عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

گواهینامه میلگرد توسط چه شخصی صادر می‌شود؟

گواهینامه یا سرتیفیکیت میلگرد

محصولات فولادی و آهن آلات از آنجایی که نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند لذا توجه به کیفیت و کمیت آنها اهمیت بسزایی دارد. وجود آهن آلات تقلبی در بازار لزوم ارائه مشخصات اختصاصی برای هر محصول را در بر داشت که مانند شناسنامه و به عبارتی معرفی‌نامه و سند رسمی هر محصول به شمار می‌رود. ناگفته نماند که این مشخصات درقیمت آهن آلات و تیرآهن نیز بی‌تأثیر نیست.

از آنجایی که میلگرد آجدار جزو کاربردی‌ترین و مهمترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود در این مقاله به معرفی سرتیفیکیت میلگرد و اطلاعات درج شده در گواهینامه آن پرداخته می‌شود و همانطور که ذکر شد هر کدام از این شناسنامه‌ها در تعیین قیمت میلگرد آجدار نیز اثرگذار هستند.

پیش از توضیح علائم ارائه شده در پلاک مخصوص میلگرد، لازم است ابتدا به شرح عبارت سرتیفیکیت پرداخته شود، بنابراین سرتیفیکیت همان عبارت لاتین certificate است که در لغت به معنی گواهینامه می‌باشد و در اصطلاح به معنی گواهی و شناسنامه کالا است که اطلاعات درج شده در آن به معنی تصدیق و تضمین اصالت و کیفیت یک محصول است.

بنابراین آنچه در ادامه مقاله حاضر به تفصیل پرداخته می‌شود شرح سرتیفیکت یا گواهینامه میلگرد آجدار است. این توضیحات درمورد تیرآهن 14 نیز صدق می کند. تعدد کارخانه‌های تولید میلگرد ضرورت حک اطلاعات خاصی را بر روی میلگرد آشکار کرد که علاوه ‌بر ارائه تصدیقی بر اصالت کالا، به نوعی کیفیت محصول و همچنین تفکیک محصول هر کارخانه از سایر کارخانه‌ها را نیز تضمین می‌کرد، زیرا توجه به اصالت یک محصول و تولیدکننده آن، به نوعی بیانگر کیفیت آن محصول است که در قیمت میلگرد مورد نظر نیز تأثیرگذار است و به طور قطع از بروز خسارات‌های ناشی از انجام پروژه‌های عمرانی با محصولات بی‌کیفیت نیز ممانعت می‌شود.

همچنین اطلاعاتی که بر روی محصول حک می‌شود خریدار را در تهیه محصول مناسب‌ و درست راهنمایی و امر خرید را تسهیل می‌کند، زیرا به عنوان مثال حک علامت اختصاری نحوه تولید بر روی میلگرد به خریدار کمک می‌کند میلگردی که مدنظر دارد را بدون سردرگمی و اشتباه بخرد، زیرا همانطور که می‌دانیم نحوه تولید میلگرد کیفیت و کاربری متفاوت و مجزایی به محصول می‌دهد. شناسنامه میلگرد آجدار به طور کلی شامل اطلاعاتی از قبیل: ۱-مشخصات عمومی محصول، ۲-مشخصات فنی، ۳-مشخصات اختصاصی فرایند تولید محصول است که در ادامه به توضیح بیشتر این فاکتورها می‌پردازیم. در انتها نیز روش محاسبه میلگرد فونداسیون را شرح داده ایم. با ما همراه باشید.

فاکتورهای ارائه شده در شناسنامه میلگرد آجدار

۱-مشخصات عمومی میلگرد

در این فاکتور به درج اطلاعاتی از قبیل تاریخ صدور، نوع میلگرد، قطر اسمی میلگرد، طول شاخه، تعداد بسته‌ها، شماره گواهینامه، برند محصول، شماره ذوب، علامت استاندارد ایران و… پرداخته می‌شود.

۲-ویژگی‌های فنی میلگرد

در این بخش از پارامتر موجود اطلاعاتی مانند خواص فیزیکی و شیمیایی محصول درج می‌شود، به عبارتی درصد ترکیب شیمیایی، کرین و برخی خواص مکانیکی در این گزینه جای می‌گیرد.

۳-پارامترهای اختصاصی فرایند تولید میلگرد

در این گزینه شیوه‌ای که میلگرد به واسطه آن تولید می‌شود در گواهینامه محصول ثبت می‌شود، به این صورت که علامت منحصر به هر روش تولید علاوه‌بر حک شدن بر روی محصول، در شناسنامه فنی میلگرد نیز درج می‌شود که این فرایند در پایان تولید و پس از ذوب مواد اولیه و سرد شدن محصول نهایی انجام می‌شود.علائم اختصاری که بر روی میلگرد و همچنین شناسنامه محصول حک می‌شود هر کدام دارای معنا و مفهوم خاصی است که در ادامه به شرح هریک پرداخته می‌شود.

نوع آج میلگرد که شامل: س ۲۴۰(میلگرد ساده)، آج ۳۴۰(میلگرد آجدار A۲)، آج ۴۰۰(میلگرد آجدار A۳)، آج ۵۰۰(میلگرد آجدار مرکب) است، از جمله مواردی است که بر روی بدنه میلگرد و شناسنامه آن حک می‌شود. گفتنی است هر کدام از این گریدها علامت اختصاری منحصر به خود را دارد که بیانگر نوع آج میلگرد است. حروف J و L نماد میلگرد آجدار مارپیچ، حروف C و H نماد میلگرد آجدار جناغی و حروف S و F نماد میلگرد مرکب هستند.

حروف دیگری که بر روی میلگرد حک می‌شود متعلق به نام برند محصول است و علامت بعدی حروف CO است که علامت اختصاری کلمه Company می‌باشد.

روش تولید میلگرد نیز مورد دیگری است که با علامت اختصاری خاصی بر روی محصول ثبت می‌شود؛ به عنوان مثال میلگردی که به روش استاندارد درج شده در شناسنامه تولید شده باشد با علامت اختصاری A نشان داده می‌شود، میلگردی که با روش ترمکس یا همان خنک‌کاری تولید شده با حرف T نشان داده می‌شود و حرف U نیز به معنی تولید میلگرد به روش آلیاژسازی است.علامت بعدی که در شناسنامه میلگرد دیده می‌شود مختص کارخانه‌ای است که محصول در آن تولید شده و علامت اختصاری هر کارخانه‌ نیز به همان کارخانه اختصاص دارد.

ناگفته نماند که برخی از کارخانه‌ها نیز هیچ نماد منحصر به فردی که مشخصه واحد تولیدی محصول باشد، ندارند که از میان آنها می‌توان به کارخانه‌های البرز تاکستان، پرند و … اشاره کرد و در این شرایط برای اطمینان از خرید محصول اصل و باکیفیت بهترین راه خرید از شرکت‌های بازرگانی معتبر است.

مواردی که در بالا اشاره شد علاوه‌بر حک برخی از آنها به اختصار بر روی میلگرد، باید بر روی دو پلاک فلزی مجزا نیز ثبت شود، گفتنی است هر محموله‌ای که بیش از ۲۵ تن باشد ارائه گواهینامه فنی محصول که از طرف تولیدکننده صادر شده است، الزامی است.علائم حک شده بر روی میلگرد به نوعی بیانگر اصل بودن محصول است اما شناسنامه دیگری نیز وجود دارد که علاوه‌بر شرح علائم حک شده بر روی بدنه میلگرد، موارد دیگری نیز از جمله خواص فیزیکی و شیمیایی و… در آن ثبت می‌شود که همان سرتیفیکیت یا گواهینامه محصول است.

شماره بسته، نوع میلگرد، نمره میلگرد، وزن بسته، شمار بهر یا ذوب، کد تأییدیه کنترل کیفیت از تولیدکننده، برند کارخانه، علامت استاندارد ملی ایران، طول اسمی شاخه‌ها، مشخصات فنی شیمیایی و کربن معادل و مشخصات مکانیکی از جمله اطلاعاتی است که در این گواهینامه ثبت شده و همراه محصول در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است که منظور از خواص فیزیکی در گواهینامه میلگرد اطلاعاتی مانند استحکام تسلیم(نقطه تسلیم فلز در برابر نیروی وارد شده)، استحکام کشش نهایی(نقطه‌ای که نیروی وارده به اوج خود می‌رسد)، ازدیاد طول( نوعی تغییر شکل) می‌باشد.منظور از خواص شیمیایی میلگرد نیز به معنی اندازه‌گیری میزان عناصر موجود در محصول است که شامل عناصری همچون کربن، منگنز، فسفر، نیکل، کروم، گوگرد و سیلسیم است. کاهش یا افزایش هر یک از این عناصر کیفیت مجزایی به میلگرد می‌دهد که درج آن در گوهینامه محصول ضروری می‌نماید.

مطالبی که در مقاله حاضر بیان شد بیانگر اهمیت موضوع و توجه به درج اطلاعات صحیح محصول بر روی بدنه و گواهینامه آن است. زیرا امروزه با توجه به تعدد کارخانه‌های تولیدکننده و همچنین افزایش هزینه‌های خرید آهن آلات و افزایش قیمت میلگرد، خرید محصولی باکیفیت و با اصالت امری ضروری و حائز اهمیت است. بنابراین ضرورت دارد افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا به نحوه کسب و کاری مرتبط با حوزه آهن و فولاد دارند، اطلاعت لازم در این زمینه را داشته باشند تا با آگاهی بیشتری به تهیه محصول مورد نیاز خود اقدام کنند.

دکمه بازگشت به بالا