بازاریابی اینترنتیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

روش های بالا آمدن سایت در گوگل

در دنیای دیجیتال، همه جنگ و رقابت ها بر سر یک چیز است و آن هم چیزی نیست جز دیده شدن! دیده شدن در فضای دیجیتال معادل زنده بودن است و کسب و کاری که دیده نشود، کسب و کار مرده ای به حساب می آید. از طرفی با توجه به این که تقریباً 44 درصد سفر مشتریان از سرچ در موتورهای جستجو (عمدتاً گوگل) شروع می شود و مهم تر از آن، کاربران در هر ثانیه بیش از 99 هزار جستجو در گوگل انجام می دهند، جای تعجب نیست که بازار رقابت و کسب درآمد در گوگل از همه جا بیشتر و پررنگ تر باشد.

در این مقاله، به روش های بالا آمدن سایت در گوگل می پردازیم و به شما نشان می دهیم که چگونه:

  • سایت خود را وارد نتایج گوگل کنید
  • سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید
  • در رقابت داغ بر سر رتبه های اول تا سوم سرچ گوگل برنده باشید

با آژانس dmservice همراه باشید و رمز موفقیت در دنیای دیجیتال را کشف کنید.

چگونه در سرچ گوگل باشیم؟

همانطور که شما برای پیدا کردن نیازهای خود به گوگل اعتماد می کنید (و احتمالاً با سرچ در گوگل به این مقاله رسیده اید)، مشتریان بالقوه شما نیز از آن برای کشف کسب وکارهایی مانند شما استفاده می کنند. به همین دلیل، حضور فروشگاه یا کسب و کار آنلاین شما در جستجوی گوگل، به ویژه برای کسب وکارهای کوچک، یک نقطه عطف محسوب می شود.

اما چگونه؟ جستجوی گوگل فضایی شلوغ و پررقابت است. همه سایت ها به طور مساوی دیده نمی شوند. سیستمی پیچیده در پشت صحنه وجود دارد که تعیین می کند کدام سایت ها در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند و مطمئناً، سایت هایی که در صفحه اول (و به ویژه در اولین نتیجه!) نمایش داده می شوند، بیشترین مخاطبان را جذب می کنند.

بنابراین، اگرچه داشتن یک سایت خوب گام اول بسیار مهمی است، اما جادوی واقعی زمانی اتفاق می افتد که شما آن را برای جستجوی گوگل بهینه سازی می کنید. به این ترتیب، سایت شما در رتبه بندی ها صعود می کند و درست در مقابل چشمان مشتریان بالقوه ای که به دنبال کالا یا خدمات شما هستند، قرار می گیرد.

روش ثبت سایت در نتایج گوگل

چه کار کنیم که گوگل سایت ما را بشناسد و در نتایج نشان دهد؟ در حالی که به مرور زمان، خزنده های گوگل (ربات هایی که دائماً در حال گشتن در وب هستند) به احتمال زیاد وب سایت شما را پیدا می کنند، چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به این فرآیند انجام دهید.

اولین قدم این است که به گوگل اطلاع دهید که وب سایت شما وجود دارد. برای این کار باید نقشه سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید. این کار به گوگل انگیزه می دهد تا فرآیند فهرست بندی وب سایت شما را سریع تر انجام دهد.

روش پیدا کردن نقشه سایت

برای ارسال نقشه سایت به گوگل، به آدرس URL نقشه سایت خود نیاز دارید. نحوه ی پیدا کردن یا ایجاد آن به پلتفرم وب سایت شما بستگی دارد.

روش پیدا کردن نقشه سایت در وردپرس:

اگر از وردپرس استفاده می کنید، یک افزونه رایگان سئو مانند Yoast، Rank Math یا The SEO Framework نصب کنید. هر سه این افزونه ها برای شما نقشه سایت ایجاد می کنند. این نقشه سایت معمولاً در این آدرس قرار دارد:

 yourwebsite.com/sitemap_index.xml

روش پیدا کردن نقشه سایت در Wix، Squarespace و Shopify

اگر از این پلتفرم ها استفاده می کنید، نقشه سایت شما در این آدرس قرار دارد: yourwebsite.com/sitemap.xml

پلتفرم های دیگر

اگر از پلتفرم یا سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می کنید، احتمالاً این پلتفرم برای شما یک نقشه سایت ایجاد می کند. مکان های رایج برای پیدا کردن نقشه سایت عبارتند از:

yourwebsite.com/sitemap.xml

yourwebsite.com/sitemap_index.xml

yourwebsite.com/sitemap1.xml

اگر نقشه سایت را در این آدرس ها پیدا نکردید، به آدرس yourwebsite.com/robots.txt سر بزنید و ببینید آیا محل آن در این فایل ذکر شده است.

ساخت دستی نقشه سایت

اگر از هیچ پلتفرم یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده نمی کنید، باید به صورت دستی یک نقشه سایت ایجاد کنید. با این حال، قبل از آن توصیه می شود آدرس های بالا را بررسی کنید، زیرا ممکن است از قبل یک نقشه سایت داشته باشید.

روش ارسال نقشه سایت

دو روش برای ارسال نقشه سایت وجود دارد:

روش 1: ارسال نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل

  • وارد کنسول جستجوی گوگل شوید.
  • وب سایت (Property) مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روی «نقشه سایت ها» (Sitemaps) در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  • آدرس URL نقشه سایت خود را وارد کنید.
  • روی «ارسال» (Submit) کلیک کنید.

این روش احتمالاً بهترین روش است، زیرا سرچ کنسول گوگل در آینده به شما در مورد خطاهای احتمالی نقشه سایت هشدار می دهد. همچنین، این کنسول اطلاعاتی درباره ی سلامت وب سایت شما، از جمله دلایل ایندکس نشدن برخی صفحات، در اختیار شما قرار می دهد.

روش 2: ارسال نقشه سایت با پینگ گوگل

گوگل یک سرویس «پینگ» (ping) ارائه می دهد که با استفاده از آن می توانید درخواست کرال (crawl) جدید برای نقشه سایت خود را بدهید. کافی است عبارت زیر را در مرورگر خود تایپ کنید و انتهای آن را با آدرس URL نقشه سایت خود جایگزین کنید:

http://www.google.com/ping?sitemap=URL>

پس از آن، باید صفحه ی «دریافت اعلان نقشه سایت» (sitemap notification received) را مشاهده کنید.

گوگل توصیه می کند که فقط از این سرویس برای نقشه های سایت جدید یا به روزرسانی شده استفاده کنید. نقشه های سایت بدون تغییر را به طور مکرر ارسال یا پینگ نکنید.

به طور کلی، نیازی نیست تک تک صفحات جدید خود را به گوگل ارسال کنید. تا زمانی که URLهای جدید در نقشه سایتی که قبلاً به گوگل ارسال کرده اید وجود داشته باشند، به مرور زمان توسط گوگل کشف و ایندکس می شوند. 

چه روش هایی برای بالا آمدن سایت در نتایج گوگل وجود دارد؟

حالا که گوگل سایت شما را می شناسد، باید ببینیم چه رتبه ای به سایت شما می دهد؟ گوگل با استفاده از الگوریتم های پیچیده و هوشمندش، صفحات سایت ها را رتبه بندی می کند. دقیقاً همین عوامل هستند که تعیین می کنند وقتی شما عبارتی مثل “روش های بالا آمدن سایت در گوگل” را جستجو می کنید، این مقاله را در چه رتبه ای ببینید؟ کدام مقاله از کدام سایت را در رتبه اول ببینید و … .

شاید جالب باشد که بدانید 75 درصد از افراد هرگز در جستجوی گوگل از صفحه اول عبور نمی کنند، به همین دلیل است که شما برای دیده شدن حتماً باید به صفحه اول گوگل برسید (که کار ساده ای نیست) و مهم تر از آن، بتوانید رتبه اول را بگیرید. اما چگونه؟

به طور خلاصه برای این که سایت شما در نتایج سرچ گوگل دیده شود 2 روش اصلی دارید:

  1. خدمات سئو: سئو به زبان ساده همه کارهایی است که روی سایت انجام می دهیم تا گوگل به سایت رتبه بهتری بدهد. برای مثال تولید محتوای با کیفیت و کاربرپسند، بهینه سازی صفحات سایت از نظر سرعت، امنیت و سازگاری با انواع دستگاه ها از جمله موبایل، چند مورد از فعالیت هایی هستند که برای سئو سایت انجام می شود.
  2. گوگل ادز: گوگل این فرصت را به شما می دهد که با پرداخت پول، در صفحه نتایج جستجو تبلیغ کنید. با گوگل ادز می توانید در برخی مواقع در رتبه های بالای صفحه ظاهر شوید و ترافیک بگیرید. این روش برخلاف سئو زمانبر نیست و شما می توانید در عرض یک روز از آن نتیجه بگیرید.

بالا آمدن سریع سایت در سرچ گوگل

از بین دو روشی که گفتیم گوگل ادز سریع ترین راه برای بالا آمدن سریع سایت در سرچ گوگل است. با وجود تحریم هایی که بر علیه ایران وجود دارد، با برخی ترفندها می توانید در ایران نیز کمپین گوگل ادز اجرا کنید و در نتایج گوگل دیده شوید. اما توجه داشته باشید که:

گوگل ادز به شما تضمین رتبه 1 را نمی دهد: با تبلیغات گوگل ادز بر اساس کیفیت و اصولی بودن کمپین و هزینه ای که می کنید، در بخشی از نتایج سرچ ممکن است در رتبه 1 نمایش بگیرید اما نه همیشه.

همیشه باید پول پرداخت کنید: گوگل ادز یک نوع تبلیغات است یعنی شما باید برای هر کلیک مبلغی را پرداخت کنید. به محض این که شارژ اکانت گوگل ادز شما تمام شود، تبلیغات شما هم متوقف می شود.

برای همه مناسب نیست: برای کسب و کارهایی که حاشیه سود متوسط به بالایی دارند، گوگل ادز مناسب است. اما برای کسب و کارهایی که حاشیه سود بالا ندارند ممکن است مناسب نباشد. علاوه بر این، فقط سایت هایی که محصول یا خدمتی برای فروش دارند با گوگل ادز سود می کنند. اگر برای شناخته شدن یا خوانده شدن مقالات سایتتان کمپین گوگل ادز اجرا کنید، ضرر خواهید کرد!

چاره چیست؟

سئو: قدرت رشد ارگانیک

سئو یک روش سریع برای رتبه گرفتن در سایت نیست اما روش پایداری است. سئو را می توان به ساختن یک قلعه باشکوه تشبیه کرد که با تلاش مستمر در بلندمدت شما را به رتبه های برتر سرچ گوگل می رساند. زمانی که سایت را سئو می کنید، گوگل کم کم شما را به عنوان یک مرجع معتبر و قدرتمند در حوزه کاریتان می شناسد و رتبه های برتر جستجو را به سایت شما می دهد.

به طول کلی اگر:

نیاز به نتایج فوری دارید؟ گوگل ادز

به دنبال رشد بلندمدت هستید؟ سئو 

در بازاری بسیار رقابتی فعالیت می کنید؟ ترکیب سئو و گوگل ادز

بهترین استراتژی بالا آمدن سایت در گوگل

چرا فقط یک قهرمان را انتخاب کنید، در حالی که می توانید از قدرت هر دو استفاده کنید؟ اتحادی قدرتمند از سئو و تبلیغات گوگل می تواند حضور آنلاین شما را به اوج برساند. سئو به عنوان پایه و اساس، ترافیک ارگانیک مداوم را جذب می کند، در حالی که تبلیغات گوگل به عنوان یک تقویت کننده استراتژیک در مواقع ضروری یا برای عبارات کلیدی بسیار رقابتی عمل می کند.

دکمه بازگشت به بالا