اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

قیمت لوله خرطومی فاضلاب

لوله کاروگیت

محتوای این مطلب نمایش

لوله کاروگیت ، لوله ای است با جنس بدنه پلی اتیلن با دانسیته بالا که خرطومی شکل بوده و و رنگ داخلی آن معمولا زرد رنگ و صیقلی است. کاربرد اصلی این لوله ها برای جمع آوری و انتقال آب یا فاضلاب میباشد. این لوله دوجداره کاروگیت که به لوله پلی اتیلن فاضلابی هم معروف است، از مواد اولیه پلی اتیلنی با گرید EX3 – HDPE80 or HDPE100 ، از سایز 110 میلیمتر تا 3500 میلیمتر تولید می گردد .

لوله های کاروگیت دارای دو جداره بیرونی با شکل ظاهری شیار شیار یا کنگره دار جهت استحکام لوله در برابر خاک های بالاسری و تحمل بارهای مرده و زنده وارد شده از روی سطح زمین است. جداره داخلی با رنگی در اغلب موارد زرد که دارای سطحی کاملا صاف و صیقلی میباشد. از آن برای انتقال سیالات فاضلابی، اسیدی، بازی و پسابهای صنعتی و حتی انتقال آب دریا و رودخانه ها بصورت ثقلی استفاده میشود.

سایز بندی لوله کاروگیت بر حسب میلیمتر و برخی موارد اینچ بوده و بترتیب زیر است . دقیقا همین سایزبندی در لوله زهکش نیز قابل تولید خواهد بود. چرا که بمنظور تولید لوله زهکش دوجداره پلی اتیلن ابتدا لوله تولید و در ادامه بوسیله دستگاه سی ان سی سوراخکاری انجام می گیرد.

سایزهای لوله کاروگیت عبارت است از:

110 ، 125 ، 200 ، 250 ، 300 ، 315 ، 350 ، 400 ، 450 ، 500 ، 600 ، 700 ، 800 ، 900 ، 1000 ، 1200 ، 1400 ، 1600 ، 1800 ، 2000 ، 2200 ، 2400 ، 2500 ، 2900 ، 3000 ، 3200 ، 3500 و نهایتا سایز 4000 میلیمتر معادل 4 متر .

دقت فرمائید این ابعاد قطر داخلی لوله ها می باشد. برای محاسبه عدد دقیق قطر بیرونی در هر سایز ضروری است مقاومت مکانیکی لوله کاروگیت از طریق میزان خاکی که روی لوله ها خواهد امد مورد محاسبه دقیق قرار گیرد.

 لوله کاروگیت پلی اتیلن دوجداره از سایز 110 میلیمتر تا سایز 3500 میلیمتر تولید میگردد که بسته به نیاز خریداران محترم در شاخه های 3 و 6 و 12 متری و در مقاومت های 8 و 16 و 31.5 و 64 کیلو نیوتن بر متر مربع طراحی و تولید می شوند.

جداره بیرونی لوله فاضلابی دوجداره کاروگیت با استفاده از مواد آنتی UV در برابر اشعه های فرابنفش محافظت می شود و بصورت خرطومی تولید می شود. این محصول تحمل فشار داخلی را ندارد. بدین صورت که جریان انتقال سیالات در داخل لوله فقط به حالت ثقلی میباشد و فشار بالای 1.5 بار داخلی را تحمل نمیکند.

لوله کاروگیت فاضلابی پلی اتیلن

لوله فاضلابی کاروگیت گروه تولیدی ناب زیست به عنوان پرکاربردترین لوله جهت جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در ایران و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه کاربرد این نوع خاص لوله بقدری زیاد شده است که به جرات می توان گفت تمامی کارخانه های تولیدی این صنف بصورت 24 ساعته در حال تولید و پاسخگویی به نیاز مشتریان هستند. ولی همچنان صف های طویلی برای خرید سایز های مختلف لوله پلی اتیلن فاضلابی وجود دارد.

کشورهای اصلی تولید کننده خط و تجهیزات تولید این محصول عبارتند از آمریکا، آلمان (سینسیناتی، اشنباخ و بااوکو)، چین و لهستان. تجهیزاتی که شرکت ما در تولید لوله کاروگیت فاضلابی پلی اتیلن از آنها استفاده می نماید اکثرا از کشور آلمان وارد شده اند. لذا کیفیت بالا در کنار وزن پایین امکان رقابت را به ما داده است تا حتی در جمع برترین صادر کنندگان این محصول در سایزهای مختلف باشیم.

مشخصات فنی لوله کاروگیت

این شرکت با استاندارد لوله کاروگیت DIN16961-2 برای کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله و EN13476 برای سایر آزمون های مربوط به مشخصات کیفیت لوله کاروگیت محصولات تولیدی خود را کنترل می کند.

استاندارد DIN16961-2 برای تعیین حداقل مقاومت حلقوی و به عبارتی RING STIFFNESS انجام میپذیرد.

برای تعیین نوع و کیفیت اتصالات باید مطابق با مشخصات ارائه شده در استاندارد لوله کاروگیت DIN16961-2 , EN13476 , ASTM-849 عمل کنیم.

شرکت ما توانایی دارد اتصالات خود را تا قطر 3 متر بصورت دوراهی ، سه راهی ، چهار راهی در زاویه های 45 ، 90 ، 135 ، 270 و در حالت اختصاصی در هر زاویه ای که مشتری درخواست داشته باشد تولید و در اختیار ایشان قرار دهد. اتصال انشعابات به خط اصلی تا سایز 1000 میلیمتر می تواند بصورت کوپلر و واشر (نر و مادگی) انجام شود و در سایزهای بالاتر این اتصال قاعدتا بایست از طریق جوش اکستروژن و یا الکتروفیوژن انجام شود.

لوله کاروگیت زهکش

لوله کاروگیت زهکش به لوله پلی اتیلنی دوجداره گفته می شود که جهت جمع آوری آب در مناطق با فشار آب زیرزمینی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به آنکه از لوله های کاروگیت دار جهت تولید و ساخت لوله پلی اتیلن زهکش استفاده میشود، سایزهای آن دقیقا مطابق بر سایز لوله های اصلی بوده و از سایز 110 میلیمتر تا 4100 میلیمتر در کارخانه ناب زیست تولید می گردد.

قیمت این نوع خاص محصول از لوله دوجداره فاضلابی در حدود 25 تا 70 درصد گرانتر است. نمونه پی وی سی لوله زهکشی معروف به لوله زهکش پی وی سی از سایز 110 تا 500 تولید می شود و سوراخ های آن بصورت شیار زنی انجام میشود و نه سوراخ‌های مته ای.

الیاف دور لوله کاروگیت زهکش که به آن ها ژئوتکستایل گفته میشود تا سایز 200 در نوع پی وی سی بصورت آماده موجود می باشد. در سایزهای بالای لوله زهکش شما قطعا می بایست به سراغ لوله کاروگیت زهکش بروید و دور لوله ها را ژئوتکستایل بپیچید و یا با گونی دور آن را محصور نمایید.

قسمت پایین لوله زهکش اصولا نباید سوراخکاری شود تا بتواند آب وارد شده به درون لوله از قسمت فوقانی را به سمت ایستگاه پمپاژ منتقل نماید. نحوه شیار زنی و یا سوراخکاری و همچنین قطر سوراخ ها و فاصله آنها بسته به سایز لوله و میزان آب موجود در زیر زمین قابل تغییر می باشد.

لوله کاروگیت مخابراتی

فیبرهای نوری و کابل های مخابراتی نیاز دارند درون غلافی قرار گیرند تا ضمن جلوگیری از پوسیدگی، در معرض خرابکاری جوندگان قرار نگیرند. از این رو می بایست از لوله کاروگیت مخابراتی که اصولا دارای قطر 110 میلیمتر می باشد استفاده نمود.

قبل از اینکه لوله پلیکا بدلیل بالا رفتن قیمت افزودنی های آن دچار افزایش قیمت گردد، اصولا از آن برای غلاف کابلهای مخابرات استفاده میشد. لیکن در حال حاضر قیمت لوله کاروگیت مخابراتی بدلیل اینکه تمامی مواد اولیه توسط شرکت های پتروشیمی در ایران تامین می شود از قیمت لوله پلیکای مخابراتی مناسب تر می باشد.

جهت خرید لوله غلاف کابلهای مخابراتی و فیبرهای نوری با شرکت تماس بگیرید.

نمونه سایزها و کاربردهای لوله پلی اتیلن کاروگیت

تصویر فوق یک شاخه لوله 6 متری لوله خرطومی فاضلاب با سایز 200 را نشان می دهد. سایزی که بسیار زیاد در انتقال فاضلاب داخل محوطه های کارخانجات، معابر شهری، جوی های آبیاری درون باغات مورد استفاده قرار می گیرد. شاخه های لوله کاروگیت از سایز 110 تا 1000 میلیمتر با استفاده از کوپلر و واشر بهم متصل و آبندی میگردند.

لوله ها بصورت یکسر کوپلر تولید می‌شوند و در هنگام اجرا با کمک واشر بصورت نر و مادگی بهم اتصال پیدا میکنند. از سایز 1200 تا 3000 میلیمتر بصورت جوشی بهم متصل می‌شوند و دو نوع جوش اکستروژن و الکتروفیوژن برای جوشکاری لوله های پلی اتیلن دوجداره استفاده میشود.

در تصویر بالا سه راهی لوله فاضلابی سایز 200 میلی متر به تصویر کشیده شده است. از این اتصال بمنظور تقسیم یک لوله اصلی به چند انشعاب کوچک تر استفاده می گردد.

فیلم زیر مربوط به تست رینگ استیفنس لوله های کاروگیت در آزمایشگاه مستقر در کارخانه ناب زیست می باشد. حداقل مقاومت مکانیکی مورد پذیرش توسط اداره استاندارد و وزارت نیرو در تولید لوله دوجداره فاضلابی 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع می باشد.

بازرس و کارشناسان مقیم اداره استاندارد بصورت شبانه روزی با حضور در مراحل مختلف تولید حق دارند با هر یکی از تست های 13 گانه تمهیدات لازم برای عدم عدول کارخانه تولید کننده لوله کاروگیت از شرایط استاندارد را فراهم آورند.

تصویر زیر لوله کاروگیت 3 متری ناب زیست را نشان میدهد. این محصول بصورت زهکش در زیر فونداسیون ساختمان ها و زمین های چمن ورزشگاه ها بمنظور زهکشی آب و انتقال آن به خطوط اصلی، و همچنین انتقال آب مناطقی که سطح آب آنها در مقطعی از سال بالا می آید مورد استفاده قرار می گیرد.

قاعده اصلی در لوله های پلی اتیلن فاضلابی زهکش این است که 180 درجه بالای لوله سوراخکاری شده و قسمت پایین آن بدون سوراخکاری باقی بماند تا آبی که از بالا وارد کانال می شود در قسمت پایین لوله به سمت مسیرهای مشخص هدایت شود.

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت با توجه به فاکتورهای مختلف مشخص میشود. از مهمترین عوامل مؤثر در تعیین قیمت لوله کاروگیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول، قطر و ابعاد لوله
  • کاربری لوله کاروگیت
  • ضخامت دیواره و نوع مواد اولیه پلی اتیلن که در ساخت استفاده شده است.

قیمت لوله کاروگیت بر حسب واحد وزن لوله تعیین می گردد. طول شاخه لوله، قطر و وزن در قیمت این محصول نقش اساسی دارد. هر چه لوله کاروگیت از مواد مرغوب تر و تحت شرایط استاندارد تولید شده باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین برای مشخص شدن قیمت لوله کاروگیت باید نوع کاربری و محل نصب کاملا مشخص شود. نقشه کامل از طرح اجرایی برای این لوله ها میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

لوله کاروگیت بر اساس مقدار فشاری که باید به صورت ثقلی تحمل کند، اندازه یا قطر دهنه و متراژی که توسط خریدار سفارش گذاشته می شود میتواند دارای قیمت‌های متفاوتی باشد. برای مثال قیمت لوله کاروگیت سایز 1000 با سایز 300 یا 250 بسیار متفاوت خواهد بود.

همچنین در محاسبه قیمت لوله های فاضلابی کاروگیت هزینه حمل و نقل و باربری را نیز باید در نظر بگیرید. در حالت کلی قیمت این لوله ها از 12 هزارتومان در هر متر آغاز و تا 2 میلیون و 400 هزار تومان تا سایز 3000 میلی متر میتواند متغیر باشد.

گروه صنعتی انواع لوله کاروگیت و اتصالات پلی اتیلن را با بهترین کیفیت در اختیار کارفرمایان گرامی قرار دهد. تمام انواع لوله های فاضلابی کاروگیت مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شوند.

مشتریانی که تمایل به راه اندازی خطوط لوله کشی لوله های کاروگیت را دارند با اطمینان خاطر از کیفیت لوله ها می توانند این محصولات را با قیمت مناسب از این شرکت خرید کنند.

سایزبندی لوله کاروگیت

ناب زیست بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله کاروگیت در ایران توانایی تامین این محصول از سایز 110 میلیمتر تا 3200 میلیمتر را دارد.

  دانلود کاتالوگهای لوله های کاروگیت با سایزهای مختلف

در ادامه به عناوین سایز لوله کاروگیت اشاره می نمائیم.

لوله کاروگیت سایز 110 میلیمتر – 4 اینچ

لوله کاروگیت 110 کاربرد خیلی کمتری دارد چرا که جریان فاضلاب دارای منحنی سینوسی می باشد و در برخی از مقاطع هیچونه فاضلابی وارد لوله نمی گردد. لذا خشک شدن فاضلاب درون لوله ها و جریان مجدد باعث گرفتگی لوله های فاضلاب می گردد. در برخی موارد نیز این حجم به قدری بالاست که بدلیل وجود جامدات سنگین می تواند براحتی باعث گرفتگی خط لوله گردد.

لوله پلی اتیلن فاضلابی سایز 110 میلیمتر یا 4 اینچ، فقط در یک مقاومت مکانیکی قابل تولید است: 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع. شاخه های این سایز لوله 6 متری هستند.

لوله کاروگیت سایز 125 میلیمتر

شاخه های لوله کاروگیت 5 اینچ اصولا بصورت 6 متری بوده و در صورت استفاده بمنظور قالب یا رایزر شیرها و فلکه های آب می تواند در سایز های 70 سانت تا یک متری نیز تولید شود. مقاومت مکانیکی لوله پلی اتیلن فاضلابی دوجداره 125 میلیمتر نیز صرفا 31.5 می باشد.

در جمع آوری فاضلاب از خانه های تک و دو واحده در کوچه های 8 متری از سایز 125 استفاده می شود. یکی دیگر از استفاده های سایز 125 میل جوی های آب باران است.  در این صورت می بایست بخشی از سطح لوله بریده شود و با درب فلزی پوشانده شود تا بهنگام ضرورت استفاده از پاروی تمیزکاری مشکلی پیش نیاید.

لوله کاروگیت 160 –  لوله فاضلاب پلی اتیلن سایز 6 اینچ

لوله دوجداره پلی اتیلن فاضلابی 160 میلیمتر در کوچه های ده متری از این سایز استفاده می شود.  مشخصات فنی شامل مقاومت مکانیکی کوتاه مدت و بلند مدت ، قطر داخلی، ضخامت و قطر بیرونی لوله کاروگیت 160 م . م تولیدی در لینک کاتالوگها برای دانلود و مطالعه قرار داده شده است.

لوله کاروگیت 200 – لوله پلی اتیلن فاضلابی 8 اینچ

لوله کاروگیت 200 میلیمتر معادل 8 اینچ انگلیسی بهمراه 250 یکی از پر کاربردترین سایز ها می باشد. کارخانه های قدر و قدیر با وجود داشتن 4 خط تولید ، همواره دو خط تولیدشان درگیر تولید سایز 200 و 250 می باشد.

sn و sr تاثیر زیادی در قیمت این محصول دارد. قیمت لوله فاضلابی پلی اتیلن کاروگیت سایز 200 در مقطع فعلی که هر تن مواد 115 میلیون تومان است. بر حسب نوع بازرسی اعمال شده بهنگام تولید و مقاومت مکانیکی بلند و کوتاه مدت از 280 هزار ریال تا 440.000 به ازای هر متر با اتصالات می باشد.

لوله کاروگیت 200 با SN4 لوله ای است با قطر داخلی 20 سانت و قطر خارجی 230 میلیمتر و بیشتر بمنظور جمع آوری فاضلاب در ابتدای خطوط انتقال استفاده می شود . در حقیقت بمنظور جمع اوری پساب خروجی از واحدهای مسکونی و انتقال تا منهول در کوچه های 8 متری از این سایز لوله استفاده می شود. SR در این لوله معادل 16 خواهد بود.

چنانچه لوله با قطر 200 میلیمتر مورد درخواست باشد و مشتری قصد خرید محصولی با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن را داشته باشد جمع ارتفاع پروفیل و تیکنس بدنه لوله معادل 240 میلیمتر خواهد بود.

لوله کاروگیت سایز 315 میلی متر

این سایز لوله دارای قطر داخلی 315 میلی متر و قطر خارجی 367 میلیمتر می باشد. تقریبا به جرات می توان گفت لوله پلی اتیلن فاضلابی 315 یکی از پرکاربردترین لوله های دوجداره پلی اتیلنی کاروگیت می باشد.

وزن این سایز از 5 کیلو در هر متر با کوپلر و واشر آغاز و تا 5.9 کیلو در هر متر ادامه دارد. نرو مادگی یکی از اجزاء چسبیده به این لوله های می باشد لذا دقت کنید بهیچ عنوان بابت خرید کوپلر و واشر لوله کاروگیت بصورت مجزا فروشنده از شما پول اضافی دریافت ننماید.

قیمت لوله کاروگیت 315 از 67 هزار تومان در هر متر آغاز و تا 110 هزار تومان با اتصالات ادامه دارد. این تفاوت قیمت مربوط به sn و sr لوله ها می باشد.

بیشترین مصرف این سایز در جمع آوری و انتقال فاضلاب در خیابان های با عرض 20 متر به بالا می باشد . در صورت تولید این لوله در شرایط استاندارد بدون نگرانی می توان لوله کاروگیت 315 را تا عمق 7 متر دفن نمود . در صورت نیازه به دفن لوله در عمقی بیشتر از 7 متر و یا استفاده بصورت زهکش بدلیل پایین آمدن مقاومت مکانیکی می باید لوله با مقاومت 64 کیلو نیوتن بر متر مربع تولید و در اختیار خریدار قرار داد.

در این حالت لزوما می بایست تولید کننده در تزریق مواد بیشتر به اکسترودر (دستگاه اکستروژن پلاستیک) دقت نماید و خریدار ضمن اعلام دقیق شرایط نصب می بایست به هنگام نصب بعد از کمپکت زیر لوله تا 95 درصد تراکم نسبت به خاکریزی مرحله و کمپکت خاک اطراف با خاک سرند شده اقدام نماید.

استفاده از بتن دور لوله در صورت استفاده حتی تا عمق 10 متر در صورت رعایت دستورالعمل نصب کارخانه ناب زیست نیاز نخواهد بود.

مقدار لوله 315 کاروگیتی که در هر تریلی حداکثر می توان بارگیری نمود 504 متر می باشد که بدین منظور نیاز به پایه های مخصوصی است که در برخی از کارخانه ها این شرایط فراهم می باشد.

لوله کاروگیت سایز 400 میلی متر

این سایز از لوله های فاضلابی دارای قطر داخل به داخل 40 سانتی متر و قطر بیرون به بیرون (تاج به تاج ) 459 میلیمتر می باشد. حداکثر متراژی که توسط یک تریلی ترانزیت می توان لوله کاروگیت 400 بارگیری نمود معادل 360 متر می باشد.

لوله کاروگیت 400 میلی متر در دو تیپ سبک و سنگین تولید می شود که وزن این لوله ها با کوپلر و واشر از 7 تا 9.8 کیلو ادامه دارد. قیمت لوله مذکور از 90 هزار تومان در هر متر آغاز و تا 168 هزار تومان بسته به مقاومت لوله ها، سبکی یا سنگینی لوله و نهایتا نوع استفاده اعم از ساخت منهول، هندهول، لندفیل، آشغالگیر، استفاده بصورت جوی آب روی زمین، شوتینگ زباله، غلاف لوله ها آب و سیم های برق و مخابرات و شیرهای برقی و … و البته مقدار سفارش لوله کاروگیت 400 متغییر خواهد بود.

لوله کاروگیت 500 میلیمتر

این سایز لوله های دوجداره پلی اتیلنی دارای قطر داخلی 20 اینچ و در حالت استاندارد قطر خارجی 22 اینچ می باشد. مهمترین کابرد این لوله ها استفاده درون اگوی شهری بوده و در لوله های 6 و 12 متری بصورت کوپلر سرخود و بدون کوپلر و واشر در مقاومت های 16 و 31.5 کیلونیوتن معادل sn4 و sn8 تولید می شود.

قیمت لوله کاروگیت 500 بسته به وزن آن که از 11 تا 18 کیلو بسته به رینگ استیفنس و نوع دستگاه که می تواند چینی، آلمانی و یا آمریکایی باشد تغییر میکند و در دامنه 160 هزار تومان تا 249 هزار تومان و در صورت زهکش شدن بسته به نقشه زهکشی نهایتا تا 320 هزار تومان متغیر خواهد بود.

لوله کاروگیت 600 میلیمتر

لوله کاروگیت 600 با قطر داخلی و 708 میلیمتر قطر بیرونی به صورت شاخه های 6 متری و در صورت سفارش 12 متری با مقاومت های مکانیکی 16 ، 31.5 و 64 کیلونیوتن که هرکدام مصرف خاصی به لحاظ نوع سطح خاک فشار بار سطحی و زیر سطحی دارند به صورت اتصال سرخود ( کوپلر و واشر ) تولید و عرضه می گردد.

از لوله کاروگیت سایز 600 میلیمتر بیشتر برای استفاده در شبکه جمع آوری فاضلاب، انتقال آب های سطحی ، تولید منهول و هندهول های پلی اتیلن، و بیشترین استفاده از این لوله جهت آدم رو برای مخازن سپتیک تانک نصب می گردد.

بارگیری لوله کاروگیت 600 در هر ترانزیت متراژ 144 متر معادل 24 شاخه 6 متری، بارگیری در ماشین جفت 66 متر معادل 11 شاخه و در خاور 54 متر معادل 9 شاخه می توان بارگیری کرد.

لوله کاروگیت سایز 700 میلیمتر

لوله کاروگیت 700 یکی از کم کاربردترین نوع این لوله ها در جهان می باشد. علت این موضوع ملاحظات طراحی توسط شرکتهای مهندسین مشاور می باشد که ترجیح می دهند به جای لوله 700 از سایز 800 استفاده کنند.  قطر داخلی لوله 700 معادل 28 اینچ می باشد و قطر خارجی آن بستگی به مقاومت و نوع کاربری آن که در چه سطحی از زمین قرار گیرد، و وجود یا عدم وجود ترافیک از 745 میلیمتر آغاز و تا 812 میلیمتر ادامه دارد.

در ایران تنها کارخانه ناب زیست و آذرآوند بهمراه شرکت قدر توانایی تولید لوله کاروگیت 700 را دارند. شاخه های این سایز لوله در 95 درصد موارد 6 متری می باشد مگر در زمانهایی که سفارش بیش از 500 متر توسط متقاضی برای کارخانه ارسال گردد. کوپلر و واشر نیز از انتخاب های خریدار می باشد که می تواند بصورت جوشی نیز این سایز لوله را نصب نماید.

مهمترین کاربرد لوله کاروگیت 700، جمع آوری فاضلاب در خیابانهای با عرض 30 متر، منهولهای فاضلابی، شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب درون شهرک های صنعتی و محوطه کارخانجات می باشد.

قیمت لوله کاروگیت 700 از 280 هزار تومان در پایین ترین کیفیت آغاز و تا 440 هزار تومان در بازرسی سطح یک، دارای کوپلر سرخود بهمراه واشر و مقاومت 64 کیلونیوتن ادامه دارد.

کارخانه بدلیل تولید محصولات در قزوین نسبت به کارخانه های تبریز برای مشتریان شرق کشور از مزیت نسبی در بهای تمام شده برخوردار است.

سایزبندی لوله کاروگیت 800 تا 3200

علت اینکه لوله کاروگیت سایز 800 تا 3200 ملیمتر را در سایز بندی جدا نمودیم این است که روش تولید در سایز 800 میلیمتر به بالا از حالت کروگیتی به حالت اسپیرال کاروگیت و در سایز 2500 به بالا به حالت کورتیوب و یا اسپیرال رو صاف، تو صاف تغییر میکند.

در ادامه ما بدلیل پر کار برد بودن اصطلاح لوله کاروگیت برای لوله های پلی اتیلن فاضلابی از ذکر کلمه اسپیرال کاروگیت خودداری نموده و تمامی سایزها را تحت عنوان لوله فاضلاب کاروگیتی یاد می نمائیم.

لوله کاروگیت سایز 800 میلیمتر – 30 اینچ

لوله فاضلاب کاروگیت 800 میلی متر معادل 80 سانتی متر دهانه داخلی دارد. ضخامت بیرونی این سایز بستگی به مقاومت مکانیکی لوله از 845 میلیمتر تا 933 میلیمتر متغیر است. کاربرد اصلی سایز 800 بمنظور جمع آوری و انتقال فاضلاب در خیابان های اصلی تا خیابان های با عرض 20 متر شهرهاست.

حمل و نقل این سایز از لوله ها بسیار دشوار است و شرکت هایی که تجربه ترانزیت و صادرات این محصول را دارند با داشتن پایه هایی که در اختیار رانندگان قرار می دهند امکان بارگیری تا 72 متر لوله در یک ترانزیت را فراهم می کنند.

ممکن است دو کارخانه تولید کننده 800 میلیمتری قیمتی مساوی در پیش فاکتور خود ارائه نمایند. لیکن یک کارخانه نسبت به حمل 72 متر و دیگری 48 متر در یک تریلی اقدام نمایند. بهنگام پرداخت هزینه باربری متوجه خواهید شد کارخانه ای که با یک تریلی مقدار بیشتری فرستاده است حداقل 5 درصد در قیمت محصول به کاهش هزینه شما کمک نموده است.

لوله کاروگیت 1200

لوله کاروگیت 1200 میلیمتر در مقاومت های 8 تا 64 کیلو نیوتن قابل تولید می باشد. در صورت تولید لوله با سایز 1200 بصورت مسلح امکان بالا بردن مقاومت تا 128 کیلونیوتن بر متر مربع نیز میسر خواهد بود. بیشتر کاربرد این سایز در شبکه های جمع آوری فاضلاب در معابر شهری و خیابان های با عرض 30 متر می باشد.

همچنین در مواقعی که در جاده ها کارفرما قصد ساختن پل را دارد می توان از لوله کاروگیت ارزان با سایز 1200 استفاده کرد .  در این حالت نیاز به بالا بردن مقاومت تا حتی 16 کیلونیوتن هم نخواهد بود و می توان با سایز 1200 با مقاومت 4 کیلونیوتن این موضوع رو به سر انجام رساند. چرا که در این حالت لوله مذکور نقش قالب بتن را بازی خواهد نمود.

لوله اسپیرال کاروگیت 1400 میلیمتر

این سایز لوله در پل سازی بسیار استفاده می شود. در صورت تولید این سایز لوله در مقاومت مکانیکی 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع می توان براحتی لوله کاروگیت 1400 میلیمتر را تا عمق 13 متر زیر خاک بدون سازه نگهبان دفن نمود. در این صورت زیر جاده ها می توان از این سایز لوله استفاده نمود و قالب بندی و بتن ریزی زیر جاده های آسفالته را از عملیات عمرانی حذف نمود.

لوله کاروگیت سایز 1600 میلیمتر

یکی از پرکاربردترین سایز این محصول در جهان اندازه 1600 میلیمتر (63 اینچ) می باشد. این سایز در شبکه های جمع آوری فاضلاب از مهمترین لوله ها می باشد. چرا که سطح مقطع دو متر مربعی ایجاد شده در دهانه آن امکان انتقال دبی فاضلاب تا 160 مترمکعب در ساعت را فراهم می نماید.

در حقیقت لوله کاروگیت 1600 میلیمتر قابلیت دارد پساب فاضلاب ده هزار نفر را که بصورت همزمان در حال استفاده از سرویسهای بهداشتی و حمام هستند به سمت تصفیه خانه فاضلاب هدایت نماید. یکی دیگر از کاربردهای لوله پلی اتیلن فاضلابی 1600 میلیمتر استفاده بمنظور ساخت مخازن سپتیک و پکیج تصفیه فاضلاب می باشد.

مقاومت مکانیکی لوله فاضلاب پلی اتیلنی کاروگیت 1600 میلی متر در مقاومت حلقوی 4 تا 64 کیلو نیوتن بدون نیاز به مسلح نمودن و بعد از این مقاومت مکانیکی تا 128 کیلو نیوتن بر متر مربع با لوله های مسلح قابل تامین می باشد. استاندارد رینگ استیفنس سایز لوله فاضلابی 1600 معادل 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع است که در صورت رعایت این موضوع قطر بیرونی لوله مزبور معادل 1900 میلیمتر خواهد شد.

لوله کاروگیت سایز 1800 میلیمتر

این سایز ار لوله پلی اتیلن فاضلابی بعنوان خطوط اصلی انتقال فاضلاب در شهرهای با جمعیت کمتر از 1.5 میلیون نفر و بیشتر از 900 هزار نفر در معابر اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. قطر داخلی آنها 1.8 متر و قطر بیرونی آن بسته به مقاومت 16 تا 64 کیلونیوتن از 2000 میلیمتر تا 2120 میلیمتر تغییر میکند.

ارتفاع پروفیل در لوله کاروگیت استاندارد سایز 1800 میلیمتر حدودا 10 سانتی متر می باشد، لذا عرض ترانشه محل دفن را می بایست بر اساس استانداردهای نصب که ذیلا به آن اشاره شده است خاکبرداری نمود.

قیمت فروش لوله کارگیت سایز 1800 میلیمتر از حاصلضرب قیمت مواد اولیه در وزن هر متر این محصول که در مقاومت های 16، 31.5 و 64 بترتیب برابر 170 ، 239 و 320 کیلو می باشد بدست خواهد آمد.

نصب لوله کاروگیت

طیف گسترده ای از لوله با جنس های مختلف وجود دارد که بصورت دفنی برای انتقال یا ذخیره سازی فاضلاب استفاده می شود. تمامی لوله ها به دو گروه اصلی لوله های صلب و انعطاف پذیر تقسیم می شوند. در حالیکه لوله های صلب و انعطاف پذیر رفتارهای کاملا متفاوتی در شرایط نصب از خود نشان می دهند، اما روش نصب و کیفیت آن برای هر دو گروه از اهمیت یکسانی برای عملکرد موفقیت آمیز در بلند مدت برخودار است.

زمانی که لوله ها با جنس های مختلف را بررسی می کنیم، استحکام سیستم به خود لوله و خاک دربرگیرنده آن بعنوان دو مولفه ای که با یکدیگر در اندرکنش هستند وابسته است.  به اصطلاح تحت عنوان سیستم خاک-لوله تعریف می شوند که در آن و خاک و لوله جمعا باهم بارهای وارده را تحمل می کنند.

توصیه های موجود در این دستورالعمل نصب بر پایه استاندارد ASTM D2321  “روش استاندارد برای نصب و کارگذاری دفنی لوله های ترموپلاستیک برای مصارف فاضلابی و سایر کاربردهای ثقلی” می باشد. در بخش بعدی درباره جابجایی و حمل در محل نصب (کارگاه)، حفر ترانشه، انتخاب خاکریز و جایگذاری و همچنین چند جنبه دیگر از مشخصات فنی نصب لوله کاروگیت بحث می کنیم.

کارخانه لوله کاروگیت

بمنظور خرید این محصول درمقدار وسیع ما پیشنهاد مینمائیم حتما خریدتان را از کارخانه انجام دهید. ولی در صورتی که مقدار خرید اندک باشد می توانید از تامین کننده های جزء تهیه نمائید. ناب زیست بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله کاروگیت در ایران همچون کارخانه قدر و کارخانه گاز لوله، طیف وسیعی از سایزهای این محصول را تولید و با مقاومت مکانیکی 4 کیلو نیوتن تا 128 کیلو نیوتن در اختیار کارفرمایان قرار می دهد.

این لوله های پلی اتیلن فاضلاب کاروگیت بدلیل اینکه حجم زیادی دارند ولی در عوض وزن زیادی ندارند هزینه حمل و نقل بالایی را شامل می شوند. لذا خرید آن بطور مثال برای شهر مشهد از تولید کننده ای در شهر تبریز با قیمتی کمتر در صورتی که هزنیه حمل را در آن لحاظ ننمائید کاری اشتباه خواهد بود.

موضوع قیمت تمام شده و تامین یک شاخه از این محصول علاوه بر ضرورت بر تاکید کیفیت بالای مواد اولیه مصرفی در تولید دوجداره حتما می باید دربرگیرنده قیمت پایین و تعداد بالای شاخه های بارگیری شده درون یک تریلی معیاری مناسب برای خریدی بصرفه باشد.

چرا فروش اقساطی لوله کاروگیت غیر ممکن است؟

با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه ای که بمنظور تولید لوله کاروگیت مورد استفاده قرار می گیرد در تابلو بورس اوراق بهادار قیمت میخورد و بصورت هفته ای این قیمتها تغییر می کند. در نتیجه همچون قیمت طلا، قیمت لوله ها نیز بصورت لحظه ای تغییر می کند. لذا بعد از فروش محصول بلافاصله می بایست مواد اولیه ای که از انبار خارج می شود تامین گردد تا کارخانه تولید کننده با کسری مواد اولیه مواجه نگردد.

پراکندگی جغرافیایی تولیدکنندگان لوله های کاروگیت

با توجه به میزان قابل توجه نیاز به این محصول در کشور و همچنین موضوع حمل و نقل آن کارخانه های مختلفی در شهرهای کشور در این زمینه فعالیت میکنند.

لوله کاروگیت تبریز

تبریز مرکز آذربایجان شرقی است که اصولا کارخانجات تولیدی و تامین کننده تجهیزات مورد نیاز شرکت ها و مردم استان در این شهر تولید و توزیع می شود. بطور مثال کسی که در شهرستان مرند یا صوفیان و یا مراغه زندگی می کند و نیاز به این محصول دارد در صورت عدم تامین این نوع خاص از لوله در شهر خود توسط فروشندگان شهرستان، احتمالا در گوگل “لوله کاروگیت تبریز” را جستجو خواهد نمود.

در نهایت با توجه به حداقل هزینه ای که در بحث هزینه های حمل و نقل وجود خواهد داشت از یکی از شرکت های تولید کننده لوله پلی اتیلن فاضلابی تبریز این مشکل را مرتفع خواهد نمود.

فروش لوله کاروگیت اصفهان

اصفهان نیز همچون تبریز دارای شرکت های صنعتی بسیار زیادی است که بواسطه مرکزیت این استان و وجود شرکت هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان و ذوب اهن اصفهان و حجم تقاضای زیاد محصولات صنعتی امروزه بعنوان یکی از قطب های صنعتی ایران معرفی می شود. لوله کاروگیت اصفهان نه تنها در خود شهر و استان اصفهان بلکه در استان های کرمان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، اراک و …. توسط متقاضیان در جستجوگر گوگل بارها جستجو می گردد.

خاک اصفهان همچون خاک سراسر ایران دارای تنوع زیادی است. لذا باید دقت نمود در هنگام نصب در هر یکی از انواع مختلف خاک حداقل مقاومت مکانیکی 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع را داشته باشد. برای استفاده از این لوله با مقاومت مکانیکی پایین تر در هر پروزه حتما می بایست دور آن را با بتن پوشاند تا نیروی نقطه ای یا سطحی که به بدنه لوله وارد می سود باعث شکستن و از بین رفتن آن نگردد.

بزرگترین توزیع کننده این محصول در اصفهان می باشد. برای استعلام قیمت با هزینه حمل به اصفهان می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید و از این مهم اطلاع یابید.

لوله کاروگیت شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس می باشد. فاصله این شهر تا تهران 895 کیلومتر و تا اصفهان 481 کیلومتر و تا بندر بوشهر 320 کیلومتر است. این فاصله ها باعث شده بسیاری از شرکت هایی که در استان فارس در حال فعالیت هستند برای تامین مایحتاج خود نسبت راه اندازی شهرک صنعتی در شهر شیراز اقدام نمایند.

لوله کاروگیت شیراز نیز بدلیل نیاز به جمع آوری و انتقال فاضلاب صنعتی و انسانی بسیار زیادی که در مناطق ویژه اقتصادی همچون عسلویه تولید می شود عبارتی بسیار حائز اهمیت از نظر گوگل می باشد. بمنظور تهیه این لوله های فاضلابی می توانید با بزرگترین تولید کننده لوله فاضلاب پلی اتیلنی تماس بگیرید و کارشناسان ما قیمت و مدت زمان تولید و ارسال آن را به شهر شیراز را به شما اعلام نمایند.

لوله کاروگیت مشهد

مشهد بدلیل همجواری با افغانستان از یک سو و ترکمنستان از سوی دیگر بعنوان یکی از مبادی اصلی صادرات به خارج از کشور می باشد. مشهد همچنین بدلیل وجود تعداد بسیار زیاد پروژه عمرانی و استفاده از بودجه های خاص عمرانی امروزه مورد توجه تمامی پیمانکاران دارای صلاحیت کشور می باشد.

بدلیل تراکم بالای آپارتمان سازی در شهر اهمیت لوله کاروگیت مشهد نیز زیاد است لذا ناب زیست تصمیم گرفته است تا با احداث بزرگترین انبار در مشهد تامین کننده سطح وسیعی از نیاز شرکت ها و حتی ادارات آب و فاضلاب استان خراسان باشد.

در سایزهای کوچک لوله فاضلابی دوجداره تا 400 میلیمتر هزینه سرانه حمل برای هر متر معادل 3 هزار تومان خواهد بود ولی در سایزهای بالاتر می بایست قیمت لوله را هزینه حمل تجمیع نموده و تقسیم بر مقدار لوله ای که درون ماشین بارگیری شده است نمود.

لوله کاروگیت قزوین

لوله کاروگیت قزوین یکی از معتبرترین مارک های تولیدی در ایران می باشد. بدلیل مرکزیت قزوین در کشور اغلب تولید کنندگان علاقه دارند این نوع محصول را در این شهر تولید کنند. مهمترین فاکتور در این تصمیم گیری هزینه حمل به سراسر کشور است. استان قزوین با دارا بودن تنها یک درصد از مساحت ایران نزدیک به ده درصد در اقتصاد و تولیدات کشور نقش دارد. قزوین یکی از صنعتی ترین شهرهای ایران دارای 5 شهرک صنعتی به نام های شهرک صنعتی لیا قدیم، شهرک صنعتی لیا جدید ، شهرک صنعتی کاسپین ، شهرک صنعتی البرز و … می باشد.

بمنظور تامین لوله پلی اتیلن فاضلابی در قزوین بهترین روش این است که شما به یکی از شهرک های صنعتی قزوین سر بزنید و یکی از تولید کنندگان را انتخاب کنید. سایزهای متنوع تولیدی دست شما را در تامین این نوع خاص از لوله باز خواهد گذاشت.

کارخانه لوله کاروگیت قم

تقاضای این محصول در شهرهای مختلف ایران و جهان بدلیل مزایای بسیار زیاد آن نسبت به لوله های بتنی و فلزی در حال افزایش است . شهرهایی که در مرکز ایران قراردارند همچون تهران ، قزوین ، قم و سمنان بدلیل مرکزیت در ارسال بار کارخانجات بیشتری را درخود جای داده اند.

شهر قم پایتخت مذهبی ایران بدلیل اجرای پروژه های جمع آوری فاضلاب در سطح شهری و جمع آوری پساب فاضلاب در شهرک های صنعتی قطعا نیاز به این محصول در سایزهای مختلف زیادی خواهد داشت .

ناب زیست با انباری بزرگ در شهر قم بعنوان کارخانه لوله کاروگیت قم شناخته می شود چرا که هزینه حمل از شهر قزوین تا انبار قم به عهده این شرکت می باشد . در صورتی که انبار قم دارای لوله ی سایز مورد نظر خریدار نباشد تنها هزینه ای که به شما تحمیل خواهد شد این است که مدت زمان یک ماهه را در تحویل بار در نظر بگیرید. در صورت وجود عجله در دریافت محصول ما سعی می کنیم با کمترین قیمت باربری لوله های مورد نیاز شما را به دست شما برسانیم.

کارخانه لوله کاروگیت گرمسار

گرمسار شهری در استان سمنان و نزدیک ترین شهر به استان تهران می باشد که بدلیل همجواری با تهران دارای مزیت دسترسی به حداکثر امکانات در پایتخت می باشد. از جمله باربری های متعدد و ارزان و در عین حال عدم وجود قوانین دست و پاگیر کارخانجات تاسیس شده در استان تهران.

کارخانه لوله کاروگیت قدیر لوله در شهر گرمسار بعنوان بزرگترین شریک تجاری ناب زیست آمادگی خود را به منظور تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی از سایز 160 تا 1400 اعلام می نماید. سایز بالاتر از 1400 را کارخانه ناب زیست و قدیر لوله بصورت جوینت ونچر با هم تولید و در اختیار مشتری قرار می دهند. کارخانه قدیر در گرمسار برای تولید سایزهای 160 تا 800 از روش تولید به روش تزریق قالبی استفاده می نماید.

در سایزهای بزرگتر از 800 کارخانه قدیر لوله گرمسار از روش اسپیرال کاروگیت استفاده می نماید که مطابق به استانداردهای لوله های لهستان می باشد.

لوله کاروگیت اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان یکی از پردرآمدترین شهرهای ایران می باشد. وجود کارخانجات پتروشیمی بسیار زیاد و سطح آب زیرزمینی بالا شرایط کاری را در این استان سخت نموده است لذا تمامی تجهیزاتی که در شهر اهواز استفاده می شود می بایست از بالاترین کیفیت ها برخوردار باشد .

لوله کاروگیت اهواز نیز در جستجوهای گوگل بدلیل دوری از مرکز کشور و حذف هزینه های حمل گزاف اهمیت خاص پیدا کرده است. شرکت فولاد خوزستان و شرکت ملی حفاری ایران بزرگترین مشتریان شرکت دربحث لوله های کاروگیت می باشند.

لوله های کاروگیت اهواز در مقاومت 31.5 کیلونیوتن به بالا باید تولید شود چرا که به هیچ عنوان نوع ارزان آن در اهواز مقاومت لازم جهت انتقال فاضلاب زیرزمین با فشار آب زیرزمینی را ندارد. گواه این مدعا شرکتهایی همچون قدیرلوله پاسارگاد و قدراتصال هستند که در این خصوص خاطره خوبی ندارند .

فروش لوله کاروگیت در تهران

تهران بدلیل اجرای پروژه بیشمار عمرانی و خصوصی دارای بیشترین تقاضای خرید لوله کاروگیت می باشد. اکثر تولیدکنندگان لوله کاروگیت از نشاگستر گرفته تا سعادت توان، از قدیر لوله گرفته تا آذرآوند، از ناب زیست گرفته تا پایپ ایران و از پایپ گستر گرفته تا مجد ایرانیان همگی دارای دفتر فروش لوله کاروگیت در تهران هستند.

اینکه کارخانه تولید لوله کاروگیت در تهران وجود داشته باشد متاسفانه این امکان بدلیل شرایط حاد گرفتن زمین در شهرک های صنعتی اطراف تهران میسر نیست ولی ناب زیست بعنوان نزدیک ترین تولید کننده لوله‌های کاروگیت به تهران در شهر قزوین آمادگی خود را برای فروش لوله کاروگیت در تهران اعلام می نماید.

فوقا آموختیم لوله کاروگیت چیست و با سایزبندی آن آشنا شدیم. شاخص‌های استاندارد لوله کاروگیت را شناختیم و در ادامه به مراحل تولید این مدل لوله در کارخانه خواهیم پرداخت.

تولید لوله کاروگیت فاضلابی

برای تولید لوله کاروگیت ابتدا مواد اولیه تحت فرآیند اکستروژن، در اکسترودر و تحت حرارت بالا ذوب میشود. در این مرحله تنظیم دمایی بسیار اهمیت دارد زیرا در نواحی دمایی مختلف، نوع لوله و نوع پلی اتیلن متفاوت خواهد بود. سپس پلی اتیلن حاصل، از داخل محفظه ای تحت عنوان قالب عبور می کند و به شکل کاروگیت در می آید.

برای ایجاد حلقه در سطح خارجی لوله (به اصطلاح کاروگیت نمودن لوله)، این فرآیند تحت خلأ و به وسیله قالب های دوار و پیوسته انجام می گیرد. در این مرحله هم تنظیم دما بسیار مهم است. در پایان خط تولید ، نازل های آب قرار دارد تا بتواند لوله کاروگیت خروجی را خنک کند. مراحل کنترل کیفیت لوله های تولیدی در آزمایشگاه کارخانه انجام می شود.

کنترل کیفیت

آزمایشگاه کنترل کیفیت از بخش‌های اصلی و حیاتی هر کارخانه تولید لوله کاروگیت می‌باشد که تجهیزات آزمایشگاهی باید همیشه مورد بازنگری قرار گیرند و آزمایشگاه باید گواهینامه NACI 17025  را دارا باشد. این محصولات دو جنبه مورد بازرسی و کنترل قرار می‌گیرند. در مرحله اول محصول تولیدی توسط پرسنل واحد کنترل کیفیت از لحاظ طول، قطر، شکل پروفیل، زبری داخل لوله و وزن هر متر لوله مورد بازرسی ظاهری قرار می‌گیرد.

سپس برای بررسی بیشتر به واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت مجهز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی می‌باشد ارسال می‌گردد. واحد کنترل کیفیت با انجام آزمایشهای دقیق بر روی تولیدات خود بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی توانسته است محصولات خود را با کیفیت بالا به بازار داخلی و خارجی عرضه نماید. اداره استاندارد جهانی تولید این لوله ها با مقاومت مکانیکی بین 16 تا 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع را تاکید می‌کند.

 این محصول در ایران حتما باید 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع مقاومت مکانیکی داشته باشد. تمامی بازرسان تاکید دارند مقاومت مکانیکی تولیدی هر شرکتی در مرحله اول باید دارای مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع باشد.

تست رینگ استیفنس

تست رینگ استیفنس یکی از آزمون‌های کنترل کیفیت لوله های پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت است. با استفاده از آن می‌توان سفتی حلقوی کوتاه مدت و بلند مدت را برای این لوله ها مشخص کرد. از آنجا که لوله‌های پلی اتیلنی در اعماق مختلف زمین دفن می‌شوند و با توجه به این که محل دفن آن‌ها می‌تواند محل عبور وسایل نقلیه باشد. لوله های پلی اتیلنی از نظر میزان بار خارجی که می‌توانند تحمل کنند، به کلاس‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

Class A: 31.5KN                Class B:64KN               Class C:125KN

طبق استاندارد لوله کاروگیت 9116 part3 ، لوله های فاضلابی دوجداره نباید تحت بار خارجی اعمالی روی آن‌ها بیشتر از 3 درصد قطر تغییر طول داشته باشند.

تست رینگ استیفنس با اعمال یک بار به وسیله‌ی فک متحرک خود باعث ایجاد انحراف در لوله شده و با اندازه گیری میزان تغییر قطر لوله، به محض اینکه تغییر قطر 3 درصدی رخ دهد میزان بار اعمالی خود را ثبت میکند. با استفاده از میزان بار اعمالی در تغییر قطر 3 درصدی میتوان مقدار SN(nominal stiffness)  لوله را محاسبه کرد و از این طریق لوله تولیدی پلی اتیلنی را در کلاس های کاری مختلف قرار داد.

تیم طراحی ما قبل از اقدام به تولید لوله های خود، با استفاده از شبیه سازی های مکانیکی سیستم رینگ استیفنس، به بررسی سفتی حلقوی لوله های پلی اتیلنی دوجداره قبل از تولید آن‌ها پرداخته است.

استاندارد لوله ­کاروگیت پلی اتیلنی

این استاندارد تحت عنوان F2306/F2306M ثبت شده است؛ عددی که بلافاصله پس از عنوان آمده نشانگر سال اصلی تهیه یا در صورت بازبینی، سال آخرین بازبینی است. عدد داخل پرانتز نشانگر سال آخرین باز تایید و اپسیلون زیر متن نشان دهندۀ تغییرات ویرایشی از زمان آخرین بازبینی یا بازتایید است.

دامنه کاربرد استاندارد لوله­ های پلی اتیلنی دوجداره

  1. این مشخصات شامل الزامات و روش­های ارزیابی برای لوله­ کاروگیتی پلی اتیلنی (دیواره خارجی به شکل پروفیل کاروگیتی به همراه یک لایه آستری درونی) و اتصالات آن­ها است که قطر داخلی اسمی آن ­ها در بازۀ 12 تا 60 اینچ [300 تا 1500 میلی­متر] قرار دارد.
  2. الزامات قید شده در این استاندارد دربرگیرنده مشخصات لوله و اتصالات مناسب آنها جهت کاربرد در جریان­های ثقلی فاضلاب و زهکشی زیرزمینی است.
  3. این مشخصات مخصوص لوله و اتصالاتی با یک آستری درونی بهمراه دیواره خارجی کاروگیتی می­باشد. (تصویر 1).
  4. واحدها (Units) :

مقادیر ذکر شده در واحدهای SI یا در واحدهای اینچ-پوند باید به عنوان استانداردی جداگانه در نظر گرفته شوند.

چرا که ممکن است مقادیر عنوان شده در هر سیستم، معادل دقیق یکدیگر نباشند؛ بنابراین هر سیستم باید به شکلی مستقل از دیگری به کار برده شود. ادغام مقادیر مذکور در دو سیستم ممکن است سبب عدم مطابقت با استاندارد شود.

  1. این استاندارد ادعایی مبنی بر ذکر تمام ملزومات ایمنی هنگام استفاده، در صورت وجود، ندارد. به کارگیری شیوه ­های ایمنی و سلامت مناسب و تعیین محدودیت­های تنظیم­ کننده پیش از استفاده بر عهدۀ کاربر این استاندارد است. این هشدار پیشگیرانه تنها به قسمت روش ارزیابی لوله های پلی اتیلن فاضلابی، بخش 7، این استاندادر اختصاص دارد.

2- اسناد مرجع استانداردهای لوله کاروگیت

  1. استانداردهای ASTM:

        D618 شیوه ­­نامۀ تعیین شرایط پلاستیک­ها برای ارزیابی .

        D1600 واژه شناسی برای علائم اختصاری مرتبط با پلاستیک­ها.

        D2122 استاندارد روش ارزیابی برای تعیین ابعاد لولۀ و اتصالات ترموپلاستیک.

        D2321 استانداد نصب لولۀ ترموپلاستیک برای فاضلاب­ها و دیگر کاربردهای جریان ثقلی.

        D2412 استاندارد روش ارزیابی برای تعیین ویژگی­های بارگزاری خارجی لولۀ پلاستیکی به وسیلۀ بارگزاری صفحه-موازی.

        D2444 استاندارد روش ارزیابی برای تعیین مقاومت در برابر ضربه [Impact Resistance] به وسیلۀ تاپ (وزنۀ سقوط کننده).

        D3212 استاندارد مشخصات اتصال­ها [joint] برای لوله­ های پلاستیکی زهکشی و فاضلاب با استفاده از درزبند [seal] های منعطف الاستومتریک.

        D3350 استاندارد مشخصات مواد لوله­ های پلاستیکی پلی اتیلنی و اتصالات.

        F412 واژه­ شناسی مرتبط با سیستم­های لوله ­های پلاستیکی.

        F477 استاندارد مشخصات درزبندهای الستومتریک (گسکت) برای اتصال لولۀ پلاستیکی.

        F2136 استاندارد روش ارزیابی برای تست استرس-لیگمان ثابتِ شکافدار (NCLS) به منظور تعیین مقاومت رشد ترک آهستۀ رزین­های پلی اتیلن سنگین یا لولۀ کاروگیت پلی اتیلنی.

  1. استانداردهای AASHTO:

        AASHTO LRFD مشخصات طراحی پل.

        LRFD, Section 12 مشخصات طراحی پل: بخش 12- سازه­ های زیرزمینی و آستری­های تونلی.

        AASHTO M 145 طبقه ­بندی خاک­ها و ترکیبات خاکدانه ­ای.

  1. استانداردهای دپارتمان کشاورزی:

        Standard 606 خدمات مهندسی نگهداری خاک.

  1. استانداردهای فدرالی

        Fed. Std. No. 123 نشانه­ گذاری برای ارسال (آژانس­های شهری).

  1. استانداردهای نظامی:

        MIL-STD-129 نشانه­ گذاری برای ارسال و انبار.

        گزارش NCHRP (شرکت ملی برنامۀ تحقیق بزرگراه):

        NCHRP Report 631 روش­های ارزیابی و طراحی برای لولۀ زهکشی ترموپلاستیکی.

حمل و نقل ، جابجایی و انبار لوله کاروگیت

لوله های ترموپلاستیک از قبیل لوله کاروگیت پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را به گزینه ای ایده ال جهت کاربری های دفنی تبدیل کرده است. لوله فاضلاب کاروگیتی سبک وزن است و بهمین علت براحتی می توان با دست یا با ماشین آلات سبک آن ها را جابجا کرد.

این محصول همچنین بسیار با دوام بوده و معمولا از مقاومت بالایی در برابر ضربه، تخریب اشعه ماورابنفش و اکثر مواد شیمیایی برخوردار هستند. اما با این وجود همانند تمامی لوله های دیگر برای این محصول نیز مجموعه ای از اقدامات اساسی احتیاطی وجود دارد که برای کاهش احتمال هرگونه آسیب و اطمینان از عملکرد بدون نقص آن ها باید مدنظر قرار گیرد. در این دستورالعمل روش هایی برای حصول اطمینان از عدم آسیب دیدگی قبلی، در حین و بعد از نصب معرفی می شود.

بازرسی لوله ها

زمانی که این محصول به محل پروژه می رسد قبل از تایید نهایی و تحویل بار، یک مرحله بازرسی باید صورت پذیرد تا صحت تمام لوله ها، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ عدم آسیب دیدگی بررسی شود. تمام تولیدات شرکت دارای یک برچسب شناسایی هستند که بر روی آن نام لوله تولیدی، سایز اسمی لوله و استانداردی که بر طبق آن لوله ساخته شده است درج شده است.

تخلیه و انبار کردن لوله کاروگیت فاضلابی

قبل از تخلیه لوله های کاروگیت باید یک محوطه مناسب در کارگاه در نظر گرفته شود تا لوله ها و متعلقات آن انبار شوند. این محوطه باید کاملا مسطح بوده و عاری از هرگونه آوار و مخاطراتی از قبیل سنگ های درشت، نخاله های ساختمانی و مواد شیمیایی خطرناک باشد. همچنین محوطه در نظر گرفته شده برای انبار باید به اندازه ی کافی ترافیک ماشین آلات ساختمانی دورباشد تا از احتمال هرگونه برخورد جلوگیری شود.

لوله های پلی اتیلن فاضلابی ناب زیست با توجه به نوع و تعداد لوله به یکی از دو حالت زیر در محل پروژه تحویل داده می شوند:

  • بدون پالت
  • بسته بندی و به همراه پالت

لوله های بدون بسته بندی پالتی با غلتاندن دقیق و با احتیاط لوله بر روی چنگال های یک لودر تخلیه از جلو و سپس قرار دادن بر روی زمین می توان تخلیه کرد. روش جایگزین دیگر ، تخلیه لوله ها با استفاده از سطح شیبدار یا تسمه می باشد.

لوله های بسته بندی پالتی نیز به کمک بیل مکانیکی و با تسمه های پلاستیکی یا کابل یا به استفاده از شاخ های لیفتراک تخلیه می شوند. پالت ها را باید با کابل های پیچیده شده در اطراف پالت ها برداشت.  شاخهای لیفتراک را بیش از حد زیر پالت ها قرار ندهید ، زیرا ممکن است انتهای شاخ ها به پالت های مجاور آسیب وارد کند.

همچنین سایر پالت ها را به طرف مقابل کامیون فشار دهید. لوله هایی که با پالت هستند می توانند تا زمانی که نصب شوند روی پالت ها باقی بمانند. لوله هایی که کوپلر سرخود هستند در زمان انبار کردن باید سرها بصورت تناوبی در جهت مخالف یکدیگر بر روی هم قرار گیرند تا از تغییر شکل کوپلر ها ممانعت شود.

همچنین لوله هایی با واشرهای نصب شده در کارخانه باید به گونه ای قرار بگیرند که واشرها در محل فرورفتگی کنگره های لوله مجاور آن قرار بگیرند. اتصالات اضافی، واشر و سایر لوازم جانبی دیگر نیز باید در یک مکان امن و مناسب ذخیره شود.

جابجایی و قرار دادن در مسیر ترانشه قبل از کارگذاری

لوله کاروگیت پلی اتیلنی در مقایسه با لوله های دیگر از مزیت سبکی وزن برخوردارند. اما با این وجود تخلیه و جابه جایی آن ها می تواند مخاطره آمیز باشد. بلند کردن و جابجایی قطر های پایین (سایز 110 تا  400 میلیمتر ) براحتی با دست قابل انجام است (شکل 2).

بلند کردن لوله هایی با قطر بزرگتر (500 میلیمتر و بالاتر) نیاز به استفاده از بیل مکانیکی یا تجهیزات  دیگر دارد. لوله باید به طور تراز و  با تسمه برداشته شود تا روی زمین کشیده نشود. استفاده از زنجیر یا کابلهای فلزی می تواند به طور بالقوه لوله را خراب کند و استفاده از آنها توصیه نمی شود.

قرار دادن لوله کاروگیت در امتداد ترانشه مورد نظر عملیاتی است که معمولا همزمان با بلند کردن لوله انجام می شود. لوله ها باید بنحوی در امتداد ترانشه قرار بگیرند که در عملیات حفر ترانشه خللی وارد نکنند. جهت جلوگیری از غلطیدن لوله ها به داخل ترانشه و ایجاد تغییر شکل های ناخواسته در لوله باید از یکسری ساپورت ها و موانع برای فیکس کردن لوله ها استفاده شود.

حفر ترانشه بمنظور قرار دادن لوله کاروگیت

با توجه به مخاطرات ذاتی حفر ترانشه، باید اقدامات احتیاطی ویژه ای در زمان حفر صورت پذیرد. اولین و مهمترین اقدام این است که ترانشه باید به گونه ای حفاری شود که دیوارهای آن تحت هر شرایط عملیاتی پایدار بماند. دیوارهای ترانشه باید مطابق با تمام دستورالعمل های ایمنی شیب دار بوده یا توسط یک سری ساپورت تقویت شوند.

بمنظور رعایت ملاحضات ایمنی ، عرض ترانشه را تا حدی که دیواره های آن پایدار باشد می توان بزرگتر حفر کرد. عرض ترانشه باید تا حد امکان باریک باشد تا از مزیت مقاومت طبیعی خاک متراکم درجا استفاده شود. در عین حال به اندازه ای عریض باشد که فضای لازم برای ایجاد خاک ریز مناسب و استفاده از تجهیزات متراکم کردن خاک (کمپکتور) را فراهم کند.

با استفاده از دستورالعمل های ارائه شده در استاندارد ASTM D2321  و ASHTO Bridge Construction Specifications Section 30   برای حفر ترانشه عرض های زیر را بر اساس قطر لوله کاروگیت پیشنهاد می کند:

عرض ترانشه برای قطرهای کوچک (قطر 300 و کمتر از آن) کاملا وابسته به کوچکترین باکت بیل مکانیکی موجود برای حفر ترانشه می باشد و معمولا عرض ترانشه بیش از موارد توصیه شده ی فوق خواهد شد.

ترانشه با دیواره های ناپایدار

با توجه به طبیعت ناپایدار برخی از خاکها ، برای جلوگیری از ریزش دیواره ها، ممکن است خاکبرداری بیش از حد لازم داشته باشد. در این موارد عرض ترانشه باید بر اساس ارزیابی خاک درجا و میزان بار پیش بینی شده تعیین شود.

راهکار دیگر امکان استفاده از ساپورت های جعبه ای برای نگهداری دیواره های ترانشه است تا محیط کار ایمنی را در مرحله لوله گذاری فراهم آورد. با توجه به طراحی ساپورت جعبه ای ممکن است نیاز به ایجاد Sub-Trench باشد تا از هرگونه برخوردی بین ساپورت و خط لوله جلوگیری شود. نمونه ای از Sub-Trench در شکل شماره 5 نمایش داده شده است.

هنگام کار با ساپورت های جعبه ای ، جلوگیری نمودن از اختلال در نصب لوله به هنگام جابجایی ساپورت بسیار مهم است. اگر ساپورت ترانشه بدون ایجاد اختلال در خط لوله یا خاکریز اولیه قابل برداشتن نیست ، باید مرحله به مرحله و بصورت بخش بخش برداشته شود. قبل و در حین نصب لوله آب درون ترانشه باید کنترل شود.

لوله های کاروگیت فقط تحت شرایط خشک؛ بدون جاری شدن هر گونه آب سطحی یا غیر سطحی و یا آب جمع شده و ساکن در ترانشه باید نصب شوند. به همین علت برای کنترل منابع آب های سطحی و غیر سطحی می توان یکی از روش های زیر را بکار بست:

استفاده از پمپ های لجن کش – استفاده از فرش زهکش / پهنه زهکش – حفر چاه یا چاهک های زهکشی – بکارگیری سپرهای مقاوم در برابر نفوذ آب.

کنترل منابع آب باید تا زمانی که مرحله خاکریزی اولیه بطور کامل و همچنین بخش قابل قبولی از مرحله خاکریزی نهایی اجرا می شود ادامه یابد تا از شناور شدن آن جلوگیری شود. حتی در صورت لزوم ممکن است به موانعی که از شناور شدن لوله کاروگیت جلوگیری می کنند مانند ستون ها یا لنگرها نیاز باشد.

فونداسیون (بستر نصب)

به خاک زیر لوله کاروگیت (بستر) فونداسیون اطلاق می شود. همانند دیواره های ترانشه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از کلیدی ترین پارامتر های نصب می باشد. مصالح  فونداسیون باید به گونه ای انتخاب شوند که از پایداری و ثبات کافی برخودار بوده و بتواند نقش تقویت کننده برای لوله را ایفا نماید تا از نشست های اضافی جلوگیری بعمل آید.

در بسیاری از موقعیت ها خاک در جا (خاک موجود در محل) پایدار بوده و می تواند یک فونداسیون مناسب را فراهم کند. مشخصا به خاکی پایدار گفته می شود که فردی بتواند بر روی آن راه برود بدون اینکه در آن اثری از ردپای فرد باقی بماند. یا حتی فرد احساس کند که خاک زیر پایش جابه جا می شود.

نکاتی درباره خاک محل نصب

اگر به هنگام جایگذاری لوله های کاروگیتی با خاک های ناپایدار همانند خاک آلی (خاک متشکل از شاخ و برق و ریشه درختان) مواجه هستید یکی از راه های معمول اصلاحی برداشتن و جایگزین کردن آن با خاک پایدار می باشد. با این وجود قبل از نصب برای بهبود و مقاوم سازی فونداسیون چندین روش وجود دارد که با توجه به شرایط خاک یکی از آن ها باید اجرا شود.

استفاده از خاک نرم سرند شده و کمپکت خاک اطراف در لوله کاروگیت سایز بزرگ باعث تقویت مقاومت لوله ها می گردد. در صورتی که این امکان برای شما فراهم باشد حتما حتی در سایزهای کوچک لوله های فاضلابی نیز این موضوع را رعایت فرمائید تا طول عمر آن افزایش یابد.

روشهای بهبود و مقاوم سازی فونداسیون لوله دوجداره فاضلابی

تقویت : خاک های نرم با افزودن خاک خشک، ژئوتکستایل های پایدارساز یا مواد ژئوگرید و یا اضافه کردن آهک و سپس کمپکت کردن پایدار می شوند.

جابجا کردن : خاک های مرطوب را با برداشتن و قرار دادن مصالح رویی مانند مصالح با دانه بندی درشت در کف تا حدی که فونداسیون کاملا مستحکم و پایدار شود پایدار می کنند.

ترمیم کردن : خاک های سست را می توان با کمپکت کردن و در نتیجه افزایش چگالی ترمیم نمود.

برداشتن : خاک هایی که غیر قابل استفاده هستند باید بطور کامل حفر شوند و با مواد مناسب جایگزین شوند.

با توجه به منحصر بفرد بودن شرایط هر پروژه روش و نوع مصالح مصرفی برای ساخت فونداسیون باید توسط مهندس زئوتکنیک انتخاب گردد.

فونداسیون های صلب / سخت

مصالح صلب در کف ترانشه، از قبیل سنگ ، مشکلاتی بهمراه دارد. برای محافظت از لوله کاروگیت در برابر مضرات این شرایط باید به ضخامت لایه زیرین تحت نظارت مهندس ژئوتکنیک 160 تا 250 میلیمتر اضافه شود. برای قرار دادن این افزایش ضخامت لایه زیرین در ترانشه و دستیابی به سطح تراز و شیب مورد نظر در خط لوله ممکن است نیاز شود که ترانشه با عمق بیشتری حفر شود.

فونداسیون ناهمگن

در حالتی که یک فونداسیون صلب/سخت در مجاورت فونداسیون نرم قرار دارد احتمال آسیب دیدن لوله های کاروگیت وجود دارد. این فوندانسیون های ناهمگن با نرخ های متفاوتی نشست می کنند و درنتیجه ایجاد فرورفتگی (گودال) می کنند. به منظور متعادل کردن و بهبود شرایط، بخش های کوتاهی از لوله که دارای اتصالات و یا کوپلر هستند باید در این نقاط بینابینی (نقطه ی تغییر از حالت صلب به نرم و برعکس) قرار گیرند تا این نشست های ناهمگن را دفع کنند.

فونداسیون در نزدیکی منهول ها و ساختمان های چاهک جمع آوری

برای ایجاد ترانشه در شبکه هایی که ساختارهای اتصال انشعابات از قبیل منهول ها و چاهک های جمع آوری را دربر دارد نیاز به حفاری بیشتری دارد. در این شرایط برای ساخت فونداسیون نیاز یه  مصالح پر کننده متراکم ساختاری یا مصالحی که قابلیت کنترل مواد با مقاومت کمتر را دارند می باشد. همچنین باید از یک مبدل پلی اتیلنی برای ایجاد امکان نشست های ناهمگن بدون اینکه تغییری در ساختار لوله ی کاروگیت بوجود آید استفاده شود. اولین اتصال باید در فاصله ای 0.5  تا 1 متری از از نقطه ی انشعاب نصب شود.

لایه ی زیرین ترانشه لوله کاروگیت

مصالح لایه زیرین در کف ترانشه و مابین فونداسیون و کف لوله قرار می گیرند. لایه ی زیرین دو وظیفه ی اصلی زیر را به عهده دارد :

وظیفه ی اول :  فراهم کردن یک ساپورت طولی یکنواخت برای لوله کاروگیت.

وظیفه دوم :  توزیع یکنواخت بارهای وارده به کف لوله.

حداقل ضخامت مورد نیاز لایه ی زیرین برابر با 110 میلیمتر برای لوله هایی با سایزهای 315 تا 1000 و 160 میلیمتر برای سایز 1200 تا 1400 می باشد.

مصالحی که برای لایه زیرین پیشنهاد می گردد شامل مصالح کلاس I  ، کلاس II و کلاس III مطابق طبقه بندی انجام شده در جدول زیر می باشد. بزرگترین سایز دانه های مصالح لایه زیرین نباید از 30 میلیمتر تجاوز کند.  اگر قرار است لایه زیرین بعنوان زهکش نیز مورد استفاده قرار گیرد می توان از مصالح با دانه بندی بزرگتر و تمیز تر استفاده نمود به شرط آنکه اندازه دانه ها از اندازه مجاز بیشینه (یعنی 30 میلیمتر) تجاوز نکند.

لایه زیرین این لوله ها به سه بخش تقسیم می شود که دو بخش کناری باید متراکم (کمپکت) شوند. ولی بخش میانی که دقیقا در زیر لوله قرار دارد و کفبند (کف کانال) نامیده می شود نباید متراکم شود (شکل زیر). هدف از کفبند فراهم کردن ساپورت یکنواخت در زیر لوله است.

لایه ی زیرین باید به نحوی اجرا شود که کف کانال در زمان خاکریزی بر روی لوله کاروگیت در شیب مناسبی قرار داشته باشد. باید به این نکته توجه نمود که احتمال بروز نشست لوله زمانی که بر روی خاک کمپکت نشده و یا خاک سست قرار می گیرد وجود دارد. برای تراز کردن نباید از فشار باکت بیل مکانیکی استفاده شود. همچنین در لایه ی زیرین نباید خاک بصورت توده ای و یا کلوخه وجود داشته باشد زیرا منجر به ایجاد بار نقطه ای می شود.

اطلاعات سفارش لوله های کاروگیت

  1. سفارش محصولی که با این مشخصات ساخته شده، به منظور آن که لوله کاروگیت مورد نظر را به قدر لازم توصیف کند، باید شامل موارد زیر باشد:
  2. عنوان و سال مدخل در ASTM
  3. وضعیت مشبک­­ کاری­ (Perforations):
  • با مشبک­ کاری
  • بدون مشبک­ کاری
  1. قطرها
  2. اندازۀ کلی هر قطر لولۀ درگیر
  3. طول لوله­­ کشی
  4. نوع اتصال
  • اندازه و نوع اتصالات شامل قطرهای خط اصلی (mainline) و انشعاب (branch)
  • تعداد اتصالات بر قطر.

مشخصات مواد مورد استفاده در تولید لوله کاروگیت

مواد اولیه مورد استفاده

 لوله و اتصالات ساخته شده به روش قالب گیری دمشی (Blow-Molded) : لوله و اتصالات باید از ترکیب پلاستیک پلی اتیلن خالص با مشخصات مقتضی در D3350 و طبقه بندی سلولی 435400C یا 435400E باشند، به جز این که مقدار کربن سیاه (Carbon Black)نباید از 4 درصد تجاوز کند. ترکیباتی که در یک مشخصه یا بیشتر طبقه­ بندی سلولی بالاتری دارند، باید دارای چگالی رزین پایه­ای که از 0/955 g/cm3 تجاوز نکند، باشند، همچنین باید همۀ الزامات دیگر لوله های کاروگیت را داشته باشند.

برای تعیین رشد ترکِ آهسته، رزین باید از طریق تست استرس-لیگمان ثابتِ شکافدار (NCLS) مطابق با دستورالعمل شرح داده شده در بخش 7. 8 برآورد شود. میانگین زمان شکست پنج تست نمونه باید بیشتر از 24 ساعت و زمان شکست تک تست نمونه نباید کمتر از 17 ساعت باشد.

 اتصالات قالبی چرخشی (Rotationally Molded) و کوپلینگ­ها: ترکیبات به کار رفته در ساخت اتصالات قالب بادی و کوپلینگ­ها باید پلی اتیلن خالص با مشخصات مقتضی در D3350 و طبقه­بندی سلولی 213320C یا 213320E باشند، به جز این که مقدار کربن سیاه نباید از 4 درصد تجاوز کند. ترکیباتی که در یک مشخصه یا بیشتر طبقه ­بندی سلولی بالاتری دارند، باید دارای چگالی رزین پایه­ای که از 0/940 g/cm3 تجاوز نکند، باشند، همچنین باید همۀ الزامات دیگر این محصول را داشته باشند.

اتصالات و کوپلینگ­های تولید شده به روش قالب تزریقی (Injection-Molded) : ترکیبات به کار رفته در ساخت اتصالات قالب تزریقی و کوپلینگ­ها باید پلی اتیلن خالص با مشخصات مقتضی در D3350 و طبقه­ بندی سلولی 414420C یا 414420E باشند، به جز این که مقدار کربن سیاه نباید از 4 درصد تجاوز کند. ترکیباتی که در یک مشخصه یا بیشتر طبقه­ بندی سلولی بالاتری دارند، باید همۀ الزامات دیگر لوله کاروگیت را داشته باشند.

مواد مستعمل در تولید (Rework Material)

مواد مستعمل تمیز حاصل از محصولات لوله و اتصالات یک سازنده می­تواند توسط همان سازنده به کار گرفته شود، به شرط آن که مواد دارای الزامات ذکر شده در بخش 5.1  یا 5.2  و قابل استفاده در بخش مورد نظر باشند و لوله یا اتصالات تولیدی با الزامات این استاندارد همخوانی داشته باشد.

الزامات کلی تولید لوله کاروگیت

  • کیفیت ساخت :

 سراسر لوله و اتصالات باید همگن و عمدتا در عمل دارای رنگ، شفافیت و چگالی یکنواختی باشند. جدارۀ لوله­ های کاروگیت باید بدون ترک، سوراخ، زخم، حفره، اجسام خارجی یا دیگر خلل قابل مشاهده توسط چشم که ممکن است به استحکام لوله ضربه بزند، باشند. انتهای قطعات باید به تمیزی و به شکل مساوی برش زده شوند. سوراخ­هایی که به منظور لوله­ های مشبک (زهکشی) تعبیه شده، قابل قبول­ اند. خلل، ترک­­ها، چین­ها، شکاف ­های قابل مشاهده و موانع منجر به انسداد جریان در مشبک­ کاری­ها یا در لوله­ ها نباید باشند.

  • ابعاد و تحمل (Dimensions and Tolerance)

اندازۀ اسمی (Nominal Size) — اندازۀ اسمی لوله و اتصالات باید مطابق قطرهای ذکر شده در جدول 1. باشد.

قطر داخلی لوله کاروگیت (Inside Diameter): قطر داخلی میانگین لوله­ و اتصالات هنگامی که طبق بخش 7. 4. 1 اندازه گرفته می­شوند، نباید بیشتر از ±1% اختلاف داشته باشند.

یادداشت 1- قطر خارجی و درجۀ کاروگیت لوله تولید شده در این استاندارد تعیین نشده است؛ بنابراین تناسب بین لوله و اتصالات تولیدکنندگان مختلف یا یک تولیدکننده باید تایید شود.

طول (Length): لوله کاروگیت باید در تمام ابعاد مورد نظر خریدار و تولیدکننده تامین شود. طول قطعات هنگام اندازه­ گیری طبق بخش 7. 4. 2 نباید کمتر از 99% مقدار ذکر شده باشد.

حداقل ضخامت آستری داخلی (Minimum Inner-Liner Thickness) : حداقل ضخامت آستری داخلی لوله باید مطابق با مقتضیات ذکر شده در جدول 1. و هنگام اندازه ­گیری مطابق با بخش 7. 4. 3 باشند.

مشبک­ کاری­ها (Perforations) : مشبک­ کاری­ها باید به تمیزی برش زده یا سوراخکاری شده باشند و در فرورفتگی دندانه­ های کاروگیتی و به طور یکنواخت در طول و محیط لوله قرار داشته باشند.

ابعاد مشبک­ ها و حداقل اندازۀ دهانۀ مشبک­ ها باید مطابق با جدول 2 باشند. دیگر ابعاد و آرایش مشبک­ها هر جا که مورد نیاز مشتری است، مجاز است. تمام اندازه­ گیری­ ها باید مطابق با بخش 7. 4. 4 انجام شوند. لوله­ هایی که به وسیلۀ اتصال­های نر و مادگی (bell and spigot joints) به یکدیگر متصل می­شوند، نباید در محدودۀ اتصال، مشبک­ کاری شده باشند.

یادداشت 2- در کاربری های لوله های زهکشی، اندازۀ ناحیۀ پوشاننده خاکریزی (embedment zone) و تراوایی مواد به کار رفته در آن، سطح نفوذ یا خروج (infiltration or exfiltration) به دست می­دهد. لوله کاروگیت یا ناحیۀ خاکریز باید توسط یک بافت ژئوتکستایل (geotextile) که به منظور جلوگیری از نفوذ خاک­های دانه­ ریز به داخل لوله یا ناحیۀ خاکریزی تعبیه شده، پوشانده شود.

  • سفتی لوله­ پلی اتیلن فاضلابی (Pipe Stiffness):

حداقل سفتی لوله­ کاروگیت در انحراف 5 درصد مقطع از حالت دایره ای هنگام ارزیابی طبق بخش 7. 5 باید با الزامات ارائه شده در جدول 1. مطابق باشد.

یادداشت 3– مقیاس انحراف 5% که برای سهولت ارزیابی در نظر گرفته شده، محدودیتی برای انحراف مد نظر ایجاد نمی­کند.  بر عهدۀ مهندسان است که حد انحراف مورد قبول را مشخص کنند.

  • تختی لوله فاضلابی (Pipe Flattening):

هنگام ارزیابی طبق 7. 6 نباید هیچ مدرکی دال بر شکاف، ترک، شکستگی، جدایش خطوط اتصال (seam)، جدایش دیوارۀ داخلی و خارجی لوله کاروگیت یا ترکیبی از آن­ها وجود داشته باشد.

علاوه بر این در محدوده انجراف یا کمتر از آن که با رابطه (1) تعریف می­شود، هنگامی که با زیاد شدن میزان انحراف، میزان باربری افزایش نمی­ یابد، نمونه باید رد شده تلقی گردد.

حد انحراف کمانشی (Buckling Deflection Limit):

رابطه (1)

که در آن:

b∆ = حد انحراف کمانشی (%)

D = قطر میانگین (مرکز ثقل) لوله کاروگیت (به mm)

Df = فاکتور شکلی (مقدار ثابت بدون واحد برابر با 4.27 در تست صفحه موازی)

hp = ارتفاع کاروگیت لوله (بهmm)

یادداشت 4– حد انحراف میدانی معمولا 5% در نظر گرفته می­شود (به ضمیمه A1 نگاه کنید).

معادلۀ 1. از گزارش 631 NCHRP به دست آمده و به عنوان مشتقی از معادلۀ تست صفحه موازی تعریف شده است. مقدار ثابت 6.15% (0.0615) در معادلۀ 1. فاکتور مرکب حد تنش (factored combined strain limit) برای این محصول بر طبق بخش 12  AASHTO LRFD است. مقدار ثابت 0.6 در این معادله فاصلۀ تخمینی مرکز ثقل برای پروفیل های نوعی تولید شده طبق این مشخصات است.

  • قدرت ضربه

هنگام ارزیابی طبق 7.7 نباید هیچ مدرکی دال بر شکاف، ترک، شکستگی، جدایش خطوط اتصال (seam)، جدایش دیوارۀ داخلی و خارجی یا ترکیبی از آن­ها وجود داشته باشد.

  • اتصالات و سیستم­های اتصال (Fittings and Joining Systems)

تنها اتصالاتی که توسط تولید کنندۀ لوله کاروگیت تامین یا توصیه می­شود باید به کار گرفته شوند. اتصالات باید طبق توصیه­ های تولیدکننده نصب شوند. طراحی سیستم(های) اتصال باید به گونه ­ای باشند که همترازی حین ساخت را حفظ و از جدایش در نقاط اتصال جلوگیری کنند. نر و مادگی، اسنب خارجی (External Snap) و اسپلیت کوپلرها (Split Couplers) نمونه­ های مرسوم چنین طراحی­ هایی هستند.

اتصالات لوله کاروگیت

لوله های پلی اتیلن به طور کلی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند و جایگزین سایر لوله ها از جمله پی وی سی، فولادی و چدنی شده اند. لوله های پلی اتیلن مزایای زیادی دارند که از جمله آن ها سبک بودن و طول عمر بالای این محصولات است و به دو دسته ی کلی تکجداره و دوجداره تقسیم بندی می شوند که لوله کاروگیت از نوع دوجداره است.

اتصالات در لوله کشی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و چه بسیار مواقعی پیش آمده که لوله ها دارای جنس خوب و بدون نشتی هستند و به دلیل اتصالات غلط و نامناسب خطوط لوله کشی دچار نشتی شده اند.

اتصالات کاروگیت بمنظور انشعاب گیری لوله های کاروگیت و یا اتصال لوله های تک جداره به دوجداره مورد استفاده قرار می گیرد . اتصالات کاروگیت دارای نصب آسان، مقاومت در برابر نیروهای فشاری و خوردگی، وزن سبک و کاهش هزینه های خرید و نصب می باشند.

 این نوع از اتصالات بادوام و زمان کارکرد طولانی این نوع اتصالات باعث استقبال از این نوع اتصالات در پروژه های فاضلاب شده است، اتصالات همگن و متنوع سبب تضمین اجرای طرح با کیفیت را شامل می شود. تنوع اتصالات کاروگیت باعث تسریع در اجرای پروژه های فاضلاب و افزایش کیفیت اجرای آن شده است.

انواع اتصالات کاروگیت

انواع اتصالات کاروگیت شامل زانویی 45 و 90 درجه، زانو تبدیل ( که به صورت دو و سه تکه تولید می شوند استفاده از تعداد برش بیشتر به منظور جلو گیری از سد نمودن ناگهانی حرکت سیال می باشد ) سه راهی 45 و 90 درجه، سه راهی تبدیل، چهارراهی، بوشن، درپوش، که هرکدام ویژگی های خاص و کابردهای منحصربه فردخود را دارند.

اتصالات کاروگیت در برخی از سایزها به صورت قالبی و یک تکه تولید می گردند، که به روش تزریق این تولید به سرانجام می رسد و در بیشتر موارد اتصالات به روش جوش اکسترودری با استفاده از لوله های پیشتر تولید شده تولید و به یکدیگر متصل میگردد. کلیه استانداردها از لحاظ جوش و انحنا یا همان زاویه ی اتصال اعم از ۴۵ درجه و یا ۹۰ درجه در این روش تولید رعایت می گردد.

مزایای اتصالات کاروگیت

  1. از آنجایی که این اتصالات از جنس پلی اتیلن است در نتیجه طول عمر نزدیک به ۵۰ سال دارند.
  2. بدلیل ساختار حلقه حلقه این اتصالات تحمل فشار بالا را دارند و اتصالات دو جداره در نقش جوی های زیر زمینی عمل میکنند.
  3. برای اتصال لوله های پلی اتیلن دو جداره نیاز به دانش فنی بالا و نیروی متخصص نیست و به آسانی نصب میشوند.
  4. بدلیل ساختار پلی اتیلن ، لوله و اتصالات کاروگیت بهترین گزینه برای جابجایی مایعات اسیدی و بازی است.
  5. لوله کاروگیت و اتصالات پلی اتیلن دوجداره در برابر نور ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارند.

الزامات اتصالات مورد استفاده در نصب لوله های دوجداره پلی اتیلن کاروگیت

اتصالات (fittings) باید با اتصال­ دهنده هایی که مناسب کل سیستم اند برقرار شوند. تمام اتصال­ها برای سیستم­های فاضلاب جریان ثقلی باید دارای الزامات ذکر شده در 6. 6. 3 .3 باشند. تمامی دیگر اتصال­ها باید دارای الزامات اتصال خاک-فشرده (soil-tight) باشند مگر این که توسط خریدار/طراح ذکر شده باشد. اتصال­های خاک-فشرده تابعی از اندازه بازشدگی (opening)، طول کانال و اندازه ذرات در ناحیه پوشاننده است.

اگر اندازۀ بازشدگی بیش از 3 میلی­متر باشد، طول کانال باید حداقل 4 برابر طول بازشدگی باشد. مصالح خاکریز که شامل درصد بالایی از خاک­های دانه ریز است، نیازمند بررسی برای تعیین نوع خاص اتصالی است که برای محافظت در برابر نفوذ خاک استفاده می­شود.

یادداشت 5- توانایی مقاومت یک اتصال لوله کاروگیت در برابر نفوذ خاک (فشردگی خاک) باید در نظر گرفته شود. فشردگی خاک تابعی از اندازه بازشدگی، طول کانال و اندازه ذرۀ پوشاننده است.

مصالح پوشانندۀ خاکریز که شامل درصد بالایی از مواد کلاس III و IVA باشند همانطور که طبق استاندارد نصب D2321 تعریف شده، نیازمند مشورت با تولیدکننده برای نوع خاص اتصالی است که برای محافظت در برابر نفوذ خاک استفاده می­شود. به شکلی دیگر، اتصال باید توسط یک بافت معدنی که به منظور جلوگیری از نفوذ این خاک­های دانه­ ریز به لوله طراحی شده، پوشانده شود.

اتصال­ های سیلت-فشرده (Silt-tight joint) باید جایی استفاده شوند که مصالح پوشاننده خاکریز درصد بالایی مواد دانه ­ریز دارد. اتصال­های سیلت-فشرده لوله کاروگیت باید در تست آزمایشگاهی مطابق با روش ارزیابی D3212 قبول شود به جز زمانی که اتصال با فشار 2 psi (14 kPa) ارزیابی و با اتصال نر و مادگی به همراه گسکت دارای مشخصات F477 به کار برده می­شود.

اتصال­ های آب­ بندی­ شده (Watertight Joints) باید در تست آزمایشگاهی 10.8 psi (74 kPa) طبق روش ارزیابی D3212 قبول شود و در طراحی نر و مادگی به همراه گسکت دارای مشخصات F477 به کار برده شود.

روش­های ارزیابی کیفیت لوله پلی اتیلن فاضلابی

1.      آماده­ سازی (Conditioning) :

ارزیابی داور (Referee testing) هنگامی که آماده سازی برای تست داور نیاز است، نمونه ­ها مطابق فرآیند A در شیوه ­نامۀ  D618 حداقل 40 ساعت پیش از تست در دمای 73.4±3.6°F[23±2°C] قرار داده شود. نمونه نیز باید در شرایط دمایی مشابه با آماده سازی انجام شود.

تست کنترل کیفیت (Quality Control testing)–نمونه­ های لوله کاروگیت حداقل 4 ساعت پیش از تست در هوای آزاد، یا 1 ساعت پیش از تست در آب با دمای 73.4±3.6°F[23±2°C] بدون در نظر گرفتن رطوبت نسبی قرار داده شود.

2.      شرایط تست (Test Conditions)

    تست­ها به جز تست­هایی که به صورت روتین برای کنترل کیفیت انجام می­شوند، در محیط آزمایشگاهی استاندارد با دمای 4±3.6°F[23±2°C] طبق روش ارزیابی مذکور یا چنانکه در این استاندارد ذکر شده، انجام شود.

3.      نمونه ­برداری (Sampling)

    انتخاب نمونه یا نمونه­ های لوله و اتصالات باید طبق توافق خریدار و فروشنده انجام گیرد. در شرایط پیش از قرارداد هر نمونه ­ای که توسط آزمایشگاه ارزیابی انتخاب می­شود، مجاز است.

4.      اندازه گیری ابعاد (Dimensions)

قطر داخلی (Inside Diameter) : قطر داخلی طبق روش ارزیابی استاندارد ASTM D2112 اندازه گیری شود.

طول (Length) : طول لوله طبق روش ارزیابی D2122 اندازه گیری شود. این اندازه ­گیری ممکن است در دمای محیطی انجام شود.

حداقل ضخامت آستری داخلی (Minimum Inner-Liner Thickness) : حداقل ضخامت آستری داخلی طبق روش ارزیابی D2122 اندازه گیری شود. هر نمونه باید عمود بر خط اتصال لوله و مستقیما از میان کنگره­ ای که دیدی مسطح از دیوارۀ داخلی به شکل 360 درجه از دور لوله در اختیار می­گذارد، بریده شود. تا حداقل 8 اندازه ­گیری طبق شیوۀ ارزیابی D2122  انجام گیرد.

سوراخکاری یا مشبک ها (Perforations) : ابعاد مشبک­ها بر روی یک نمونۀ راست بدون اعمال نیروهای خارجی اندازه ­گیری شود. اندازه­ گیری­های خطی باید با ابزاری که دارای درجه ­بندی 0.01 in [0.25 mm] می باشد انجام شود.

5.      سفتی (Pipe Stiffness)

سه لولۀ نمونه انتخاب و تست سفتی لوله مطابق روش ارزیابی D2412 انجام شود، مگر در شرایط زیر:

نمونه ­های تست باید حداقل دارای طوی به اندازه قطر یا 24 اینچ  یا 60 سانتیمتر باشند (هر کدام که کمتر است). با این حال، نمونۀ تست نباید کمتر از سه کنگره کامل در طول خود داشته باشد. هر نمونه باید از میان یک فرورفتگی تا میان یک فرورفتگی دیگر بریده شود (به تصویر 1. نگاه کنید) چه طول آن مساوی و چه بیشتر از حداقل طول لازم باشد.

نمونۀ اول با حداقل ضخامت جدارۀ داخلی در دستگاه بارگذاری گذاشته شود، بشکلی که اگر به لوله کاروگیت از دور نگاه کنیم در موقعیت 9:00  و  3:00 قرارگرفته است. نمونه باید در دمای اتاق به صورت تخت روی سطح به فاصلۀ 0.125 in قرار بگیرد و توسط انبر دست راست نگه داشته شود. نقطه اول به عنوان یک نقطۀ مرجع برای چرخاندن و تست دو نمونۀ دیگر استفاده شود. نمونه­ های بعدی به ترتیب 45 و 90 درجه، نسبت به حالت اول چرخانده شوند. هر نمونه تنها در یک موقعیت تست شود.

6.      تخت کردن (flattening)

    سه نمونۀ تستِ 7. 5، تا زمانی که قطر داخلی لوله کاروگیت 40% کاهش یابد، بین دو صفحۀ موازی تخت شوند. نرخ بارگذاری باید 5in./min [12.5 mm/min] باشد.

7.      مقاومت در برابر ضربه (Impact Resistance)

تست روی نمونه ­های لوله کاروگیت مطابق با روش ارزیابی استاندارد D2444 به جز مواردی که شش نمونه باید تست شوند، یا شش ضربه باید روی یک نمونه وارد شود، انجام شود. در مورد اخیر، ضربات پشت سر هم باید با اختلاف زوایایی 120±10° برای ضربه هایی که بر یک دایره وارد می­آیند یا حداقل 12 in. [305 mm] از نظر طولی برای ضربه ­هایی که بر روی یک بخش وارد میآیند، فاصله داشته باشند.

نقاط ضربه باید حداقل 6 in. [150 mm] از انتهای نمونه فاصله داشته باشد. شدت ضربه نباید کمتر از 100 ft×lbf [136J] باشد. باید از چکش B و یک نگهدارندۀ نمونه صفحه تخت استفاده شود. نمونه­ ها 24 ساعت در دمای 4±2° نگهداری شوند و تمام تست­ها ظرف 60 ثانیه پس از برداشتن از این محیط انجام شوند. مرکز چکش سقوط کننده باید در تمام ضربه ­ها به تاج کنگره برخورد کند.

در آزمایش نمونه­ هایی که قطرشان بین 12 تا 18 اینچ [300 تا 450 میلی­متر] است، طول نمونه باید با قطر اسمی برابر باشد. در نمونه­ هایی که قطرشان بین 21 تا 60 اینچ [750 تا 1500 میلی­متر] است، طول نمونه باید با نصف قطر اسمی برابر بوده و کمتر از 18 اینچ [457 میلی­متر] نباشد.

8.      مقاومت رشد ترک-آهسته ترکیبات رزینی (Slow-Crack Growth Resistance of Resin Compounds)

ترکیبات ساده رزینی مطابق با روش ارزیابی F2136  تست شوند، مگر در شرایط زیر:

 – تنش وارده برای تست NCLS باید 600 psi [4138 kPa] باشد.

– نمونۀ برای آزمایش از خرد کردن و قالبگیری یک لولۀ اکسترود تهیه شود.

بازرسی لوله کاروگیت پلی اتیلن فاضلابی

بازرسی از لوله کاروگیت باید به عنوان بخشی از قرارداد خرید، بین خریدار و تولیدکننده مورد توافق قرار گیرد. تولیدکننده مسئول انجام تمام بازرسی­ها و تست­های مقتضی که در اینجا عنوان شده می­باشد، مگر اینکه در قرارداد یا توافق خرید، خلاف این ذکر شده باشد.

اعلان (Notification) : اگر بازرسی توسط خریدار صورت می­گیرد، تولیدکننده باید از قبل تاریخ، زمان و مکان تست لوله یا اتصالات یا هر دو را اعلام کند تا خریدار آن را هنگام تست اعمال کند.

 دسترسی (Access) : بازرس باید به بخش­هایی از کارخانۀ تولیدکننده که درگیر انجام کار بر روی این مشخصات است، دسترسی آزاد داشته باشد. تولیدکننده باید تمام امکانات معقول را جهت تعیین این که لوله و اتصالات یا هر دو، از الزامات لازم این استاندارد برخوردارند، برای بازرس فراهم کند.

مردود سازی و ارزیابی مجدد (Rejection and Retesting)

در صورتی که نتایج حاصل از هر کدام از تست­ها با الزامات این استاندارد همخوانی نداشته باشد، مطابق با توافق فیمابین خریدار و تولیدکننده، تست(ها) باید دوباره انجام شود. توافقی مبنی بر کاستن از حداقل الزامات مشخصات این استاندارد به منظور حذف کردن تست­هایی که بخشی از آن­ هستند، تعویض یا تغییر یک روش ارزیابی و یا تغییر حدود و حداقل ­های این استاندارد، نباید صورت بگیرد.

در ارزیابی مجدد لوله های کاروگیت فاضلابی، الزامات این محصول که در این استاندارد قید شده ­اند باید رعایت شود و روش­های ارزیابی تعیین شده، دنبال گردد. اگر لوله پلی اتیلن فاضلابی در ارزیابی مجدد مردود شود، ویژگی­های ارائه شده در تست(ها)، فاقد مقتضیات این استاندارد است.

صدور گواهی­نامه برای تولید کننده (Certification)

در صورتی که در سفارش یا قرارداد خرید لوله کاروگیت ذکر شده باشد، باید به خریدار گواهی­نامه ­ای از تولیدکننده یا آزمایشگاهی مستقل تحویل داده شود. مبنی بر این که لوله ، مطابق با این استاندارد نمونه برداری، ارزیابی و هنگام تولید بازرسی شده و دارای مقتضیات مذکور در آن بوده­ اند. اگر در سفارش یا قرداد خرید قید شده باشد، گزارشی از این تست­ها نیز باید ارائه شده و در صورت درخواست مقادیر واقعی و تایید شدۀ قطر داخلی نیز باید در اختیار گذارده شود.

نشانه ­گذاری لوله های فاقد عیب (Markings)

لوله کاروگیت Pipe : هر قوارۀ لوله با این مشخصات باید بر اساس اطلاعات زیر، به طور واضح نشانه­ گذاری شود: عنوان ASTM F2306؛ اندازۀ اسمی؛ علامت PE، نام تولیدکننده، نام یا نشان تجاری، نشانی کارخانه و تاریخ ساخت. نشانه ­گذاری باید هنگام ساخت و به شیوه­ای انجام شود که پس از نصب و بازرسی خوانا بماند. نشانه­ گذاری باید حداقل در انتهای هر قواره از لوله یا در بازه­ هایی که بیشتر از 10 ft [3.0 m] نباشند، انجام شود.

 اتصالات (Fittings) : هر کدام از اتصالات با این مشخصات باید بر اساس اطلاعات زیر، به طور واضح نشانه­ گذاری شود : عنوان ASTM F2306؛ اندازۀ اسمی؛ علامت PE، نام تولیدکننده، نام یا نشان تجاری، نشانی کارخانه و تاریخ ساخت.

بسته­ بندی لوله ها (Packaging)

تمامی لوله ­های دوجداره کاروگیت فاضلابی، کوپلینگ­ها و اتصالات باید بر اساس استاندارد ارسال تجاری بسته­ بندی شوند، مگر آن که چیز دیگری قید شده باشد.

تضمین کیفیت (Quality Assurance)

هنگامی که لوله کاروگیت با عنوان (ASTM F2306) نشانه­ گذاری می­شود، تولید کننده تایید می­کند که لوله مطابق با این دفترچۀ مشخصات تولید، بازرسی، نمونه برداری و ارزیابی شده و دارای مقتضیات قید شده در آن است. در انتها یک بار دیگر به تعریفی خلاصه از لوله کاروگیت می پردازیم.

لوله کاروگیت چیست

لوله کاروگیت بعنوان پرکاربردترین لوله مورد استفاده در انتقال پساب و فاضلاب شهری لوله ای خرطومی و یا آکارئونی است که داخل آن صاف و صیقلی است و دارای 50 سال گارانتی فرسایش و خوردگی می باشد.

کارخانه ناب زیست بعنوان بزرگترین تولید کننده و تامین کننده لوله های دوجداره فاضلابی پلی اتیلنی میباشد. این شرکت آمادگی لازم برای ارائه لیست قیمت بروز لوله کاروگیت ارزان، جهت استفاده در ساخت شوتینگ زباله ، منهول های پلی اتیلنی ، هند هول ، لندفیل ، سپتیک تانک کاروگیت ، مخازن نگهداری اسید و مواد شیمیایی و انبار غلات و … را دارد.

لوله های کاروگیت ناب زیست در سایزهای بزرگ و مقاومت مکانیکی 31.5 کیلونیوتن و 16 کیلو نیوتن بر متر مربع جهت استفاده برای جمع آوری و انتقال فاضلاب، در سایزهای 110 میلیمتر تا 3200 میلیمتر، با مواد اولیه نو پلی اتیلن EX3 امیر کبیر و یا خودرنگ شازند اراک تولید میشوند.

لطفا بعد از خرید لوله دوجداره فاضلابی از ناب زیست حتما دستورالعمل های نصب برای شرایط مختلف را از همکاران دفتر فنی دریافت نمایید.

لوله خرطومی فلکسی و کششی با طول 150 سانتی متر و قطر لوله 11/2 اینچ تولید شرکت سازه های پلاستیک آبا مناسب برای تمامی انواع روشویی ها و سینک های ظرفشویی می باشد.

در گذشته سیفون های روشویی دارای اتصالات زیاد، مخزن و قطعات متعدد بود که نصب، آب بندی و تمیز نمودن آن بسیار سخت بود اما امروزه تولید سیفون های های فلکسی یک تکه بدون اتصال و مخزن کمک شایانی جهت مرتفع نمودن مشلات فوق نموده است این سیفون کششی بصورت مستقیم به انواع زیرآب و یا اتصالات سینک های فانتزی و کلاسیک متصل شده و آب خروجی را به راحت ترین وجه ممکن به فاضلاب هدایت می کند.

از مهمترین مزایای این لوله خرطومی میتوان به یک تکه بودن و در نتیجه نصب آسان و همچنین خرطومی بلند 150 سانتی متری اشاره نمود. جهت نصب تنها به 5 دقیقه زمان و یک پیچ گوشتی تخت نیاز دارید.

این سیفون خرطومی مناسب برای روشویی و سینک های ظرفشویی می باشد که فاصله بیشتری با سیستم فاضلاب دارند. طول خرطومی فلکسی 150 سانتی متر بوده از همین رو نصب و اتصال برای فواصل طولانی ساده تر میسر می شود.

بدلیل کیفیت عالی مواد اولیه این سیفون در تمام طول مدت استفاده فرم خود را حفظ نموده و حتی عبور آب داغ نیز نمیتواند بر روی کیفیت این محصول تاثیر منفی بگذارد.

جهت تولید این محصول از بهترن متریال مواد اولیه پلاستیک ( ABS فشرده ) پیچ و مهره برنجی و تشتک استیل استفاده شده است.

قیمت شگفت انگیز لوله خرطومی آبیاری 2 اینچ

قیمت شگفت انگیز لوله خرطومی آبیاری 2 اینچ در تجهیزات کشاورزی آریا از نرخ پایین تری برخوردار است و شما می توانید از طریق شماره های درج شده این محصول را به  صورت آنلاین خریداری نمایید.

کاربرد لوله خرطومی آبیاری 2 اینچ

لوله خرطومی آبیاری 2 اینچ نیز به صورت شیلنگ طراحی شده است و لایه آخری آن به صورت آج دار می باشد و با برترین مواد پی وسی تولید شده است. لوله خرطومی بیشترین استفاده و کاربرد را در زمین های کشاورزی جهت انتقال آب، انتقال انواع سیالات بجز مواد پودری و گازی و بهه عنوان لوله فاضلاب و سینک ظرفشویی بیشترین استفاده را دارد.

مشخصات فنی لوله خرطومی آبیاری 2 اینچ

  • قطره دهانه 2 اینچ معادل 5.05 سانتی متر
  • با برترین مواد پی وی سی تشکیل شده
  • قابلیت استفاده و نصب بر روی پمپ های آب
  • دارای انعطاف پذیریی و مقاومت بالا
  • نصب و راه اندازی آسان
  • مقرون و به صرفه و اقتصادی

قیمت لوله خرطومی آبیاری

برای دریافت قیمت روز لوله خرطومی آبیاری می توانید از طریق شماره های درج شده و کانال تلگرامی تجهیزات کشاورزی آریا از این محصول مطلع شوید و آن را با ارزان ترین قیمت بازار خریداری نمایید.

جهت خرید و فروش محصولات میتوانید با ما در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا