عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟

چادر؛ حجاب برتر در قرآن کریم

بنابر آنچه گفته شد، هرگونه پوششی که دارای شرایط ذکر شده باشد، می تواند یک پوشش مناسب مانند چادر نماز برای زنان تلقی گردد؛ اما این اصل مهم معمولا با مانتوهای امروزی ( مانتوهای تنگ و روسری های کوتاه) تأمین نمی شود و حجاب کامل اسلامی تحقق نمی یابد، به ویژه این که پوشش هایی همچون مانتو، گهگاه به دلیل تغییر در رنگ و مدل باعث جلب توجه شده و مناسب ترین مانتو نیز همچنان برجستگی های بدن را نمایان می کند. بنابراین چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است. خداوند متعال در قرآن دستور داده است:

« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.

همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.

برای اموزش دوخت چادر ساده مرحله به مرحله  و اطلاع از خرید چادر دانشجویی لطفا کلیک کنید.

دلایل اثبات برتری چادر به دیگر پوشش­ها

علاوه بر این، دلایل متعدد دیگری برای اثبات برتری چادر به دیگر پوشش­ها وجود دارد که مهم ترین آنها از این قرارند:

1. تطابق با حجاب حداکثری قرآن کریم

خداوند متعال در قرآن دستور داده:
« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.
همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.

٢. هماهنگی با سیره زنان اهل بیت (ع)

آنچه از سیره حضرت زهرا، حضرت زینت و دیگر زنان اهل بیت (ع) به دست می آید، استفاده کردن از عبائه مشکی است که هم خوانی زیادی با چادر مشکی دارد.

۳. زمینه ساز حضور کارآمد و مؤثر اجتماعی زنان با منش اسلامی

ضرورت حضور به موقع و کارآمد زن مسلمان در جامعه، اقتضا می کند تا این مظهر زیبایی خدا به حجاب کامل مسلح باشد. چادر با پوشش کاملی که ایجاد می کند، زن را در جامعه به عنوان یک انسان مطرح کرده و حضور سالم و کارآمد و مؤثر زنان را در انواع فعالیت­ های اجتماعی ممکن می سازد.

4. ایجاد امنیت بیشتر برای زن

چادر مشکی، بهترین و سالم ترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده و به آنها وقار و متانتی خاص می بخشد و بیش از هر پوشش دیگر، زن را بر روگرفتن در برابر نامحرم توانا می سازد، به گونه ای که می تواند در صورت ضرورت، چهره خود را از نگاه مکرر و آلوده افراد هوسران بپوشاند، برخلاف دیگر پوشش ها که هنگام ضرورت به هیچ عنوان پناهگاه مناسبی برای زنان نیست.

۵. هم خوانی افزون تر با دستورات فقهی و احکام شرعی

از آنجا که حداقل حجاب شرعی، بنا بر نظر مشهور فقها، پوشاندن همه بدن به جز صورت و دست هاست، تردیدی نیست که چادر بهترین مصداق برای تحقق حد شرعی و اسلامی حجاب است. گذشته از این که با بلند و سراسری بودن چادر و پوشاندن سرتاپای زن مسلمان، بیش از هر لباسی زیبایی های جسمانی زن را در مواجهه با نامحرم می پوشاند و به دلیل یکسانی و همانندی چادر، زمینه بسیاری از مصادیق تبرج به خودی خود از بین می رود. از همین رو نیز فقها تصریح کرده اند که چادر حجاب برتر است.

6. پرهیز از معاونت در گناه

چادر بهترین پوششی است که زن می تواند همه اندام خود را با آن بپوشاند و جلوی هرگونه تحریک جنسی را بگیرد و با توجه به رنگ صامت مشکی، امکان تحریک پذیری مردانه (جلب توجه نامحرم) به حداقل رسیده و دیگر وسیله لذت و هوس رانی آنان نخواهد بود. در حالی که پوشش هایی مانند مانتو، این ویژگی را به صورت کامل ندارند، زیرا وقار و معنویتی که در چادر، مخصوصا چادر مشکی هست در مانتو نیست. حتی اگر بلند و گشاد هم باشد، باز مقداری سبب نمایان شدن اندام و برجستگی های بدن می­ شود. گذشته از این که به کارگیری رنگ های جذاب در مانتو باعث توجه بیشتر نامحرمان شده و زمینه گناه دیگران را فراهم می کند.

7. چادر، پایان بهره کشی از زنان با ابزار مدگرایی

امروزه پوشش مانتو با مدگرایی یک رابطه مستقیم برقرار کرده که این امر بیش از هر موضوعی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی افراد تأثیرگذار خواهد بود. زیرا استفاده از چادر مشکی به دلیل سادگی و ایجاد یکدستی در پوشش بانوان، تأثیر بسزایی در کاهش تقاضای مدپرستی بانوان دارد.
علاوه بر این که همین پوشش ساده است که می تواند جایگاه اجتماعی زن را بدون هیچ دغدغه اقتصادی تا مدت ها حفظ کند. اگر همین پوشش ساده و کم هزینه کنار گذاشته شود، هزینه های زیادی همچون خرید لوازم آرایش و مانتوهایی که خیلی زود تغییر مد می یابند، بر خانواده تحمیل خواهد شد

بررسی شبهات حجاب و عفاف

طرح شبهه

حجاب شرعی همان ستر و پوشش است ولی ما به پوشش عرفی (چادر) اصرار ورزیدیم و آن را حجاب برتر یا کامل معرّفی کردیم و حاضر نشدیم این مدل را به شرع نسبت ندهیم بلکه تصریحا و یا تلویحا چادر را معیار حجاب قرار دادیم.

پاسخ شبهه

آن چه برای اهل فضل و دانش قابل انکار نیست آن است که مراجع تقلید و علمای دین در تعیین میزان حجاب برای زنان و مردان، از مدارک محکم موجود در آیات قرآن کریم و روایات ائمّه اطهار علیهم السّلام استفاده کرده اند. در مورد مقدار واجب حجاب بانوان در برابر نامحرم -که تمام اعضاء به جز وجه و کفّین (صورت و دست ها از سر انگشتان تا مچ دست) باشد- حرفی نیست، آن چه در این جا مورد اشکال واقع شده است آن است که چرا این قدر روی استفاده از چادر اصرار دارید؟ در پاسخ باید بگوئیم، بانوان مسلمان در انتخاب نوع حجاب خود آزاد هستند و کسی در دین مبین اسلام حق ندارد آن ها را مجبور به انتخاب نوع خاصی از حجاب نماید، امّا این در صورتی است که حجاب آن ها تمام شرایط لازم و مورد نظر خداوند متعال را در بر داشته باشد، حال به هر شکل و سبکی که می خواهد باشد.
از شرایط لازم در حجاب زنان می توان به این موارد اشاره کرد:

1- پوشش کامل تمام مواضعی که بر بانوان محترم پوشاندن آن شرعاً واجب است.

2- اساساً با توجّه به غرضی که شارع مقدّس از دستور به حجاب داشته است (مصونیت زن و اجتماع از آلودگی به گناهان و شهوات مختلف) لازم است تا این پوشش در عین پوشاندن اعضاء و مواضع، از نشان دادن حجم بدن و برجستگی های بدن بانوان نیز جلوگیری کند.

3- همچنین طوری نباشد که موجب جذب نگاه نامحرمان و جلب توجّه دیگران گردد، که این خود با فلسفه ی حجاب تناسبی ندارد و در واقع نقض غرض محسوب می شود.

حال با این ملاک ها بانوان گرامی مخیّراند تا حجاب خود را انتخاب کنند. هر حجابی که در رعایت این ملاک ها بهتر از سایر حجاب ها و پوشش ها باشد، طبیعتاً بیشتر مورد رضایت خداوند متعال قرار می گیرد و به همین دلیل از سوی جامعه ی مذهبی و علمای دین نیز مورد تشویق و سفارش بیشتری واقع می شود. توصیه ی مراجع تقلید و علمای دین و سایر اقشار متدیّن جامعه نسبت به استفاده از چادر نیز از همین جهت است.

 بنا بر این، این توصیه به منزله ی اجبار نیست و تمام مراجع و متدیّنین در صورتی که با حجابی بهتر و برتر از چادر مواجه شوند، قطعاً آن را به عنوان حجاب برتر معرّفی و سفارش می کنند. از سوی دیگر با بررسی آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السّلام، و همچنین سیره ی خاندان عترت صلوات الله علیهم اجمعین، ملاحظه می کنیم که انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر، امری عجیب، بیگانه از شریعت و دور از انصاف نیست.

چنان چه قبلاً بیان شد، یکی از آیاتی که به بحث حجاب پرداخته، آیه 59 از سوره ی احزاب است. خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً». اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آن ها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده ی رحیم است.

در تفسیر این آیه ی شریفه آمده است: در این که منظور از «جلباب» چیست، مفسّران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذکر کرده ‏اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه ی بزرگى که از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینه ‏ها را مى ‏پوشاند. 2- مقنعه و خمار (روسرى). 3- پیراهن گشاد. گرچه این معانى با هم متفاوتند ولى قدر مشترک همه ی آن ها این است که بدن را به وسیله ی آن بپوشاند.
از سوی دیگر در روایتی از پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله می خوانیم: «لِلزَّوْجِ ما تَحْتَ الدِّرْعِ وَ لِلْاِبْنِ وَ الْأَخِ ما فَوْقَ الدِّرْعِ وَ لِغَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ أرْبَعَهُ أَثْوابٍ دِرْعٌ‏ وَ خِمارٌ وَ جِلْبابٌ‏ وَ إزارٌ». برای (بهره بردن) شوهر است آن چه زیر پیراهن اوست (زن و شوهر در بهره بردن جنسی از یکدیگر آزادند و محدودیّتی ندارند)، و برای پسر و برادر روی لباس است (باید به اندازه پوشش یک پیراهن که مواضع حسّاس او را بپوشاند در برابر پسرش و برادرش خود را بپوشاند و بیش از آن ضرورت ندارد) و برای غیر محارم، او چهار لباس (باید) داشته باشد: 1-پیراهن 2-روسری 3-جلباب 4-إزار.

در باره ی معنی جلباب سه معنی ذکر شد. امّا در مورد إزار خوب است بدانیم اهل لغت آن را به چه معنایی می دانند. در کتاب مجمع البحرین چنین آمده است: «فی کلام البعض من أهل اللغه الإِزَارُ بالکسر: ثوب شامل لجمیع البدن/ در کلام بعضی از اهل لغت، إزار لباسی است که شامل تمام بدن می شود». لسان العرب نیز می گوید: «الإِزار: المِلْحَفَه/ ازار: ملافه است». در کتاب المنجد نیز می نویسد: «الإزار (ج آزِرَه و أُزُر): پوشش، آن چه شخص را بپوشاند، ملافه، پاکدامنی و عفاف».

و لسان العرب در باره ی لحاف نیز می نویسد: «اللِّحَاف‏ و المِلْحَفُ‏ و المِلْحَفَه: اللِّباس الذی فوق سائر اللباس من دِثار البرد و نحوه». لحاف و ملحف و ملحفه لباسی است که روی تمام لباس ها پوشیده می شود، مثل پوشش سرما و مانند آن. لذا ملاحظه می کنیم که برای حجاب در برابر نامحرمان، این روایت علاوه بر پیراهن و روسری و جلباب (که بزرگ تر از روسری است و برخی آن را معادل چادر امروزی می دانند)، پوشش سرتاسری بزرگی چون چادر را با نام إزار به بانوان دستور می دهد.

دکمه بازگشت به بالا