عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

کسانی که در شرایط سخت و دشوار قرار گرفته و مورد تهدید واقع می شوند، اگر شرایط مهاجرت از روش های موجود مهاجرتی را نداشته باشند، می توانند از روش پناهندگی استفاده کرده و پناهنده شوند. افرادی که در شرایط بسیار حساسی بوده و حتی بودجه مالی خوبی جهت نجات خود از وضع موجود ندارند، می توانند پناهندگی به یکی از کشورهای مناسب را به عنوان یک راه چاره در نظر گرفته و برای دریافت پناهندگی اقدام کنند.

کشور آلمان یکی از کشورهای مهاجر پذیر است که رفتار خوبی با پناهندگان دارد و از پناهندگان استقبال کرده و حمایت می نماید. کسانی که قصد پناهندگی آلمان را داشته و می خواهند جهت ثبت درخواست پناهندگی آلمان اقدام کنند، باید بدانند که پناهندگی به هر کسی تعلق نخواهد گرفت و افراد برای دریافت پناهندگی باید حتما دارای شرایط ویژه و خاصی باشند. در این مقاله در مورد شرایط پناهندگی آلمان به طور کامل توضیح داده شده و نحوه ثبت درخواست پناهندگی شرح داده شده است. با هتل آبی همراه باشید.

 

پناهندگی یکی از روش های مهاجرت به آلمان است که نیاز به هزینه خاصی نداشته و مخصوص افراد با شرایط بسیار ویژه می باشد. کسانی که خود را به آلمان رسانده و شرایط بازگشت به کشور خود را به هیچ وجه ندارند و در صورت بازگشت به کشور خود مورد تهدید و خطر قرار می  گیرند، می توانند برای ثبت درخواست پناهندگی آلمان اقدام کرده و پناهندگی دریافت کنند.

کشور آلمان به پناهندگان واجد شرایط ویژه و خاص که امکان بازگشت به کشور خود را نداشته باشند در مرحله اول یک اقامت 3 ساله اعطا می کند. پناهندگانی که موفق به دریافت اقامت 3 ساله کشور آلمان از طریق پناهندگی می شوند پس از 3 سال در صورتی که شرایط کشور خودشان مساعد شود باید به کشور خود باز گردند.

در صورتی که پس از گذشت سه سال همچنان شرایط کشور متقاضی پناهندگی تغییری نکرده و خطرناک باشد کشور آلمان مدت اقامت پناهنده را 3 سال دیگر تمدید خواهد کرد. پناهندگان کشور آلمان حداقل پس از گذراندن اقامت 3 ساله در این کشور تحت شرایط خاصی می توانند به اقامت نامحدود آلمان دست پیدا کنند و هر کسی موفق به دریافت به صورت نامحدود نخواهد شد.

پناهندگی در آلمان در سال های اخیر افزایش یافته و افراد زیادی از طریق روش پناهندگی به کشور آلمان مهاجرت کرده اند. لازم به ذکر است که پناهندگان باید مسئولین مربوطه را در کشور آلمان قانع کنند که در صورت بازگشت به کشور خود با خطر و تهدیدات جدی رو به رو می شوند، وگرنه موفق به دریافت پناهندگی آلمان نخواهند شد زیرا شرایط و قوانین اعطای پناهندگی بسیار دقیق و سخت گیرانه است.

 

شرایط پناهندگی آلمان

شرایط پناهندگی در آلمان به صورت کلی این است که شخص متقاضی پناهندگی ثابت نماید که امکان بازگشت به کشور خود را ندارد و مدارکی را دال بر تهدیدها و خطرهای داخل کشور خود ارائه دهد. افراد جهت دریافت پناهندگی آلمان باید وارد آلمان شده و سپس از طریق مرکزهای مربوطه برای ثبت درخواست پناهندگی اقدام کنند که می توان گفت یکی از شرایط پناهندگی آلمان حضور در کشور آلمان است. شرایط پناهندگی آلمان به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

ورود به کشور آلمان

اثبات عدم امکان بازگشت به کشور خود

ارائه مدارک دال بر خطرها و تهدیدهای کشور خود

عدم وجود هر گونه شواهد مبنی بر رد ادعای در خطر بودن متقاضی

متقاضیان دریافت پناهندگی در آلمان لازم است اثبات کنند که دچار خطر و تهدید واقع شده و امکان ادامه زندگی را در کشور خود ندارند و توجه کنند که وجود هر گونه شواهد مبنی بر رد ادعای آنان به ضرر آن ها خواهد بود. برای مثال اگر افراد به صورت قانونی را دریافت کرده و به شکل کاملا قانونی وارد کشور آلمان شوند شانس دریافت پناهندگی برای آن ها بسیار  کم است، زیرا شواهد نشایانگر این است که افراد دچار تهدید جدی واقع نشده و زمان کافی برای دریافت ویزا و ورود قانونی به کشور آلمان را داشته اند.

 

هزینه پناهندگی در آلمان

پناهندگی یکی از روش های مهاجرتی است که نیاز به هزینه خاصی نداشته و افراد برای ثبت درخواست پناهندگی در آلمان نیاز به پرداخت هزینه ندارند. پناهندگی در آلمان فقط به کسانی تعلق می گیرد که امکان بازگشت به کشور خود را نداشته و از شرایط ویژه و حساسی برخوردار هستند.

افراد جهت دریافت پناهندگی آلمان لازم است اثبات کنند که با بازگشت به کشور خود دچار تهدید و خطر شده و تحت شرایط بسیار حساسی از کشور خود فرار  کرده اند. طبیعی است که افراد در هنگام بروز حوادث خاص و قرار گرفتن در شرایط ویژه امکان برداشت هیچ گونه بودجه مالی با خود نداشته باشند و به همین جهت کشور آلمان نیز از افراد متقاضی پناهندگی هزینه خاصی را دریافت نمی کند.

هزینه زندگی در آلمان در مدت زمان درخواست پناهندگی تا دریافت جواب درخواست توسط متقاضی توسط دولت آلمان تامین شده و پناهندگان در آلمان توسط دولت حمایت خواهند شد. داوطلبان می توانند در کمپ های مربوط به پناهندگان اسکان داشته و از خدمات مربوط به پناهندگان آلمان استفاده کرده و بهره مند شوند. همچنین امکان شرکت رایگان در کلاس های زبان نیز برای پناهندگان آلمان وجود داشته و در دسترس می باشد.

دولت آلمان به افراد پناهنده در مراحل یافتن استقلال و تشکیل زندگی کمک کرده و به افراد کمک هزینه مالی پرداخت می کند. برای مثال یک متقاضی پناهندگی مجرد در آلمان ماهانه 408 یورو از دولت آلمان کمک هزینه دریافت می نماید که البته این کمک هزینه بسیار کم است و پناهندگان باید به استفاده از حداقل خدمات و امکانات راضی باشند. پس از تایید درخواست پناهندگی متقاضی، داوطلب می تواند برای پیدا کردن شغل اقدام کرده و پس از استخدام در یک مقطع شغلی خوب زندگی بهتری را در آلمان ادامه دهد.

درخواست پناهندگی سازمان ملل برای آلمان

در مورد درخواست پناهندگی سازمان ملل برای آلمان باید گفت که امکان ثبت درخواست پناهندگی آلمان در خارج از کشور آلمان وجود نداشته و افراد جهت درخواست پناهندگی آلمان باید در کشور آلمان حضور پیدا کنند. افراد پس از ورود به آلمان باید به یکی از اداره های مراجعه کرده و درخواست پناهندگی خود را ثبت نمایند تا شرایط آنان بررسی شده و در نهایت نتیجه درخواست به آن ها اعلام گردد.

لازم به ذکر است که پناهندگی سازمان ملل برای کشور آلمان دو برنامه ویژه اسکان مجدد و پذیرش انسان دوستانه دارد که افراد واجد شرایط از طریق این دو برنامه نیز می توانند برای پناهنده شدن در آلمان اقدام کنند. باید گفت که امکان دریافت پناهندگی از طریق روش اسکان مجدد در آلمان بسیار کم است زیرا ظرفیت دریافت پناهندگی از طریق این روش بسیار  محدود بوده و هر ایالتی خودش مشخص می نماید چند پناهنده می پذیرد. برنامه پذیرش انسان دوستانه سازمان ملل برای پناهندگی آلمان نیز به وقت هایی اختصاص دارد که برخی از کشورها در شرایط حاد و ویژه قرار بگیرند و هر زمانی امکان دریافت پناهندگی آلمان از طریق روش پذیرش انسان دوستانه در دسترس نمی باشد.

به طور کلی باید گفت بهترین راه پناهنده شدن در آلمان ورود به کشور آلمان و ثبت درخواست پناهندگی از طریق مراکز مربوطه می باشد که افراد واجد شرایط می توانند جهت دریافت پناهندگی آلمان در  زمان بررسی درخواست خود در کمپ های پناهندگان اقامت داشته باشند. داوطلبان پناهندگی آلمان لازم است در جلسات مصاحبه حضور پیدا کرده و در مورد شرایط و خطرهای موجود در کشور خود به طور کامل توضیحاتی را ارائه دهند.

سایت ثبت نام پناهندگی آلمان

در صفحه باز شده کاربران می توانند گزینه English را انتخاب کنند تا برای خواندن ادامه اطلاعات دچار مشکل زبان نشوند.

سپس افراد می توانند از طریق بخش مربوط به فرم های پناهندگی آلمان فرم مربوطه را انتخاب کرده و برای دانلود آن اقدام کنند.

لازم به ذکر است که جهت ثبت درخواست پناهندگی آلمان مراجعه به سایت پناهندگی آلمان ضروری نیست و کسانی که بدون تلفن همراه وارد آلمان شده اند نباید نگران این موضوع باشند. پناهندگان آلمان می توانند با مراجعه به اداره های مهاجرت در آلمان بدون هزینه، جهت ثبت درخواست و پر کردن فرم های درخواست پناهندگی اقدام کرده و مراحل دریافت پناهندگی را به ترتیب طی نمایند.

درخواست پناهندگی از داخل ایران به آلمان

افراد برای ثبت درخواست پناهندگی آلمان و اثبات واجد شرایط بودن خود جهت دریافت پناهندگی لازم است ابتدا وارد کشور آلمان شده و سپس جهت ثبت درخواست به اداره مهاجرت مراجعه کنند. درخواست پناهندگی از داخل ایران به آلمان و یا از داخل کشورهای دیگر امکان پذیر نبوده و در دسترس نمی باشد، زیرا حضور در آلمان از اصلی ترین شرایط دریافت پناهندگی آلمان بوده و همچنین برخی از مراحل دریافت پناهندگی آلمان باید به شکل حضوری طی شوند.

افراد جهت پناهنده شدن به آلمان باید ثابت کنند که دارای شرایط حساس و ویژه ای بوده و به پناهندگی نیاز دارند، زیرا نمی توانند به کشور خود بازگشته و مورد خطر و تهدید جدی قرار می گیرند. درخواست پناهندگی از داخل ایران به آلمان تقریبا بی معنی است زیرا افراد اگر در حال حاضر در کشور خود حضور داشته باشند یعنی هیچ خطری در کشور خودشان آن ها را تهدید نمی نماید.

درخواست پناهندگی از داخل ایران به آلمان امکان پذیر نیست و افراد جهت ثبت درخواست پناهندگی آلمان حتما باید از کشور خود خارج شده و وارد آلمان گردند. لازم به ذکر است که ورود قانونی به کشور آلمان نیز ممکن است شانس دریافت پناهندگی آلمان را کاهش دهد، زیرا ورود قانونی افراد به آلمان نمایانگر این است که متقاضیان زمان لازم جهت اقدامات را داشته و شرایط آن ها حاد نمی باشد.

ثبت نام فرم پناهندگی آلمان برای افغان ها

متقاضیان پناهنده شدن در آلمان به طور کلی می توانند وارد آلمان شده و سپس با مراجعه به یک مرکز معتبر و اداره مهاجرت جهت ثبت درخواست پناهندگی خود اقدام کنند تا شرایط آنان بررسی شده و جواب درخواست به دستشان رسانده شود. روند دریافت پناهندگی آلمان برای اتباع کشور افغانستان و افغان ها نیز به همین صورت بوده و افغان ها با ورود به کشور آلمان می توانند برای دریافت پناهندگی آلمان اقدام کنند، اما لازم به ذکر است که چند روش ویژه برای اعطای پناهندگی آلمان به افغان ها وجود دارد که افراد تبعه افغانستان می توانند از طریق این روش ها برای دریافت پناهندگی اقدام نمایند.

در مورد ثبت نام فرم پناهندگی آلمان برای افغان ها باید گفت افغان هایی که در گذشته یا در زمان حال در حال همکاری با یک سازمان آلمانی بوده اند و با کشور آلمان همکاری داشته اند می توانند در هر جایی که ساکن هستند بدون ورود به کشور آلمان ثبت درخواست پناهندگی آلمان را به کارفرمای خود ارسال کنند. همچنین اتباع کشور افغانستان که به علت فعالیت های شغلی مانند فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان جانشان در خطر است می توانند از طریق برنامه های ویژه آلمان جهت دریافت پناهندگی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که اتباع افغانستان دارای شرایط ویژه جهت دریافت پناهندگی آلمان نیاز به حضور حتمی در کشور آلمان را نداشته و از هر کشور دیگری می توانند برای ثبت درخواست پناهندگی اقدام کنند. لازم به ذکر است که برنامه ویژه اعطای پناهندگی آلمان فقط مخصوص افراد افغان دارای شرایط حساس است و به هر متقاضی پناهندگی داده نخواهد شد.

کمپ پناهندگی آلمان

متقاضیان پناهندگی آلمان پس از ورود به کشور آلمان لازم است جهت معرفی خود به اداره پلیس یا اداره مهاجرت اقدام کرده و فرم های ثبت درخواست پناهندگی را پر نمایند. این افراد با توجه به این که هزینه و هیچ گونه وسیله خاصی همراه خود ندارند تا زمان دریافت پاسخ درخواست پناهندگی خود می توانند تحت حمایت دولت آلمان در کمپ  پناهندگی مستقر شده و از خدماتی که دولت به آن ها ارائه می دهد استفاده کنند.

کمپ پناهندگی آلمان محلی برای اقامت و اسکان پناهجویان است که پناهندگان می توانند در کمپ پناهندگی ساکن شده و منتظر دریافت پاسخ درخواست خود بمانند و در همین حین در کلاس های زبان آلمانی شرکت کرده و خدمات لازم جهت زندگی را از دولت آلمان دریافت نمایند. با توجه به این که افراد زیادی از کشورهای مختلف در کمپ های پناهندگی آلمان حضور داشته و در کنار یک دیگر زندگی می کنند قوانین خاصی برای زندگی در  کمپ ها وجود داشته و افراد باید بتوانند به زندگی شخصی همسایگان خود احترام لازم را بگذارند.

افراد در کمپ پناهندگی آلمان می توانند یک اتاق برای خانواده خود داشته باشند یا در صورت پناهنده شدن در آلمان به صورت مجردی ممکن است با افراد دیگری هم اتاقی شوند. کسانی که در کمپ های آلمان با پناهندگان دیگر هم اتاقی هستند اجازه داشتن یک کمد شخصی را داشته و می توانند تا حدودی از حریم شخصی خود بهره مند باشند. با توجه به اختلاف فرهنگی و زبانی زیاد بین پناهجویان کمپ های کشور آلمان ممکن است زندگی در کمپ کمی مشکل به نظر برسد، اما با وجود قوانین و شرایطی که کشور آلمان برای پناهجویان حاضر در کمپ در نظر گرفته افراد می توانند زندگی نسبتا خوبی را تجربه کنند.

مزایا و معایب پناهندگی در آلمان

در مورد مزایا و معایب پناهندگی در آلمان باید گفت که پناهندگی به طور کلی به عنوان یک روش مهاجرتی پیشنهاد نمی شود، زیرا ریسک بالایی داشته و هیچ تضمینی جهت دریافت پناهندگی آلمان پس از طی کردن مراحل ثبت درخواست پناهندگی وجود ندارد. کسانی که پناهندگی آلمان را به عنوان روش مهاجرتی خود انتخار می نمایند باید دارای شرایط ویژه بوده و راه حل دیگری جز دریافت پناهندگی نداشته باشند. کشور آلمان یک کشور مناسب و یکی از  است و در حال حاضر آمار پناهندگان به این کشور رو به افزایش می باشد. در ادامه مزایا و معایب پناهندگی در آلمان به طور کامل بررسی شده است.

مزایای پناهندگی در آلمان: یکی از مزایای پناهندگی در آلمان این است که کشور آلمان به پناهندگان خدمات خوبی مانند محل اسکان، کلاس زبان و خدمات ضروری جهت ادامه زندگی را ارائه داده و از آن ها حمایت می کند. کشور آلمان تا مدتی پس از تایید درخواست پناهجویان به پناهندگان کمک هزینه اعطا کرده و از آن ها حمایت می نماید تا یک زندگی مستقل را تشکیل دهند.

معایب پناهندگی در آلمان: با توجه به این که افراد جهت دریافت پناهندگی آلمان لازم است از طریق روش های سخت و ناامن وارد کشور آلمان شوند باید گفت امنیت زیادی در مسیر ورود به آلمان از  روش های غیر قانونی وجود نداشته و طی کردن مسیر ممکن است خطرناک باشد. کشور آلمان قوانین سخت گیرانه ای برای اعطای پناهندگی به افراد داشته و به هر شخصی پناهندگی نمی دهد، داوطلبان جهت دریافت پناهندگی آلمان باید از شرایط ویژه و حساسی برخوردار باشند وگرنه امکان رد شدن درخواست آن ها وجود دارد.

به طور کلی اگر چه معایب پناهندگی آلمان ممکن است خطرناک و ناامن به نظر برسد، اما باید گفت برای کسانی که چاره دیگری جز دریافت پناهندگی نداشته باشند مزایای پناهندگی در آلمان بسیار  مناسب است. داوطلبانی که موفق به دریافت پناهندگی آلمان می شوند می توانند از خدمات رفاهی این کشور استفاده کرده و یک زندگی آرام و خوشایند را تجربه نمایند.

در این راستا کارشناسان مرکز مشاوره تحصیل در خارج از کشور اپلایتو می توانند در کلیه مراحل پناهندگی آلمان همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی اپلایتو پاسخگوی سوالات و شبهات در این زمینه باشند. همچنین متقاضیان می توانند با عضویت در کانال تلگرام و صفحه مجازی اینستاگرام از آخرین اخبار مرتبط با شرایط پناهندگی آلمان​ مطلع شوند.

در حال حاضر، این خدمت توسط مجموعه پارسی کانادا ارائه نمی شود. تلاشمان در این صفحه، تنها ارائه اطلاعات صحیح و به روز در این رابطه است. برای اطلاع از سایر خدمات ما و روش های دیگرِ مهاجرت، را پر کنید.

پناهندگی در آلمان یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است. با توجه به اقتصاد و شرایط آلمان برای پذیرش ملیت های مختلف، افراد بسیاری از سراسر جهان تمایل به کار و زندگی در این کشور دارند. شاید در نگاه اول این روش بسیار ساده به نظر برسد. اما حقیقت این است که مهاجرت از این راه دردسرها و مخاطرات خاص خود را دارد.

اگر قصد از طریق پناهندگی دارید بهتر است تا آخر این مطلب با ما باشید. در ادامه شرایط آلمان برای پناهندگان، انواع پناهندگی و مسیری که هر فرد برای پناهندگی به این کشور لازم دارد، بررسی شده است. البته راه های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که شامل مهاجرت کاری به آلمان، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و … است.

حضور مهاجران از کشورهای مختلف در کشور آلمان

شرایط پناهندگی آلمان

مطابق با کنوانسیون پناهندگان ژنو، پناهنده فردی است که در کشور خود، به دلیل نژاد، مذهب، عقاید سیاسی، تحت آزار و اذیت قرار می گیرند و امنیت جانی و زندگی ندارند. همچنین برخی افراد درصورتی که به کشور خود بازگردند خطرات زیادی آن­ها را تهدید می کند.

متقاضیان می توانند پس از تکمیل پروسه و تأیید شرایط پناهندگی در آلمان، اقامت داشته باشند. دلایل حفاظتی مختلفی وجود دارد که بر اساس آن فرد می تواند پناهندگی بگیرد. اشکال مختلف حمایت دارای شرایط حقوق متفاوتی است.

اگر به عنوان پناهنده در کشور آلمان تأیید شدید، 3 سال می توانید در آنجا اقامت داشته باشید. اگر وضعیت در کشور فرد پناهنده تغییر نکند، اجازه اقامت برای سه سال دیگر تمدید خواهد شد. حداقل پس از سه سال، می توانید تحت شرایط خاصی مجوز اقامت نامحدود دریافت کنید.

برای اطلاع بیشتر از شرایط برای افراد مختلف کلیک کنید.

آمار پناه­جویان در آلمان در سال های اخیر

داده های بانک جهانی نشان می دهد که از سال 2015 تا 2020 مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی افزایش زیادی داشته است، به گونه ای که جمعیت این مهاجران از 316,098 نفر در سال 2015 به بیش از 1 میلیون در سال 2020 رسیده است. نمودار جمعیتی پناه­جویان در زیر آمده است.

آمار مهاجرت پناهندگان به کشور آلمان در سال های اخیر

انواع پناهندگی آلمان

اگر فردی به دلایل سیاسی یا بشردوستانه به آلمان فرار کرده باشد و قصد اقامت در این کشور را داشته باشد، می تواند درخواست پناهندگی بدهد. اگر درخواست پناهندگی تائید شود، اجازه دریافت خواهد کرد. در آلمان سه نوع مختلف حمایت از پناهندگان وجود دارد.

  • فرد مستحق پناهندگی (Asylberechtigung)
  • پناهندگان به رسمیت شناخته شده (Flüchtling)
  • فردی که قصد برخورداری از حمایت های بشردوستانه دارد (Subsidiärer Schutz)

در اینجا هر کدام از روش ها و مجوزهای اقامت را که برای پناهندگان صادر می شود بررسی کنید:

طبق قانون اساسی آلمان حق پناهندگی به کسانی داده می شود که به دلیل مشکلات سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. یا به دلیل «نژاد»، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، زندانی شده باشد. شکنجه های سیاسی حتماً باید از طرف دولت انجام گیرد و اگر توسط گروه خاصی این شکنجه ها انجام شود، حق پناهندگی آلمان داده نمی شود. شرط اصلی برای این نوع پناهندگان این است که از کشوری امن سفر نکرده باشند.

نکته: فرد در صورتی پناهنده محسوب می شود که از طریق کشورهای ثالث امن مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نروژ و سوئیس وارد آلمان نشده باشد. بر این اساس به افرادی که از طریق مسیرهای زمینی به آلمان دسترسی دارند، پناهندگی داده نمی شود. تنها در صورتی ست که مستقیماً با هواپیما به آلمان آمده باشد.

2- حمایت از پناهندگان بر اساس کنوانسیون پناهندگان ژنو (§ 25 بند 2 حکم 1 جایگزین 1 قانون اقامت)

پناهندگانی که بر اساس قانون پناهندگان ژنو به رسمیت شناخته شده اند، دارای همان حقوقی هستند که افراد گروه حق پناهندگی دارند. وضعیت پناهندگی به افرادی اعطا می شود که در کشور خود به دلیل «نژاد»، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا عضویتشان در یک گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

نکته: در صورتی که از طریق کشورهای امن ثالث وارد آلمان شده اید، یعنی مستقیماً با هواپیما به آلمان نیامده اید، می توانید وضعیت پناهندگی دریافت کنید.

افراد در دو حالت قبل با پاسپورت GFK یا پاسپورت آبی می توانند، حق سفر به خارج را دریافت کنند. اما فرد نمی تواند به کشور خود سفر کند، زیرا ممکن است اجازه اقامت آلمان را از دست بدهید.

3- حمایت فرعی – نقض قوانین بشر (§ 25 جزء 2 جمله 1، جایگزین 2 قانون اقامت)

افرادی که حق پناهندگی ندارند یا طبق قوانین ژنو پناهنده محسوب نمی شوند، می توانند تحت حمایت فرعی قرار گیرند. این حمایت فرعی برای افرادی ست که تحت آزار و اذیت قرار نمی گیرند، اما در معرض خطر جدی قرار دارند. به عنوان مثال به دلیل جنگ در معرض خطرند، یا در معرض آسیب جدی درنتیجه نقض حقوق بشر در کشور خود(مانند مجازات اعدام، شکنجه، رفتار غیرانسانی) قرار دارند. این گروه از افراد باید اثبات کنند که در صورت بازگشت به کشور خود، مورد آزار و اذیت قرار­گرفته و زندگی آنها در خطر است.

افراد دارای حمایت فرعی، مجوز اقامت برای یک سال دریافت می کنند و از نظر حقوقی امتیازات کمتری نسبت به پناهنده ها دارند. اگر وضعیت در کشور فرد پناهنده تغییر نکند، می تواند این مدت را دو سال تمدید کند. حداقل پس از پنج سال، می تواند تحت شرایط خاصی اجازه اقامت دائم دریافت کند.

افراد با حمایت فرعی حق دریافت گذرنامه GFK یا پاسپورت آبی را ندارند. اگر پاسپورت کشور خود را ندارید یا نمی توانید برای آن درخواست دهید، می توانید برای “گذرنامه خاکستری” در اداره مهاجرت درخواست دهید.

حقوق افراد پناهنده

  • می توانند همسر و فرزندان خردسال خود را به آلمان بیاورید (یا اگر مجرد باشد والدین خود را به آلمان بیاورد)
  • مجوز کار دارد و در صورت بیکاری، کمک هزینه بیکاری دریافت خواهید کرد یا برای یافتن کار به فرد کمک می شود.
  • امکان استفاده از امکانات اموزشی (مدرسه – دوره های اوسبیلدونگ – دانشگاه)
  •  امکان شرکت در دوره ادغام

افرادی که در خارج از آلمان مرتکب جنایت جنگی یا جرایم جدی غیرسیاسی شده اند، بر خلاف اصول سازمان ملل متحد عمل می کنند یا به دلیل محکومیت به حبس برای آلمان یا عموم مردم خطر محسوب می شوند، نمی توانند به عنوان پناهنده شناخته شوند.

قوانین حاکم بر پناهندگان در کشور آلمان

فرایند (روال) پناهندگی آلمان

پناهندگی حقی است که از حمایت قانون اساسی برخوردار است و باید طبق مقررات قانونی مورد ارزیابی قرار گیرد. درخواست های پناهندگی در آلمان، شامل مراحلی مختلفی است که باید طی شود.

  •  مرحله اول: رسیدگی به درخواست

کارکنان اداره فدرال مهاجرت آلمان و پناهندگان ، باید ارزیابی کنند که آیا یک متقاضی پناهندگی در کشور مبدأ در معرض آزار و اذیت قرار دارد یا اینکه زندگی یا آزادی او در خطر است؟

  • مرحله دوم: مراجعه به اداره فدرال آلمان

برای اینکه به طور رسمی درخواست پناهندگی بدهید، باید از طریق مرکز پذیرش یا اداره ثبت، قرار ملاقاتی با اداره فدرال دریافت کنید. برای این کار باید به شعبه مشخص شده اداره فدرال آلمان مراجعه کنید. هر متقاضی با سن قانونی باید درخواست خود را به صورت جداگانه ثبت کند. اگر قادر به صحبت زبان آلمانی نیستید، یک مترجم به شما کمک می کند. مترجمان زبان افراد قابل اعتمادی هستند و اطلاعات را نزد خود نگه می دارند.

  • مرحله سوم: دریافت تأییدیه مجوز اقامت موقت

هزینه پناهندگی آلمان

پناهندگی در آلمان همراه با هزینه هایی است

هزینه های زندگی در آلمان، شامل هزینه آب، برق، اجاره و …است. این هزینه ها برای پناهجویان این کشور نیز وجود دارد. قوانین دولت آلمان ایجاب می کند که پناهجویان، هزینه های زندگی خود را پرداخت کنند. اگر آنها قادر به پرداخت هزینه ها نباشند، دولت آلمان از آنها حمایت مالی خواهد کرد. پس از گذشت سه ماه از تأیید درخواست پناهندگی، مهاجران می توانند در جستجوی شغل باشند.

متأسفانه بسیاری از پناهندگان، برای استخدام در مشاغل با مشکلات زیادی روبرو هستند. پرداختی برای به پناهندگانی که مجرد هستند 408 یورو است. اجاره و بیمه نیز توسط دولت پرداخت می شود. این نکته حائز اهمیت است که هزینه پرداختی بابت اجاره بسیار کم بوده و پناهندگان باید در محله هایی که کیفیت پایینی دارند، زندگی کنند.

پرداخت این هزینه ها در شهرهای مختلف متفاوت است و در جدول زیر هزینه هایی که ماهانه به پناهندگان پرداخت می شود، آورده شده است.

هزینه هایی پرداختی ماهانه به پناهندگان
یک فرد مجرد 408 یورو
دو نفر متاهل 437 یورو
برای یک کودک 76 – 83 یورو
کمک هزینه به یک فرد مجرد 216 یورو
کمک هزینه به یک کودک 133 یورو

پناهندگی در آلمان همراه با هزینه هایی استپرداخت این هزینه ها در شهرهای مختلف متفاوت است، مثلاً در برلین 365 یورو برای مجردها و 437 یورو به دونفری که باهم زندگی می کنند، پرداخت می شود. موانع کاری و پرداختی های کم، باعث شده که درآمد پناهندگان 60 درصد کمتر از میانگین درآمد این کشور باشد و در نتیجه زیر خط فقر قرار بگیرند.

کیس های پناهندگی آلمان

بر اساس کنوانسیون پناهندگان ژنو، افرادی به عنوان پناهنده در نظر گرفته می شوند که خارج از کشور مبدأ و ملیت خود هستند. همچنین پناهندگان، شامل افراد بدون تابعیت در خارج از کشور محل سکونت خود می شود. این افراد به دلایل موجه مانند ترس از آزار و اذیت مأموران دولتی یا غیردولتی، مایل به زندگی در کشور خود نیستند. انواع کیس های پناهندگی آلمان شامل موارد زیر هستند.

پناهندگی نژادی:

این پناهندگان شامل افرادی می شوند که به دلیل نژاد، در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند؛مانند سیاه پوستانی که در برخی کشورها با برخورد بد مردم و مأموران دولت مواجه می شوند.

پناهندگی سیاسی:

برخی افراد که مخالف حکومت و سیاست های کشور خود هستند، در صورت آشکار شدن تفکرات سیاسی آن­ها مورد شکنجه قرار می گیرند. حتی در برخی کشورها، آزادی بیان وجود نداشته و مخالفان اجازه اظهارنظر ندارند.

پناهندگی مذهبی:

در برخی کشورها برخی ادیان و مذاهب مورد نکوهش قرار می گیرند؛ بنابراین افرادی که در این دسته از مذاهب خاص قرار می گیرند، امکان صدور حکم مرگ آن­ها وجود دارد. مثلاً در برخی از کشورهای اسلامی، اگر مسلمانی تغییر دین دهد مجازات سنگینی در پیش دارد.

پناهندگی جنسی:

شامل افرادی می شود که به دلیل جنسیت در کشور خود، امنیت لازم برای زندگی نداشته باشند. همچنین برخی گرایش های جنسی نیز در کشورها مورد قبول دولت و مردم قرار نمی گیرد و شرایط زندگی برای افراد با گرایش جنسی متفاوت سخت می شود.

خطرات پناهندگی آلمان

بیش از 15 میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارد که از مناطق مختلفی مانند آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه (کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان) می آیند.

پناهندگی آلمان با مخاطرات فراوانی در مسیر و مقصد همراه است

در هر مرحله پناهندگان با خطرات زیر رو­به­­ رو می­شوند:

خطرات برای زنان، کودکان و افراد مسن

بسیاری از آنان علاوه بر خطرات سلامتی، مورد آزار و اذیت های جنسی قرار می گیرند. این خطرات برای زنان و کودکان که هشتاد درصد از جمعیت پناهندگان (UNHCR) را تشکیل می دهند، بسیار بیشتر است. به ویژه زنان بدون همراه، افراد مسن و ناتوان و کودکانی که از خانواده خود جدا­شده اند، آسیب پذیرتر هستند.

خطرات برای خانواده­ ها

ازبین رفتن بنیان خانواده از دیگر خطراتی است که پناهندگان را تهدید می کند. خانواده ها اغلب در طول پروسه پناهندگی، در حال فرار یا در کمپ های پناهندگان ازهم جدا می شوند. عدم حمایت، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت عاطفی ناشی از پناهندگی، بسیاری از پناهندگان را بی دفاع، مستأصل و در معرض خطر قرار می دهد.

آیا مهاجرت با پناهندگی روش مناسبی است؟

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی مزایا و معایب خاص خود را دارد. پناه­جویانی که در آلمان قادر به تأمین هزینه زندگی خود نیستند، از کمک دولتی برخوردار می شوند. پناهندگان در کمپ ها مستقر شده و امکاناتی چون غذا و پول دریافت خواهند کرد.

شرایط زندگی پناهندگان در آلمان

در مدت زمان پروسه های پناهندگی، خدمات بهداشتی از جمله واکسن نیز به پناهندگان تزریق می شود. پس از اخذ اقامت می توانید حساب بانکی و شغل خود را در آلمان داشته باشید و به شما اجازه تحصیل داده خواهد شد. در کنار همه این مزایا، مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی خطرات زیادی را به همراه دارد.

اگر در طول مسیر سالم به آلمان برسید، باید اقدامات لازم برای پناهندگی در آلمان را انجام دهید. درخواست برخی از متقاضیان برای پناهندگی قبول نشده و آینده خوبی در انتظار این افراد نیست. همچنین اگر به عنوان پناهنده در این کشور باشید، شما یک شهروند درجه سه محسوب می شوید؛ بنابراین بهتر است که از روش های دیگری برای مهاجرت به آلمان اقدام کنید.

سخن پایانی

پناهندگی آلمان از روش های اخذ اقامت در این کشور است. بسیاری از افراد به دلیل عدم شرایط مناسب زندگی در کشور خود به آلمان مهاجرت می کنند. شرایط اقتصادی مناسب در این کشور یکی دیگر از دلیل های مهاجرت به این کشور است. آمارها نشان می دهد که مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی از سال 2015 تا 2020 افزایش چشمگیری داشته و تقریباً دو برابر شده است. شرایط پناهندگی آلمان متناسب با وضعیت متقاضیان تعیین می شود و باید دلایل کافی برای پناهندگی وجود داشته باشد. در نهایت جز روش هایی است که پارسی کانادا به متقاضیان مهاجرت توصیه نمی شود.

سؤالات متداول

طبق ماده 16 الف قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان، افرادی که به دلایل سیاسی تحت تعقیب قرار می گیرند حق پناهندگی دارند.

روند پناهندگی در آلمان شامل درخواست پناهندگی، رسیدگی وباید برای مصاحبه به خوبی از قبل آماده شوید. در ادامه تعداد زیادی از سوالاتی که معمولا در مصاحبه از شما پرسیده میشود را می توانید ببینید. از مراکز مشاوره و وکلا هم می توانید برای آماده شدن برای مصاحبه کمک بگیرید. مراکز مشاوره را میتوانید در در وب سایت پروآزول  جستجو کنید.

سوالات معمول مصاحبه این ها هستند:

  1. شما به کدام لهجه و زبان صحبت میکنید؟
  2. شما اقامت یا قبولی کدام کشور دیگر را داشته و یا دارید؟
  3. متعلق کدام ملیت یا قوم خاص هستید؟
  4. آیا شما میتوانید اسناد مهم مانند تذکره و یا پاسپورت وغیره را ارایه نماید؟
  5. به اساس کدام دلیل اسناد مهم مانند تذکره و یا پاسپورت را نمیتوانید ارائه نماید؟
  6. آیا شما اسناد مهم مانند تذکره و یا پاسپورت وغیره را درکشور خود دارید؟
  7. میتوانید اسناد مهم مانند تصدیق نامه ها، کارت هویت نظامی و گواهی رانندگی خود را ارائه نمایید؟
  8. آیا شما اقامت یا ویزه کشور آلمان یا کدام کشور دیگر را داشته یا دارید؟
  9. آدرس آخرین محل سکونت در کشور تان را بگویید.
  10. :نام، تخلص، تاریخ تولد، محل تولد همسر خود را نام برده تاریخ و محل ازدواج تان را بگویید.
  11. آدرس همسر خود را بگویید و آخرین ادرس او را ارائه نماید؟
  12. فرزند دارید؟  نام، تخلص، تاریخ تولد و محل تولد همه فرزندان (حتی اگر بالای 18 سال هستند) را ارائه نمایید؟
  13. آدرس محل زندگی فرزندان خود را ارائه نمایید؟
  14. لطفا نام، تخلص والدین تان و آدرس آنها را ارایه نمایید؟
  15. آیا شما اقارب نزدیک مانند خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، عمه و عمو یا خاله و دایی دارید که خارج از کشور زندگی نمایند؟
  16. اقارب خود را در کشور خود را حمایت مالی می کنید؟
  17. اسم پدربزرگِ  پدری شما چیست؟
  18. آیا شما در مدرسه یا دانشگاه (پوهنتون) درس خوانده  اید؟
  19. شغل (مسلک) شما چیست و آخرین بار در کشور خود با کدام کارفرما (شرکت یا اداره) کار کرده اید؟
  20. شغل (وظیفه) شما در آلمان چیست؟
  21. آیا شما خدمت عسکری (نظامی) در کشور خود انجام داده اید؟
  22. آیا شما از نظر سیاسی در کشور خود  فعال بودید؟ و آیا در حرکت های اعتراضی و سیاسیِ ضد دولتی در کشور خود اشتراک کرده اید؟
  23. قبلا در جمهوری فدرالی آلمان اقامت داشتید؟
  24. از کشور دیگری قبولی پناهندگی  دارید ویا درخواست پناهندگی داده اید؟
  25. اقارب دارید که درخواست پناهندگی شان در کدام کشور دیگر قبول گردیده باشد و در ان کشور اقامت داشته باشند؟
  26. آیا شما مخالفتی با بررسی درخواست پناهندگی خود در کشور آلمان دارید؟
  27. تشریح نماید که چطور به آلمان آمدید وبگوید که چه وقت و به چه دلیل کشور خود را ترک کردید و ازطریق کدام کشور ها خود را به کشور آلمان رساندید؟
  28. کدام تاریخ وارد کشور آلمان شدید؟
  29. توسط کدام نوع وسایل نقلیه خود را به کشور آلمان رساندید؟
  30. در کدام کشور دیگر درخواست پناهندگی داده اید؟
  31. در کدام کشور دیگر انگشت نگاری شده اید (نشان انگشت داده اید)؟
  32. آیا شما در کشور آلمان اقارب یا فامیل دارید؟
  33. آیا شما در کشور خود فعالیت سیاسی داشته اید؟
  34. دلیل اصلی  شما برای ترک کشور چه بود و چطور این ایده به ذهنتان رسید؟
  35. آیا همسر شما خواهر و برادر دارد؟
  36. شغل همسر شما چه بود و از چه راهی امرار معاش مینمودید؟
  37. مصارف (هزینه) آمدن شمه به آلمان معادل چقدر بود؟
  38. از کدام طریق مصارف سفر خود را تهیه کرده و پرداختید؟
  39. چرا به این نظر آمدید که کشور خود را ترک نماید؟
  40. از کدام طریق فامیل شما در کشور تان امرار معاش منمایند؟
  41. فکر می کنید بدترین اتفاقی که در صورت ماندن در کشور خودتان برای شما می توانست بیافتد چیست؟
  42. آیا موضوع گفتنی مهم دیگری دارید که باید در پروتکل تان گنجانیده شود؟

ممکن است نظر به مدارک و دلایل فرار شما سوالات دیگری هم از شما پرسیده شود.

 تصمیم گیری از سوی اداره فدرال است.

برای پناه­جویانی که به رسمیت شناخته می شوند، مجوز اقامت صادر شده که سه سال اعتبار دارد.

پناهندگان هزینه های کمی بابت زندگی در کشور آلمان دریافت می کنند که باعث شده، زیر خط فقر قرار گیرند.

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا