عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

سیستم تصفیه هوا در دستگاه هواساز

به طور کلی عده ای ممکن است دستگاه هواساز را با دستگاه تصفیه هوا اشتباه بگیرند. ولی سوال اینجاست که این دو دستگاه واقعا از نظر کارایی شبیه هم هستند یا خیر؟ پاسخ ما خیر است. طبق آمارهای رسمی جهانی چیزی در حدود 93 درصد از مردم دنیا در حال تنفس هوایی ناسالم می باشند. که همین هوای نا سالم جزو چهارمین تهدیداتی است که سلامتی بشر را به خطر انداخته است. اگر به دنبال یک راهکار مناسب برای بهتر تنفس کردن می باشید با ما همراه باشید تا تفاوت دستگاه هواساز و تصفیه هوا را به شما توضیح دهیم و در نتیجه دچار اشتباه نگردید.

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز در حقیقت برای کنترل رطوبت،دما، سرعت و جریان هوا مورد استفاده قرار می گیرد. نکته اینکه دستگاه هواساز به خودیه خود نمیتواند تولید گرما یا سرما کند و برای این کار نیاز به کولر یا سیستم گرمایشی(بویلر) دارد. شاید شما در یکسری از منازل دستگاه هواساز را تحت عنوان اسپلیت ها یا پمپ های حرارتی دیده باشید.

درون دستگاه هواساز یک نوع فن دمنده کارگزاری شده است که هوا را در سراسر محیط خانه پخش و هوای محیط را دلپذیر می نماید. گاها دستگاه هواساز را به علت تشابه ظاهری و قیمت پروانه برج خنک کننده ، با کوره نیز اشتباه می گیرند. متداول ترین دستگاه هواساز را خانه ها می توان یافت کرد. که شامل کویل، دمنده و فیلتر هوا می باشد. کویل قرار داشته در داخل آن جهت ثابت نگه داشتن دمای محیط در سطح مناسب است و فیلتر هوا هم جهت حذف آلاینده ها از محیط کاربرد دارد.

کاربردهای دستگاه هواساز

دستگاه های هواساز شامل صنعتی و خانگی می شوند. کاربرد عمده دستگاه هواساز جهت کنترل نمودن دما و رطوبت هوای پیرامون است.

انواع دستگاه هواساز

باید توجه داشته باشید که دستگاه های هواساز به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی این دو مدل به صورت خلاصه پرداخته ایم:

ابعاد و اندازه دستکاه هواساز خانگی به نسبت صنعتی آن کوچکتر است. این نوع هواسازها جدا از تامین سرمایش و گرمایش میتوانند با فیلترهایی که بر روی خود نصب دارند هوای محیط را هم پاکسازی نمایند و گرد و غبار را جذب کنند. دستگاه های هواساز خانگی از مینی چیلرها جهت تامین هوای سرد و از بویلرهای موتورخانه جهت تامین گرما بهره می برند.

از دستگاه هواساز صنعتی بیشتر در مکان هایی مانند، سوله ها،انبارهای بزرگ و مکان های ورزشی استفاده می شود. در حقیقت از این نوع دستگاه ها به جهت گردش هوا به دلیل بزرگ بودن محیط و در نتیجه کاهش هزینه های مصرف انرژی استفاده می کنند.

مزیت ها و معایب دستگاه هواساز نسبت به دستگاه تصفیه هوا

در مقایسه دستگاه هواساز و دستگاه تصفیه هوا بهتر است توجه داشته باشید که یکی از مزیت های بزرگ دستگاه هواساز این است که حجم قابل توجهی از هوا را می توان بوسیله آن وارد محیط نمود. بر خلاف دستگاه های تصفیه هوا، دستگاه هواساز عمل پاکسازی هوا را انجام نداده و کیفیت هوای خروجی آنها به نسبت دستگاه تصفیه هوا بسیار پایین تر است. اما دستگاه تصفیه هوا قادر به کنترل میزان رطوبت و دما در مقابل دستگاه هواساز نیست.

در هوایی که ما تنفس می کنیم انواع ویروس ها، باکتریها،مواد شوینده، رنگ شیمیایی و ذرات خطناکی وجود دارند که اگر فکری به حال این ذرات که تقریبا در هر دقیقه 15 بار وارد ریه های ما می شوند نکنیم، در آینده سبب بروز انواع بیماری هایی که دستگاه تنفسی ما را تحت شعاع قرار می دهند، می شویم. در همین لحظه است که دستگاه تصفیه هوا وارد عمل شده و تمامی این ذرات را خذف می کند.

این نوعدستگاه ها با بهره گیری از فیلترهایی نظیر هپا، هگا، کربن فعال، پیش فیلتر و حتی مولد یون منفی تمامی ذرات مضر موجود در هوا را که برای دستگاه تنفس ما زیان بار است را حذف می کنند و در نتیجه سلامتی شما تضمین است.

معرفی انواع تصفیه هوا نسبت به هواساز

دستگاه های تصفیه هوا را در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می کنند که هر یک دارای کارکرد متفاوتی با دیگری است. دستگاه تصفیه هوا در دو مدل فعال و غیر فعال موجود می باشند.

دستگاه با استفاده از فیلتراسیون مختص خود و یا لامپ uv  مواد خاصی را در هوا پراکنده می کند که سبب پاکسازی آلاینده ها از هوا می شود.

  • دستگاه تصفیه هوا غیر فعال

در این نوع دستگاه تمامی آلاینده ها را با استفاده از فیلتراسیون جذب و سپس هوای تمیز را وارد محیط می کند.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا نسبت به هواساز

به طور کلی دستگاه تصویه هوا دارای کاربردهای متعددی می باشد که در ادامه چند مورد از این کاربردها را بررسی کرده ایم:

  1. حفظ سلامت اعضای خانواده
  2. کنترل بیماری های تنفسی
  3. پاکسازی هوای محیط های درمانی و بیمارستان ها
  4. محافظت از سلامت کارمندان در محیط کاری و افزایش بازدهی آنان

مناسب ترین روش تصفیه هوا

فیلتراسیون 3 مرحله ای در دستگاه های تصفیه هوا یکی از بهترین روش های تصفیه هوا محسوب می شود. در ابتدا با استفاده از فیلتر اولیه تمامی ذرات درشت مثل پرز جذب شده و در مرحله دوم استفاده از فیلتر هپا است، که این فیلتر به میزان 99 درصد محیط را عاری از آلاینده ها می کند. بعضی از این آلاینده ها که جذب فیلتر هپا می شوند شامل، ویروس ها، باکتریها و… می باشند.

در مرحله سوم هم نوبت به فیلتر کربن اکتیو می رسد. این نوع فیلترها با آغاز جنگ جهانی دوم برای محافظت سربازان درون ماسک هاشون گذاشته می شد. از فیلتر کربن اکتیو جهت حذف آلاینده های شیمیایی و همچنین بو استفاده می شود.

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

به طور کای از ویژگی های تصفیه هوا نسبت به هواساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای نشانگر زمان تعویض فیلتر
  • سنسورهای کیفیت هوا
  • سطح فیلتراسیون بالا

دستگاه تصفیه هوا بهتر است یا هواساز؟

در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه تصفیه هوا مناسب ما هست یا دستگاه هواساز بیایید یک بررسی اجمالی داشته باشیم:

وظیفه ای که دستگاه پکینگ برج خنک کننده بر عهده دارد، بهبود بخشیدن به شرایط و کیفیت هوای قابل تنفس است. در واقع با استفاده از فیلترهای خود هوای موجود در انواع محیط های اداری، منازل و بیمارستانی را عاری از هرگونه آلاینده مضر کرده و سلامتی افراد حاضر را تضمین میکنند.

در مقابل، دستگاه هواساز به تنظیم دما و رطوبت موجود در هوا می پردازد و علاوه بر آن گرد و غبار محیط را هم به دلیل فیلترهای نصب شده تا حد زیادی می گیرند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که قادر به پاکسازی آلاینده های سمی و مضر موجود در هوای شهرها نیستند. بنابراین شما در انتخاب بین دستگاه هواساز و تصفیه هوا باید به اولویت خود نگاه کنید. اگر فقط میخواهید دما و رطوبت محیط رو تنظیم کنید دستگاه هواساز مناسب شماست ولی اگر میخواهید هوای موجود محیط خود را پاکسازی کنید حتما از دستگاه تصفیه هوا بهره ببرید.

در پایان نیز امیدواریم به تفاوت میان دستگاه هواساز و تصفیه هوا پی برده باشید.

سوالات متداول تفاوت دستگاه هواساز با دستگاه تصفیه هوا

برای پاکسازی ویروس کرونا چه دستگاهی مناسب است؟
دستگاه تصفیه هوا با دارا بودن تمامی فیلترهاییکی از وظایف دستگاه هواساز به عنوان یکی از مهم ترین و محبوب­ترین دستگاه های تهویه مطبوع، تولید و توزیع هوای مطبوع می­باشد. در تعریف هوا مطبوع می توان بیان کرد که هوایی مطبوع محسوب می شود علاوه بر داشتن شرایط دمایی مطلوب با توجه به فصل گرما و سرما، یعنی هوای گرم در زمستان و هوای سرد در تابستان، عاری ازهر نوع آلودگی، گردوغبار و ذرات معلق مشکل  ساز باشند.

لذا یکی از شاخص ترین ویژگی های دستگاه هواساز، کنترل کیفیت هوای توزیع شده می باشد. تصفیه هوای توزیع شده در دستگاه هواساز از جنبه های مختلفی دارای اهمیت است. کیفیت هوای توزیع  شده در محیط، تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارا است. با توجه به میزان بالای گرد و غبار موجود در هوا و هم­چنین افزایش روزافزون آلاینده­ ها در کشور شاهد افزایش مشکلات مربوط به سلامتی انسان (مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی) در درازمدت هستیم.

در هنگام ورود هوا به داخل دستگاه هواساز شرکت مهتاب گستر ذرات گوناگونی از مقیاس قابل رؤیت با چشم تا میکروسکوپى به همراه آن حمل می شود. این ذرات ازلحاظ اندازه بازه ی وسیعی شامل اندازه دانه شن تا باکتری را شامل می شوند. در بسیاری از پروژه­های صنعتی و آزمایشگاهی به منظور فراهم ساختن شرایط موردنیاز برای فعالیت­های خاص و دقیقی نیاز است تا هوای توزیع شده در محیط دارای کیفیت کنترل شده با حداقل میزان گردوغبار، ذرات معلق موجود در هوا و میزان آلاینده و آلودگی باشد.

به عنوان مثال در اتاق تمیز که در خطوط تولید حساس نظیر داروسازی، بیمارستانی و …بکار می رود لازم است میزان گردوغبار، میکروب های هوازی، ذرات معلق و بخار شیمیایی در سطح پایین و کنترل شده ای قرار گیرند. هم­چنین کاربری­هایی نظیر کالیبراسیون ابزاری خاص و شرایط آزمایشگاهی خاص نیز ازجمله مواردی محسوب می­شوند که بایستی هوای آن از کیفیت خاصی برخوردار باشد. علاوه بر این تصفیه هوای واردشده به دستگاه تأثیر به سزای در افزایش بازدهی و عمر کارکرد سایر تجهیزات درون برج خنک کننده دارد. با توجه به موارد ذکرشده اهمیت حضور سیستم­های تصفیه و فیلتراسیون هوا در دستگاه هواساز بدیهی به نظر می­رسد.

فیلترها در به صورت متوالی در امتداد هم نصب می­شوند تا تصفیه آلودگی و ذرات معلق در هوا را به ترتیب از ذرات درشت تا ریز را انجام دهند. این میزان تصفیه بسته به الزامات شرایط کاری خاص محیط متفاوت خواهد بود. فیلترها قبل از کویل های سرمایشی و گرمایشی نصب شده تا علاوه بر پاک کردن هوا از آلودگی ها، از تجمع ذرات معلق و رسوب روی کویل ها جلوگیری به عمل آورد.

سیستم فیلتراسیون وابسته به نوع هوا ورودی و میزان آلایندگی و نیز وابسته به نوع فیلتراسیون شامل فیلترهای مختلفی می باشد. لذا نوع، تعداد و ضخامت لایه های فیلتراسیون وابسته به آنالیز هوا ورودی و میزان آلاینده ها موجود در هوا متفاوت است.

تأثیر فیلتر­ها بر مصرف انرژی

پارامتر افت فشار هوا یکی از مهم ترین پارامترهای تعیین کننده توان الکتریکی موردنیاز برای موتور فن هوا رسان در دستگاه هواساز می­باشد. این افت فشار به وسیله کانال ها، فیلترها، واحد بازیافت حرارتی، کویل های سرمایشی-گرمایشی، صداگیر و سایر تجهیزات مورداستفاده در دستگاه هواساز به وجود می آید. در شکل زیر فشار استاتیکی کل و مقایسه افت فشار ناشی از تجهیزات مورداستفاده در دستگاه هواساز نشان داده شده است.

همان طور که مشخص است، فیلتر­ها سهم زیادی در افت فشار در دستگاه هواساز دارند. میزان افت فشار در فیلترها با افزایش سطح آلودگی هوا افزایش می یابد. لذا فیلترها بایستی در مقدار افت فشار تعیین شده توسط استاندارد En13053 تعویض گردند. در غیر این صورت با افزایش کثیفی فیلترها، افت فشار افزایش یافته و سبب افزایش مصرف انرژی می­گردد.

 

دکمه بازگشت به بالا