عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نوار پی وی سی چیست و چه کاربردی در صنعت کابینت سازی دارد؟

 مقدمه

نوار پی وی سی نوعی نوار از جنس پلیمری است که به دلیل ویژگی های جذاب خود کاربرد گسترده ای یافته است. از جمله کاربردهای مهم آن در صنعت کابینت سازی است. به این صورت که لبه بیرونی تمام کابینت ها با نوار پی وی سی پوشانده می شود تا ضمن زیبایی بیشتر، در برابر تغییرات دمایی، رطوبت، ضربه، سایش، مواد شیمیایی و روغنی محفوظ بماند. برای چسباندن این نوارها به لبه های کابینت و میز آشپزخانه از چسب حرارتی به نام گرانول استفاده می شود. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری در این باره خواهید یافت.

 کاربرد نوار پی وی سی در کابینت سازی

نوار پی وی سی

نوار پی وی سی که در انگلیسی با نام PVC Edge Banding Tape شناخته می شود، نوعی نوار از جنس پلیمری است. این نوارها در ابعاد و طرح و رنگ بسیار متنوعی در کارخانجات پتروشیمی تولید می شوند. با توجه به اینکه ایران در صنایع پتروشیمی بسیار قدرتمند است، انواع نوار پی وی سی با کیفیت بسیار بالا در کارخانجات داخلی تولید شده و بعضا به خارج از کشور نیز صادر می گردد. ویژگی ها و کاربردهای این نوارها در قسمت ها بعد تشریح خواهد شد.

کاربردهای نوار PVC

کاربرد اصلی نوار پی وی سی، پوشاندن و حفاظت از لبه های MDF و نئوپان است. همان طور که می دانید ام دی اف و نئوپان به صورت ورق های بزرگ تولید شده و دو سطح بیرونی و داخلی آن توسط لایه های مخصوص پوشانده می شود. برای ساخت وسایل با این متریال، قطعات به اندازه های مورد نظر برش خورده و با ابزار مناسب در کنار هم منسجم می شوند. اما کار به همین جا خاتمه نمی یابد. زیرا لبه های محصول بدون پوشش باقی مانده اند. این موضوع نه تنها از زیبایی و جذابیت آنها تا حد زیادی می کاهد، بلکه باعث صدمه پذیری محصولات نیز می شود. وظیفه و نقش نوار پی وی سی این است که تمام لبه ها را به نحو احسن بپوشاند.

برای اینکه وسعت کاربرد نوار پی وی سی را خاطر نشان کنیم باید بگوییم هر جا ام دی اف و نئوپان وجود دارد، نوار پی وی سی هم وجود دارد. بنابراین در ساخت انواع وسایل و تجهیزات منزل، محل کار، کارگاه ها و شرکت ها، نوار PVC مورد استفاده قرار می گیرد. در وسایل کوچکی مانند شلف های دیواری تا میزها و کمدهای بزرگ که با ام دی اف یا نئوپان ساخته می شوند، جهت زیباسازی لبه ها و افزایش مقاومت و ماندگاری محصول، از این نوارها استفاده می گردد.

 ویژگی های نوار PVC

ویژگی های نوار PVC

نوار پی وی سی در زیباسازی کابینت آشپزخانه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با توجه به کاربردهایی که دارد، از ویژگی های مهمی نیز برخوردار است. برخی از مهم ترین ویژگی های این نوار انعطاف پذیری، ضد آب بودن، مقاومت در برابر تغییرات دمایی، ضربه، سایش، مواد شیمیایی، الکلی و روغنی است. از دیگر ویژگی های این نوارها قابلیت بازیافت آنان است که باعث شده به عنوان محصولی دوستدار طبیعت در صنایع سبز مورد توجه قرار بگیرد. این نوارها همچنین از نفوذ موریانه و سایر آفات و حشرات به داخل نسوج چوب های طبیعی و مصنوعی جلوگیری می کنند؛ قابل شستشو هستند و حتی پس از سال ها تمیز کردن روزانه، تغییری در آنها مشاهده نمی شود.

این نوارها در ابعاد مختلف تولید می شوند. ضخامت این نوارها در ایران معمولا یک یا دو میلیمتر است. برخی شرکت ها مانند شرکت بلونی، نوار پی وی سی با ضخامت کمتر از 1 میلیمتر هم تولید می کنند. عرض آنها بین 19 تا 54 میلیمتر متغیر است. این نوارها به صورت رول های 10 متری، 100 متری، 200 متری، با کیفیت های متنوع در بازار عرضه می شوند.

طرح و رنگ نوار پی وی سی نیز بسیار متنوع است و می توان متناسب با هر نوع کابینت، رنگ و طرح جذابی از نوار را پیدا کرد. تمام طیف رنگی در رنگ های مات، براق، گلاسه در انواع ساده و طرح دار، صاف و برجسته در بازار یافت می شود.

کاربرد نوار پی وی سی در کابینت سازی

یکی از اولین و گسترده ترین کاربردهای نوار پی وی سی، در کابینت سازی است. کابینت نه تنها نقش مهمی در زیبایی و جذابیت آشپزخانه و دکوراسیون خانه دارد، بلکه یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک خانه و آشپزخانه است. چون این کابینت ها هستند که تمام وسایل پخت و پز، لوازم برقی آشپزخانه، مواد غذایی، ظروف و سایر ضروریات آشپزخانه را در خود جای می دهند.

کابینت ها بیش از هر جای دیگر در معرض ضربه، رطوبت و آثار مخرب و آلوده کننده مواد غذایی، شیمیایی و روغنی قرار دارند. بنابراین استحکام و دوام آنها اهمیت زیادی دارد. نوار پی وی سی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند و با پوشش کامل لبه ها، آنها را در مقابل عوامل محیطی محافظت می کند. به علاوه در مقابل آسیب حشرات، آفت ها و قارچ ها نیز ایمنی کامل به کابینت می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که کابینت آشپزخانه باید دارا باشد این است که بتوان به راحتی آن را تمیز کرد. لایه رویی ام دی اف و نئوپان از این ویژگی برخوردار بوده و می توان لکه های ناشی از آشپزی و گرد و غبار محیط روی کابینت ها را با مواد شیمیایی پاک کرد. جنس لبه ها نیز باید طوری باشد که بتوان آنها را با آسودگی تمیز کرد و نوار پی وی سی این ویژگی را دارد.

نوار پی وی سی قابل شستشو بوده و در برابر مواد شوینده تغییر رنگ یا تغییر حالت نمی دهد. اما به خاطر داشته باشید رطوبت بیش از حد و طولانی، از فاصله بسیار ریز بین نوار و لایه رویی نفوذ کرده و باعث تورم و تغییر شکل کابینت می شود. پس بعد از تمیز کردن بلافاصله سطوح را خشک نمایید.

در قسمت های بعد چگونگی چسباندن نوار پی وی سی را به لبه های کابینت، میز، مبل و سایر وسایل توضیح می دهیم.

 کاربرد چسب گرانول در کابینت سازی

چسب گرانول

چسب گرانول نوعی چسب از نوع چسب حرارتی (Hot Melt) است که به شکل مایع یا جامد (به صورت بلورهای ریز) عرضه می شود. این چسب کاربرد بسیار گسترده ای داشته و بیشتر برای مقاصد ظریف مانند مبل سازی، نجاری، صنایع نساجی، بسته بندی و ساخت تشک مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از انواع آن برای آب بندی و زیباسازی نما، استخر، منبع و سطوح مشابه به کار می رود. از اصلی ترین کاربردهای آن چسباندن نوار PVC به لبه های چوب های مصنوعی مانند MDF و چوب های طبیعی است.

این چسب بی بو و فاقد تاثیرات مخرب برای سلامتی و محیط زندگی انسان است. از استحکام فوق العاده ای برخوردار است و بعد از ذوب به راحتی در نسوج چوب و سایر سطوح نفوذ می کند.

چسب گرانول با توجه به متریال به کار رفته در آن انواع مختلفی دارد مانند EVA، PA، APAO، PUR5. کاربرد هر کدام از این چسب ها بسته به ضخامت نوار پی وی سی و ابزار مورد استفاده برای چسباندن نوار، متفاوت هستند زیرا برخی در دمای بالاتری ذوب می شوند. بنابراین دستگاه لبه چسبان مورد نظر باید توان تولید این حد از گرما را داشته باشد.

چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول

برای چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول، ابتدا آن را باید به دمای ذوب یکنواخت رساند. سپس سطح نوار را به طور کامل با چسب آغشته و بر روی لبه مورد نظر قرار داد. در مرحله بعد با اعمال فشار مناسب، نوار به لبه می چسبند و به طور کامل محکم می شود. در مرحله نهایی اضافات نوار برش خورده و سطح کاملا صیقلی می گردد.

مراحل یاد شده توسط دستگاه لبه چسبان کوچک دستی و یا بزرگ صنعتی انجام می گیرد. برخی از این دستگاه ها تمام مراحل را به صورت اتومات و پی در پی انجام می دهند. یعنی رول نوار پی وی سی در محل مخصوص قرار گرفته و چسب گرانول متناسب در محفظه ذوب ریخته می شود. سطح مورد نظر از یک طرف به دستگاه وارد شده و بعد از طی ایستگاه های متعدد چسب زنی، فشار و پولیش، به صورت آماده خارج می شود. اما در دستگاه های کوچکتر یا دستگاه های با تکنولوژی پایین تر، برخی مراحل باید با دخالت مستقیم کاربر انجام شود. بطور کل در صنعت نوار پی وی سی از دستگاه های صنعتی برای چسباندن نوار لبه به لبه های ام دی اف استفاده میشود.

دکمه بازگشت به بالا