عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

علت خشک شدن برگ نهال گردو

دلایل اصلی خشک شدن درخت گردو و نحوه درمان کردن آن

ما در این مقاله سعی می کنیم تمام عواملی که باعث خشک شدن درخت گردو می شود را به طور کامل به شما توضیح داده و راهکارهایی که به وسیله آن می توانید از خشک شدن این درخت پر بار و ارزشمند جلوگیری کنید را ارائه دهیم. در انتها نیز نکات خرید اینترنتی نهال گردو را مطرح خواهیم کرد.

آلودگی هوا و تاثیر آن در خشک شدن درخت گردو

زمانی که هوا بیش از اندازه آلوده باشد، گیاه تعرق خود را از دست داده و موجب خشک شدن درخت گردو می شود. آلودگی هوا که توسط ریز ذرات انجام می شود باعث می شود تا گرد و غبار و ذرات ریز بر روی برگ ها و نقاط سبز درخت بنشیند، مانع عمل تنفس و همچنین فتوسنتز درخت می شود.

به مرور همین امر باعث خشک شدن درخت به طور کامل شده و باردهی آن را کاهش می دهد. متاسفانه این مورد جزو مواردی است که نمی توان برای آن راه حلی ارائه داد، اگر تک درخت گردو در خانه شما می باشد به راحتی می توانید مدام آن را با آب شستشو داده ولی درباره تعداد درختان باغ که حداقل دویست عدد در هکتار است متاسفانه راه حل پیشنهادی وجود ندارد.

تاثیر محل کاشت و خاک مناسب بر روی جلوگیری از شیوع  خشک شدن درخت گردو

خاک مناسب و حاصلخیز که زهکشی خوبی داشته باشد باعث می شود تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کند. ریشه نهال کاشته شده در خاک بعد از مدتی رشد کرده و گسترش می یابد، در نتیجه باعث تغذیه مواد غذایی و رطوبت کافی از طریق ریشه ها به خوبی انجام می شود. برای همین شما به عنوان یک کشاورز و باغدار احتیاج دارید تا قبل از احداث باغ گردو مقداری از خاک خود را به پژوهشکده گیاه پزشکی برده و آن را مورد بررسی قرار دهید. درصد PH خاک برای رشد و تغذیه درخت گردو بسیار مهم می  باشد.

از لحاظ ظاهری نیز نباید خاک گردو محدود کننده، سخت و کلوخ وار باشد، از آنجایی که درخت گردو ریشه های عمیقی دارد و حداقل یک و نیم متر در خاک نفوذ می کند، و احتیاج دارد تا بتواند در خاک گسترش پیدا کرده، تغذیه مناسب و جذب آب را بخوبی انجام دهد، در غیر اینصورت باعث تغذیه نامناسب و از عواقب آن خشک شدن درخت است.

شخم زدن مناسب خاک با وسایل و آلات کشاورزی درست و اصولی  قبل از احداث باغ گردو  نیز تاثیر بسزایی در میزان جلوگیری از خشک شدن درخت گردو دارد. اگر این عمل به خوبی و به صورت استاندارد انجام نشود باعث می شود که هوای درون خاک به خوبی تخلیه نشده و خشک شدن ریشه ها را به دنبال دارد. به زبان ساده تر عمل شخم زدن خاک باید به صورت پایمال انجام شود.

تاثیر آبیاری مناسب اصولی و استاندارد بر روی با طراوت و شادابی به درخت گردو

یکی از دلایل مهمی که باعث خشک شدن درخت گردو می شود آبیاری غیر اصولی و غیر استاندارد می باشد. قیمت  نهال گردوی جوان و تازه کاشته شده احتیاج به آبیاری منظم دارد. معمولاً میزان آبیاری این نهال به صورت منظم و پیوسته هر هفته بین 11 الی 19 لیتر آب در اولین سال رشد خود می باشد.

به هنگام آبیاری کردن نهال تازه کاشته حتما به میزان بارندگی فصل بهار و بارندگی فصل پاییز نیز دقت داشته باشید. گاهی در برخی از سال ها تابستان ها گرم تر از حد معمولی باشد. تمام این موارد را در نظر گرفته و با مشورت های که متخصصین گیاهپزشکی میگیرید به میزان آبیاری درخت گردو تازه و جوان بپردازید.

