عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

برگ درخت گردو برای کود

افزودن کمپوست یکی از بهترین راهها برای تقویت توانایی رشد باغ بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر است. ماده غنی از کربن یا ماده آلی شامل مواردی مانند پوست درخت ، برگ ، شاخه و کاغذ است. میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها که از قبل در مواد پوسیده وجود دارند ، با هم کار می کنند تا توده ها از بین بروند و تجزیه شوند.

برای میوه هایشان، سایه متوسط ​​ و شاخ و برگشان به عنوان گیاهانی مفید شناخته می شوند. نکته منفی رشد درخت گردو این است که بسیاری از گیاهان همراه به دلیل سم ژوگلان تولید شده توسط درخت گردو در نزدیکی این درخت عملکرد خوبی ندارند. در اصطلاح علمی به این اثر سمیت درخت گردو بر روی گیاهان اطراف، گفته می شود. در گذشته بحث هایی در مورد اینکه آیا می توانید برگ گردو را کنید یا نه وجود داشته است، اما ثابت شده است که می توانید برگ ها را با سایر مواد مخلوط کرده و به عنوان یک دسته مخلوط از کمپوست آماده کنید.

برای این کار باید ابتدا برگ های گردو را درون توده قرار دهید. سپس با یک لایه برگ گردو، یک لایه چمن اصلاح شده و سپس یک لایه سوم از مواد آلی مانند پوسته تخم مرغ یا مواد زاید میوه و سبزیجات روی آن را بپوشانید. عمق توده کمپوست باید حداقل حدود 15 سانتیمتر باشد. برای افزایش عمق یا قطر توده کمپوست می توانید میزان مواد هر لایه را اضافه کنید.

لیست قیمت نهال گردو نهالستان پالیز با مدیریت سعید قاسمی به شرح زیر است:

توده کمپوست را هر هفته خوب هم زده و زیر و رو کنید تا گردش هوا و رطوبت کافی فراهم شود. با استفاده از بیل، مواد را از پایین به بالا جابجا کنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

توده کمپوست را بایستی  همیشه کمی مرطوب نگه دارید. برای فهمیدن اینکه آیا رطوبت کافی در توده وجود دارد، یک مشت از آن را برداشته و فشار دهید. اگر هیچ رطوبت به بیرون نفوذ نکند، یعنی اینکه به مقدار بیشتری آب نیاز دارد. بنابراین آب پاشی کرده و دوباره با بیل مواد را زیر و رو کنید.

اگر توده کمپوست بوی بد می دهد، برش های علف یا چمن بیشتری به آن اضافه کنید.

بگذارید برگ گردو در کمپوست (در حالی که هفتگی با بیل چرخانده اید) حداقل به مدت یک ماه تجزیه شود. چهار تا شش هفته طول می کشد تا سم ژوگلان در برگ های گردو تجزیه شود. وقتی کمپوست آماده استفاده شد، باید احساس خرد شدن و بوی خاک داشته باشد و بسیار ترد باشد.

افزودن کمپوست یکی از بهترین راهها برای تقویت توانایی رشد باغ بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر است. ماده غنی از کربن یا ماده آلی شامل مواردی مانند پوست درخت ، برگ ، شاخه و کاغذ است. میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها که از قبل در مواد پوسیده وجود دارند ، با هم کار می کنند تا توده ها از بین بروند و تجزیه شوند. یک توده کمپوست متعادل، بسته به اندازه پشته، در طی چند هفته تا چند ماه ، کمپوست قابل استفاده تولید می کند. کاه ، کاغذ خرد شده و تکه های مقوا نیز می توانند مواد افزودنی عالی برای توده های کمپوست یا سطل کمپوست شما باشند. به این مواد، مواد قهوه ای گفته می شود. در حالی که شاخه های مرده و جدا شده از درخت به عنوان ماده قهوه ای به حساب می آیند، شاخه های تازه بریده شده باغ مانند تکه های درختچه های هرس شده یا چمن های تازه چیده شده به عنوان ماده سبز محسوب می شوند.

توده کمپوست اگر به خوبی گرم شود می تواند بذور علف های هرز را نیز از بین ببرد.

نان ، ماکارونی ، لبنیات و فرآورده های گوشتی ، استخوان ، مواد زائد حیوانی و چربی یا روغن آشپزخانه نباید به سطل کمپوست اضافه شود. همچنین از قرار دادن هرگونه ماده شیمیایی با مواد شیمیایی بالقوه مضر در داخل کمپوست خودداری کنید، زیرا ممکن است میکروب هایی که به تجزیه مواد کمک می کنند را از بین ببرد یا مواد شیمیایی مضر را به کمپوست و مناطقی که کمپوست پخش می شود، وارد کند.

کار خود را با انتخاب یک منطقه سایه دار که به راحتی قابل دسترسی باشد شروع کنید تا به راحتی بتوانید به توده کمپوست خود، آب و مواد مورد نیاز را اضافه کنید. همیشه ماده سبز کمپوست را با حدود 10 سانتیمتر یا بیشتر از ماده قهوه ای بپوشانید تا به شما کمک کند حشرات و حیوانات موذی را دور نگه دارید.

در صورت احساس خشکی زیاد ، یا هر زمان که ماده قهوه ای خشک به آن اضافه کردید ، روی آن را آب پاشی کنید. ریختن قیر یا قرار دادن درپوش در بالای توده کمپوست نیاز نیست اما به حفظ رطوبت کمک می کند. اگر احساس می کنید توده کمپوست یا سطل آشپزخانه خانگی بیش از حد نامرتب است یا کنار آمدن با آن مشکل است ، یک سطل کمپوست از قبل ساخته شده مانند بشکه را جهت تهیه کمپوست در نظر بگیرید. انتظار می رود که چندین ماه طول بکشد تا کمپوست در یک توده به طول حدود یک متر آماده شود. کمپوست برای باغ ها مانند طلا محسوب می شود و کاربردهای زیادی برای بهبود خاک و محصول شما می تواند داشته باشد.

شما می تواند از کمپوست تازه به ارتفاع حدود 15 سانتیمتر، به عنوان مالچ در اطراف باغ خود نیز استفاده کنید.

مخلوط مواد آلی و مواد معدنی  بر روی سطح زمین، تشکیل خاک را می دهد. خاک محیط مناسبی را برای رشد گیاه ایجاد می کند. فرآیند تشکیل خاک یک فرآیند طولانی است که در طی سالیان دراز اتفاق می افتد. در طی این فرآیند مواد حاصل از سنگ های فروپاشی شده و فرسایش یافته که مواد معدنی را تشکیل می دهند با مواد آلی حاصل از  تجزیه موجودات زنده مخلوط شده و خاک را به وجود می آورند. با توجه به  متفاوت بودن مواد تشکیل دهنده خاک، نوع خاک ها نیز متفاوت خواهد بود.

خاک ها از طریق استقرار گیاه و همچنین جذب آب و مواد غذایی، محیط و بستر مناسبی را جهت رشد و نمو گیاهان فراهم می سازند. خاک موجود در باغچه با خاک که در داخل آن و یا گل های فصلی کاشته می شوند، متفاوت می باشد. معمولا خاک گلدان ترکیبی از خاک باغچه با اجزای مختلف است که هرکدام از این اجزا تامین کننده یکی از نیازهای گیاه می باشند.

اجزای تشکیل دهنده خاک برگ

خاک برگ یکی از خاک های ارگانیک می باشد که از روی هم جمع شدن، انباشته شدن و پوسیدگی دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و … به وجود می آید. خاک برگ به دلیل سبک و قابل نفوذ بودنش، تهویه کننده بسیار با ارزشی برای خاک به حساب می آید و بستری مناسب جهت رشد فراهم می آورد.

خاک برگ ها انواع مختلفی داشته که به لحاظ خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت می باشند. در واقع تفاوت در انواع مختلف خاک برگ ها ناشی از متفاوت بودن نوع گیاهی است که از برگ آن، خاک برگ تهیه شده است.

خاک برگ سیلیسی

از جمله خاکهایی است که دارای آهک زیادی می باشد و از این خاک نمی توان برای گیاهانی که نیازی به آهک ندارند، استفاده کرد. لذا برای این دسته از گیاهان برگ کود تهیه و استفاده می شود. یکی از خاک هایی که از گیاهان آهک گریز است، درخت بلوط است. برگهای این درخت برای گیاهانی که نیازی به آهک ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید خاک برگ برای گیاهان

  • خاک برگ قابلیت نگهداری رطوبت در خود را دارد.
  • این نوع از خاک از زهکشی خوب مناسبی برخوردار می باشد.
  • خاک برگ باعث سبک شدن و قابل نفوذ شدن خاک می گردد.
  • خاک برگ تهویه کننده خاک محسوب شده و از بهم چسبیدگی  ذرات خاک جلوگیری می کند.
  • خاک برگ از آبشویی، شور شدن خاک و از دست رفتن مواد مغذی آن جلوگیری می کند.
  • این نوع از خاک باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و عوامل بیماری زای خاک می شود.

آموزش درست کردن خاک برگ

از آنجا که خاک برگ از روی هم انباشته شدن برگ های پوسیده به دست می آید؛ بنابراین بهترین فصل تهیه خاک برگ همزمان با شروع فصل ریزش برگ ها یعنی پاییز می باشد. به همین منظور ابتدا برگ های خشک درختانی با رگبرگ های خشن و ضخیم (مانند افرا، نارون و …) را جمع آوری می نماییم. از هر مکانی نمی توان برگ جمع آوری نمود؛ بلکه بهتر است از مکانی که برگ های آنجا تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند خاک برگ تهیه نشود. بنابراین برگ های درختان خیابان های شلوغ با آلودگی هوای بالا برای تهیه خاک برگ مناسب نیست. همچنین می توان علاوه بر برگ به جمع آوری چمن نیز پرداخت.

بعد از جمع آوری برگ های مورد نیاز،گودالی را به شکل گرد و یا مربع تهیه نمایید. سپس در داخل گودال یک لایه یرگ ریخته  و به منظور تامین رطوبت، روی آن را آب پاشی بنمایید. برای تسریع در پوسیده شدن برگ ها می توان مقداری ازته مانند اوره نیز به برگ ها اضافه نمود. سپس مجددا یک لایه برگ ریخته و آب پاشی و کود پاشی بنمایید. نتیجتا در اثر رشد و نمو باکتری ها، برگ ها پوسیده شده و بعد از 8 الی 12 ماه خاک برگ برای استفاده آماده می باشد. البته خاک برگ های قدیمی تر و 3-4 ساله به لحاظ کیفی و مرغوبیت بهتر هستند.

همچنین می توان برگ ها و چمن های هرس شده را درون یک کیسه جمع آوری نموده و پس از تامین رطوبت مورد نیاز، در آن را ببندیم البته به منظور ایجاد تهویه مناسب در کیسه، بهتر است روزنه هایی را بررروی کیسه ایجاد نماییم. بدین طریق بعد از گذشت 2 سال خاک برگ آماده می باشد.

پس از گذشت مدت زمانی بهتر است مواد داخل گودال را مخلوط نموده و به مکان دیگران انتقال یابد. این کار بدین منظور انجام می گیرد که گرمای بیش از اندازه تولید نگشته و از طریق هوا رسانی، باکتری ها از بین نروند و همین امر روند تولید خاک برگ را سرعت می بخشد. بعد از آماده شدن خاک برگ، آن را الک می کنیم تا چوب ها و زوائد آن جدا شود و به منظور از بین بردن آفات و امراض احتمالی موجود در آن، بهتر است قبل از استفاده، خاک برگ ضدعفونی شود.

چگونه از برگ گردو برای درست کردن خاک برگ استفاده کنیم؟

ویژگی اصلی درخت گردو تعداد زیادی از برگ های بزرگ است که بلافاصله پس از شروع اولین یخ های کوچک بسته می شود. باغبان از برگ های خشک گردو به عنوان کود استفاده می کنند.

ایجاد کمپوست از برگ گردو را می توان با استفاده از کیسه های معمولی، که در آن شما نیاز به ایجاد دهانه های کوچک برای اطمینان از هوای تازه است. یکی دیگر از گزینه های آماده سازی کمپوست در چاله های ویژه یا قلم های چوبی است که در طی سقوط تمام برگ های افتاده از بین می روند. در بهار، کمپوست تکان داده می شود و منتقل می شود و سپس آن را به خوبی مرطوب می کند و کود نیتروژن به آن افزوده می شود.

راه دیگری برای بارور کردن خاک، استفاده از خاکستر حاصل از سوزاندن برگ های گردو است . این می تواند اضافه شود به پودر آلی بالا، که می تواند با مقدار اضافی از کلسیم و پتاسیم پر کنید.

استفاده از برگ گردو به عنوان یک کود، باغبان را قادر خواهد ساخت نه تنها به بهبود خواص زمین در طرح او، بلکه همچنین برای رشد یک محصول مفید پر از ویتامین ها.

چرا هنگام استفاده از خاک برگ برای تعویض گلدان نباید آن را فشارداد؟

به این علت که فشردگی زیاد خاک برگ سبب می شود که خاک برگ ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است جلوگیری نماید.

آیا خاک برگ دارای مواد غذایی می باشد؟

خیر خاک برگ ها فاقد مواد غذایی هستند و یا بسیار ناچیز است و بیشتر برای سبک کردن خاک و بهبود بافت خاک استفاده می شود.

برای نهال گردو کانادایی پالیز نیاز است هر 7 الی 10 روز به میزان 1000 تا 7000 متر مکعب آبیاری بر سایه انداز آن ها انجام شود.

چرا توصیه می کنید در ترکیب خاک کاکتوس از خاک برگ استفاده نکنیم؟

چون خاک برگ رطوبت را در خود نگه می دارد و باعث پوسیدگی ریشه در کاکتوس و گیاهان گوشتی می شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا