ای لایبید
  • سنگ لاشتر تیشه ای
  • سنگ گندمک تیشه ای
  • سنگ مرمریت تیشه ای هرسین
  • سنگ مرمریت تیشه ای پرطاووسی ارسنجان
  • سنگ مرمریت تیشه ای سمیرم

سنگ کریستال لایبید و لاشتر جز برترین موارد رایج سنگهای تیشه ای هستند. لاشتر جزء سنگ های محبوبی است که دارای دو سورت طوسی و مشکی می باشد و از معادن اصفهان استخراج می شود. لاشتر از سنگهای مرغوب مرمریت میباشد که انجام پرداخت‌های اعم از صیقلی و تیشه ای به روی آن قابلیت اجرا دارد. در کنار این مورد سنگ تیشه ای لایبید به عنوان یک سنگ مستحکم در برابر سرما و بارندگی به شمار می آید. این سنگ نیز از معادن استان اصفهان بهره برداری شده و با سورت های گوناگون در بازار وجود دارد.

قیمت و هزینه سنگ گندمک تیشه ای

سنگ گندمک شیراز به دلیل رنگ جذاب و چشمگیری که داراست از سنگ های معمولی تیشه ای هزینه ی بیشتری دارا میباشد. به طور کلی سنگ های مرمریت صرفه اقتصادی دارد و از سنگهای قیمت مناسب بازار سنگ به حساب می آیند. اما درباره تیشه زنی به علت فرآیند انسانی که دارا میباشد هزینه های بر قیمت سنگ افزوده میشود. روش های مشابه مانند صیقلی و هوند به طور معمول ارزان تر هستند. البته در این میان پارامترهایی مانند درجه کیفی و نوع سنگ، پرداخت دستی یا ماشینی نیز بر هزینه های احتمالی تاثیر میگذارد.

دکمه بازگشت به بالا