به یک موضوع دقت کافی و اساسی داشته باشید، به همان اندازه که نباید سطح خاک درخت گردو خشک باشد از غرقابی کردن آن نیز پرهیز کنید. چون غرقابی کردن درختان نه تنها برای درخت گردو بلکه برای نهال های دیگر درخت یک کار اشتباه و غیر اصولی شناخته می  شود.

تغذیه نامناسب و تاثیر آن در خشک شدن نهال گردوی کاشته شده

اگر می خواهید درخت گردوی شما مقاومت بالایی داشته باشد، حتما در سال های اولیه کاشت نهال گردو دقت کافی داشته باشه و به اندازه کافی از آن مراقبت کنید، اگر بتوانید این وظیفه را به خوبی انجام دهید مطمئن باشید تاثیر خیلی زیادی بر مدت زمان حیات اقتصادی باغ شما خواهد داشت.

معمولاً در خرید نهال گردو در سال اول زندگی احتیاج به کود دهی ندارد، ولی در سال های بعدی کود دهی مناسب و اصولی و استاندارد این درخت آغاز می شود. بهترین زمان برای کوددهی و تغذیه درخت گردو اول بهار می باشد. معمولاً توصیه می شود بین 2.5 تا 5.5 از کود حاوی سولفات آمونیوم و نیتروژن می باشد به درخت خود بدهید البته نحوه کوددهی آن هم راه و روش و قواعد خاص خود را دارد.

دقت داشته باشید که این کود نباید مستقیم با تنه و بدنه درخت شما در ارتباط باشد، به قطر 30 سانتیمتر از تنه درخت، آن را دور درخت ریخته  و با استفاده از خاک تصفیه شده و آب آن را آبیاری کنید، تا به خاک نفوذ کرده و توسط ریشه ها جذب شود.

نفوذ قارچ بلایت گردو و تاثیر آن در خشکی درخت

گاه علت خشک شدن درخت عوامل طبیعی و یا رسیدگی نامناسب باغداران نمی باشد. بلکه آفت های گیاهی قسمت هایی از درخت را درگیر خود کرده و خشکی آن را به همراه دارد. از جمله آنها می توان به بیماری بلایت گردو اشاره کرد. این بیماری باکتریایی باعث  خشکاندن قسمتهایی از شاخه و تنه درخت شده و موجب سیاه و قهوه ای رنگ شدن برگ های آن می شود. تنها راه حل آن برای جلوگیری از نفوذ این بیماری مدیریت درست و سمپاشی صحیح می باشد.

نفوذ آفت ها و وجود علف هرز عامل اصلی خشک شدن درخت گردو

معمولا این طور استنباط می شود که درختان و نهال های کاشته شده احتیاجی به تمیزکاری دور اطراف آن ندارند، چون مقاومت آنها خیلی بیشتر از علف های هرز می باشد در صورتی که این یک باور رایج و اشتباه است. شما به عنوان یک کشاورز باید پایه درخت خود مخصوصا درخت گردو را از وجود هرگونه علف هرز مصون کنید. چون علف هرز با نهال و درخت گردو از نظر جذب رطوبت و مواد مغذی خاک با یک دیگر رقابت می کنند. علف های هرز مانع  جذب این مواد توسط نهال تازه کاشته شده می شود.

از دیگر دلایلی که باغدار باید علف  های هرز اطراف درخت را نابود کند، بخاطر جذب آفات و حشراتی مختلف مانند کنه، شته ها، انواع کرم خاکی و عنکبوت ها است. این آفت ها و علف های هرز تاثیر تدریجی و یکباره بر روی خشک کردن درخت گردو دارد.

نکات مهم برای جلوگیری از خشک شدن درخت گردو و زرد شدن برگ ها:

مطمئن شوید که روش های آبیاری و سمپاشی به درستی استفاده می شود و استفاده از کود مناسب به مقدار کافی می تواند به درخت شما کمک کند تا باردهی بیشتری داشته باشد.کودها باید دارای پتاسیم – نیتروژن – آهن – روی – فسفر – منگنز و بر باشد تا بتواند در نهایت در میزان این باردهی تاثیر فوق العاده ای بگذارد.

استفاده بیش از حد از کودها در نهایت می تواند منجر به آسیب گیاه شود، بنابراین بهتر است از کود به مقدار لازم استفاده کنید.

تغذیه نامناسب می تواند بر کاهش باردهی تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به زرد شدن برگ ها شود، اما حتما مراقب میزان مصرف این کود باشید.

درختان گردو می توانند یکی از پردرآمدترین و بهترین درختان برای عرضه گردوی درشت و خوش طعم به بازار باشند، اما اگر به عوامل زیادی توجه نکنید، در نهایت خواهید دید که باردهی محصول شما کاهش می یابد.

عناصر مورد نیاز درختان گردو

  • پتاسیم : میزان پتاسیم مورد نیاز درخت گردو در سالهای اولیه به میزان رسی بودن خاک وابسته است. به طور معمول هرچه خاک رسی تر باشد، پتاسیم بیشتری مورد نیاز است. بنابراین پتاسیم مورد نیاز درختان گردو بین 200 تا 400 کیلوگرم به ازای هرهکتار است. این ماده معدنی در ترکیباتی مثل پتاسیم سولفات و یا پتاسیم کلراید به خاک اضافه میشوند.
  • آهن : آهن در عملیات تنفس درخت بسیار موثر است. و کمبود آن میتوان باعث زردی برگ ها و رگبرگ ها شود. آهن مورد نیاز در هرهکتار باغ گردو حدود 1.1 کیلوگرم است.
  • مس : کمبود این عنصر به صورت لکه های مرده روی برگ ها دیده میشود. در موارد نیز باعث زردی و ریزش برگ ها خواهد شد. به ازای هرهکتار از باغ گردو به محلول بردو 10-10-100 نیاز داریم.
  • ازت : ازت یکی از مهم ترین موادمعدنی برای رشد درختان است. فقدان این ماده معدنی باعث کم رنگی برگ و شاخه ها و کوچک شدن آنها میشود. به ازای هر هکتار از باغ گردو بین 175 تا 225 کیلوگرم ازت مورد نیاز است.
  • فسفر: این ماده معدنی به PH خاک وابسته است. یعنی هرچه خاک اسیدی تر باشد، نیازمند دریافت فسفر بیشتری است. به طور متوسط به ازای هرهکتار از باغ گردو (خاک اسیدی) به 200 تا 300 کیلوگرم فسفر نیاز داریم. و برای خاک های قلیایی نیازمند به 100 تا 200 کیلوگرم فسفر هستیم. فسفر معمولا در ترکیباتی مثل پنتوکسید فسفر (خاک اسیدی) و سوپرفسفات (خاک قلیایی) به خاک اضافه میشود.
  • روی: این عنصر در کنترل فرآیند آنزیم ها موثر است. کمبود آن میتواند متابولیسم گلوکسید و اکسیژن را به خطر بیاندازد. از علائم آن ایجاد لکه های سبز روشن روی برگ ها است. جوانه های تازه نیز به رنگ زرد درآمده و کوچکتر میشوند. هرهکتار از باغ گردو به محلول پاشی ترکیب 0.5 کیلوگرم سولفات روی 36 درصد در 400 لیتر آب نیاز دارد.
  • بر: این عنصر معمولا در عملیات فتوسنتز و انتقال شیره پرورش گیاهی موثر است. معمولا به ازای هر درخت گردو بین 900 تا 2250 گرم بوراکس مورد نیاز است.
  • منگنز: منگز در واکنش های بیوشیمیایی درخت گردو تاثیر گذار است. و ایجاد لکه زرد روی برگ ها و در بین رگ برگ ها و ریزش آنها، از علائم کمبود منگنز به حساب میاید. برای درمان کمبود منگنز باید سولفات منگنز را به درخت محلول پاشی کنید.
  • منیزیم: اگر پس از آزمایش خاک دانستید که خاک باغ شما فاقد منیزیم است باید به ازای هرهکتار بین 300 تا 500 کیلوگرم منیزیم به خاک بیافزایید. درصورت وجود این ماده معدنی در خاک نیز با توجه به میزان کمبود آن بین 200 تا 300 کیلوگرم فسفر به خاک اضافه کنید. منیزیم را در ترکیب منیزیم اکسید (خاک اسیدی) و منیزیم سولفات (در خاک قلیایی) به خاک اضافه کنید.
دکمه بازگشت به بالا