عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بهترین راه برای بهینه سازی هزینه های برق مصرفی در چیست؟

چرا باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم؟

1- کاهش هزینه ها با توجه به افزایش قیمت خدمات آب، برق، گاز و …

2 – مسئولیت ما در قبال آیندگانی که آنها نیز حق استفاده از این نعمت های خدادادی را دارند.

3 – بسیاری از انرژی ها پایان پذیر بوده و سالهای زیادی زمان لازم است تا بازسازی شوند. ضمن اینکه برخی از ذخایر زیر زمینی ممکن است باز تولید نشوند.

4 –  گرم شدن زمین

5 – کاهش آلودگی هوا

6 – کاهش نیاز به سوخت های فسیلی

7- سلامت محیط زیست

صرفه جویی فقط به معنای کم مصرف کردن نیست، جلوگیری از هدر رفتن انرژی هم هست.

صرفه جویی یعنی پیدا کردن روشهای نوآورانه برای استفاده بهتر از منابع محدود، بخصوص منابع تجدید ناپذیر.

خرید چندراهی و محافظ برق :با انتخاب مناسب ترین راه ها برای گرم کردن و سرد کردن خانه و استفاده ی بهینه از وسایل الکتریکی می توان مصرف بی رویه انرژی و هزینه های ناشی از آن را کاهش داد. گاه فقط کافیست تغییر کوچکی در عادات و رفتارهای خود بدهیم.

استفاده از لامپ های کم مصرف

خرید کلید و پریز با جایگزینی لامپ ها پر مصرف با لامپ های فلورسنت فشرده (لامپ های کم مصرف) که طول عمر بیشتری هم دارند، در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و هزینه های برق را کاهش داد. این لامپ ها همان میزان نور را تولید می کنند ولی فقط 10 درصد انرژی مصرفی یک لامپ عادی برای تولید نور استفاده می کند.

برخی مردم از وجود جیوه در این لامپ ها احساس نگرانی می کنند اما باید توجه کرد که این لامپ ها در هنگام استفاده به هیچ عنوان جیوه آزاد نمی کند.

درزگیری درها و پنجره ها و استفاده از عایق های مناسب

درزگیری و عایق بندی درها و پنجره ها و منافذ موجود در دیوارها یکی از مقرون به صرفه ترین راه های جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. حدود یک سوم گرمای خانه معمولاً از طریق درها و پنجره ها هدر می رود. استفاده از پنجره های دو جداره علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی و حفظ سرما و گرمای خانه، صداهای مزاحم را نیز کاهش می دهند.

با بهبود عایقی در دیوارها، سقف و زمین جریان هوا کند شده و کنترل دمای خانه آسان تر می شود. با فرا رسیدن غروب پرده ها را بکشید تا گرمای خانه از طریق پنجره ها هدر نرود.

با آب بندی کردن و پوشاندن درزها و شکاف های اطراف درها و پنجره ها از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

 

خاموش کردن لامپ های اضافی

روزها پرده ها را کنار بزنید تا با بهره مند شدن از نور خورشید نیازی به نور مصنوعی نباشد. در طول شب نیز از روشن کردن لامپ های اضافی که به نور آن ها احتیاج ندارید خودداری کنید. روشن گذاشتن لامپ ها علاوه بر اینکه از طول عمرشان می کاهد، تولید گرمای اضافی در خانه می کند.

بنابراین خاموش کردن چراغ های بدون استفاده و اضافی الزامی است. خاموش کردن لامپ سرویس ها و اتاق های خالی نباید فراموش شود.

در صورتی که می خواهید مطالعه کنید بهتر است از چراغ مطالعه استفاده کنید زیرا هم نوری متمرکزتر دارد و هم در کاهش مصرف انرژی خانه موثر است.

البته توجه داشته باشید استفاده از چراغ مطالعه هنگامی که نور محیط کم باشد باعث آسیب دیدن چشم می شود که باید به این موضوع کاملا دقت کنیم.

دستهایتان را به خاموش کردن چراغ های اضافه عادت دهید.

شستن ظرف ها و لباس ها با آب سرد

اگر ظروف و لباسها چرب نیستند، بهتر است از آب سرد برای شست و شوی آن ها استفاده کنید. این امر به کاهش مصرف انرژی کمک می کند. در سیستم لوازم برقی جدید امکان انتخاب سردی و گرمی آب وجود دارد.

 کنترل وسایل الکترونیکی و حذف مصارف پنهان

به منظور کاهش مصرف انرژی، اگر از دستگاهی به مدت طولانی استفاده نمی کنید آن را از برق بیرون بکشید، چرا که بیشتر وسایل الکترونیکی در زمان خاموشی هم مقداری جریان برق دریافت می کنند. برای مثال شارژهای تلفن همراه وقتی که در حال شارژ کردن نباشند هم برق مصرف می کنند.

بهتر است در صورت امکان دستگاه های قدیمی و کم راندمان را با وسایل سالم و نو جایگزین کنید. هم چنین از سالم بودن وسایل برقی مطمئن شوید.

بهتر است هر شش ماه لوازم خانگی پرمصرف را به متخصص آن ها و نمایندگی ها نشان دهید تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنند؛ زیرا لوازم خانگی بسیار حساس هستند و مشکلاتی هر چند کوچک در آن ها موجب افزایش مصرف انرژی می شوند.

توجه به برچسب انرژی لوازم برقی

هنگام خرید وسایل جدید الکتریکی و الکترونیکی، حتما به برچسب مصرف انرژی آن توجه کنید. برچسب انرژی که بر روی کالاها نصب می شود، با حروف انگلیسی A تا G رتبه بندی شده است. حرف A نشان دهنده بهترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ سبز مشخص شده و حرف G نشانه پایین ترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ قرمز مشخص است.

در رتبه بندی جدید، از +++A شروع می شود و تا D ادامه دارد. وسیله  با نشان انرژی A علاوه بر مصرف پایین انرژی، بازدهی بالایی را در قبال آن مصرف دارد. بهتر است از لوازمی استفاده کنید که میزان مصرف انرژی آن ها +A++ ، A و +++A است.

تلویزیون را روشن نگه ندارید

گاه زمانی که از نلویزیون استفاده ای نمی کنیم هم روشن می گذاریم. ممکن است ساعت ها تلویزیون روشن باشد و ما هم هیچ استفاده ای از آن نکنیم. بسیاری از بانوان خانه دار تلویزیون منزل را در حین انجام کارهای خانه روشن می گذارند و از آن استفاده ای نمی کنند. بهتر است در این مواقع تلویزیون را خاموش کنیم.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که معتقدند وقتی صدایی در خانه بپیچد بهتر می توانند کارهایشان را انجام دهند، بهتر است برای تمرکز پیدا کردن و رفع احساس تنهایی از رادیو استفاده کنید. این کار موجب کاهش مصرف انرژی خانه می شود.

پوشیدن لباس مناسب

با پوشیدن لباس مناسب فصل و تنظیم دمای منزل، می  توان تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه  جویی کرد. بهتر است برخی عادات خود را تغییر دهید. وقتی در زمستان احساس سرما کنید، می توانید از لباس های گرم بیشتری استفاده کنید. در اتاق ها را هنگامی که در آن ها حضور ندارید، ببندید.

در فصل تابستان لازم نیست حتما از پتو استفاده کرده و برای رفع گرما درجه کولر خود را کم کنید. بهترین درجه برای کولر 24 است.

چک کردن درجه حرارت خانه

درجه حرارت مناسب برای اتاق افراد عادی 20-21 درجه سانتی گراد است. هوای خانه باید متعادل باشد و خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد.

تا حد امکان از وسایل گرمازا و سرمازا کمتر استفاده کنید و با تغییر 2 تا 3 درجه ای دمای خانه ی خود از هدر رفتن انرژی و صرف هزینه های زیاد جلوگیری کنید.

کاهش مصرف انرژی در آشپزخانه

راه های گوناگونی برای کاهش مصرف انرژی در آشپزخانه وجود دارد.

توجه به اندازه ظروف و شعله 

مثلا به اندازه ظروفی که می خواهید بر روی اجاق آشپزخانه قرار دهید، توجه کنید. برای مثال جوش آمدن آب در ظرفی بزرگ، به مقدار زیادی انرژی گرمایشی احتیاج دارد. برای پختن غذاهایی با حجم کم از ظروفی مناسب با همان مقدار غذا استفاده کنید. ظرف های کوچک را روی شعله های بزرگ قرار ندهید.

خالی نگذاشتن یخچال 

خالی نگه داشتن یخچال باعث افزایش کارکرد آن برای سرد نگه داشتن مواد داخل یخچال می شود، بنابراین تا حد امکان طبقات یخچال را خالی نگذارید.

غذای گرم را در یخچال نگذارید 

از قرار دادن غذای گرم در داخل یخچال خودداری کنید تا یخچال شوکه نشود!! اول غذا را در بیرون یخچال خنک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

دمای آشپزخانه زیاد بالا نبرید

استفاده زیاد از اجاق در تابستان، دما را بالا برده و موجب مصرف بیشتر انرژی در وسایل سرمایشی می شود. از غذاهای ساده تر و سالم تر استفاده کنید

منبع : الکتروشتاب

دکمه بازگشت به بالا