سلامتی و پزشکی

درمان پیر چشمی با لیزر

تاریخ انتشار: 20 آذر 1400

لیزر-پیری-درمان چشم

پیری یکی از بیماری هایی است که کیفیت زندگی افراد بالای چهل سال را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در طی یک یا دو سال، فرد با خواندن متون و انجام کارهای دقیق در آینده نزدیک، مهارت های بصری خود را توسعه می دهد. این امر باعث ایجاد احساس ناخوشایند پیری و کاهش توانایی های جوانان می شود.

بهترین راه برای اصلاح این مشکل همچنان استفاده از عینک نزدیک بینی است، اما بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از عینک ندارند. خوشبختانه در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در زمینه اصلاح پیرچشمی با تجهیزات لیزر صورت گرفته است. در این مقاله از یک مقاله پزشکی اخیر در مجله سلامت سیب ابتدا، وقتی به پیرچشمی نگاه می کنیم، متوجه می شویم که پیرچشمی چیست، و سپس به گزینه های درمانی مختلف، به ویژه پیرچشمی با لیزر نگاه می کنیم.

پیرچشمی چیست؟

چشم انسان ساختار دایره ای دارد. امواج نوری که از جسم دیده می شود مخالف هستند، اما پس از برخورد به ناحیه دایره ای چشم، این امواج بی اثر بوده و به هم نزدیک می شوند و بر روی شبکیه انتهای چشم متمرکز می شوند. برای دیدن اجسام دور و نزدیک، تصویر این اجسام باید مستقیماً روی شبکیه بیفتد و اگر تصویر کمی در پشت و جلوی شبکیه قرار گیرد، تار می شود. وظیفه عدسی کروی چشم با بافت کروی قرنیه که عدسی را می پوشاند، کاهش یا افزایش انحنای کره است تا تصویر روی شبکیه بیفتد که به آن تطبیق می گویند.

در دوران کودکی و نوجوانی، کره چشم باریک است و به خوبی با تغییرات انحنا سازگار است، اما در سن و به طور کلی بعد از چهل سالگی، چشم توانایی خود را از دست می دهد و نمی تواند به خوبی سازگار شود. بنابراین، تصویر به جای شبکیه در پشت شبکیه قرار می گیرد که دید اشیاء و تصاویر نزدیک را مخفی می کند. پیرچشمی را می توان با استفاده از عینک نزدیک بینی و خواندن درمان کرد. با کمک لنز، عدسی ها بر اساس نیاز بریده می شوند و روی شبکیه می افتند.

پیرچشمی چیست؟

برای افرادی که تمایلی به استفاده از عینک ندارند، پیرچشمی توصیه می شود. در این روش‌ها، میزان انحنای قرنیه با کمک جراحی لیزر افزایش می‌یابد تا امواج نور بیشتر بر روی شبکیه متمرکز شوند تا پشت شبکیه. علائم اصلی پیرچشمی عبارتند از:

اینله قرنیه

به این ترتیب عدسی در قرنیه فرد مبتلا به پیرچشمی قرار می گیرد تا بدون آسیب به دید دور و نزدیک فرد بهبود یابد. پروسه کاشت قرنیه حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. با لیزر فمتوثانیه فضای کوچکی در قرنیه ایجاد می شود و جراح عدسی را در مرکز مردمک قرار می دهد. این قوس قرنیه به طور خودکار بدون بخیه بسته می شود.

علاوه بر کمتر تهاجمی بودن، اگر جلوه بصری آن‌طور که می‌خواهید واضح نباشد، می‌توان این لنزها را برداشت و جایگزین کرد.

جراحی چشم قدیمی

NearVision CK

این پیرچشمی یک روش جراحی کم تهاجمی است که از انرژی فرکانس رادیویی (RF) برای ترمیم قرنیه و ایجاد دید واضح تر و واضح تر بدون عینک استفاده می کند. به این ترتیب یک چشم نزدیک بینی می شود، اما چشم دیگر بی اهمیت می ماند.

محدودیت این روش این است که چشمی که نور را از نزدیک می بیند از دور تار می شود. با این حال، با دو چشم باز، اکثر افراد می توانند خود را با این شرایط وفق دهند و احساس کنند که دید آنها از هر فاصله ای قابل قبول است.

لیزیک مونویژن (لیزیک مونویژن)

این روش مانند روش قبلی یک چشم را نزدیک می کند و از چشم دیگر برای دیدن دورتر اما طولانی تر استفاده می شود. به طور کلی، در صورت داشتن عیوب انکساری (دوربینی، بینایی یا آستیگماتیسم) که می توان به این روش درمان کرد، مونویژن لیزیک برای پیرچشمی توصیه می شود.

لنز جایگزین (RLE)

در این پیرچشمی عدسی طبیعی چشم برداشته می شود و عدسی داخل چشمی جایگزین آن می شود که مشابه عدسی مورد استفاده در جراحی آب مروارید است.

آیا پیرچشمی با لیزر قابل درمان است؟

درمان پیرچشمی با لیزر یکی از روش های جدید است که برای بهبود بینایی افراد مبتلا استفاده می شود. با این روش ها می توان علاوه بر اصلاح پیرچشمی، سایر مشکلات چشمی مانند آستیگماتیسم را با هم اصلاح کرد. مزایای پیرچشمی لیزری عبارتند از:

  • بسیار کوتاه مدت
  • بهبودی بسیار سریع پس از جراحی
  • درد و ناراحتی کاهش می یابد
  • نیاز به عینک مطالعه کاهش می یابد
  • قیمت پایین

پیرچشمی لیزری برای همه طراحی نشده است. به عنوان مثال، شما باید حداقل 21 سال داشته باشید، چشمان شفاف و بدون بیماری چشمی داشته باشید. همچنین داشتن انتظارات واقع بینانه از نتیجه مهم است. در نهایت، اگر از روش‌های قرار دادن لنز مصنوعی مانند جایگزینی لنز انکساری (RLE) استفاده می‌کنید، جراحی لیزر گزینه مناسبی نیست.

سه روش اصلی درمان پیرچشمی با لیزر عبارتند از:

  • جراحی لیزر مونوویژن: این روش محبوب ترین لیزر در بین سه لیزر پیرچشمی است. در طی این روش، جراح شما یک چشم را به دوربینی تنظیم می کند و عمداً یک چشم را با نزدیک بینی کوچک قرار می دهد تا نیاز به عینک مطالعه را کاهش دهد.
  • جراحی لیزر چند کانونی: در طی این روش، جراح شما یک حلقه متحدالمرکز با لیزر روی قرنیه ایجاد می کند تا دید نزدیک یا دور شما را اصلاح کند تا بتوانید در فواصل مختلف ببینید و این نوع پیرچشمی با لیزر درمان می شود. نام دیگر این جراحی لیزیک پرسبی است.
  • جراحی لیزر اینتراکور: در این جراحی پیرچشمی شکل قرنیه چشم تغییر می کند تا قدرت چشم افزایش یابد. این روش در چشم انجام می شود. بنابراین، بر خلاف روش های متعدد اصلاح بینایی با لیزر، فلپ قرنیه یا فلپ لکه شامل نمی شود. در نتیجه برخی از عوارض احتمالی این فرآیندها از بین می رود.

یک فرد مناسب برای جراحی چه شرایطی دارد؟

افراد مبتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم، خشکی چشم متوسط ​​تا شدید و تبخال برای این درمان مناسب نیستند. افراد مبتلا به قوز قرنیه یا بی نظمی در شکل قرنیه، که در آن قرنیه نازک است، یا مبتلا به بیماری های دژنراتیو مانند دیابت و روماتیسم پیشرفته، واجد شرایط این درمان نیستند. در سایر افراد، نتایج درمان به طور کلی رضایت بخش است.

سالمندان چه کار می کنند؟

شدت پیرچشمی

نوعی پیرچشمی، اگرچه نادر است. اما آنها می توانند عواقب جدی داشته باشند. شدت پیرچشمی به دو گروه تقسیم می شود که بینایی و سایر عوارض را تغییر می دهد. عوارض پیرچشمی که بینایی را تغییر می دهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس نور یا مشاهده هاله ای در اطراف لامپ
  • بدون اصلاح بینایی
  • کیفیت چشم کاهش یافت
  • دید تار است
  • دو چشم انداز

سایر عوارض پیرچشمی که به بینایی مرتبط نیستند عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • خارش چشم
  • عفونت
  • پاره کردن
  • چشمان قرمز
  • سردرد
  • فانینا

پرسش و پاسخ

  1. آیا پیرچشمی با لیزر قابل درمان است؟ آره. روش جدیدی برای درمان پیرچشمی با لیزر وجود دارد که با کمترین مشکل بینایی و بینایی را در پیرچشمی بهبود می بخشد.
  2. پیرچشمی چیست؟ تعدادی جراحی و غیر جراحی برای اصلاح بینایی در پیرچشمی وجود دارد که با توجه به شرایط پزشکی فرد و سایر مشکلات چشمی استفاده می شود.
  3. آیا لیزر درمانی چشم تاثیری دارد؟ مانند تمام روش‌های دیگر، لیزر درمانی چشم می‌تواند تعدادی عوارض جانبی داشته باشد. با این حال، این عوارض کمتر شایع هستند و معمولاً مدت کوتاهی پس از جراحی بهبود می یابند.

منبع

www.homaeyeclinic.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا