اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

تراریوم برای ولنتاین

روز ولنتاین یکی از خاص­ترین روزهای برای عشاق است. در این روز افراد به کسانی که عاشقانه دوستشان دارند، هدایایی در خور و زیبا هدیه می­دهند. هدایایی که در این روز داده می­شوند باید با دقت انتخاب شوند. همچنین بهتر است هدیه­ای انتخاب شود که کاملا خاص باشد تا فرد مقابل و عزیزانمان را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از خاص­ترین هدایایی که  در این روز می­تواند به عزیزان خود هدیه دهید، تراریوم است.

تراریوم­ها که ظاهری مینیمال و زیبا دارند، به تنهایی می­توانند بیانگر عشق و علاقه باشند. تراریوم­ها می­توانند ظواهر مختلفی داشته باشند اما نکته خاص و قابل توجهی که در آن­ها یافت می­شود، حیاتی است که در آن در حال جریان است. این حقیقت، افراد زیادی را به تازگی جذب این نوع از هدایا کرده است. اما تراریوم­ها چیستند؟ چگونه گیاه در آن زنده می­ماند؟ اگر این سوالات، سوال شما نیز هست، تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید تا به پاسخ آن دست یابید.

تراریوم چیست؟

تراریوم­ها باغ یا باغچه­ای بسیار کوچک هستند که اطراف آن­ها یا به صورت کامل بسته و محصور است یا نیمه بسته هستند. البته تراریوم­ها سایزهای متفاوتی نیز دارند ولی اغلب آن­ها بسار کوچک هستند. جذابیت خاص این تراریوم­ها به علت طراحی مینیمال آن­ها و همچنین گل­ها کوچکی است که در آن نگهداری می­شوند. شاید این گیاهان ظریف به نظر برسند اما اغلب آن­ها خود کفا بوده و احتیاجی به مراقبت مکرر و زیاد ندارند. در واقع با فراهم شدن نیازهایشان دیگر لزومی به مراقبت روزانه ندارند.

در حقیقت تراریوم­ها اکوسیستم­هایی کوچک هستند که در داخل آن­ها تمامی چرخه­ های طبیعی و واکنش­هایی که در محیط بیرون نیز اتفاق می­افتد، رخ می­دهد. تراریوم­ها اغلب به زمین تشبیه می­شوند. علت آن نیز انجام تمامی واکنش­های طبیعی زمین اما در مقیاسی کوچک­تر است. شیشه­ یا پوششی که برای تراریوم به کار می­رود به عنوان جو از گرمایی که وارد تراریوم می­شود محافظت می کند همچنین جالب است دانید در این تراریوم­ها چرخه آب نیز رخ می­دهد و در نتیجه آن، رطوبتی کافی در داخل تراریوم برای گیاه ایجاد می­شود.

اغلب گیاهانی که در تراریوم­ها کاشته می­شوند، از انواعی از گیاهان هستند که به محیط مرطوب علاقه دارند. همین جزییات کوچک ما دوست داشتنی، به جذابیت تراریوم­ها فزونی داده است.

چرا تراریومها برای هدیه دادن مناسب هستند؟

دلایل متعددی وجود دارند که افراد را راضی به انتخاب این کالا به عنوان هدیه کنند که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اولین دلیل قیمت آن است. امروزه قیمت یک دسته گل معمولی و بدون هیچ جزییاتی با یک تراریوم می­تواند برابری کند. دسته گل­ها عمر زیادی ندارند و پس از مدت کوتاهی پژمرده شده و در نهایت از بین می­روند اما عمر تراریوم­ها به نسبتی که از آن مراقبت کنید ادامه خواهند یافت. البته تراریوم­های بسته نیاز به مراقبت چندانی ندارند اما تراریوم­های باز نیاز به گردگیری و غبار روبی و آبیاری دارند.

قیمت یک تراریوم ­به نسبت گیاهان کاشته شده و همچنین محفظه به کار رفته در آن ممکن است متفاوت باشد اما مطمئنا انتخابی به صرفه تر از دسته گل­ها است چرا که مدت طولانی­تری نیز سالم و سلامت میماند­.

دومین دلیل می­تواند نگهداری و مراقبت کمی باشد که این تراریوم­ها نیاز دارند. تراریوم­ها به دو دسته تراریوم باز و تراریوم بسته تقسیم می­شوند. اغلب تراریوم­های بسته مراقبت بسیار کمی لازم دارند. در واقع اگر بتوانید نور کافی این گیاهان برای رشدشان را تامین کنید، دیگر نیازی به نگرانی بابت سایر مسائل نخواهید داشت چون این گیاهان دست کم تا ۶ ماه آینده قرار نیست برای شما دردسری ایجاد کنند.

تراریوم­ها معمولا هر آن چه که گیاه تا سال­ها و ماه­های آینده به آن نیاز دارد را در خود ذخیره کرده است. نیازی به نگرانی از جهت آبیاری نیز نخواهید داشت چرا که گیاهان داخل این تراریوم­ها به خوبی می­توانند از رطوبت داخل تراریوم برای رشد خود استفاده کنند. علاوه بر این، در این اکوسیستم کوچک، چرخه آب نیز به خوبی در جریان است. به همین ترتیب خاک گیاه هیچگاه خشک نخواهد شد و نیازی به آبیاری نخواهد داشت.

پس اگر به دنبال هدیه­ای مناسب برای ولنتاین هستید که به خوبی بتواند علاقه پایان ناپذیر و همیشگی شما را نشان دهد، تراریوم می­تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

یکی دیگر از دلایلی که افراد به تراریوم جذب می­شوند، تنوع فوق العاده زیاد آن است. اگر اغراق نباشد می­توان گفت تراریوم­ها هیچ محدودیتی در اندازه ندارند. تراریوم­ها را می­توان با سایز دلخواهی که مد نظرمان است انتخاب و خریداری کرد. شما می­توانید تراریوم­ها را در هر اندازه­ای که دلخواهتان است انتخاب کنید.

حتی می­توانید خودتان نحوه و چگونگی چیدمان و تزیین گیاهانی که در آن قرار می­گیرد را تحت نظر یک گل فروش انتخاب کنید. در واقع شما هستید که نوع تراریوم و گیاه داخل آن را انتخاب می­کنید. هدیه­ای که کاملا طبق سلیقه شما باشد مشخص است ارزشی بسیار بالا داشته و جلوه­ای خاص­تر در برابر فرد مورد علاقه­تان خواهد داشت.

خوشبختانه انواع بسیار زیادی از محفظه­ها، گیاهان، خاک­ها و طراحی­ گل­ها و گیاهان وجود دارد که قطعا باب سلیقه شما نیز خواهند بود.

البته حتی خودتان نیز می­توانید در خانه یک تراریوم بسازید و آن را به عزیزانتان هدیه دهید. در واقع کاشت برخی از گیاهان بسیار اسان است و نیازی به نگرانی از بابت آن­ها نیست اما بهتر است پس از انتخاب گیاه یا گیاهانی که قصد پرورش آن را در تراریوم دارید، شرایط نگهداری از نظر آب و هوایی و نوری آن دو را بررسی کنید چرا که بهتر است در یک تراریوم، گیاهانی با شرایط رشد مشابه به یکدیگر نگهداری شوند.

آخرین دلیلی که هر کسی را می­تواند مجاب به مناسب بودن تراریوم­ها کند، سازگاری و دوستدار محیط زیست بودنشان است. این روزها بسیاری از هدایا از جمله گل­ها به علت قطع کردن شریان زندگیشان، تاثیری مخرب بر روی طبیعت دارند اما تراریوم­ها با ایجاد اکوسیستمی کوچک می­توانند تا سال­های درازی به زندگی خود ادامه دهند.

نکاتی که در هنگام انتخاب تراریوم برای هدیه ولنتاین باید بدانیم

مسلم است که برای خرید تراریوم­ها نکاتی وجود دارند که می­توانند در عمر گیاهان تراریوم، دخیل باشند پس مهم است که به این نکات توجه کافی داده شود. این نکات عبارتند از:

  • گیاهانی که نسبت به رطوبت حساسیت دارند نمی­توانند در تراریوم نگهداری شوند پس قبل از انتخاب گیاه از شرایط آن اطلاعات کافی کسب کنید.
  • گیاهی برای رشد داخل تراریوم مناسب است که از نظر شاخ و برگ و قدی رشد چندانی نداشته باشد.
  • اگر گیاهی که از آن استفاده می­کنید شاخ و برگ چندان زیادی نداشته باشد و در عوض رشد آن از نظر قدی باشد، بهتر است از تراریوم­هایی که حالتی بلند و دراز دارند استفاده کنید.
  • در فضای یک تراریوم، می­توان گیاهان مختلفی را قرار داد اما باید نسبت به مقدار آب و رطوبت آن­ها توجه نشان داد. بهتر است در یک تراریوم گیاهانی با شرایط رشد یکسان کاشته شوند.
  • گیاهانی که برای تراریوم انتخاب می‌شوند بهتر است با نور غیر مستقیم سازگار باشند چرا که نور مستقیم خورشید در داخل تراریوم ممکن است آسیبی جدی به گیاه وارد کند.
  • باید دقت کنید که گیاهان از دیواره­های محفظه فاصله مناسبی داشته باشند تا در صورت رشد، به دیواره­ها برخورد نکنند.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر گیاهانی که داخل تراریوم هستند مینیمال و کوچک­تر باشند، جذابیتی بیشتری از نظر بصری خواهند داشت.
  • قبل از اقدام به خرید تراریوم، حتما از شرایط نگهداری گیاهان مطلع باشید.
  • گیاهانی که به نور بیشتری نیاز دارند، بهتر است در تراریوم­های باز نگهداری شوند.
  • دقت داشته باشید که خاک گیاهان داخل تراریوم باز، به علت ارتباط مستقیمی که با محیط دارند، می­توانند دچار خشکی شوند. بنابراین باید این گیاهان را به صورت منظم آبیاری کرد.
  • بهتر است سالانه اقدام به کوددهی و هرس گیاهان کنید تا بتوانند به بهترین نحو رشد کنند.
  • یکی از بهترین گیاهانی که برای تراریوم­ها مناسب هستند، خزه­ها و سرخس­ها هستند. می­توانید برای تزیین تراریوم از این دو نوع گیاه استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله گریزی داشتیم به دلایل محبوبیت و مناسب بودن تراریوم­ها برای هدیه دادن. ما به طور جامع و کاملی سعی کردیم تا به خوبی این باغچه­های کوچک تزیینی و دوست داشتنی را به شما معرفی کنیم. در آخر باید بدانید که هدایایی که در مناسبت­هایی خاص همچون ولنتاین به عزیزانتان هدیه می­دهید، باید ویژگی­های خاصی داشته باشند. یکی از این ویژگی­ها، ماندگاری است و جالب است بدانید که ویژگی تراریوم ماندگاری و عمر بالای آن است. امیدواریم مطالبی که خواندید برای شما مفید بوده باشد. همچنین از شما کمال تشکر را داریم که تا اتمام این مطلب همراه ما بودید.

دکمه بازگشت به بالا