اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

کاربرد شیشه در ساختمان

کاربرد شیشه در معماری و نقش آن در دکوراسیون داخلی

کاربرد شیشه در معماری امروز بسیار چشم‌گیر و غیر قابل انکار می‌باشد. این متریال با وارد شدن در هنر صنعت گونه‌ی معماری، تغییراتی شگرف را در این بادی هنری ایجاد کرده است. حضور این متریال در معماری دارای قدمت زیادی می‌باشد و امروزه استفاده از شیشه در ایجاد ساختمان‌ها و همچنین دکوراسیون بسیار رایج می‌باشد. استفاده از شیشه ساختمانی در معماری باعث شکوفایی این هنر کهن و همچنین پویایی روز افزون این هنر معماری گشته است.

مهم‌ترین کاربرد شیشه در معماری ساختمان

از مهم‌ترین کاربرد شیشه ساختمانی در زندگی می‌توان به استفاده از شیشه در صنعت ساختمان اشاره کرد. به عنوان مثال شیشه پنجره، نما، درب، پارتیشن، لوازم تزیینی و…. تصور کنید خانه‌ای پنجره و درب‌های شیشه‌ای نداشت. در این صورت فضایی کاملا کسل کننده و یکنواخت بدون نور خواهید داشت.

ورود شیشه در عرصه ساختمان موجب شده تا ذخیره انرژی افزایش چشم‌گیری داشته باشد. با گذشت زمان و نیاز به فضاهای بزرگتر که قابلیت مشاهده و دیده شدن فضا از بیرون داشته باشد، موجب شد تا معماران به فکر گسترده‌تر کردن استفاده و کاربرد شیشه در زندگی روزمره کاری بیافتند و حضور شیشه را در صنعت ساختمان و معماری آن افزایش دادند.

استفاده از شیشه در کف ساختمان

با لمینت کردن شیشه می‌توان مقاومت شیشه را بالا برد. کاربرد شیشه در کف، در جاهایی است که شاید بخواهیم نور را در چندین طبقه بین ساختمان جابجا کنیم. مثلا پاساژها و یا ایجاد حس هیجان هنگام پا گذاشتن بر روی شیشه. مثل باکس‌های شیشه‌ای تبلیغاتی فروشگاه‌ها که اجناسی در آن در کف زمین قرار می‌دهند و شما با ترس و لرز گاهی روی آن راه می‌روید. یا ایجاد هیجان بیشتر با استفاده از آن در ارتفاع برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند و حالا مجبورند با دیدن زیر پای خود از روی شیشه رد شوند!

کاربرد شیشه در نمای معماری ساختمان

نماهای تمام شیشه از دوران معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان‌ها به کار می‌رفتند. استفاده از نماهای شیشه‌ای علاوه بر زیبایی، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را فراهم می‌نماید. همچنین استفاده از شیشه‌های دو یا سه جداره یک لایه و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد می‌کند.

نقش شیشه در سقف ساختمان

لذت بردن از نور، مناظر اطراف و مشاهده گذر زمان (در طول شبانه روز) از جمله مواردی است که افراد را برای بهره بردن از نور طبیعی در فضای داخلی ساختمان ترغیب می‌کند. در برخی ساختمان‌ها در جاهایی که امکان آن وجود داشته باشد، می‌توان از شیشه در سقف استفاده نمود.

کاربرد شیشه به عنوان دیوار در معماری ساختمان

شیشه یک پارتیشن خوب برای تفکیک فضاها است. شیشه‌های دوجداره به عنوان دیوار هم بکار می‌روند و به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیشه‌های طرح‌دار برای تفکیک فضای حمام یا کابین‌های دوش، و شیشه‌های رنگی و استین گلاس هم برای جدا کردن فضای هال و پذیرایی و یا هر فضای بزرگ دیگری می‌توان استفاده نمود.

شیشه به عنوان دیوار

در جاهایی که باید تفکیک انجام دهیم اما آجر چینی نمی‌توانیم داشته باشیم، هم شیشه‌های سندبلاست شده و یا کاملا تیره کاربرد دیوار پیدا می‌کنند. مثل جداکردن فضاهای کاری پرسنل نقشه کشی در شرکت‌هایی که نیروهای زیادی را در یک سالن می‌خواهند داشته باشند.

کاربرد درب شیشه ای در معماری ساختمان

درب‌ها معمولا به وسیله لولا و چهارچوب به محل نصب اتصال می‌یابند تا استحکام آن حفظ شود و مورد استفاده و رفت و آمد قرار گیرد. از گذشته از درب‌هایی با متریال چوب و آهن استفاده فراوان می‌شده که با گذشت زمان و پیشرفت علم بشری در پی ابداع ابزار و لوازم جدید برای ایجاد دکوراسیون نوین استفاده از درب شیشه‌ای در بین معماران و سازندگان رشد فراوانی یافت. درب شیشه‌ای تماما از شیشه می‌باشد که گاها دارای فریم و در برخی موارد نیز بدون فریم است که به وسیله یراق آلات مخصوص به چهارچوب تعبیه شده متصل می‌شود.

نرده و پله‌های شیشه ای در ساختمان

اگر صاحب خانه‌ای دوبلکس و دو طبقه هستید، استفاده از پلکان شیشه‌ای می‌تواند بهترین انتخاب برای جذاب کردن دکوراسیون منزلتان باشد. یکی از کاربردهای ساخت پله و نرده‌های شیشه‌ای می‌باشد که علاوه بر ایمنی، باعث ایجاد زیبایی بیشتر در منزل نیز می‌شوند. استفاده از شیشه در ساخت پله‌ها می‌تواند فقط به ساخت نرده شیشه‌ای محدود شود. همچنین به کار بردن نرده و یا پله شیشه‌ای در منزل، به دلیل اینکه فضای بصری کمتری را اشغال می‌کند، باعث بزرگتر دیده شدن فضا می‌شود

کاربرد انواع شیشه در صنعت ساختمان

انواع شیشه در مصارف مختلف ساختمانی هم چون نما و یا دکوراسیون داخلی به کار گرفته شده است. آنچه که مصرف شیشه را در کاربرد های مختلف محبوب کرده است عواملی هم چون زیبایی و چشم نوازی، سبکی، نصب آسان و … می باشد. برخی از شیشه ها در نمای ساختمان و یا دکور داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از شیشه ها به نام شیشه های دکوراتیو معروفند و دارای مصارف بسیاری در منازل و نمای ساختمان می باشند. این نوع از شیشه ها را می توان در طرح و رنگ های مختلف مورد استفاده قرار داد. شیشه هایی که با عنوان شیشه های نمایشی و زیبایی شناخته می شوند بسته به طرح و رنگ در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از دلایلی که استفاده از شیشه را در مصارف ساختمانی محبوب کرده است نورپردازی و شفافیت در فضا می باشد. استفاده از شیشه در فضاهای ساختمانی باعث می شود نور به اندازه کافی به بخش های مختلف فضا برسد. در واقع شیشه را مهم ترین المان برای تثبیت نور در فضا می دانند. استفاده از شیشه های رنگی یا ساده در کنار فلز های محکم و با دوام می تواند سازه های زیبا و بی نظییری را خلق کند. با توجه به نوع نیاز و کاربری که در ساختمان ها وجود دارد از شیشه های شفاف، نیمه شفاف مات یا رنگی استفاده می شود. از انواع دیگر شیشه می توان به شیشه های میرال یا سکوریت، شیشه دوجداره و … اشاره کرد.

 انواع شیشه در ساختمان

در این مقاله به برخی از شیشه های ساختمانی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  • شیشه رنگی: از این شیشه برای سقف هایی با نما و معماری قدیی، پارت هایی از در یا پنجره و در پارتیشن ها استفاده می شود.
  • شیشه سفید: این نوع از شیشه ها برای انواع در و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند.
  • شیشه ضد آتش: این نوع از شیشه ها به دلیل حرارت بالایی که در موقع ساخت دیده اند در مقابل آتش مقاومت دارند. از این موارد برای جداسازی پارکینگ، درب ورودی و برخی پنجره ها استفاده می شود.
  • شیشه دو جداره: این نوع از شیشه ها به طور خاص برای پنجره ساخته می شوند. بین دو لایه شیشه آن ها از گاز پر می شود و در صورت کیفیت بالای ساخت و نصب می توانند عایق بسیار خوبی برای سرما و گرما و به خصوص صدا باشند.
  • شیشه سکوریت: این نوع از شیشه در دماهای بسیار بالا حرارت می بینند و دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. این شیشه ها بعد از آبدیده شدن برش خورده نمی شوند و همین امر باعث می شود که در انازه گیری این نوع شیشه دقت بالایی اعمال شود. از این نوع شیشه به عنوان درب، نما، پارتیشن و …. استفاده می شود. شما می توانید و دیگر انواع شیشه در ساختمان را از طریق سایت بررسی کرده و برای خرید آن ها اقدام کنید.
دکمه بازگشت به بالا