نقش پررنگ مدارس در جلوگیری از چاقی دانش آموزان

مقدمه: در این مقاله به نقش پر رنگ مدارس در جلوگیری از چاقی دانش آموزان می پردازیم. ابتدا مشکلاتی که چاقی برای دانش آموز و جامعه ایجاد می کند را بررسی کرده، نقش مدرسه در پیشگیری چاقی دانش آموزان را بررسی خواهیم کرد. وب سایت تخصصی مدرسه کلوب که مرجع تخصصی معرفی مدارس است را بررسی می کنیم تا ببینیم چه مدارسی راه کارهای ملموسی را برای مواجهه با این معضل ارائه کرده اند و سپس یک مدرسه موفق را بعنوان نمونه معرفی خواهیم کرد: دبستان پسرانه سلام یاسین که در زمره بهترین دبستان های پسرانه منطقه 1 می باشد.

با ما همراه باشید.

چاقی کودکان: معضل بزرگ قرن ما

کودکان در حال چاق شدن هستند. واقعیتی غیرقابل انکار که روزانه دیده می شود. همه گیری چاقی یکی از بزرگترین چالش های بهداشت عمومی، اجتماعی و اقتصادی قرن بیست و یکم است. چاقی از سوئی بر سلامت جسم و روان دانش آموز تاثیر می گذارد و از سوئی دیگر هزینه های بسیار زیادی را بر خانواده ها و سیستم بهداشت و سلامت عمومی و اقتصاد تحمیل می کند. بیماری های که زمانی مختص بزرگسالان شمرده می شد بطور فزاینده ای در دانش آموزان کودک و نوجوان در حال گسترش است. بیماری های مانند: دیابت، کلسترول بالا، فشارخون بالا، تنگی نفس، چربی خون، چند نوع سرطان، ارتروز، افزایش خطر مرگ زودرس، بیماری قلبی، سکته مغزی و غیره، البته این بیمارهای جسمی جدا از مسائل فرهنگی و مشکلات اجتماعی است که چاقی برای دانش آموزان بوجود می آورد، مشکلاتی مانند: تبعیض در انتخاب شغل، کاهش عزت نفس، عدم توانایی برای فعالیت های فیزیکی و دیگر محدودیت های در زندگی شخصی و اجتماعی که چاقی مسبب آن است.

کودکانی که چاقی را در کودکی تجربه کرده اند در درمان چاقی با مشکلات بیشتری نسبت به افرادی که در بزرگسالی مبتلا به چاقی شده اند روبرو خواهند شد. نوع چاقی و عوارض آن در این افراد به مراتب شدیدتر از بزرگسالان چاق است.

علت اصلی افزایش اضافه وزن در میان کودکان و نوجوانان ساده است: دریافت کالری بیش از حد در مقایسه با مصرف کالری و عدم تحرک کافی. به عبارت دیگر، جوانان ما انتخاب های غذایی ناسالم دارند و فعالیت بدنی کافی ندارند.

نقش مدارس در جلوگیری از چاقی دانش آموزان

مدارس نمی توانند به تنهایی اپیدمی چاقی را حل کنند، اما بعید است که بدون دخالت مدارس در برنامه پیشگیری از چاقی دانش آموزان بتوان در این برنامه موفق شد. دانش آموزان مدت زیادی از روز را در مدرسه می گذرانند. نقش مدرسه در پایش و تشخیص زودهنگام چاقی دانش آموز غیرقابل انکار است. مدارس بطور مرتب در معرض آگاهی رسانی از مراجع بالا دست مانند: وزارتخانه های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هستند. بنابراین، زودتر از والدین غیرمتخصص از هشدارها آگاه می شوند.

بدون مشارکت قوی مدارس، نمی توان این همه گیری را معکوس کرد. تشدید تلاش ها برای ترویج فعالیت بدنی و تغذیه سالم کاملاً با مأموریت اساسی مدارس سازگار است: آموزش جوانان برای تبدیل شدن به شهروندانی سالم و سازنده که می توانند کمک های معناداری به جامعه داشته باشند یکی از اصلی ترین وظایف مدارس است. خوشبختانه، در سال های اخیر گام های زیادی در مورد برنامه های که مدارس می توانند برای ارتقای مؤثر فعالیت بدنی و تغذیه سالم انجام دهند، برداشته شده است. از آنجا که سلامت و موفقیت در مدرسه به هم مرتبط هستند. اگر دانش آموزان و کارکنان از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار نباشند، مدارس نمی توانند به مأموریت اصلی خود یعنی آموزش دست یابند.

بسیاری از مدارس دست به استخدام کارشناسان بهداشت و حتی ناظران سلامت و متخصصان تغذیه زده اند تا ضمن مدیریت تغذیه و تحرک بدنی دانش آموزان در مدرسه، وضعیت کلی سلامت دانش آموزان را در طول تحصیل رصد کنند تا بنا به مصداق “پیشگیری مهم تر از درمان است” با اطلاع رسانی زودهنگام به والدین برای جلوگیری از اضافه وزن شدید دانش آموزان اقدام شود.

می توان فعالیت مدارس درخصوص پیشگیری از چاقی را به 5 دسته تقسیم بندی کرد:

  • نظارت و کنترل بر سلامت دانش آموزان در مدرسه از طریق مراقبان بهداشت
  • آگاهی دادن به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه درباره چاقی و پیشگیری از آن با برگزاری جلسات گفتگو مانند: دعوت از کارشناس و دوره های بازآموزی در انجمن اولیاء و مربیان
  • نظرات بر تغذیه دانش آموزان در مدرسه (نوع غذایی که در مدرسه توزیع می شود، عدم فروش غذاهای ناسالم مانند: نوشابه ها و غذاهای با قند و چربی بالا)
  • برنامه ریزی برای افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان از طریق فراهم کردن تجهیزات و فضای تحرک و جنبش در زمان تفریح یا ورزش مانند: ورزش صبحگاهی، جدی گرفتن زنگ ورزش، اردوهای تفریحی پر تحرک در طبیعت، برگزاری مسابقات ورزشی و غیره
  • برنامه ریزی برای کم کردن ساعات استفاده از فضای مجازی و تلویزیون

یک مدرسه موفق: پیش دبستان و دبستان پسرانه سلام یاسین در منطقه 1 تهران

برخی از مدارس در زمینه پیشگیری از چاقی در بین دانش آموزان خود بسیار موفق عمل کرده اند. یکی از این مدارس پیش دبستان و دبستان پسرانه غیردولتی سلام یاسین است که در منطقه 1 واقع شده و در لیست بهترین دبستان های پسرانه غیردولتی منطقه 1 قرار دارد. این دبستان تقریبا تمامی فاکتورهای مهم را برای تشخیص و جلوگیری از چاقی دانش آموزانش را اعمال کرده است. توزیع یک وعده غذای کنترل شده بعنوان میان وعده برای همه ی دانش آموزان که تحت نظارت متخصص تغذیه مدرسه تهیه و توضیع می شود که از نظر نوع غذا و مقدار آن متناسب با سن دانش آموزان انتخاب شده، اعلان برنامه ناهار کنترل شده چه برای کسانی که از منوی مدرسه استفاده می کنند و چه برای کسانی که در منزل اقدام به تهیه آن می کنند. حضور مراقبان بهداشت و سلامت در مدرسه که ماهانه دانش آموزان را از نظر وزن، قد، تحرک و دیگر فاکتورهای سلامت کنترل کرده و بروز هرگونه مورد مشکوک را رصد کرده و به اطلاع والدین می رسانند؛ عدم فروش غذاهای ناسالم در بوفه مدرسه مانند: نوشابه های گازدار، تنقلات چرب و شیرین و ناسالم؛ ممنوعیت آوردن تنقلات و میان وعده های ناسالم، ارتباط پیوسته با والدین از طریق انجمن اولیاء و مربیان و دعوت والدین به طور خصوصی برای امور دانش آموز؛ اختصاص روزانه ساعاتی به فعالیت های بدنی و همچنین برگزار رویدادهایی با حضور والدین برای بازی یا ورزش های پر تحرک؛ آگاهی دادن والدین برای نظارت بر استفاده دانش آموز از فضای مجازی، اینترنت و تلویزیون؛ و برنامه های متنوع تفریحی پر تحرک به شکل اردوها

چگونه مدرسه ای را که بر سلامت دانش آموز نظارت دارد پیدا کنیم؟

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب برای کمک به شما طراحی شده است تا تمام سوالات خود را بیابید. مقالات زیادی درباره سلامت، آموزش، مشکلات و غیره در دسترس شماست. بخش بزرگی از این مقالات و مطالب درباره سلامت دانش آموزان است. اگر به دنبال مدرسه ای هستید که موضوع سلامت دانش آموز برای مدیر و مسئولین مدرسه اهمیت داشته باشد با مطالعه بخش تبادل نظر در مدرسه کلوب می توانید از آگاهی و تجربیات سایرین استفاده کنید. با استفاده از مدرسه کلوب و مراجعه به اطلس مدارس تهران، با انتخاب منطقه، جنسیت و مقطع مورد نظر، به لیست مدارس دسترسی دشته و با کلیک روی هر مدرسه تمام امکانات، توانایی ها، برنامه ها و دستآوردهای مدرسه انتخابی خود را ببینید و یا اگر مدرسه خاصی مدنظر شما هست با استفاده از ماژول مدرسه یاب آن را جستجو کرده و بیابید.

مدرسه کلوب بعنوان اولین و غنی ترین مرجع مدارس ایران به شما کمک می کند که بهترین انتخاب را داشته باشید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا