سلامتی و پزشکی

رژیم تغذیه ای و انواع درمان در بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین

در این مقاله علاوه بر تعریف و بررسی بیماری هوچکین ، در مورد بهترین درمان و دانش تغذیه ای این بیماری نیز بحث خواهیم کرد.
بیماری هوچکین لنفوم هوچکین یک بیماری کمی شناخته شده اما تقریباً شایع است. اگرچه این بیماری به عنوان سرطان طبقه بندی می شود ، تشخیص به موقع تا حد زیادی به درمان نهایی لنفوم هوچکین بستگی دارد. در این مقاله ، ما متداول ترین و بهترین روش های درمان لنفوم هوچکین را بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی ، و گزینه های موجود در مورد این بیماری را مطالعه می کنیم ؛ لطفاً مجله پزشکی Apple Health را دنبال کنید.

بیماری هوچکین چیست؟
سیستم لنفاوی بدن انسان بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است و مهمترین عملکرد آن در بدن مبارزه با باکتری ها و عوامل بیماری زا است. سیستم لنفاوی شامل مجموعه ای از عروق خونی ، غدد ، مغز استخوان ، اندامهای لنفاوی و مایعات به نام لنف است.
پس از ورود به بدن ما ، میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا توسط سلول های ایمنی جمع آوری شده و به غدد لنفاوی منتقل می شوند و در آنجا توسط گروهی از سلول های ایمنی کشته و از بین می روند.
اگر شبکه لنفاوی آسیب ببیند و نتواند به طور عادی کار کند ، بدن قادر به مقابله با عوامل بیماری زا نخواهد بود و به سرعت دچار عفونت های مختلف می شود.
بیماری هوچکین یا لنفوم هوچکین نوعی سرطان خون و سیستم ایمنی بدن (به نام لنفوم) است که می تواند بر هر قسمتی از سیستم لنفاوی بدن از جمله غدد لنفاوی ، مغز استخوان یا طحال تأثیر بگذارد. این نوع بیماری هوچکین را بیماری کلاسیک هوچکین می نامند.

نوع دیگری از لنفوم که لنفوم غیر هوچکین نامیده می شود نسبت به بیماری هوچکین بدخیم تر است.
نوع دیگر بیماری هوچکین بیماری غیر کلاسیک هوچکین (NLPHL) نام دارد. NLPHL یک بیماری نادر است و رفتار آن بسته به نوع سلول درگیر و واکنش آن متفاوت است. لازم به ذکر است که درمانهای غیر کلاسیک نیز ممکن است با بیماری کلاسیک هوچکین متفاوت باشد.
درمان نهایی لنفوم هوچکین
خوشبختانه بر خلاف لنفوم غیر هوچکین ، لنفوم هوچکین در نسبت بالایی از موارد به درمان پاسخ می دهد و بیماران دوباره زنده می شوند .می توان گفت که درمان رادیکال لنفوم هوچکین امکان پذیر است.
پرتودرمانی ، شیمی درمانی و داروهای ضد سرطان رایج ترین و بهترین درمان برای لنفوم هوچکین هستند. میزان و مدت شیمی درمانی و پرتودرمانی توسط پزشک و شدت بیماری تعیین می شود.
در قسمت بعدی ، علاوه بر سه روش ذکر شده ، رایج ترین و بهترین درمان لنفوم هوچکین و درمان هر روش را نیز مطالعه خواهیم کرد.
شیمی درمانی
شیمی درمانی یکی از مراحل تعیین کننده در درمان سرطان لنفوم است. چندین داروی مرتبط ، که معمولاً به عنوان گزینه های درمان سرطان شناخته می شوند ، معمولاً به صورت خوراکی یا تزریقی به بیماران داده می شود.
برنامه درمان کلاسیک لنفوم هوچکین رژیم ABVD نام دارد که شامل چهار دارو است: دوکسوروبیسین ، بلئومایسین ، وینبلاستین و دوکسوروبیسین.
شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی زیادی برای بیماران ایجاد کند ، زیرا داروهای ذکر شده سلول های سرطانی و همچنین سلول های سالم را که در بدن رشد و تولید مثل می کنند ، از بین می برد.مثال بارز آن ریزش مو در قسمت های مختلف بدن است.
در طول شیمی درمانی ، پزشک معالج باید عوارض جانبی زیر را در نظر بگیرد و به طور مرتب بیمار را ارزیابی کند:

