سلامتی و پزشکی

مراقب های عمومی برای بهداشت دهان و دندان

این مقاله سلامت دهان و دندان را تعریف می کند و به نکات مهم و مراقبت های عمومی در بهداشت دهان و دندان اشاره می کند.
بهداشت دهان و دندان باید بخش مهمی از برنامه روزانه همه افراد باشد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رایج ترین نکاتی است که معمولاً به عنوان تعاریف بهداشت دهان شناخته می شود. اما هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چگونه مسواک مناسب خود را انتخاب کرده و از آن به درستی مراقبت کنیم؟ در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، با استفاده از اطلاعات پزشکی ، قصد داریم تعریف کاملی از سلامت داشته باشیم و به نکات مهم در این زمینه اشاره کنیم. با ما بمان.

تعریف بهداشت دهان و دندان
به گفته بسیاری ، بهداشت دهان و دندان تنها به تمیز نگه داشتن دندان ها محدود می شود. در حالی که این باور کاملاً اشتباه است. به عنوان مثال ، هدف از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید حذف پلاک میکروبی (مهمترین عامل پوسیدگی دندان و بیماری لثه) از دندان ها و همچنین حذف پلاک از زبان و سایر مخاط دهان باشد. بنابراین ، هر اقدامی که منجر به از بین رفتن تمام اجزای داخل دهان از میکروب ها و باکتری ها و پیشگیری از بیماری ها در این مناطق شود ، تعریف بهداشت دهان و دندان است.

پیشگیری از بیماری های دندان و لثه بدون انتخاب مسواک مناسب و همچنین روش صحیح مسواک زدن امکان پذیر نیست.
نحوه انتخاب صحیح مسواک و مسواک مناسب
استفاده از مسواک مناسب یکی از مهمترین روش ها برای رعایت بهداشت دهان و دندان است ، اما چیزی که بسیاری نمی دانند این است که نوع مسواک شما بسیار مهم خواهد بود و شما باید مسواکی را انتخاب کنید که مناسب شرایط شما باشد.
هنگام انتخاب مسواک ، باید به اندازه و نوع الیاف توجه کنید. مسواک باید دارای الیاف نایلونی باشد. سه نوع الیاف یا موی مسواک وجود دارد: نرم ، متوسط ​​و سخت. بهتر است از مسواک با موهای نرم یا متوسط ​​استفاده کنید ، زیرا استفاده مداوم از مسواک سخت می تواند باعث آسیب مینای دندان ، آسیب لثه و حتی تحلیل لثه شود.
موهای مسواک معمولاً بعد از سه ماه استفاده از بین می روند. اگر این تغییر زودتر اتفاق بیفتد ، به عنوان مثال ظرف یک یا دو هفته ، این نشان می دهد که یا نوع مسواک مناسب نیست ، یا فرد به درستی مسواک نمی زند و فشار زیادی به مسواک وارد می کند. مسواک باید در محل اتصال دندان ها و لثه ها با زاویه بین 30 تا 45 درجه قرار گیرد و دندان ها را با نیروی ملایم به شکل حرکات ارتعاشی و دایره ای تمیز کند. این عمل باید در هر منطقه حدود 15 ثانیه طول بکشد.
اندازه سر مسواک نیز باید متناسب با دهان فرد باشد. برای این منظور ، مسواک کودکان باید کوچکتر از بزرگسالان باشد. به گفته دندانپزشکان کودکان ، کودکان 7 تا 8 ساله هنگام مسواک زدن به کمک و نظارت نیاز دارند.
مسواک برقی
دو نوع مسواک در بازار موجود است ، دستی و برقی. برخی مطالعات نشان داده اند که تأثیر مسواک برقی بر میزان برداشتن پلاک و تمیز کردن دندان ها بیشتر از مسواک های دستی است. مسواک برقی مزایای خاص خود را دارد. استفاده از مسواک های برقی برای اکثر افراد مفید است زیرا صرف نظر از توانایی فردی آنها ، تکنیک مسواک زدن خوبی را ارائه می دهند و انگیزه فرد را تقویت می کنند و در دراز مدت قابل قبول تر هستند.این مسواک ها می توانند به ویژه برای کودکان یا افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند و همچنین برای افراد دارای تحرک یا معلولیت مانند پارکینسون یا بیماری مفصلی مفید باشد.

انواع مسواک برقی
مسواک های برقی به چهار دسته مسواک های نسل اول ، نسل دوم ، نسل سوم و کشویی تقسیم می شوند.
نسل اول مسواک های برقی: این نسل از مسواک های برقی انرژی مورد نیاز برای کار از طریق باتری را تأمین می کند. مزیت این گروه ارزان تر و قابل حمل بودن آنها است. با این حال ، طول عمر کوتاه و شکنندگی مکانیکی این مسواک ها معایب آنها است. برخی از مسواک های برقی نسل اول دارای سر قابل چرخش هستند و با باتری قابل شارژ کار می کنند.
نسل دوم: حرکت سر مسواک در این گروه دارای ارتعاش یا رفت و برگشت است. آنها گرانتر هستند و دارای تایمر هستند. سر این مسواک ها نیز مجهز به حسگر حساس است.
نسل سوم یا مسواک های صوتی: مسواک های برقی سونیک دارای موتوری برای حرکت موهای مسواک هستند. این مسواک ها قابلیت شارژ و اتصال سری های مختلف را دارند.
مسواک کشویی (اولتراسونیک): موهای این مسواک ها با کمک کریستال پیزوالکتریک حرکت می کنند. مسواک های کشویی سر کوچکی دارند و نمی چرخند ، اما موهای آنها در جای خود حرکت می کند. این ویژگی باعث می شود که دندان ها در محل تمیز شوند و پلاک در ناحیه خاصی به خوبی برداشته شود.
به طور کلی مسواک هایی با موهای ارتعاشی یا چرخشی بهتر از مسواک های دستی برای تمیز کردن پلاک دندان و نواحی بین دندان ها و همچنین کاهش التهاب لثه هستند. مطالعات طبق مطالعات انجام شده ، میزان برداشتن پلاک و تمیز کردن مسواک های برقی 11 تا 21 درصد بیشتر از مسواک های دستی گزارش شده است.
برخی از انواع مسواک ها همچنین دارای مخزن آب هستند و با مسواک زدن یا پاشیدن آب به روند تمیز کردن کمک می کنند. لازم به ذکر است که اسپری آب به تنهایی و بدون شستشوی مکانیکی تأثیر چندانی در از بین بردن پلاک میکروبی ندارد. این سیستم ها در افرادی که سیم ارتودنسی یا بریج دندان دارند م effectiveثرتر خواهد بود.
هرچه تعداد ضربه ها و سرعت ریشه ها بیشتر باشد ، قدرت پاک کنندگی مسواک بیشتر است. مسواک با سر گردان ، به دلیل شباهت آن با مسواک معمولی دستی ، برای کسانی که سر بزرگ را برای مسواک زدن دوست دارند ، انتخاب خوبی است. سر مسواک های کوچک بهترین گزینه برای تمیز کردن دور از دسترس دهان است. اندازه مسواک برقی باید متناسب با سن فرد باشد. برای افراد 4 تا 12 سال ، شما باید مسواک برقی مخصوص کودکان بخرید که معمولاً وزن کمی دارند و راحت تر در دست نگه داشته می شوند.
نکاتی در مورد نگهداری مسواک
نگهداری از مسواک نیز یک کار مهم و مهم در سلامت دهان و دندان است. در صورت عدم نگهداری صحیح ، مسواک شما می تواند دشمن بهداشت دهان و دندان شما باشد. نکات زیر برای نگهداری مسواک توصیه می شود:

قبل و بعد از هر بار استفاده ، مسواک خود را با آب گرم بشویید تا هرگونه خمیر دندان و غذا از الیاف خارج شود. باکتری ها به راحتی در مسواک شسته نشده رشد می کنند و دفعه بعد که مسواک می زنید ، ممکن است باکتری ها به دهان و دندان شما منتقل شوند.مسواک را عمودی در جایی قرار دهید که زودتر خشک شود. اگر مسواک شما در مکانی گرم و مرطوب بماند ، می تواند محل مناسبی برای رشد باکتری ها باشد.
هر 3 تا 4 ماه مسواک خود را عوض کنید. در مسواک های برقی ، سر مسواک را هر 3 تا 4 ماه یکبار عوض کنید. موهای آبی روی بیشتر مسواک ها نشان دهنده عمر مسواک است. وقتی رنگ آبی کم رنگ می شود و به نصف می رسد ، به این معنی است که مسواک تمام شده و مسواک نیاز به تعویض دارد. قرار دادن تمام مسواک ها در یک لیوان به طوری که سر آنها با یکدیگر در تماس باشد ممکن است میکروب های مسواک را منتقل کند. به یکدیگر.
از مسواک یکدیگر استفاده نکنید! برای تمیز کردن مسواک ، مقداری دهانشویه حاوی الکل را در یک فنجان بریزید و مسواک را به مدت 30 ثانیه در آن تکان دهید. الکل اکثر باکتری ها را از بین می برد.
توصیه می شود دوبار در روز و به مدت دو دقیقه دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک زده و فاصله بین دندان های خود را با نخ دندان بکشید. یکی از مزایای مسواک های برقی این است که دارای تایمر هستند که به فرد کمک می کند بفهمد چه مدت مسواک زده است.
نوع یا مارک مسواک اهمیت چندانی ندارد. برعکس ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور همزمان حداقل یک بار در روز برای محافظت از دندان ها اهمیت بیشتری دارد.
نحوه مسواک زدن سلامت دندان ها و لثه ها را به ارمغان می آورد ، نه نوع مسواک! بنابراین با یک مسواک معمولی می توانید دندان های خود را به خوبی تمیز کنید. البته برخی از مسواک زدن با مسواک برقی لذت می برند که باعث می شود زمان بیشتری را صرف مسواک زدن و بیشتر اوقات کنند. در نتیجه ، سلامت دهان و دندان آنها بهبود می یابد.

تمیز کردن دندان ها هر شش ماه
اگر واجد شرایط هستید که هر شش ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و دندانهای خود را تمیز کنید. این کار را حتما انجام دهید.
علاوه بر جرم گیری و بهبود سلامت دندان ، دندانپزشک شما این امکان را خواهد داشت که سلامت دندان ها و دهان شما را بررسی کند. در این جلسه دندانپزشک سلامت دندان ها را بررسی می کند و همچنین هرگونه التهاب ، تورم و هرگونه مشکل دیگر در لثه ها را تشخیص داده و درمان می کند.
ترک سیگار
این مهم است که بدانید سیگار کشیدن چه اثراتی بر سلامت دهان و دندان دارد و چه خطراتی دارد.
سیگار کشیدن بدن شما را در معرض دخانیات و نیکوتین قرار می دهد ، در نتیجه مینای دندان شما آسیب می بیند و رنگ دندان های شما به تدریج به زرد تغییر می کند. با گذشت زمان ، با پیشرفت پوسیدگی ، ممکن است دندان های خود را از دست داده و لثه ها و دهان شما عفونی و ملتهب شوند.
بنابراین ، اگر سیگاری هستید ، به دلیل اهمیت بهداشت دهان و دندان ، در اسرع وقت سیگار را ترک کنید و اگر سیگاری نیستید ، سعی کنید هرگز به آن توجه نکنید.

استفاده از نخ دندان
نخ دندان یکی از راه های بهبود سلامت دهان و دندان است. استفاده از نخ دندان پلاک های مضر را از بین می برد و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. نوع نخ دندان که استفاده می کنید بسیار مهم خواهد بود. نخ نایلونی متداول ترین و پرهزینه ترین نوع نخ است.البته استفاده از نخ دندان زیاد ممکن است برای خیلی ها خوشایند نباشد ، در این صورت به آنها توصیه می شود از نخ نایلونی مومی استفاده کنند.
آخرین کلمه
به نوعی ، هرگونه تلاش برای از بین بردن پلاک های مضر و جلوگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها می تواند به عنوان تعریفی از سلامت دهان و دندان در نظر گرفته شود. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مهمترین راه برای رعایت بهداشت دهان و دندان است که اهمیت انتخاب نوع مناسب مسواک و نخ دندان را دوچندان می کند. توصیه می شود علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، غذاهای بسیار شیرین نخورید ، از سیگار کشیدن خودداری کنید و هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
دکتر پویا سلطان زاده ، دندانپزشک ، متخصص پروتز ، ایمپلنت و لوازم آرایشی
استاد دانشگاه لوما لیندا ، کالیفرنیا
منابع:
drsilmansmilespa.com
healthline.com

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا