سلامتی و پزشکی

مسمومیت-با-الکل-متانولمسمومیت با الکل متانول | مجله سیب

تاریخ انتشار: 30 آبان 1400

علائم مسمومیت خفیف با متانول

مسمومیت با متانول الکلی یک اورژانس پزشکی است که در صورت شدید می تواند کشنده باشد. الکل خوراکی اتانول است و متانول الکل صنعتی است که به عنوان حلال و ضدعفونی کننده استفاده می شود. مسمومیت الکلی با متانول اغلب به صورت عمدی یا ناخواسته در اثر مصرف خوراکی الکل یا به دلیل تماس مکرر با پوست اتفاق می افتد. محصولات حاوی متانول شامل پاک کننده های شیشه، ضد یخ، پاک کننده های کاربراتور، مایعات دستگاه کپی، روغن های ضروری، روغن های حرارتی مواد غذایی و انواع دیگر سوخت ها می باشد. قرار گرفتن در معرض الکل می تواند باعث ایجاد انواع سموم شود و می تواند به درمان های مختلفی نیاز داشته باشد، از نظارت دقیق آزمایشگاهی تا درمان پادزهر و دیالیز. در این مقاله از سری مقالات پزشکی مجله سلامت سیب به بررسی مسمومیت با الکل با متانول می پردازیم.

الکل چگونه باعث مسمومیت با متانول می شود؟

متانول (CH3OH) یک آلکانول مایع شفاف، شفاف و بی رنگ است که به راحتی با اتانول مخلوط می شود. برخلاف اتانول بسیار سمی است (1 گرم در کیلوگرم به عنوان دوز کشنده متانول در نظر گرفته می شود) و برای مصرف انسان نامناسب است. در عوض، به عنوان ترکیبی از طیف گسترده ای از حلال های صنعتی و تجاری، مایعات پاک کننده و ضد یخ استفاده می شود.

افزایش سمیت متانول نسبت به اتانول به دلیل متابولیسم است. متانول توسط دهیدروژناز 4 به فرمالدئید تبدیل می شود. فرمالدئید تقریباً به طور کامل توسط آلدهید دهیدروژناز 4 به فرمات (اسید فرمیک) تبدیل می شود. فرمت برای دستگاه تنفسی بسیار سمی است و سیتوکروم اکسیداز را مهار می کند که باعث هیپوکسی سلولی (باعث نکروز بافت)، اسیدوز متابولیک و دمیلینه شدن عصب بینایی می شود.

تصور می شود که پوتامن به دلیل نیازهای متابولیکی بالا بر این فرآیند تأثیر می گذارد، اما تحقیقات هنوز ادامه دارد. از آنجایی که این فرآیند متابولیک به زمان نیاز دارد، معمولاً یک دوره 12-24 ساعتی وجود دارد تا علائم بالینی ظاهر شوند.

سموم و دوزهای مضر

دوز کشنده متانول حدود 30 تا 240 میلی لیتر یا 1 گرم بر کیلوگرم است. اختلال بینایی طولانی مدت ممکن است با حداقل 30 میلی لیتر متانول رخ دهد. متانول باعث افزایش اسمولالیته می شود. بر خلاف بسیاری از الکل های دیگر، متانول به طور خود به خود مسموم کننده نیست و ممکن است به دلیل وزن مولکولی پایین آن باشد.

اسید فرمیک یک متابولیت سمی اولیه است که باعث اسیدوز متابولیک با تجزیه آنیون بالا و آسیب به سلول های اندوتلیال می شود. بنابراین، هنگامی که متانول متابولیزه می شود، کسر اسمزی کاهش می یابد و کسر آنیونی افزایش می یابد. اسیدوز متابولیک با تجزیه آنیونی مرتبط با تشکیل فرمت ها، به دلیل تجمع اسیدهای آلی که به راحتی حذف نمی شوند (مانند اسید فرمیک و فرمت)، و عدم فسفوریلاسیون اکسیداتیو به دلیل مهار تشکیل سیتوکروم اکسیداز همراه است.

لاکتات همچنین ثانویه به افزایش سطوح NADH / NAD مرتبط با متابولیسم الکل به دلیل افزایش پیرووات در شانت لاکتات است. آسیب به اندام های اندوتلیال و سمیت شبکیه در نتیجه استرس اکسیداتیو با اسید فرمیک است. علائم مشابه پارکینسون نیز با ضایعات عقده های قاعده ای، به ویژه پوتامن و گلوبوس پالیدوس گزارش شده است. این وضعیت احتمالاً به دلیل مسمومیت با الکل با متانول است.

علائم مسمومیت با متانول

مسمومیت با متانول معمولاً از طریق بلع است. علائم ممکن است شامل از دست دادن هوشیاری، استفراغ، درد شکم و تنگی نفس خاص باشد. از دست دادن بینایی ممکن است دوازده ساعت پس از شروع شروع شود. عوارض جانبی طولانی مدت ممکن است شامل کوری و نارسایی کلیه باشد. مسمومیت و مرگ حتی پس از مصرف مقدار کمی الکل ممکن است رخ دهد. همانطور که گزارش شده است، مسمومیت الکلی با متانول علائم دیررس را نشان می دهد. بیماران ممکن است علائم آزاردهنده مختلفی داشته باشند، معمولاً پس از 12 تا 24 ساعت تاخیر:

  1. اختلال بینایی که با نوریت بینایی و در نهایت کوری مشخص می شود.
  2. علائم مرتبط با اثرات متانول بر سیستم عصبی مرکزی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی و در نهایت نارسایی مزمن عصبی.
  3. علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و درد شکم
  4. اسیدوز متابولیک شدید غیر قابل توضیح با شکاف آنیونی بالا
  5. ما
  6. مرگ

علائم مسمومیت خفیف با متانول ممکن است شامل سردرد، تاری دید، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ در صورت مصرف در مقادیر کوچک باشد، اما میزان خطر بروز علائم. مسمومیت خفیف با متانول ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، به خصوص زمانی که با اتانول مصرف شود.

علائم مسمومیت با متانول از طریق پوست

مسمومیت پوستی

متانول همچنین می تواند وارد پوست و از طریق استنشاق شود که در صورت تکرار در تماس با پوست یا استنشاق گاز حاوی متانول می تواند تا حدودی باعث مسمومیت شود. اگرچه خیلی رایج نیست. در صورت تماس، علائم مسمومیت با متانول پوست ممکن است شامل خارش، کهیر و آریتمی باشد. در موارد طولانی و شدید، علائم مسمومیت با متانول روی پوست مشابه مسمومیت های دهانی است و می تواند منجر به اسیدوز متابولیک شود.

بیماری

در مسمومیت با الکل متانول، آزمایش بزرگترین مشکل است زیرا غربالگری زودهنگام می تواند از عوارض جدی مانند نابینایی و مرگ جلوگیری کند. همانطور که گفته شد علائم مسمومیت پس از 24-12 ساعت ظاهر می شود. اغلب فرد علائم واضحی ندارد و مردمک چشم دچار سرگیجه می شود (یعنی سوراخ باز است و به نور پاسخ نمی دهد) و فرد اغلب از نظر همودینامیک ناپایدار است زیرا شوکه می شود.

آزمایش مسمومیت با متانول در درجه اول بر اساس علائم فرد، سابقه مصرف الکل در گذشته و آزمایش‌های آزمایشگاهی است که اسید متابولیک را با شکاف آنیون بالا نشان می‌دهد.

بیماران اغلب به سرعت پس از بیماری و درمان بهبود می یابند. سموم به شبکیه و سموم به گانگلیون های پایه می توانند علائم مزمن ایجاد کنند. هنگامی که بیماران دیر به محل می رسند یا از قبل تشخیص داده نمی شوند، می توانند عوارض جدی و مرگ داشته باشند.

رفتار

از آنجایی که مسمومیت با متانول می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد، رایج ترین درمان برای مسمومیت با متانول، تزریق داخل وریدی اتانول است که همبستگی بیشتری (10 تا 20 برابر) با الکل دهیدروژناز ناشی از متانول دارد. برای کاهش تولید شکل. با تجویز فومپیزول یا اسید فولیک می توان این میزان را افزایش داد. گزینه های درمانی اضافی عبارتند از: جایگزینی اسید متابولیک با بی کربنات سدیم داخل وریدی، شستشوی معده و همودیالیز. علاوه بر این، در طول درمان مسمومیت با الکل با متانول، باید وضعیت بیمار به طور کامل کنترل شود تا از باز بودن راه های هوایی و تنفس صحیح و مناسب بیمار اطمینان حاصل شود.

درمان خانگی برای مسمومیت با متانول وجود ندارد و درمان این مسمومیت یک روش بیمارستانی است و باید توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده انجام شود. اگر مقدار زیادی متانول مضر و سمی وارد بدن شود باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید و برای درمان خانگی مسمومیت با متانول راه حلی وجود ندارد.

مدت زمان مسمومیت با متانول کاملاً به مقدار ماده مصرفی و نحوه تماس پزشکی بستگی دارد، اما معمولاً 24 تا 36 ساعت برای بستری شدن در بیمارستان نیاز است.

پرسش و پاسخ

1. متانول چیست؟ متانول یک الکل سمی است که در حلال‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده می‌شود و گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی در فرآیندهای تخمیر و تقطیر در الکل تقلبی یافت می‌شود.

  1. آیا مسمومیت با متانول باعث کوری می شود؟ آره. مسمومیت با متانول در صورت عدم درمان می تواند منجر به کوری و حتی مرگ شود.

3. علائم مسمومیت با متانول چیست؟ علائم مسمومیت با متانول از 12 تا 24 بعد از مصرف شروع می شود و با تاخیر همراه است و شامل تهوع، استفراغ، ضعف، دوبینی و … می شود.

منابع

https://radiopaedia.org/articles/methanol-poisoning

https://emedicine.medscape.com/article/1174890-overview

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا