کاربردها و عوارض انواع لیزرهای پوست

نوع پوست لیزری

لیزر وسیله ای است که می تواند طول موج خاصی از نور را تقویت و متمرکز کند. این باعث افزایش انرژی و نفوذپذیری امواج نور می شود. این مقاله از سری مقالات پوست و زیبایی در این مجله است سیب ما در مورد انواع مختلف لیزرهای پوست صحبت خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چگونه استفاده از لیزر می تواند وضعیت پوست شما را بهبود بخشد.

انواع لیزر پوست

انواع مختلفی از لیزرهای پوستی وجود دارد که می توان از آنها برای زیبایی و درمان مشکلات و بیماری های پوستی استفاده کرد. هر یک از این لیزرها از فناوری خاص خود برای کار به روش هایی استفاده می کنند که کاربرد آنها متفاوت است. انواع لیزر زیبایی پوست عبارتند از:

  • Ablative: در این روش لیزر لایه بیرونی پوست را از بین می برد و باعث آسیب به پوست زیر پوست می شود که مکانیک ترمیم را تحریک می کند. در نتیجه ساختار پوست با ساخت کلاژن و الاستین بیشتر نرم و تقویت می شود.
  • NonAblative: به این ترتیب لایه بالایی پوست دیگر آسیب نمی بیند، اما با افزایش دمای لایه عمقی پوست باعث تولید کلاژن و الاستین می شود.

همانطور که دیدیم، مکانیسم در هر دو روش تقریباً یکسان است. در واقع، در انواع پوست با زیبایی لیزر، روش ساینده، اگرچه زمان بیشتری برای بهبودی دارد. با این حال، به درمان کمتری نیاز دارد.

روش غیر ساینده زمان بازیابی سریع تری دارد زیرا نرم تر است. با این حال، برای دستیابی به نتایج بهتر، به درمان بیشتری نیاز است.

انواع دیگری از لیزر وجود دارد که برای اهداف دیگری مانند حذف موهای زائد (لیزر الکساندرایت) و رفع موهای زائد (لیزر ND Yag) استفاده می شود.

لیزر پوست به آکنه

انواع لیزر پوست برای آکنه

بسیاری از افراد از آکنه و جوش رنج می برند و ممکن است پس از بهبودی، جای زخم باقی بماند. انواع مختلفی از لیزرهای پوستی وجود دارد که امروزه می توان از آنها برای آکنه استفاده کرد و می تواند در درمان موثر باشد. لیزرهای ساینده و غیر ساینده نوعی لیزر فرکشنال هستند که در این مورد استفاده می شود.

هدف از لیزر فرکشنال تحریک چربی زیر زخم و زخم برای از بین بردن رنگ تیره تر است. همچنین با تحریک چربی زیر آن و با تولید کلاژن و الاستین بیشتر، التهاب را بهبود می بخشد.

لازم به ذکر است که همه آکنه ها قارچ یکسانی را ترک نمی کنند و هر کدام از آنها به نوع خاصی از درمان پاسخ می دهند. در واقع، از هیچ نوع لیزر پوستی برای آکنه نباید انتظار معجزه داشته باشید، اگرچه این لیزر به بهبود وضعیت پوست کمک زیادی می کند.

کاربرد انواع لیزر پوست چیست؟

دستگاه های لیزر پوست از قدرت امواج نور استفاده می کنند که برای اهداف مختلفی استفاده می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رفع چین و چروک، جوانسازی، لایه برداری پوست بالا و عمیق و لیفت صورت.
  • از بین بردن موهای زائد صورت و بدن؛
  • رفع لک های پوستی، سیاهی و برخی عیوب ناشی از بارداری؛
  • از بین بردن جوش، آکنه و قارچ (اسکار) و حذف خالکوبی.
  • از بین بردن آثار بارداری و کاهش وزن و رشد (علامت های تنگ)؛
  • درمان زخم های عروقی، قاعدگی، واریس و برداشتن مولرها.

توصیه هایی در مورد استفاده از لیزر بر روی پوست

در صورت رعایت سه اصل زیر، لیزر یکی از بهترین درمان ها برای مشکلات پوستی است.

اول: پزشکان (ترجیحاً پزشکان) دانش و تجربه کافی در زمینه لیزر درمانی دارند.

دوم اینکه پزشک باید روش لیزر مناسب را برای درمان مشکلات پوستی انتخاب کند.

سوم: پزشکان باید از فناوری و تجهیزات مناسب استفاده کنند.

یکی از دلایل اصلی شکست لیزر درمانی و عوارض آن استفاده از تکنولوژی نامناسب است. دستگاه های لیزری مختلف دارای انرژی ها، قدرت ورودی و طول موج های متفاوتی هستند و بنابراین هر لیزر کاربرد خاص خود را دارد.

همچنین رنگ پوست فرد در انتخاب نوع لیزر اهمیت دارد. اگر رنگ پوست فردی با طول موج دستگاه لیزر مطابقت داشته باشد، طول موج لیزر روی پوست بهتر است و بهترین نتایج درمانی را دارد.

چه کسی در استفاده از لیزر پوست اشتباه می کند؟

جوانان هنوز در مرحله بلوغ (آکنه)، افراد با پوست بسیار تیره (به دلیل وجود رنگدانه های پوستی زیاد و احتمال تغییرات پوستی پس از لیزر) و افراد مبتلا به این بیماری شرایط پوستی مانند پسوریازیس و لوپوس و سوزش. پوست این بیماری ممکن است عود کننده باشد. برای درمان پوست با لیزر مناسب نیست.لیزر پیچیدگی پوست صورت

تحریک پوست با لیزر

عوارض پوست صورت لیزر ممکن است شامل سوزش، خارش، قرمزی، تورم و درد در ناحیه لیزر باشد.

اگر بعد از لیزر درمانی مراقبت های لازم از جمله استفاده از کمپرس یخ و استفاده از کرم های ضد التهابی (البته در صورت نیاز) انجام شود، این عوارض کاهش می یابد.

عوارض جدی تری مانند عفونت در محل جراحی، تورم غدد لنفاوی و قارچ اغلب به دلیل بی کفایتی پزشک یا استفاده نادرست از دستگاه است.

اثرات لیزر پوست چشم

در جراحی لیزر، چشم عضوی ظریف است که در صورت رعایت نکردن نکات لازم اغلب آسیب می بیند. به خصوص اگر نیاز به استفاده از لیزر در اطراف چشم دارید.

هنگام استفاده از لیزر صورت، باید از محافظ استاندارد چشم برای جلوگیری از ورود امواج به چشم استفاده شود. عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر عبارتند از:

  • خارش چشم؛
  • منا;
  • سوزش؛
  • اشک؛
  • دید تار است.

در صورت عدم استفاده از محافظ هنگام استفاده از لیزر، آسیب های جبران ناپذیری به چشم وارد می شود.

لیزر یک روش موثر و پرکاربرد برای درمان و از بین بردن مشکلات پوستی است. اما باید با تکنسین ماهر و استفاده از تکنولوژی مناسب انجام شود تا نتایج رضایت بخشی حاصل شود.

پرسش و پاسخ

  1. انواع لیزرهای زیبایی پوست کدامند؟ انواع مختلفی از لیزرهای پوستی وجود دارد. اما با توجه به نوع جراحی به دو دسته اصلی ساینده و غیر ساینده تقسیم می شود.
  2. آیا اثرات لیزر چشم بر روی پوست می تواند مضر باشد؟ در صورت عدم استفاده از محافظ چشم هنگام انجام لیزر، آسیب جبران ناپذیری به چشم وارد می شود.
  3. چه نوع لیزر پوستی برای آکنه بهتر است؟ محل جوش های مختلف متفاوت است و هر کدام نیاز به استفاده از نوع خاصی از لیزر برای گرفتن بهترین نتیجه دارند.

هارینا

https://www.healthline.com

https://www.asds.net

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا