سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بهترین روش سمپاشی سفیدک هلو چیست؟

گاهی اوقات در باغات هلو متوجه لکه های سفید نمدی شکل موجود در سطح میوه های نیمه رس خواهیم شد و گاها نیز این لکه ها را در سطح برگ درختان نیز می توانیم ببینیم. نشانه ها و علائم ذکر شده همگی نشان دهنده وجود یک بیماری نسبتا شایع و مخرب در میان درختان باغ است که باید برای از بین بردن و مبارزه با آن فورا وارد عمل شد در غیر این صورت آسیب و خسارت بسیار زیادی به باغدار متحمل خواهد شد که قابل جبران نخواهد بود.

روش های بسیاری برای مبارزه و درمان بیماری سفیدک هلو وجود دارد که یکی از این روش ها، روش سمپاشی درختان است که باید کاملا حرفه ای و اصولی انجام شود. در صورت مواجه با چنین مشکلی می توانید از کارشناسان آگاه نهالستان پالیز نهال ارتباط بگیرید و در خصوص نحوه درمان بیماری سفیدک هلو و همچنین بهترین روش سمپاشی سفیدک نهال هلو مشاوره رایگان دریافت کنید تا عملکرد موثرتری داشته باشید.

سمپاشی درختان هلو

عده ای از باغداران تازه کار و کم تجربه گمان می کنند که زمانی که سخن از سمپاشی درختان آفت زده و بیمار به میان می آید، عملیاتی بسیار ساده را پیش رو خواهیم داشت که با هر نوع سمی و هر زمان ممکنی قابل انجام است؛ این در حالی است که سمپاشی نیز همانند هر کار دیگری نیازمند فراگیری اصول خاص خود از افراد آگاه و حرفه ای است. برای اعمال سمپاشی اصولی بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید تا در مدت زمان کوتاهی موفق به ریشه کن کردن بیماری سفیدک هلو از باغات خود شوید.

1 . انتخاب سم سازگار و موثر برای درمان درختان هلو

2. تهیه برنامه زمان بندی جامع برای دفعات سمپاشی

3. انتخاب شیوه ای موثر برای سمپاشی درختان بیمار

4. یکنواخت بودن عملیات سمپاشی؛ به گونه ای که تمامی درختان باغ سمپاشی شوند.

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که مگر چند شیوه برای سمپاشی درختان بیمار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که بسته به ابعاد و متراژ زمینی که قصد سمپاشی درختان آن را داریم می توانیم از سه شیوه سمپاشی دستی، مکانیکی و هوایی بهره ببریم؛ به گونه ای که اگر متراژ محیط کم باشد بهتر است از شیوه سمپاشی دستی یا رعایت مسائل ایمنی بهره ببریم اما اگر متراژ زمین بزرگ تر و وسیع تر باشد بهتر است از شیوه های مکانیکی استفاده کنیم.

نحوه سمپاشی درختان هلو برای مبارزه با سفیدک هلو

از آن جایی که زمان شیوع بیماری سفیدک هلو در باغات زمان نسبتا مشخصی است، می توان پیش از فرا رسیدن این زمان شروع به اعمال اقدامات پیشگیرانه ای نمود که از شیوع آنها ممانعت به عمل آید و یا به میزان کمتری شاهد گسترش این عامل بیماری در باغات هلو باشیم.

همانگونه که در قسمت های قبلی مقاله گفته شد بیماری سفیدک هلو نه تنها قسمت هایی از برگ و شاخه درختان را درگیر می کند بلکه سبب ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای نیز بر سطح میوه های نیمه رس نیز ایجاد می کنند پس برای از بین بردن این بیماری بهتر است تمام قسمت های درختان هلو را با صبر و حوصله آبیاری نمود؛ به گونه ای که تمام قسمت های میوه ها، دو طرف برگ درختان و قسمت های انتهایی جوانه های زایشی که محل تولید میوه هستند آعشته به سم شده باشند.

میزان سم مورد استفاده در این شیوه مبارزاتی بستگی به شدت شیوع و میزان گسترش عامل بیماری زا در باغ دارد به این معنی که اگر تمامی درختان باغ به این بیماری آلوده شده باشند مطلوب است در هفت نوبت و هربار به فاصله 10 روز یکبار اقدام به سمپاشی درختان کنید اما اگر شدت بیماری ضعیف باشد و تنها برخی درختان هلو درگیر شده باشند، می توانید در کنار سه نوبت سمپاشی از روش های دیگری همچون جداسازی و سوزاندن درختان آلوده و هرس کردن آنها نیز بهره ببرید تا به ریشه کن شدن بیماری کمک نمایید.

بهترین زمان برای سمپاشی درختان هلو برای مبارزه با سفیدک هلو

بر خلاف عقیده برخی افراد نه تنها ارقام نهال هلو و درختان هلو را پس از رسیدن به دوره ی بلوغ به منظور مصونیت در برابر بیماری هایی همچون سفیدک هلو سمپاشی می نمایند بلکه جوانه های بذری و پیوندی موجود در خزانه را نیز هر 15 روز یکبار در فصول گرم سال سمپاشی می نمایند تا در زمان کاشت مصونیت و مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان دهند.

توجه داشته باشید که با مشاهده اولین علائم بیماری بلافاصله وارد عمل شوید زیرا زمانی که هنوز شدت بیماری کمتر است با زحمت کمتر و هزینه مقرون به صرفه تری می توان با سفیدک هلو مبارزه کرد و درصد پیروزی در این عملیات نیز بسیار بالاتر است اما زمانی که علاوه بر سطح میوه بر سطح برگ و سرشاخه ها نیز بافت نمدی تشکیل شد، عملیات مبارزه سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود و بلید لز سموم قوی تر با دوز بیشتر استفاده کنیم تا درصد موفقیتمان بالا برود.

نتیجه گیری

به منظور افزایش ریسک موفقیت در عملیات مبارزه با بیماری سفید هلو باید روش های موثری را انتخاب نمود و در حین عملیات سمپاشی نیز تمامی اصول و نکات ایمنی را برای حفظ سلامت افراد رعایت نمود؛ در ضمن بهترین نتایج زمانی حاصل می شوند که از ابزارهای پیشرفته و مدرن و همچنین سموم قوی و سازگار برای از بین بردن بیماری سفیدک هلو استفاده نمود.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا