سلامتی و پزشکی

پروتئنوری یا دفع پروتئین از کلیه چیست؟

تاریخ ارسال:

5 جولای 2021

افزایش دفعات ادرار در شب ، تورم پاها یا گرفتگی عضلات ؛ این علائم نشان می دهد که ممکن است کلیه یا پروتئینوریا داشته باشید. پروتئینوریا یک بیماری نسبتاً خطرناک است. این نشانه ای از آسیب دیدگی و آخرین اطلاعات پزشکی در مورد علائم ، عوارض و درمان پروتئینوریا است ؛ با ما همراه باشید.

پروتئینوریا یا پروتئین از کلیه دفع می شود؟
کلیه های ما تقریباً هر روز یک تا دو لیتر ادرار تولید می کنند و آن را از بدن دفع می کنند. می توان گفت که مهمترین عملکرد کلیه در بدن انسان حذف مواد زائد از خون است ، در حالی که مواد ضروری انسان مانند پروتئین و گلوکز (سوخت اصلی بدن و سلول های مغز) را حفظ می کند. در واقع ، کلیه ها اجازه نمی دهند پروتئین و گلوکز از طریق ادرار دفع شود. حال اگر کلیه ها این توانایی را از دست بدهند ، مقداری پروتئین به ادرار نشت می کند و با ادرار دفع می شود.این پروتئینوریا یا دفع پروتئین از طریق ادرار یا پروتئین در ادرار نامیده می شود.
آلبومین نام پروتئینی در خون است که در عملکردهای مختلفی از جمله حمل و نقل مواد مختلف در خون نقش دارد. آلبومین فراوان ترین پروتئین در خون است و معمولاً با ادرار بسیار کمی دفع می شود. با این حال ، در مورد پروتئینوریا ، این مقدار کم می تواند برای بدن مضر باشد.
علل دفع پروتئین کلیوی
دفع پروتئین کلیوی از علائم نارسایی کلیه است و می توان علت دفع پروتئین کلیوی را از این بیماری دانست. در مراحل اولیه نارسایی مزمن کلیه ، علائم پروتئینوریا چندان واضح نیست ، زیرا کلیه ها در افزایش عملکرد دفع سازگار و رشد می کنند. با گذشت زمان ، به خصوص اگر نارسایی کلیه به فشار خون طولانی مدت یا دیابت نوع 1 یا نوع 2 مربوط باشد ، ساختار و عملکرد کلیه آسیب می بیند و تغییرات غیرقابل جبرانی ایجاد می کند.
در این حالت کلیه مواد مختلفی را از خون جدا کرده و فیلتر اختصاصی را از طریق ادرار دفع می کند پروتئین هایی مانند آلبومین بدون غربالگری وارد ادرار می شوند و باعث دفع پروتئین از کلیه می شوند.
تشخیص عوارض دفع پروتئین کلیه
با دفع پروتئین کلیه ، مقدار پروتئین در خون کاهش می یابد. پروتئین جز component عضلات است ، نقش مهمی در سلامت استخوان دارد و برای اکسیداسیون خون ضروری است. هنگامی که پروتئین از طریق ادرار دفع می شود ، بدن این ویژگی ها و تعداد بیشماری از دیگر پروتئین ها را برای سلامتی از دست می دهد و به خطر می افتد.
کمبود پروتئین در خون از طریق آزمایش ادرار در مراحل اولیه یافت می شود و از علائم بالینی مهم بیمار است. ذرات پروتئین موجود در خون ، مولکول های آب را به آنها نزدیک می کند و اگر به دلیل دفع ادرار از سطح پروتئین در خون کاهش یابد ، آب از عروق خارج شده و در بافت های اطراف تجمع می یابد.
بنابراین ، با تجمع آب در بافت ها ، اندام ها و قسمت های مختلف بدن متورم می شود که ادم نامیده می شود و این یک علامت مهم برای بیماران و پزشکان است و سو the ظن بیماری کلیه و پروتئینوریا را تقویت می کند.ادم از پاها شروع می شود ، اما با پیشرفت نارسایی کلیه و دفع پروتئین بیشتر ، به تدریج کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر دفع پروتئین روزانه از حد معینی (بیش از 3 تا 3.5 گرم در روز) بیشتر شود ، آن را (سندرم نفروتیک) می نامند. به دلیل تخریب پروتئین در لخته شدن خون و مشارکت در ایمنی بدن ، سندرم نفروتیک با دفع پروتئین باعث خونریزی و عفونت در بیماران مبتلا به عفونت های مختلف می شود.

علل پروتئینوریا
هر عاملی باعث صدمه به فیلتر کلیه شده و به درستی کار نکند ، می تواند باعث این بیماری شود. البته باید توجه داشت که اگر میزان پروتئین رژیم غذایی زیاد باشد ، دفع پروتئین از طریق ادرار به نوبه خود افزایش می یابد ، اما این معمولاً علت پروتئینوریا در بیمار نیست. بیماران مبتلا به بیماری های زیر به احتمال زیاد پروتئینوریا دارند:

فشار خون بالا: دفع پروتئین در کلیه ها بیشتر در بیماران مبتلا به فشار خون بالا دیده می شود و یکی از اولین علائم نارسایی کلیه است.
دیابت: هر دو دیابت نوع 1 و 2 باعث ترشح آلبومین از خون و پروتئینوریا می شوند ، زیرا تأثیر منفی بر رگ های خونی کوچک و فیلترهای کلیه دارند.
بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن: در برخی بیماری ها ، سیستم ایمنی بدن به اشتباه بافت های خود را مورد حمله قرار داده و از بین می برد. یکی از مهمترین اهداف بیماریهای مربوط به سیستم ایمنی غشای فیلتر کلیه و کلیه است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن آسیب دیده و عملکرد خود را از دست می دهد. لوپوس شایعترین و مهمترین بیماری در بین بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی است. کلیه هایی که باعث پروتئینوریای قابل توجه می شوند.
بیماری های عفونی و سموم: این بیماری ها همچنین عامل پروتئینوریا ناشی از آسیب بافت کلیه هستند.

علاوه بر این ، برخی از بیماری ها و داروها باعث بروز پروتئینوریا می شوند که معمول نیستند ، اما از اهمیت بالینی بالاتری برخوردار هستند:

کارسینوم سلول پلاسما یا میلوم مولتیپل
مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی
تجزیه سلولهای خون (همولیز) یا سلولهای عضلانی
مصرف داروهایی که برای کلیه مضر هستند ، مانند برخی آنتی بیوتیک ها

عوامل خطر برای پروتئینوریا
دفع پروتئین کلیه در هر کسی ممکن است رخ دهد ، اما افراد زیر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند:

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.
افراد بالای 65 سال.
افرادی که سابقه خانوادگی بیماری کلیوی دارند.
مردم تبار آمریکایی آفریقایی تبار ، بومی آمریکایی ، اسپانیایی تبار ، اقیانوس آرام.

شایع ترین علائم دفع پروتئین کلیوی و پروتئینوریا
همانطور که قبلاً ذکر شد ، متأسفانه ، هنگام بروز مشکلات کلیوی ، علائم دفع پروتئین کلیوی و پروتئینوریا معمولاً بروز نمی کند. اگرچه کلیه ها آسیب دیده اند ، اما هنوز هم می توان از بروز علائم جلوگیری کرد. با این حال ، اگر آسیب کلیه به مرحله شدیدتری برسد ، پروتئینوریا ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

تکرر ادرار
تنگی نفس
خستگی
تهوع و استفراغ
تورم صورت ، شکم و پاها به خصوص مچ پا
کاهش اشتها
گرفتگی عضلات در شب
پف دور چشم خصوصاً صبح
کف یا حباب شدید در ادرار

اگر هر یک از این علائم دفع پروتئین کلیه ، به خصوص کف بیش از حد در ادرار و تورم پا را تجربه کردید ، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
درمان دفع پروتئین کلیوی
مراحل مختلف درمان پروتئینوریا کاملاً به دفع پروتئین از طریق کلیه بستگی دارد. پزشکان با توجه به علل این شرایط ، روش های مختلف درمانی را انتخاب می کنند.اگر دفع پروتئین کلیوی علت نارسایی کلیه و آسیب آن باشد ، داروها ، تنظیم رژیم غذایی ، کاهش وزن و ورزش منظم مهمترین درمان ها هستند. افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا ممکن است برای کنترل فشار خون و قند خون به داروهای فشار خون و قند خون نیاز داشته باشند. بیماران دیابتی نیز باید در آزمایش خون میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) خود را اندازه گیری کرده و نتایج را به متخصص ارولوژی ارائه دهند.
زنان باردار مبتلا به پروتئینوریا باید بسیار مراقب وضعیت خود باشند. اگرچه این وضعیت در دوران بارداری نیز جدی است ، اما معمولاً پس از تولد کودک بروز می کند.
توصیه می شود افرادی که دفع پروتئین کلیوی دارند ، باید آزمایشات سالانه ادرار و خون را در برنامه خود قرار دهند.
اگر پروتئینوریا به فشار خون بالا ، دیابت یا بیماری دیگری مرتبط نباشد ، هنوز داروهای ضد فشار خون برای جلوگیری از آسیب بیشتر کلیه تجویز می شود.
کلمات اخر
نارسایی کلیه می تواند باعث عملکرد غیر طبیعی کلیه شود بدن پروتئین را از طریق کلیه دفع می کند که پروتئینوریا یا دفع پروتئین کلیوی نامیده می شود. فشار خون و دیابت از دلایل اصلی دفع پروتئین در کلیه ها هستند.افراد مبتلا به این بیماری ها باید بیش از سایرین به سلامت کلیه توجه کنند. تاول شدید ادرار ، تورم در اطراف چشم و تورم پاها از رایج ترین علائم دفع پروتئین کلیوی است که در صورت بروز باید به متخصص کلیه و سیستم ادراری مراجعه کنید.

منبع اصلی مسئولیت کلیه محتوای وب سایت را بر عهده دارد و بانک مشاغل Infojab مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا