عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

مقایسه دو سیستم تهویه داکتلس و کانالی

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی سوالی که برای تمامی افرادی که قصد نصب و راه اندازی تهویه هوا در منزل محیط کار را دارند پیش می آید. اگر قصد دارید یکی از تجهیزات تهویه هوا را خریداری کنید باید به نکات زیادی که در ویدئوهای یوتیوب به آن اشاره می شود، توجه نمایید که از مهمترین آن می توان به راه انتقال هوا از طریق کانال یا بدون کانال اشاره کرد. این انتخاب بر اساس معیارهای خاصی صورت می گیرد که از مهم ترین و آن می توان به متراژ محیط و فضایی که برای انتقال هوا در اختیار دارید اشاره نمود.

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی؟

سیستم های تهویه هوا و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از کاربردی ترین وسایلی هستند که وجود آن ها برای تمامی محیط های کاری و محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردارند، اما این که قصد دارید از این سیستم ها به چه روش های استفاده کنید نیز بسیار مهم است.

با وجود اینکه استفاده از سیستم های بدون کانال رضایت توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و از عملکرد آن بسیار راضی هستند، نوع کانالی آن نیز توانسته با عملکرد متفاوت خود دیدگاه بسیاری را تغیر دهد. این که سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی در هیچ قانونی ثبت نشده، در واقع هیچ معیار یا استاندارد ای وجود ندارد که مشخص کند کدام یک از این دو مورد برتری بیشتری نسبت به مورد دیگر دارد.

استفاده از سیستم های تهویه هوا مثل دریچه زیر فن کویل به دلیل داشتن بخش مهندسی پیچیده نیاز به تمرکز خاصی دارد و برای نصب و راه اندازی آن باید به موارد زیادی را رعایت کرد، پیش از نصب و راه اندازی این سیستم ها ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

چه مقدار بودجه را برای این کار در نظر دارید؟

آیا به قابلیت کنترل منطقه فردی نیاز پیدا خواهید کرد؟

چه مقدار از فضا را به نصب سیستم تهویه هوا و نوع انتقال دما اختصاص داده اید؟

محل که قصد نصب و راه اندازی این سیستم ها را دارید از پیش ساخته شده یا در حال ساخت است؟

هر یک از این سوالات به نوبه خود در انتخاب نوع داکتلس یا کانالی بودن سیستم تهویه هوا تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت سیستم تهویه داکتلس و کانالی

برای اینکه بتوانید به این سوال پاسخ دهید که سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی می بایست ابتدا تفاوت های میان این دو سیستم را با هم بررسی کنید، این تفاوت ها شامل ویژگی ها و مزایا و معایب استفاده از هر دو نوع خواهد بود که مهم ترین تفاوت آن ها نوع ساختار سیستم هاست.

نوع با کانال این تجهیزات مجموعه ای از کانال های تولید شده با استفاده از ورق های فلزی هستند که به صورت توکار یا روکار نصب میشود، این کانال ها وظیفه انتقال دمای سرد و گرم و هوای تهویه شده به بخش های متفاوت را دارند. علاوه بر این سیستم تهویه هوای کانالی با بهره مندی از فیلتر ها، آلودگی ها را جدا و هوای تمیز را وارد محیط خواهد کرد. این تجهیزات به صورت تک کاناله یا چند کاناله هستند و می توانند بخش های متفاوت از یک محیط را پوشش دهند.

در مقابل سیستم تهویه هوای داکتلس وجود دارد که برای انتقال دمای سرد و گرم و هوای تحت تهویه شده از فن کویل ها استفاده می کند، در این سیستم هیچ گونه کانالی برای انتقال وجود ندارد و ساختار آن از تعداد یونیت سرد و گرم کننده تشکیل می شود.

عملکرد این یونیت ها به گونه ای است که با توجه به ابعاد محیط در اندازه های مختلف تولید و با استفاده از لوله کشی به منابع تولید آب سرد و گرم متصل خواهند شد. معمولاً فن کویل ها به صورت زمینی دیواری و سقفی هستند. از مدل های مشابه فن کویل میتوان به رادیاتور، یونیت هیتر و… اشاره کرد که به واسطه لوله کشی آب سرد و گرم باعث ایجاد تغییر دما در محیط خواهند شد.

بررسی مزایا و معایب سیستم تهویه هوای کانالی

اکنون که مروری کلی بر سیستم های تهویه مطبوع مرکزی یا کانالی داشتیم، اجازه دهید به مزایا و معایب آنها بپردازیم.

مزایا سیستم تهویه کانالی

دریچه های تنظیم هوا مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع کانالی، چشم انداز محجوب و گسسته ای را ارائه می دهند. بنابراین اگر شما یکی از افراد زیبایی شناسی هستید، این سیستم ها برای شما مناسب هستند.

تهویه مطبوع کانالی رطوبت را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به همتایان بدون کانال خود حذف می کند. بنابراین، اگر در یک محیط مرطوب زندگی می کنید، جایی که حفظ سطح رطوبت ایده آل در اولویت است، این سیستم ها برتر هستند.

اگر فضای مورد نظر شما یک اتاق بزرگ با افراد زیادی در داخل است، مانند یک رستوران یا فضای کاری، سیستم های کانالی جریان هوای بیشتری را نسبت به سیستم های بدون کانال ارائه می دهند. سرعت بیشتر جریان هوا تضمین می کند که ساکنان از گردش هوای تازه لذت ببرند.

معایب سیستم تهویه کانالی

تهویه مطبوع کانالی معمولاً هزینه نصب بالاتری دارد، به خصوص اگر در مکانی قرار است نصب شود که باید فضای کانال کشی نیز انجام شود. این سیستم های تهویه مطبوع به طور متوسط، رتبه بندی راندمان پایین تری به نام نسبت های بازده انرژی فصلی (SEER) ارائه می کنند، با هزینه ای مشابه با همتایان بدون کانال خود. نشت یا آسیب به کانال ها می تواند کارایی سیستم را بیشتر کاهش دهد و در نتیجه هزینه های عملیاتی حتی بالاتری را به همراه داشته باشد.

این سیستم ها عموماً نیازمند تعمیر و نگهداری هستند و کانال ها به نگهداری و نظارت منظم نیاز دارند. طبق EPA، تا 30 درصد هوا از طریق نشتی، سوراخ ها و اتصالات نادرست نصب شده در کانال های AC از بین می رود. کپک در مجاری AC می تواند در طول زمان انباشته شود و همچنین به عنوان محل پرورش حشرات عمل کند. چنین آلاینده هایی وقتی همراه با هوا به اتاق وارد می شوند، می توانند منجر به آلرژی و بیماری شوند.

در چه مواقعی سیستم تهویه مطبوع داکتی (کانالی) گزینه بهتری است؟

1 . زمانی که محیط مورد نظر شما هوای مرطوبی دارد و می خواهید به طور دقیق رطوبت را در کل فصل های سال به میزان دلخواه تنظیم کنید.

هر چند فن کویل ها فقط وقتی در حالت سرمایشی کار می کنند، می توانند رطوبت هوا را کاهش دهند ولی اگر بخواهیم رطوبت را به میزان دقیق در تمام فصول سال تنظیم کنیم، استفاده از دستگاه هواساز که با کانال کشی به موقعیت های مختلف ساختمان وصل می شود، بهتر خواهد بود زیرا می توان تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت زدایی در آن نصب کرد.

2 . زمانی که ساختمان شما به جریان هوای تازه و چرخش مناسب آن نیاز دارد.

فن کویل ها بیشتر با هدف گرم یا سرد کردن قسمت های مختلف ساختمان (هر فن کویل برای محیط اطراف خود) به کار می روند و اگر بخواهیم حجم هوای زیاد از بیرون به درون ساختمان راه پیدا کند و چرخش مناسب هوا را شاهد باشیم بهتر است که از هواساز استفاده کنیم. هر چند دستگاه هایی مانند روف تاپ پکیج ، زنت ، اکونوپک و ایرواشر نیز وجود دارند که هواساز درون خود این دستگاه ها جاسازی شده (یعنی اینکه این دستگاه ها هم تقریبا شبیه هواساز کار می کنند) و با کانال کشی به قسمت های مختلف درون ساختمان متصل می شوند.

3 . زمانی که به علت افزایش زیبایی فضای درون ساختمان، نمی خواهید فن کویل ها در معرض دید باشند. در این صورت یا از هواساز و یا فن کویل های دارای کانال (داکت فن کویل) که در سقف کاذب نصب می شوند، استفاده می شود.

در چه مواقعی سیستم تهویه مطبوع بدون کانال (Ductless) گزینه بهتری خواهد بود؟

1 . زمانی که فضای کافی برای نصب کانال ها وجود نداشته باشد.

اگر در حال ساخت ساختمان جدید هستید و نمی خواهید ارتفاع ساختمان به علت کانال کشی افزایش یابد و یا اینکه در حال بازسازی ساختمان قدیمی هستید که در آن کانال کشی هوایی وجود ندارد، استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش بدون کانال گزینه بهتری خواهد بود.

2 . زمانی که وجود کانال یک مشکل محسوب شود.

در برخی کسب و کارها مانند اتاق تمیز و یا مراکز بهداشتی، وجود کانال که گرد و غبار در آن تجمع پیدا می کند، از نظر بهداشتی می تواند مشکل ساز باشد. در چنین اماکنی از فن کویل های بدون کانال استفاده می شود تا مکانی برای تجمع گرد و غبار وجود نداشته باشد.

3 . قسمت های مختلف موجود در ساختمان، نیازهای دمایی جداگانه خاص خود را داشته باشند.

فن کویل های نصب شده در نقاط مختلف درون ساختمان را می توان به صورت جداگانه از نظر دمایی تنظیم نمود و مثلا در یک ساختمان مسکونی یا اداری که افراد حاضر در آن نیازهای دمایی متفاوتی دارند، بهتر است که از فن کویل ها استفاده شود زیرا دمای هوای خروجی از هر کدام را می توان جداگانه و مستقل تنظیم کرد. ولی این مزیت دیگر در سیستم های تهویه مطبوع کانالی وجود ندارد و تمامی اتاق هایی که به یک کانال راه دارند همگی با یک دمای یکسان تهویه می شوند.

دکمه بازگشت به بالا