عوارض ریوی
سرطان خون پس از شیمی درمانی
بیماریهای قلبی عروقی ، به ویژه نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر قلب
عقیم
انقباض عضلات و ضعف عصبی عضلانی
عفونت های متعدد ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن
افسردگی و اختلالات روانی ناشی از آگاهی از بیماری
افزایش خطر سرطان سینه و تیروئید

پرتودرمانی داشته باشید
امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، راه حل م effectiveثرتری برای انتقال دقیق داروها به سلول های سرطانی با کمک نانوذرات طراحی و توسعه می یابد و موفقیت های زیادی به دست آمده است. این فناوری می تواند مقادیر خاصی از داروها را به سلول های سرطانی برساند ، بنابراین عوارض جانبی بسیار کمتری بر روی بیماران دارد.
پرتودرمانی
پرتودرمانی یکی دیگر از درمان های رادیکال لنفوم هوچکین است. با تنظیم تجهیزات بر روی تومور سرطانی و تابش آن با اشعه های پرانرژی (مانند اشعه ایکس) ، DNA سلول های سرطانی از بین می رود و آنها با یکدیگر دست می دهند.
تومورهای کوچک در مراحل پایین فقط با پرتودرمانی قابل درمان هستند ، اما اگر تومور پیچیده تر و دارای مرحله بالاتری باشد ، پرتودرمانی باید به رژیم شیمی درمانی اصلی اضافه شود.

پیوند مغز استخوان
شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است برای برخی از بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین مثر نباشد ؛ در این مورد ، پزشک شما پیوند سلول های خون ساز مغز مغز استخوان را به عنوان یک گزینه درمانی دیگر توصیه می کند. در این فرایند ، سلول های خونی از خون سالم یا مغز استخوان فرد گرفته شده و در قسمت های دیگر بدن کاشته می شوند. به تدریج ، سلولهای خونی سالم تکثیر می شوند و سیستم ایمنی بدن دوباره متولد می شود.
چه غذایی برای لنفوم مفید است؟
رعایت رژیم غذایی و خوردن غذاهایی که برای سرطان غدد لنفاوی خاص مفید هستند برای افرادی که تحت شیمی درمانی سرطان قرار می گیرند بسیار مهم است. ضعف سیستم ایمنی می تواند مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کند. علاوه بر این ، بیماران به دلیل تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی تمایلی به خوردن ندارند و ممکن است با گذشت زمان مشکلات تغذیه ای ایجاد شود.

کربوهیدراتهای پیچیده ، مانند چربیهای طبیعی موجود در غلات ، آجیل و روغن زیتون ، پروتئین ضروری کافی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات ، برخی از غذاهایی هستند که برای سرطان غدد لنفاوی مفید هستند.
شیمی درمانی ممکن است باعث مشکلات گوارشی و مشکل در بلع شود. یکی از راه حل های ارائه شده توسط متخصصان تغذیه ، سهولت غذا خوردن در طول روز ، کاهش و قطع وعده های غذایی است ، در نتیجه احتمال تهوع و استفراغ بعدی کاهش می یابد. همچنین توصیه می شود که این بیماران به جای غذاهای جامد غذاهای مایع بیشتری بخورند.

پیش بینی بیماری پس از درمان
خوشبختانه به دلیل پیشرفت روش های درمانی و ماهیت بیماری ، لنفوم هوچکین یکی از سرطان هایی است که به خوبی به درمان پاسخ می دهد و بیماران پس از اتمام دوره درمان می توانند به زندگی عادی خود بازگردند. در مطالعه ای که انجمن سرطان آمریکا برای همه بیماران با مراحل مختلف لنفوم هوچکین انجام داد ، میزان بقای 5 ساله و 10 ساله برای این افراد به ترتیب 86 و 80 درصد بود.در صورت درمان ، میزان بقای 5 ساله برای بیماران مرحله 1 و مرحله 2 تا 90 درصد خواهد بود.
کلمات اخر
بیماری هوچکین سرطانی است که بر قسمت هایی از سیستم لنفاوی تأثیر می گذارد و عملکرد سیستم ایمنی را مختل می کند. درمان های مختلفی مانند شیمی درمانی ، پرتودرمانی و دارودرمانی برای درمان بیماری هوچکین استفاده می شود. امید به استفاده از این روش ها برای درمان بیماری هوچکین زیاد است و می توان لنفوم هوچکین را به طور کامل درمان کرد. رژیم غذایی بیماران مبتلا به بیماری هوچکین نیز بسیار مهم است و توصیه می شود غذاهایی مانند غلات کامل ، روغن زیتون و میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
منبع:

مسئولیت تمام محتوای وب سایت بر عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا