علائم آلزایمر در سالمندان

آلزایمر یا فراموشی یکی از شایع ترین بیماری های پیری است و متأسفانه روزانه در این بخش از جامعه در حال گسترش است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اما آینده نگری و اقدامات پیشگیرانه مانند ذهن آگاهی می تواند در جلوگیری از پیشرفت سریع آن مثر باشد. معمولاً افراد مبتلا به آلزایمر تنها 5 تا 10 سال پس از بروز اولین علائم دوام نمی آورند. اما در برخی موارد می توان آن را کنترل کرد و این مدت را می توان تا بیست سال افزایش داد. در این مقاله هدف ما این است علائم آلزایمر به بزرگان اطلاع دهید. اگر یکی از اعضای خانواده سالمند یا پرستار خانه سالمندان در خانه دارید ، حتماً آن را بخوانید.

علائم آلزایمر در افراد مسن

علائم آلزایمر در مراحل مختلف

آلزایمر یک بیماری روانی پیشرونده و برگشت ناپذیر است. این با علائم خفیف مانند فراموش کردن اعداد و حرکت اجسام شروع می شود. اما با انجام کارهای داوطلبانه به از دست دادن مغز پیش می رود. این روند بسیار دشوار و حتی کشنده است. با توجه به علائمی که در افراد در فواصل زمانی مختلف بروز می کند ، آلزایمر برای افراد مسن به سه دوره اصلی “خفیف” ، “متوسط” و “شدید” تقسیم می شود. در اینجا علائم هر مرحله آمده است:

علائم بیماری آلزایمر

آلزایمر ساکت است اگر می توان علائم را در فرد کاملاً طبیعی دانست. برای مثال فراموشی یکی از علائم خفیف آلزایمر است. اما گاهی اوقات برخی افراد آن را نشانه پیری می دانند و آن را طبیعی می دانند. همانطور که می دانید ، با شروع پیری ، همه اندام ها و بافت های بدن تغییر می کنند و اغلب مهارت هایی را که قبلاً داشته اند ندارند. مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. این اندام همچنین در طول روند پیری تغییر می کند و به نظر می رسد بیماری هایی مانند فراموشی در این دوره شایع هستند. اما آلزایمر یک بیماری طبیعی نیست و هیچ ارتباطی با افزایش سن ندارد. در این دوره بیماری ، افراد مسن به تدریج حافظه خود را از دست می دهند. او ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  • نام افراد را فراموش کنید
  • آدرس آسانی پیدا نمی شود.
  • او اغلب در مورد موضوعات تکراری می پرسد.
  • چیزها را فراموش کنید یا آنها را در جای اشتباه و ناآشنا قرار دهید.
  • همانطور که می خواند ، چندین بار داستان می خواند.
  • تمرکز او کاهش یافت و به عبارت دیگر حواس او پرت شد.

این روند بیماری آلزایمر می تواند سالها به طول انجامد. اما علائم بعد از دو تا چهار سال ظاهر می شود. اگر والدین سالمند شما چنین علائمی دارند یا پرستار سالمند در خانه، این علائم را به شما گفت ، مشورت با متخصص را فراموش نکنید.

علائم آلزایمر در افراد مسن

علائم آلزایمر متوسط

پس از مدتی علائم به تدریج بدتر می شوند و بیماری وارد مرحله دوم می شود. در این مرحله ، سالمندان علاوه بر حافظه کوتاه مدت ، خاطرات بلند مدت را نیز به یاد نمی آورند. این علامتی می شود که او و اطرافیان متوجه آن خواهند شد. او دیگر نمی تواند کارهای روزمره خود را بدون مشکل انجام دهد. در اینجا برخی از علائم مهم این دوره فراموشی ذکر شده است:

  • او به تدریج خاطرات گذشته را فراموش می کند.
  • توانایی صحبت کردن آنها مختل می شود. بنابراین در یافتن چند کلمه و عبارت مشکل دارم.
  • شناسایی محل گم شده هر روز یا ماه یا فصلی از سال را فراموش کنید.
  • دیگر به خاطر نمی آورد کجا بود. او دیگر نمی تواند رانندگی کند و حتی آدرس خانه اش را فراموش می کند.
  • آنها دیگر درست و غلط را تشخیص نمی دهند و در تصمیم گیری مشکل دارند. به عنوان مثال ، او نمی تواند یک لباس مناسب برای یک مناسبت خاص انتخاب کند.
  • او به تدریج توانایی شمارش را از دست می دهد و قادر به مدیریت امور مالی نیست.
  • او دیگر نمی تواند بهداشت شخصی خود را رعایت کند ، مانند شستشو یا حمام کردن و حتی رفتن به دستشویی.

در این عصر بیماری ، افراد مسن ممکن است حالاتی مانند ترس از تنهایی ، ترس و اضطراب و همچنین شرمندگی را تجربه کنند.

علائم شدید آلزایمر

علائم زوال عقل با بالا رفتن سن ظاهر می شود. ممکن است سالها طول بکشد تا مواردی را که به طور متوسط ​​در مورد آلزایمر صحبت کرده ایم ، مشاهده کنید. مدت کوتاهی پس از بروز این علائم ، بیماری وارد مرحله حاد یا شدید می شود. بنابراین ، در مرحله حاد بیماری ، علاوه بر علائم مراحل قبلی شدیدتر ، علائم دیگری ظاهر می شود که برخی از آنها به شرح زیر است.

  • گفتار شخص قابل درک نبود. هر جمله ممکن است حاوی یک کلمه یا حداقل باشد.
  • فرد دیگر قادر به انجام فعالیت های روزانه مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن و یا حتی راه رفتن نیست.
  • علائم این بیماری در ظاهر فرد نیز به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال ، چهره او دیگر شاد و تمیز نیست. انگار همیشه عصبانی و ناراحت بود.
  • افراد مسن دیگر نمی توانند سر خود را نگه دارند.
  • عضلات و اندام های مختلف قادر به حرکت و انقباض نیستند و فردی که حرکت می کند کاملاً از دست می رود.
  • سالمندان بیمار پوشک می شوند و به آن نیاز دارند خدمات پرستاری 24 ساعته حنانا

علائم آلزایمر در افراد مسن

در این مرحله ، مغز نه تنها حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را از دست می دهد ، بلکه نمی تواند دستورالعمل های مورد نیاز برای انجام اقدامات غیر ارادی را تولید کند. به عنوان مثال ، آنها گاهی اوقات بلع را فراموش می کنند. یا عملکردهایی مانند ضربان قلب یا عملکرد کلیه ها و روده ها مختل می شود. اگر بیماری تا کنون پیشرفت کند ، منجر به مرگ بیمار می شود.

درمان سالمندان مبتلا به آلزایمر

بزرگترین و بزرگترین مشکل مربوط به افراد مسن مبتلا به آلزایمر ، مراقبت و تربیت آنها است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، اگر به بیمار اقدامات حمایتی و درمان مناسب داده شود ، می تواند سالها بدون مشکل زندگی کند. یک پرستار خانگی می تواند به بهبود کیفیت زندگی پدر یا مادر پیر شما کمک کند زیرا او در مراحل مختلف از علائم بیماری آلزایمر به خوبی آگاه است. در شروع آلزایمر ، فعالیت هایی مانند صحبت با یک فرد مسن ، خواندن کتاب ، دعوت از او برای پیاده روی و ورزش بسیار مفید است. در مرحله دقیق تر ، باید با سالمندان با مهربانی و احترام رفتار کنید و شخصیت آنها را زیر سوال نبرید. در صورت نیاز در انجام کارهای روزانه به او کمک کنید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا