انواع تجهیزات آزمایشگاهی کشاورزی

آشنایی با اهداف احداث آزمایشگاه کشاورزی

کشاورزی علم بسیار گسترده ای است و برخلاف تصور عموم افراد جامعه محدود به پرورش گیاهان در زمین های کشاورزی نمی شود. بخش بزرگی از اقتصاد کشور ها و جوامع از جهات مختلفی به علوم کشاورزی و گیاهان بستگی دارد. بررسی کشت دانه ها، کشت بافت گیاهی، مطالعات گیاه پزشکی، مطالعه بر روی سموم و تاثیر آن ها بر انواع آفت ها، بررسی خاک، آب، مطالعات اکولوژی، تاثیرات کمپوست ها و کودها، فیزیولوژی گیاهان، فتوسنتز و چرخه های رشد گیاهان از جماه مهم ترین مواردی هستند که نیاز به آزمایش و مطالعات عملی دارند. انجام چنین آزمایش هایی مسلما مشروط به وجود آزمایشگاه هایی با تجهیزات کامل و دقیق هستند. در این مقاله تلاش شده است تجهیزات آزمایشگاهی کشاورزی و کاربرد آن ها در این علوم به صورت مختصر و مفید معرفی شوند.

انواع آزمایشگاه های کشاورزی

آزمایشگاه های کشاورزی معمولا با توجه به نمونه های مورد آزمایش به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. ممهم ترین مواردی که در انواع آزمایشگاه های کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرند شامل موارد زیر است:

    خاک: آزمایش های متععدی برای بررسی مواد معدنی موجود در خاک، دانه بندی ذرات خاک، آنالیز شیمیایی خاک، اندازه گیری مواد مغذی مورد نیاز و … از جمله آزمایش های مربوط به خاک است.

    آب: تامین نور مورد درکنار آب مهم ترین عوامل رشد هر گیاهی است. مجموعه آزمایش های آنالیز آب به خصوص در کشت بافت گیاهی در رشد و سالم ماندن بافت گیاهان بسیار موثر است. مواد شیمیایی شامل مواد آلی و معدنی، انگل ها، سختی آب و … پارامتر های مهمی هستند که اندازه گیری کمی آن ها معیاری از سلامت آب است.

    کود و کمپوست: بخش مهمی از کشاورزی انواع کود ها و کمپوست است. این مواد در کنار خاک مواد مغذی رشد گیاه را فراهم می کنند. برخی کود ها سنتزی هستند. این کود ها با نام کود های شیمیایی شناخته و در آزمایشگاه ها طی واکنش های شیمیایی تولید می شوند. تمام انواع کود ها و کمپوست پیش از مصرف نیاز به عبور از آزمایش های  کنترل کیفی ویژه دارند.

    میکروب ها و انگل ها: آفت در کشاورزی مشکلی بسیار بزرگ و وحشتناک تلقی می شود. آفت های می توانند میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و ویروس ها یا از  نوع حشرات باشند. بررسی این آلودگی ها در گیاهان نیاز به آزمایش های بیولوژیکی ویژه دارد.

    آفت کش ها: از آفت کش ها در کشاورزی برای از بین بردن آلودگی های میکروبی و حشرات مزاحم استفاده می شود. این مواد شیمیایی با توجه به تارگت خود روی خواص بیولوژیک آفت تاثیر می گذارند و باعث مرگ آن ها می شوند.

    گیاهان، بافت های گیاهی و میوه ها: بررسی محصولات کشت می تواند اهداف مختلفی را به دنبال داشته باشد. بررسی تغییرات فیزیکی و شیمیایی محصولات طی تغییر پارامتر های محیطی و رشد از جمله این اهداف است.

لیست تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی

دانشور شیمی آرین تمام دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای تست های کشاورزی را با بالا ترین کیفیت به فروش می رساند. در ادامه لیست تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی ارائه شده است.

تجهیزات عمومی

    ترازوی دقیق آزمایشگاهی

    هیتر استیرر یا هات پلیت مگنت

    هود شیمی

    هود میکروبی یا هود لامینار (هود لامینار کلاس 2)

    pH متر دقیق رومیزی

    pH متر قلمی

    میکروسکوپ

    اسپکتروفوتومتر

    میکروتوم

    طیف سنج IR

    طیف سنج جذب اتمی

    فلیم فتومتر

    کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC)

    کروماتوگرافی گازی (GC)

    سانتریفیوژ

    حمام آب گرم یا بن ماری

    هموژنایزر

    ژل باکس

    سوکسله

    کجدال

    حمام التراسونیک

    انکوباتور CO2

    اتوکلاو

    آون آزمایشگاهی

    رنگ سنج

    شیکر ورتکس

    دستگاه تهیه آب مقطر

    روتاری اواپراتور

    الکتروفورز افقی و عمودی

    ترموسایکلر

تجهیزات تخصصی

    فتوسنتز متر

    کلروفیل متر

    پرومتر

    pH متر خاک

    اکسترکتر یا عصاره گیر

    سطح سنج برگ

    چمبر تست محیطی (مخصوص گیاهان)

    انواع شیشه آلات آزمایشگاهی مانند بشر، لوله آزمایش، بالن های حجمی، ته گرد، ته صاف و …

آزمایش های کشاورزی

این تجهیزات مهم ترین و ضروری ترین دستگاه ها برای هر آزمایشگاه کشاورزی است. قطعا برخی آزمایشگاه ها با انجام آزمایش های تخصصی تر نیاز به دستگاه های بیشتری دارند که در این لیست عنوان نشده اند.

آزمایشگاه خاک

یکی از عناصر مهم در صنعت ساخت و ساز، کشاورزی و باغداری خاک است، به همین منظور آزمایشگاه خاک جهت بررسی انواع خاک ها و نوع استفاده آن ها تاسیس گردیده است. در آزمایشگاه خاک با استفاده از دستگاه های مجهز آزمایشگاهی که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم مسائل مختلفی از خاک را بررسی می کنند.

پارامترهای مورد بررسی در آزمایشگاه خاک:

پارامترهای زیر برای تعیین خاک ساخت و ساز، میزان مقاومت در برابر زلزله، سدسازی و … به کار می رود.

استاندارد تعیین درصد رطوبت خاک

استاندارد دانه بندی مکانیکی خاک

استاندارد تعیین حدود آتربرگ در خاک ها (تعیین حد روانی)

استاندارد تعیین حدود آتربرگ در خاک ها « تعیین حد خمیری »

استاندارد های تراکم « روش تراکم پراکتور معمولی »

استاندارد های تراکم « روش تراکم اصلاح شده »

استاندارد تعیین وزن مخصوص خاک در آزمایشگاه

استاندارد وزن مخصوص خاک در محل « به روش مخروط ماسه »

استاندارد وزن مخصوص مصالح ریز دانه

پارامترهای زیر برای تعیین خاک کشاورزی، باغداری، کاشت انواع گیاهان و … به کار می رود.

 pH، EC، نیترات، فسفات، نیتروژن کل، سولفات، کلسیم، منیزیم، کلراید، رنگ، کدورت، قلیائیت، سختی، اکسیژن محلول، اکسیژن خواهی شیمیایی (COD)، میزان محلول ها در بافت خاک،میزان نگه داری آب و … اندازه گیری می شود.

تجهیزات آزمایشگاه خاک:

برای بررسی موارد ذکر شده نیاز به دستگاه ها و تجهیزات خاصی در آزمایشگاه خاک است که به معرفی برخی از آن‎ ها پرداخته ایم

میکسر هیدرومتری:

این دستگاه برای دانه بندی خاک های ریزدانه به کار می رود.

هیدرومتری:

از این دستگاه برای اندازه گیری چگالی خاک استفاده می شود.

شیکر برقی:

این دستگاه جهت حرکت یکنواخت در انجام آزمایش تعیین ارزش ماسه ای استفاده می شود.

مزور شیشه ای:

این ابزار جهت اندازه گیری برخی از محلول ها استفاده می شود.

دیتالاگر:

جهت محاسبه کلی اطلاعات و ارسال آن به کامپبوتر استفاده می شود.

پنتومتر:

از این وسیله برای تعیین میزان بارپذیری خاک و مقدار مقاومت نفوذی خاک استفاده می شود.

علاوه بر دستگاه های ذکر شده الک دانه بندی، شیکر الک، کاساگراند، تعیین حد انقباض، تعیین حد خمیری، هیدرومتری، CBR، قالب چکش تراکم، تحکیم خاک، برش خاک، سه لالا محوری، چکش STP و … از جمله دیگر تجهیزات آزمایشگاه خاک هستند.

تهیه تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی با بهترین قیمت از دانشور شیمی آرین

دانشور شیمی آرین تمام تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، از مطرح ترین برند ها با بالا ترین کیفیت به فروش می رساند. همچنین دانشور شیمی آرین خدمات صفر تا صد طراحی و اجرای سکوبندی استاندارد آزمایشگاه های کشاورزی را با مرغوب ترین متریال انجام می دهد. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی همه روزه با کارشناسان فروش مجموعه دانشور شیمی آرین، مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور، تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا