عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

زمان مصرف کود آهن برای درخت گردو

همه چیز درباره اهمیت و نحوه مصرف کود آهن برای نهال گردو

درخت گردو از جمله درختانی است که سود بسیار خوبی پس از فروشدارد. این درخت انواع گوناگونی دارد که در کشورهای زیادی مانند ایران، چین، فرانسه و آمریکا می روید. ولی  طعم گردوهای کشورهای خارجی مانند گردوهای ایرانی نیست. گردوی ایرانی در جهان سرآمد است. منشا پرورش درختان گردو در ایران است. گردو ابتدا از ایران به سایر نقاط دنیا برده می شود. برای پرورش گردوها نیاز است تا به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. رعایت نکردن یکی از عوامل مهم می تواند علی رغم تلاش های فراوان در جهت پرورش این درختان، باغداران را با مشکل مواجه کند و به آن ها خسارات زیادی را وارد نماید. لازم است تا مواد ریز مغذی را برای درختان گردو استفاده کنید تا هر گونه کمبود غذایی این درختان را جبران نمایید. سالانه هزاران درخت گردو بی کیفیت به علت کمبود تغذیه ای دچار پوکی مغز و سیاه شدگی می شوند. لذا کود آهن مخصوص درخت گردو بسیار مهم است.

اهمیت استفاده از کود آهن

بعضی از باغداران بر این باورند که چنانچه از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای درختان گردو استفاده کنند دیگر در انتهای فصل به محصولات عالی یعنی گردوهای پر مغز و درشت دست می یابند. در حالی که این تصور اشتباه است. درختان گردو به طور متوسط 60 سال عمر می کنند. برای اینکه در طول این مدت باروری عالی داشته باشند و محصولاتشان دچار افت کیفیت نشود لازم است تا  از مواد معدنی مفیدی مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر تغذیه شوند. لازم است بدانید که آهن از مواد بسیار مفید و لازم برای درختان گردو به شمار می آید. در این مقاله در مورد کود آهن مخصوص درخت گردو و عوامل موثر بر درخت یا نهال گردو توضیحاتی ارائه می دهیم.

نقش عنصر آهن برای رشد درختان گردو

عنصر آهن نقش بسیار مهمی را جهت پرورش درختان گردو ایفا می کند. ضرورت آهن برای درختان گردو بیشتر از صد سال است که شناخته شده است. آهن یکی از مواد اصلی سبز شدن گیاه است. آهن نقش کاتالیزور را در تولید کلروفیل گیاهی بازی می کند. کلروفیل باید به میزان کافی در درختان وجود داشته باشد. زیرا کلروفیل سبب سبز شدن برگ های گیاهان و عمل فتوسنتز می شود. همچنین کلروفیل سبب می شود تا نشاط گیاهان افزایش یابد. آهن در ساختن آنزیم های تنفسی و تولید کربوهیدرات نقش اساسی دارد. بنابراین وجود آهن تاثیرات بسیار شگرفی در محصولات دارد.

نشانه های کمبود آهن در درختان گردو

در صورتی که درخت گردو کمبود آهن داشته باشد، برگ های جوان نشانه های کمبود آهن را در مراحل اول، ظاهر می کنند. در اثر کمبود آهن ابتدا برگ ها به رنگ زرد در می آیند و لی رگ برگ ها همچنان سبز باقی می مانند. مواد حاصله فتوسنتز کم می شود و باردهی درخت کاهش می یابد. این اتفاق می تواند بدترین نتیجه محصول دهی درختان گردو علی رغم تلاش های فراوان باغدار باشد. در حالی که با کسب آگاهی در زمینه کود آهن مخصوص درخت گردو، می توانید کیفیت محصول را بالا ببرید.

 راه رفع کمبود آهن برای درختان گردو

کمبود آهن درختان گردو را به خوبی جبران می نماید. لازم است بدانید که کمبود آهن در درختان گردو بایستی با سرعت رفع شود. چرا بر عملکرد درختان گردو را در سال های بعدی نیز اثر می گذارد. درختان گردو کاربردهای فراوانی دارند. از جمله این کاربردها می توان به استفاده از مغز آن ها  به عنوان آجیل، مصارف به صورت خام، چوب آن ها در هنر منبت کاری و خراطی اشاره نمود. لذا کشاورزان لازم است تا فورا کبود آهن درختان گردو را تامین کنند و فرصت ندهند تا این درختان از کمبود آهن رنج ببرند.

بهره گیری از کود آهن

  • راه های استفاده از کود آهن برای درختان گردو

یکی از راه هایی که می توانید به درختان گردو آهن بدهید، روش آبیاری است. بهره گیری از کود آهن برای درختان گردو می تواند جهت جلوگیری از کمبود این عنصر حیاتی باشد. میزان استفاده از کود آهن جهت درختان گردو و آبیاری بر اساس اصول درست مهم است. بعد از استفاده از کود آهن جهت درختان گردو باید آبیاری را به اندازه مناسب انجام دهید تا درخت دچار عطش نشود و کود آهن به همه قسمت های ریشه درخت برسد. اگر این مورد را رعایت نکنید اثر بدی در مقدار محصول سال های آتی خواهید گذاشت.

انواع کود آهن جهت درختان گردو

1.نیترات آهن

2.سولفات آهن

3.کلات آهن

4.نیترات آهن

این کود از ترکیب آهن و نیتریک اسید به دست می آید. این کود پس از ترکیب در نهایت به شکل کریستال در می آید. به علت استفاده از نیترات آهن، این کود به اجزای سازنده خود یعنی آهن و نیترات بدل می شود و توسط گیاه جذب می شود.

سولفات آهن

این کود از ترکیب اسید سولفوریک رقیق شده و گذر از مرحله های فیلتراسیون و سرد کردن مایع حاصل می شود. در نهایت به شکل کریستال های آبی یا سبز در می آید. کود سولفات آهن به صورت مایع و خشک وجود دارد که نگهداری آهن محلول در آب سخت است. سولفات آهن را می توان به شکل محلول پاشی و چال کود استفاده کرد.

کود کلات آهن

کود کلات آهن در قیاس با کود آهن عادی درصد جذب زیادی دارد. این کود، عنصر آهن را فورا در دسترس گیاه می گذارد و برای خاک های قلیایی و آهکی که مساله کمبود شدید آهن دارند مناسب است. کلات آهن شکل های گوناگونی دارد که اغلب به رنگ مشکی یا قهوه ای موجود هستند. این کودها، کود آهن مخصوص درخت گردو هستند.

معرفی کود آهن RNA W1

کود آهن RNA W1 مخصوص گردو  تولید شده است. در این نوع کود از عناصر آهن، گوگرد، پتاس، نیترات و مواد معدنی و مواد آلی به میزان بالا استفاده شده است. این عناصر موجب بالا بردن رشد و نشاط و سبزی درختان گردو می شوند. یکی از مزیت های بهره گیری از این کود ماندگاری بالا در خاک است. این کود به راحتی می تواند برای مدت سه سال با میکروارگانیسم های خاک سازگاری پیدا کند. در این مدت زمان است که خاک از کود بی نیاز می شود.

 کود گردو و تاثیر عناصر مختلف در رشد

تاثیر آهن و گوگرد و نیترات و پتاس بر روی درخت گردو را با معرفی مختصری در مورد درخت گردو بررسی می کنیم.

گردو یک درخت بسیار جذاب است. در تابستان سایه ایجاد می کند و دارای جذابیت زینتی در زمستان است. درخت گردو را باید در خاک حاصلخیز بکارید. گردو نیازمند خاک با قابلیت زهکشی خوب و نفوذپذیر از ماسه ای تا رسی برای رشد مطلوب ریشه است. PH خاک بایستی بین 6 و 7 باشد. این درخت تا 15 متر در قد رشد می کند. گردو مستعد ابتلا به سوختگی و بیماری باکتریایی است که به گل ها، شاخه، برگ ها و مهمتر از همه به آجیل حمله می کند و بیشتر در فصل بهار تا اواسط تابستان بر روی بافت تازه تاثیر می گذارد. آبیاری درخت گردو جوان یکبار در هفته از بهار تا اواخر تابستان است. کود دهی درخت گردو در اوایل بهار است. کود تقویتی درخت گردو شامل آهن، نیتروژن و گوگرد است.

تاثیر آهن و گوگرد و نیترات و پتاس بر روی درخت گردو و رشد آجیل

تاثیر آهن و گوگرد و نیترات و پتاس بر روی درخت گردو و رشد آجیل نیازمند بررسی عوامل جو و خاک محیط است. تاثیر نیتروژن بر روی درخت گردو: در بهار کمبود ازت (نیتروژن) موجب برگ های رنگ پریده و کوچک می شود. رشد ساقه کاهش یافته و شاخ و برگ کم پشت می شوند. در پاییز، برگ ها زود پیر شده و درختان زودتر از موعد مقرر بی برگ می شوند. در دسترس نبودن آب کافی ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد.

تاثیر پتاسیم بر روی درخت گردو: علائم کمبود پتاسیم بطور کلی برای اولین بار در اوایل تابستان تا اواسط آن ظاهر می شود. برگ ها رنگ پریده شده و علائم مشابه کمبود N دارد. با شدت کمبود لبه های برگچه ها شدت به رنگ خاکستری در می آید. سایز برگ، اندازه دانه و رشد ساقه کاهش می یابد. بهترین روش تشخیص، علائم بصری و تجزیه و تحلیل برگ است. کود دهی درخت گردو با پتاسیم نیازمند رویکرد مناسب است. پاسخگویی به نیاز های پتاسیم درخت گردو، بستگی به وسعت و بزرگی باغ گردو دارد.

تاثیر گوگرد بر روی درخت گردو: تشخیص کمبود گوگرد نیازمند آزمون خاک است. گوگرد بعنوان ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است. هر چند بعنوان ماده غذایی ثانویه بشمار آمده و همراه با اهن نیتروژن و پتاسیم استفاده می شود. تاثیر آهن بر روی درخت گردو: در کمبود شدید کود آهن، رگ برگ ها زرد می شوند. برگ های جوان بسیار به کمبود آهن حساس بوده و در همان مراحل اولیه می توان علائم کمبود آهن را در آن ها مشاهده کرد. تاثیر آهن و گوگرد و نیترات و پتاس بر روی درخت گردو بستگی به منطقه جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و میزان حاصلخیزی خاک دارد.

به نقل از:

jumia.com.eg

youtube.com

دکمه بازگشت به بالا