سلامتی و پزشکی

مضرات و فواید مصرف الکل برای بدن

مصرف یا عدم مصرف نوشیدنی های الکلی همیشه بحث برانگیز بوده است. مخالفان مضرات الکل را مبنای علمی عقاید خود قرار می دهند ، اما طرفداران الکل ادعا می کنند که فواید الکل برای بدن مفید است ، در مقابل مضرات این ماده است. در ادامه این مقاله ، تأثیر الکل بر سلامتی و همچنین فواید احتمالی آن برای بدن انسان را بررسی خواهیم کرد.
اینجا را کلیک کنید تا اخبار سلامت را بخوانید و اطلاعات پزشکی جدیدی را از Apple Health Journal دریافت کنید.

تعریف نوشیدنی الکلی استاندارد
حجم یک نوشیدنی الکلی اندازه گیری خوبی برای میزان الکل موجود در آن نیست. از یک واحد “نوشیدنی استاندارد” برای بررسی تأثیر الکل بر بدن استفاده می شود. موارد زیر را می توان به عنوان یک واحد استاندارد نوشیدنی در نظر گرفت:

یک قوطی بزرگ 12 اونسی آبجو 5٪ الکل
نصف لیوان (5 اونس) شراب 12٪ الکل
1.5 اونس نوشیدنی حاوی 40٪ الکل مانند ویسکی ، ودکا یا تکیلا

هر اونس حدود 30 سی سی (میلی لیتر) است. بنابراین ، 360 سی سی آبجو ، 12٪ شراب ، حدود 150 سی سی و در مورد نوشیدنی های حاوی 40٪ الکل ، حدود 45 سی سی می تواند به عنوان یک واحد استاندارد نوشیدنی در نظر گرفته شود. برای اکثر افراد ، یک واحد استاندارد میزان الکلی است که می تواند در آن واحد بنوشد ، و به عنوان مثال ، اگر کسی بیش از این مقدار بنوشد ، در اکثر کشورها اجازه رانندگی نخواهد داشت.
مقدار مجاز الکل در روز
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) یک واحد استاندارد الکل برای زنان و دو واحد استاندارد برای مردان به عنوان میزان مجاز الکل در روز تعیین کرده است. این مرکز تأکید می کند افرادی که الکل نمی نوشند به هر دلیلی نباید شروع به نوشیدن الکل کنند ، زیرا الکل بر تمام اعضای بدن تأثیر می گذارد. این مرکز همچنین تفاوتی بین شراب و آبجو و سایر مشروبات الکلی قائل نیست و مصرف زیاد این نوشیدنی ها را توصیه نمی کند.
اثرات الکل بر اندام های مختلف بدن
اثرات الکل بر بدن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. سن ، جنس ، نژاد ، وزن بدن ، سلامت جسمی و استفاده از داروها همه عواملی هستند که تعیین می کنند میزان الکل در افراد مختلف می تواند علائم ایجاد کند. با این حال ، برجسته ترین اثرات الکل بر بدن موارد زیر است:
تأثیر مصرف الکل بر مغز
مغز معمولاً اولین عضوی است که اثرات الکل بر بدن را نشان می دهد. احساس خوشحالی و آرامش اولین چیزهایی است که با مصرف نیم واحد نوشیدنی اتفاق می افتد. با مصرف بیشتر الکل ، کنترل فرد بر گفتار ، تعادل ، حرکت و رفتار کاهش می یابد.
همچنین بخوانید: در مورد فواید مهم منیزیم برای سلامتی بدانید
با دو برابر شدن میزان الکل در خون ، بیشتر افراد ایستادن و راه رفتن را دشوار می کنند و ممکن است دچار سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ شوند. استفراغ در حالت مستی با خطر ورود محتوای معده به برونش ها ارتباط دارد. از دیگر معایب الکل در صورت نوشیدن زیاد می توان به از دست دادن هوشیاری و دشواری تنفس (به دلیل تأثیر بر مرکز تنفسی مغز) اشاره کرد.
اگر میزان الکل در خون بیش از چهار برابر حد مجاز باشد ، ممکن است فرد به کما رفته و تنفس خود را متوقف کند.برای بیشتر افراد ، رسیدن به پنج برابر حد مجاز الکل در خون می تواند کشنده باشد.
تأثیر الکل بر وزن بدن
الکل با 7 کالری در هر گرم ، دومین ماده پر کالری بعد از چربی است. علاوه بر این ، کالری موجود در نوشیدنی های الکلی معمولاً با افزایش شکر و طعم دهنده ها افزایش می یابد. با این حال ، تحقیق در مورد رابطه بین الکل و وزن بدن در یک نتیجه گیری موافق نیست.
همچنین بخوانید: کاهش وزن با رژیم کانادایی ؛ آیا رژیم کانادایی برای سلامتی خطرناک است؟
اگرچه تقریباً همه مطالعات مصرف بیش از حد الکل را با افزایش وزن و چاقی مرتبط دانسته اند ، اما برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف الکل کم یا متوسط ​​ممکن است به کنترل افزایش وزن و حتی کاهش وزن کمک کند.
تأثیر مصرف الکل بر سلامت قلب
نوشیدن مقادیر زیاد الکل در یک زمان یا در دراز مدت می تواند مشکلات قلبی مانند کاردیومیوپاتی (افتادگی و ضعیف شدن عضله قلب) ، آریتمی (ضربان غیر طبیعی قلب) ، حمله قلبی و فشار خون بالا را ایجاد کند. با این حال ، نتایج همه مطالعات در این زمینه یکسان نیست و برخی مصرف الکل سبک و متوسط ​​را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط دانسته و الکل را از جمله مزایای بدن عنوان می کنند.

البته بسیاری از کارشناسان بهداشت معتقدند که افراد قادر به مصرف الکل در سطح پایین یا متوسط ​​نیستند و معمولاً در مصرف آن زیاده روی می کنند. در نتیجه ، امکان استفاده از مزایای مصرف الکل برای آنها وجود ندارد و فقط عوارض جانبی الکل را متحمل می شوند.
تأثیر مصرف الکل بر کبد
کبد شما یکی از اندام های حیاتی بدن است که صدها عملکرد مهم را انجام می دهد. اما نقش اصلی کبد در بدن خنثی کردن سموم مختلفی است که مصرف می کنید. بنابراین ، کبد شما در برابر عوارض جانبی الکل بسیار آسیب پذیر است.
نوشیدن بیش از حد الکل بار سنگینی بر کبد تحمیل می کند زیرا الکل پس از ورود به جریان خون باید از طریق کبد پاک شود. هرچه الکل بیشتری بنوشید ، آسیب بیشتری می توانید به کبد وارد کنید. این آسیب ها و مضرات الکل برای کبد شامل کبد چرب ، هپاتیت الکلی (زردی) ، تغییرات بافت کبدی به شکل فیبروز و سیروز کبدی (مرگ سلول های کبدی و جمع شدن کبد) است.
همچنین بخوانید: فواید چای و قهوه برای سلامتی؛ کدامیک بهتر است؟
اگر بیش از حد الکل بنوشید ، ممکن است کبد ملتهب شود و در بدترین حالت ممکن است سلول های کبدی از بین بروند و جایگزین بافت اسکار شوند و منجر به یک بیماری جدی به نام سیروز شود. سیروز یک بیماری برگشت ناپذیر است که می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی در سلامتی شود و در فرم پیشرفته آن تنها راه حل پیوند کبد خواهد بود.
تأثیر بر لوزالمعده
الکل باعث تولید سموم در لوزالمعده می شود که می تواند باعث التهاب و تورم لوزالمعده (پانکراتیت) شود. التهاب و تورم پانکراس می تواند منجر به سوnut تغذیه ، اسهال و کاهش وزن غیرطبیعی شود و در موارد حاد حتی منجر به مرگ شود.
تضعیف سیستم ایمنی بدن
نوشیدن طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری های مختلف و سرطان ها را افزایش می دهد. به دلیل ضعف سیستم ایمنی ، افراد الکلی احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه و سل بسیار زیاد است.نوشیدن مقادیر زیاد الکل در یک زمان همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن تا 24 ساعت می شود که می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت ها را افزایش دهد.
تأثیر الکل بر خلق و خو و افسردگی
افسردگی و مصرف الکل ارتباط زیادی با یکدیگر دارند ، گاهی اوقات مصرف الکل منجر به افسردگی می شود و گاهی افسردگی باعث می شود افراد الکل مصرف کنند. با این حال ، افسردگی ناشی از سو abuse مصرف الکل شیوع بیشتری دارد.
اگرچه نوشیدن الکل برای چند ساعت ممکن است احساس خوبی در فرد ایجاد کند ، اما به طور کلی می تواند به سلامت روان آسیب برساند و مشکلات روانی را تشدید کند.
افزایش خطر سرطان
تحقیقات گسترده علمی نشان داده است که بین نوشیدن الکل و سرطان رابطه وجود دارد. مصرف زیاد الکل می تواند احتمال ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان مری ، سرطان پستان ، سرطان کبد ، سر و گردن و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. اگر می خواهید در مورد رابطه بین مصرف الکل و این سرطان ها بیشتر بخوانید ، ما مقاله سرطان هایی را که نتیجه نوشیدن الکل هستند توصیه می کنیم.
فواید الکل برای بدن
اما با این تفاسیر آیا می توان گفت الکل برای بدن مفید است؟ پاسخ این پرسش “بلی” است. اگر مصرف الکل کم یا متوسط ​​باشد ممکن است برای بدن مفید باشد. از مزایای مصرف الکل می توان به کاهش خطر بیماری قلبی ، کاهش خطر سکته انسدادی و احتمالاً کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.
با این حال ، این فواید برای الکل اگر در مصرف کم یا متوسط ​​و در افراد سالم وجود داشته باشد ، می تواند برای بدن درست باشد. تجربه نشان داده است که افراد حداقل هر چند وقت یکبار در مصرف الکل زیاده روی می کنند و تعداد کمی از افراد می توانند مصرف الکل خود را در سطح پایین یا متوسط ​​حفظ کنند.
بنابراین ، فواید الکل برای بدن به هیچ وجه نمی تواند بهانه خوبی برای نوشیدن آن باشد ، زیرا این ماده مضرتر از آن است که برای شما مفید باشد و اگر می خواهید نوشیدنی های الکلی مصرف کنید ، باید به دنبال بهانه دیگری غیر از بهبود خود باشید. سلامتی!
آخرین کلمه
اگرچه برخی از فواید مصرف الکل در مصرف کم یا متوسط ​​از طریق مطالعات ثابت شده است ، اما مضرات الکل برای بدن بیشتر از فواید آن است و همچنین ، بسیاری از افراد نمی توانند نوشیدنی خود را در حد متوسط ​​و استفاده از نوشیدنی های الکلی نگه دارند. مصرف زیاد الکل باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و مطالعات نشان می دهد سو abuse مصرف آن سلامت مغز ، قلب ، کبد و سایر اندام ها را به خطر می اندازد.

منابع:
cdc.gov
niaaa.nih.gov
americanaddictioncenters.org
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21343207
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17825708
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11070527
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15582912/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22701432
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19586139
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19426164
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21790610
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12587005
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19550430

کلیه مطالب سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا