وزن ورق گالوانیزه چگونه محاسبه می‌شود؟

فرمول وزن ورق گالوانیزه

محاسبه وزن ورق گالوانیزه برای افراد متفاوتی اهمیت دارد چرا که این ورق قطعات دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است. ورق گالوانیزه به دلیل خواص منحصر به فرد خود از قبیل مقاومت در برابر خوردگی و سختی سطح، امروزه در صنایع مختلف به صورت گسترده ای استفاده می شود. از جمله موارد استفاده ورق گالوانیزه می توان به استفاده در صنایع غذایی، صنایع خودروسازی، ساختمانی، هواپیما، منابع ذخیره آب و …. اشاره کرد.

تولید ورق گالوانیزه همانند تیرآهن 20 به دو روش انجام می شود. یکی تولید ورق گالوانیزه به صورت پیوسته و دیگری گالوانیزه عمومی (گالوانیزه دسته ای ورق پیش ساخته). اکثر خطوط گالوانیزه ورق به صورت پیوسته (حدود 83 درصد) به روش پوشش دهی حوضچه داغ روی بوده و حدود 17 درصد باقی مانده با روش های گالوانیزه به صورت الکتریکی تولید می شوند.

یکی از مواردی که در هنگام خرید ورق گالوانیزه اهمیت ویژه ای دارد محاسبه وزن این محصول می باشد. به دلیل تنوع کارخانجات تولید این محصول و تفاوت وزن ورق در برندهای مختلف، خریداران بایستی برای اطمینان از اصالت کالا پس از خرید نسبت به محاسبه وزن اقدام نمایند. در ادامه استاندارد ورق گالوانیزه و جدول آن را به همراه فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه به همراه جدول وزن این محصول ارائه شده است.

ورق‌های گالوانیزه همان ورق قطعات هستند که با لایه‌ای از روی (Zn) پوشش داده شده است. چگالی آهن ۷٫۸۶ و چگالی روی ۷٫۱۴ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد. از آنجایی که چگالی “روی” به چگالی آهن بسیار نزدیک است، می‌توان در فرمول وزنی ورق‌های گالوانیزه از اختلاف ناچیز بین چگالی‌ها صرف‌نظر کرد. از این‌رو می‌توان تنها چگالی آهن را درنظر گرفت.

وزن ورق گالوانیزه = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتیمتر مکعب)

وزن ورق گالوانیزه کرکره‌ای

محاسبه وزن ورق ابعادی کرکره ای کاملاً مشابه وزن ورق گالوانیزه معمولی است و چگالی یکسانی نیز دارند. اما منطقی است که قیمت آن نسبت به معمولی گران‌تر باشد، زیرا هزینه عملیات خم‌کاری ورق به آن اضافه می‌شود.

وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای

وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای مانند وزن ورق‌های گالوانیزه محاسبه می‌شود. ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل خاصی از ورق‌های گالوانیزه هستند که به شکل مربع یا مستطیل خم می‌کنند. این ورق‌ها عرض ثابتی دارند ولی از نظر طولی می‌توانند متغییر باشند و که به دو صورت ساده و رنگی در بازار موجود هستند

محاسبه وزن ورق گالوانیزه چگونه است؟

معمولاً می‌توان وزن هر مقطع فولادی را با استفاده از فرمول، جدول اشتال یا جدول وزنی استاندارد محاسبه نمود. در مورد ورق گالوانیزه، نمی‌توان از جدول اشتال استفاده کرد، چرا که ضخامت این نوع ورق معمولاً بین 0.3 تا 3 میلی‌متر است و جدول اشتال ورق به ضخامت‌های 5 میلی‌متر به بالا اختصاص دارد. لازم به ذکر است وزن ورق گالوانیزه یکی از عواملی است که می‌تواند بر قیمت آن تاثیر مستقیم بگذارد. محاسبه وزن ورق گالوانیزه روش‌های بسیار و متفاوتی دارد که در ادامه این بخش درباره هریک از آن‌ها صحبت شده است.

با این حال، همانند تمامی مقاطع فولادی، نحوه محاسبه وزن ورق گالوانیزه نیز به ابعاد آن بستگی دارد. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور، آن را به‌صورت رول یا شیت و در عرض‌های 1000 و 1250 سانتی‌متر تولید می‌کنند؛ اما ضخامت‌های قابل‌عرضه توسط هر کارخانه با دیگری متفاوت است. در ادامه، ضخامت ورق گالوانیزه تولیدی هر کارخانه را می‌بینید:

ردیف نام کارخانه عرض ورق گالوانیزه

(میلی‌متر)

ضخامت ورق گالوانیزه

(میلی‌متر)

1 فولاد مبارکه اصفهان 1250-1000 2-0.5
2 امیرکبیر کاشان 1250-600 1.5-0.25
3 ورق خودرو شهرکرد 1880-800 2-0.4
4 تاراز 1250-1000 2-0.5
5 هفت الماس 1280-720 2.5-0.18
6 شهریار تبریز 1250-700 4-0.3
7 قلع اندود کاوه 1250-780 1.5-0.25

ورق گالوانیزه با ضخامت‌های بالاتر از 4 میلی‌متر نیز در بازار موجود است که آن‌ها را از کشورهای چین، قزاقستان و … وارد می‌کنند. بدیهی است که وزن ورق گالوانیزه با ضخامت بیش از 4 میل، بالاتر است.

وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه

محاسبه وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه روش بسیار آسانی دارد و مانند دیگر محصولات فولادی، دارای یک استاندارد جهانی است؛ کافیست تا ابتدا طول، عرض، چگالی و ضخامت ورق را بدست آورید و سپس آن‌ها را در هم ضرب کنید. به عنوان مثال برای بدست آورن وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه با ضخامت 1 باید طول و عرض آن را در عدد 1 که ضخامت آن بوده و در عدد 7.86 که چگالی آن است ضرب کنید. وزن بدست آمده از این فرمول بر حسب کیلوگرم است. اما برای بدست آوردن دیگر محصولات فولادی باید چگالی آن را دقیق بدانید.

نحوه محاسبه وزن ورق گالوانیزه با استفاده از فرمول چگونه است؟

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه شباهت زیادی با فرمول محاسبه وزن ورق سیاه دارد. از آنجایی که چگالی فولاد 7.86 و چگالی روی 7.14 گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده و در این فرمول مشابه، چگالی فولاد را در نظر می‌گیرند، ممکن است وزن محاسبه شده برای ورق گالوانیزه توسط این فرمول، چندان دقیق نباشد. فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه را در زیر می‌بینید:

در این فرمول باید عرض و طول را به متر و ضخامت را به میلی‌متر وارد کنید تا وزن ورق گالوانیزه را در واحد کیلوگرم، به دست آورید.

چگونه از جدول وزن دقیق ورق گالوانیزه برای محاسبه وزن آن استفاده کنیم؟

در صورتی که ورق گالوانیزه خریداری شده توسط شما دارای ابعاد دقیق و استاندارد (عرض 1000 و 1250 میلی‌متر) است، می‌توانید وزن آن را با استفاده از جدول استاندارد وزنی ورق گالوانیزه محاسبه کنید. به بیان دیگر وزن مخصوص ورق گالوانیزه به صورت شیت با وزن مخصوص ورق گالوانیزه به صورت رول باهم متفاوت است. برای هر دو نوع ورق گالوانیزه شیت و رول جدول وزنی مجزایی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را می‌بینید.

وزن مخصوص ورق گالوانیزه چیست؟

اگر سری به بازار آهن زده باشید یا درباره محصولات فولادی چون ورق گالوانیزه یا دیگر ورق‌ها جستجو کرده باشید، احتمالاً کلمه “وزن مخصوص ورق گالوانیزه” به چشمتان خورده است. حال سوال اصلی اینجاست: وزن مخصوص ورق گالوانیزه به چه معناست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وزن مخصوص ورق در واقع همان وزن ورق بوده و تفاوتی باهم ندارند.

با استفاده از جدول وزنی ورق گالوانیزه و فرمول محاسبه وزن آن می‌توانید صحت ادعای فروشنده و تولیدکننده را در مورد استاندارد بودن وزن ورق گالوانیزه‌ای که می‌خرید، بررسی کنید. همچنین جدول استاندارد وزنی ورق گالوانیزه به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان ورق گالوانیزه موردنیاز برای پروژه‌تان را محاسبه کنید. دانستن و ضرب کردن آن در میزان ورق گالوانیزه موردنیازتان به کیلوگرم نیز در تخمین میزان بودجه موردنیازتان راهگشا خواهد بود.

سایر روش های محاسبه وزن ورق گالوانیزه

به غیر از دو روش ذکر شده روش های دیگری نیز جهت سهولت خریداران گرامی برای محاسبه وزن این محصول وجود دارد که از جمله آن ها می توان به محاسبه توسط نرم افزارهای مهندسی اشاره کرد. با توجه به اینکه محاسبه وزن آهن آلات به روش دستی ممکن است خطا داشته باشد استفاده از نرم افزارهای مهندسی دقیق تر می باشد. استفاده از جدول نیز در صورتی معتبر است که ابعاد محصول مطابق استانداردهای موجود در بازار باشد.

نرم افزارهای موجود جهت محاسبه وزن انواع آهن آلات با دریافت ورودی های لازم از ابعاد ورق مورد نظر در سریع ترین زمان ممکن وزن دقیق آن را محاسبه می نماید. این مجموعه نیز با معرفی اپلیکیشن مرکزآهن جهت سهولت شما عزیزان امکان محاسبه وزن انواع ورق های فولادی را فراهم کرده است. نرم افزار مرکزآهن به راحتی از وب سایت این مجموعه و کافه بازار قابل دانلود می باشد.

برای محاسبه وزن محصول مورد نظر خود تنها کافی است به بخش محاسبات فنی این اپلیکیشن مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از دریافت اطلاعات لازم از محصول مورد نظر از جمله ابعاد و جنس آن، نرم افزار مورد نظر در کسری از زمان وزن آن را در اختیار شما قرار می دهد. نرم افزار معرفی شده قابل استفاده برای تمامی مهندسین، مشاوران و پیمانکاران و انبارداران و خریداران محترم می باشد.

وزن ورق گالوانیزه چقدر است؟

وزن ورق گالوانیزه را می‌توان با کمک جدول وزن ورق گالوانیزه و یا فرمول محاسبه وزن بدست آورد.

روش محاسبه وزن ورق گالوانیزه چگونه است؟

طول ورق (متر) * عرض ورق (میلی متر) * ضخامت ورق (میلی متر) * عدد چگالی آهن / ۱۰۰۰

چگالی ورق گالوانیزه چقدر است؟

چگالی گالوانیزه در فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه، 7.86 در نظر گرفته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا