دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نایلون استرچ چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه سهم وسیعی از بسته بندی محصولات و محافظت از آن ها در برابر عوامل خارجی و همچنین حمل و نقل کالاهای تولیدی، بر عهده نایلون ها است. نایلون استرچ به عنوان یکی از انواع نایلون های بسته بندی، در صنایع مختلفی کاربرد دارد و خود در انواع متنوع با ویژگی های منحصربه فرد وارد بازار می شود. این نایلون با وجود مقاومت لازم از محصولات در برابر گرد و غبار و آلودگی محافظت می کند تا کالا نگهداری شده با کیفیت اولیه به دست مشتریان برسد. همراه ما باشید تا در این مقاله با نایلون استرچ و ویژگی های آن آشنا شویم.

معرفی نایلون استرچ

نایلون استرچ با قدرت کششی بالا و همچنین ویژگی چسبندگی، دورتادور محصول قرار می گیرد تا از آن در برابر تغییرات دمایی، گرد و غبار، آلودگی و دیگر مسائل در شرایط حمل و نقل محافظت کند. در واقع این نایلون را می توان در دسته نایلون های بسته بندی قرار داد که با تامین شرایط لازم، از محصول بسته بندی شده محافظت می کند.

این نایلون در ابعاد و ضخامت متفاوتی وارد بازار می شود تا مشتریان بتوانند نایلون استرچ را مطابق با ویژگی های کالا تولیدی تهیه کنند. فیلم استرچ معمولا در دو نوع دستی و ماشینی وارد بازار می شود که می توان از آن، هم در صنایع و هم در مصارف خانگی استفاده کرد. نمونه های ماشینی نایلون استرچ برای بسته بندی به تجهیزات دیگری چون ماشین آلات نیز نیاز دارند که فرآیند پیچیده شدن نایلون به دور محصول برعهده این ماشین ها است.

ویژگی های نایلون استرچ

نایلون استرچ به عنوان یکی از پرکاربردترین نایلون های بسته بندی در صنایع مختلف، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که از آن ها می توان به مواردی چون مقاومت بالا در برابر ضربه، خاصیت کششی و چسبندگی، مقاومت در برابر حرارت، سطح صاف و شفاف و… اشاره کرد. وجود این ویژگی ها در کنار تنوع بالا آن از نظر ابعاد و ضخامت، باعث شده است که بتوان از نایلون استرچ در گستره وسیعی از صنایع استفاده کرد. معمولا نایلون استرچ در تعداد لایه بالا، قابلیت کشسانی زیادی دارد و گاه هر یک متر آن در شرایط کشسانی به 10 متر هم می رسد.

نایلون استرچ باکیفیت در شرایط فشار و کشسانی دچار پارگی نمی شود و با مقاومت بالا از محصول در برابر عوامل مزاحم محافظت می کند. قرارگیری نایلون استرچ دورتادور محصول مانع از ورود هرگونه غبار و آلودگی می شود و همچنین از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. بنابراین محصولی که توسط فیلم استرچ بسته بندی شود، از هر نظر ایمن شده و از آسیب دور می ماند.

مزایای نایلون استرچ

وجود ویژگی های نام برده شده در نایلون استرچ، مزایا زیادی به همراه دارد که به صنایع در نگهداری و حفظ کیفیت کالا تولیدی کمک می کند. از مزایا نایلون استرچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم پارگی و سوراخ شدن به دلیل خاصیت کشسانی بالا
  • پیچش منظم
  • امکان رویت محصول
  • جلوگیری از نفوذ رطوبت
  • حفظ کیفیت محصول در طولانی مدت
  • آسان سازی فرآیند حمل و نقل
  • قیمت مناسب
  • طول عمر بالا به دلیل مقاومت در برابر نور خورشید

علاوه بر این موارد، نایلون استرچ قابلیت چاپ پذیری هم دارد که صنایع می توانند با درج لوگو و اطلاعات لازم، باعث جلب اعتماد مشتریان شده و فروش محصول را افزایش دهند. در واقع وجود این قابلیت نوعی مزیت تبلیغاتی دارد.

انواع نایلون استرچ

نایلون استرچ امروزه در صنایع بسیاری کاربرد یافته اند که همین امر باعث تولید فیلم استرچ در انواع گوناگون با ویژگی ها و مزایا مختلف شده است. در این حالت هر تولیدکننده برای ارائه محصول و حمل و نقل آن می تواند از نایلون استرچ با ویژگی های متمایز مطابق با بودجه خود استفاده کند.

نایلون استرچ دستی

استرچ فیلم در این حالت با کمک نیروی انسانی به دور محصول پیچیده شده و از آن محافظت می کند. معمولا نایلون استرچ دستی در صنایع کوچک و صنایعی که از ماشین آلات استفاده نمی شود، کاربرد دارد. همچنین برخی از انواع این نایلون برای مصارف خانگی و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند که لازم است از استانداردهای بهداشتی برخوردار باشند.

نایلون استرچ نیمه اتوماتیک

این نوع نایلون استرچ از مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردار هستند و دچار پارگی نمی شوند. همچنین با وجود قابلیت کشسانی بالا به راحتی به دور کالا قرار گرفته و باعث سهولت فرآیند حمل و نقل آن می شود. معمولا از این نایلون برای پالت بندی محصولات در کنار هم استفاده می شود که کمک زیادی به فرآیند انبارداری می کند. قرارگیری نایلون استرچ به دور محصول در این حالت با استفاده از دستگاه های نیمه اتوماتیک انجام می شود که برای انجام فرآیند به اپراتور نیاز دارد.

نایلون استرچ اتوماتیک

این نوع استرچ فیلم معمولا در خط تولیدهایی با سرعت بالا استفاده می شود که با استفاده از ماشین آلات در پایان خط تولید، فرآیند بسته بندی در مدت زمان کوتاه و به سرعت انجام می شود تا روند تولید با وقفه همراه نباشد. مواد اولیه این فیلم استرچ نسبت به نمونه های قبلی متفاوت است و با مقاومت و قدرت کششی بیشتری همراه است. می توان گفت نایلون استرچ اتوماتیک عموما در ضخامت 22 تا 45 میکرون و عرض 2 هزار میلی متر تولید می شود و با وجود خاصیت چسبندگی بالا از محصول در برابر شرایط مختلف محافظت می کند.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید، نایلون استرچ یکی از انواع بسته بندی های مناسب جهت حمل و نقل کالای تولیدی در صنایع مختلف است که به محافظت از آن در برابر عوامل مختلف کمک می کند. این نایلون با وجود ویژگی هایی چون مقاومت کششی بالا و خاصیت چسبندگی به راحتی دورتادور محصول را می پوشاند و شرایط استاندارد برای حفظ کیفیت اولیه محصول را ایجاد می کند. ما در این مقاله با این محصول و مزایا آن آشنا شدیم و با بررسی انواع مختلف آن به شما در شناخت بهتر فیلم استرچ کمک کرده ایم.

دکمه بازگشت به بالا