سلامتی و پزشکی

کلیه در بدن ما چگونه کار می‌کند؟

تاریخ ارسال:

06 سپتامبر 2021

در این مقاله نحوه عملکرد کلیه های ما را بررسی کرده و سعی می کنیم اطلاعات کاملی در مورد آن به شما ارائه دهیم.

کلیه ها مهمترین اندام برای تنظیم میزان آب و مواد معدنی در خون و حفظ ثبات داخلی بدن هستند. میزان آب ، نمک و مواد نیتروژن دار (اوره و اسید اوریک) در خون توسط مکانیسم دقیق توسط کلیه ها کنترل و تنظیم می شود. اما شما همچنین ممکن است تعجب کنید که این اندام ها چگونه کار می کنند و کلیه ها در بدن ما چگونه کار می کنند. به همین دلیل ، در ادامه این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، قصد داریم این موضوع را با استفاده از اطلاعات پزشکی بررسی کرده و روند عملکرد کلیه در بدن را با ذره بین بررسی کنیم. با ما بمان.

کلیه در بدن ما چگونه کار می کند؟
کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات ، زیر دنده ها و پشت شکم واقع شده اند. طول هر کلیه کمی بیشتر از طول مشت است. وظیفه کلیه ها تصفیه خون است. آنها مواد زائد را حذف می کنند ، تعادل مایعات بدن را کنترل می کنند و الکترولیت ها را در سطوح مناسب نگه می دارند. تمام خون بدن شما حدود 40 بار در روز از طریق آنها عبور می کند. این اندام ها از حدود 25 درصد اکسیژن جذب شده توسط ریه ها برای تصفیه خون استفاده می کنند. اکسیژن سلولهای کلیه را قادر می سازد تا از طریق تنفس هوازی به طور موثر انرژی شیمیایی تولید کنند. آب و نمک (و مولکول های نمک ساز مانند سدیم ، پتاسیم ، کلر و فسفات) نیز در صورت نیاز مجددا جذب شده یا از طریق ادرار دفع می شوند. اگر سیستم شبکه ، مانند نفرون ها ، به دلایل خاصی آسیب ببیند ، کلیه ها شروع به دفع مولکول های بزرگتر مانند پروتئین ها و همچنین سلول ها (مانند گلبول های قرمز خون) می کنند.
همچنین بخوانید: بیوپسی کلیه چگونه انجام می شود؟
در واقع ، در آسیب های طولانی مدت به نفرون های کلیه ، که منجر به نارسایی مزمن کلیه و در نهایت دیالیز یا پیوند کلیه می شود ، بافت توری هنگام عبور نفرون ها و مولکول های بزرگ از آن آسیب می بیند ، در حالی که کلیه ها مجدداً جذب و بزرگ می شوند. مولکولها طراحی نشده اند و سیستمی برای این منظور ندارند ، مولکولهای حیاتی مانند پروتئین خون و سلولهای خونی از بین رفته و وارد ادرار می شوند. متأسفانه ، این روند بسیار کند و بی صدا است و هیچ علامت هشداردهنده ای برای هشدار به ما ندارد. علائم زمانی ظاهر می شود که فرد دچار احتباس آب و تورم پاها (در ابتدا) و دست ها و زیر چشم ها (بعدا) می شود و درمان را بسیار مشکل می کند.
نام واحدهای تصفیه خون در کلیه چیست؟
نفرون واحدی است که عملکرد کلیه به آن بستگی دارد ، ساختاری که در واقع ادرار را در فرآیند حذف مواد زائد از خون تولید می کند. هر نفرون در همه پستانداران یک لوله بلند یا بسیار نازک است که بین 30 تا 55 میلی متر (1.2 تا 2.2 اینچ) طول دارد. یک سر لوله بسته می شود ، منبسط می شود و به شکل جام دو جداره خم می شود. این ساختار کپسول گلوبول کلیه یا کپسول بومن نامیده می شود و شامل گروهی از رگ های خونی میکروسکوپی یا مویرگ هایی به نام گلومرول است.این کپسول ها و گلومرول ها با هم گلبول کلیه را تشکیل می دهند. خون از طریق شریان های کوچکی به نام شریان وارد گلومرول می شود و از انتهای باز کپسول وارد گلومرول می شود و از آن خارج می شود. در سلول کلیوی ، مایع گلومرول خون را از طریق دیواره داخلی کپسول خارج کرده و وارد لوله های نفرون می شود. تعداد زیادی نفرون به کلیه ها اجازه می دهد تا حدود 100-120 سی سی خون را در دقیقه فیلتر کنند. در نتیجه ، پنج لیتر یا 5000 سی سی بدن خون یک فرد بزرگسال در کمتر از یک ساعت در کلیه ها تصفیه می شود ، به این معنی که خون ما حدود 25 بار در روز تصفیه می شود. این عدد سرسام آور نشان می دهد که چقدر برای بدن تنظیم مقدار آب و نمک (و میزان اسیدیته) در خون اهمیت دارد.
کدام قسمت از کلیه مسئول جذب مواد زائد از خون است؟
خون از طریق شریان هایی که به کلیه منشعب می شوند وارد کلیه ها می شود و خوشه های کوچکی از رگ های خونی حلقه ای را تشکیل می دهد. به هر گروه گلومرولوس می گویند که از کلمه یونانی فیلتر گرفته شده و جمع کلمه گلومرول است. تقریباً یک میلیون گلومرول یا فیلتر در هر کلیه وجود دارد. گلومرول ها به ورودی مجرای جمع آوری مایعات به نام لوله (لوله) متصل می شوند. خون در گلومرول ها تصفیه می شود و مایعات و مواد زائد وارد لوله شده و از طریق ادرار دفع می شوند. ادرار در لگن کلیه که یک ساختار قیفی شکل است جمع می شود و از طریق لوله ای به نام حالب به مثانه منتقل می شود. نیتروژن اضافی به سمت گلومرول حرکت می کند و اجزای غیر مقاوم مانند سلول ها و سرم آلبومین از طریق مثانه دفع می شوند. شریان خارجی این اجزای قابل تجزیه در گلومرول جمع شده و فیلتراسیون گلومرولی را تشکیل می دهند. مرحله بعدی جذب مجدد است که طی آن مولکول ها و یون ها دوباره وارد سیستم گردش خون می شوند. سپس در حین ترشح برخی از مواد مانند یونهای هیدروژن ، کراتینین و داروها ، از طریق شبکه مویرگی اطراف لوله ها وارد مجرای ادرار می شوند. محصول نهایی تمام این فرایندها ادرار است که در اصل مجموعه ای از موادی است که در طول فیلتراسیون گلومرولی یا جذب مجدد مجاری جذب نمی شوند.
همچنین بخوانید: پروتئینوری یا دفع پروتئین از کلیه چیست؟
همچنین بخوانید: شرایط آزمایش خون و راه های جلوگیری از نارسایی کلیه

ادرار در درجه اول از آبی تشکیل شده است که جذب نشده است ، به این ترتیب بدن حجم خون را با افزایش مقدار آب تبدیل شده به ادرار به جای جذب مجدد ، کاهش می دهد. یکی دیگر از اجزای مهم ادرار ، اوره است ، یک مولکول بسیار محلول که از آمونیاک و دی اکسید کربن تشکیل شده است ، که راهی برای حذف نیتروژن (از آمونیاک) از بدن فراهم می کند. ادرار همچنین حاوی بسیاری از نمک ها و سایر مواد زائد است. گلبولهای قرمز خون و قند به طور معمول در ادرار یافت نمی شوند ، اما به ترتیب می توانند نشان دهنده آسیب گلومرولی و دیابت باشند.
مکانیسم تصفیه خون در کلیه چیست؟
هنگامی که می دانیم واحد فیلتراسیون کلیه چه نامیده می شود ، مکانیسم عمل فیلتراسیون خون را بررسی می کنیم ، فرایندی که طی آن فیلتراسیون گلومرولی انجام می شود اولترافیلتراسیون کلیه نامیده می شود.نیروی فشار هیدرواستاتیک بر گلومرول (نیروی فشاری که توسط فشار خود رگ خونی وارد می شود) نیروی محرکه ای است که فیلتراسیون را از مویرگ ها برداشته و منجر به شکاف نفرون می شود. فشار اسمزی (نیروی کششی که توسط آلبومین اعمال می شود) با نیروی بیشتر فشار هیدرواستاتیک مقابله می کند و تفاوت بین این دو فشار مomثر گلومرولی را تعیین می کند ، که نیروی پالایشی مولکول ها را تعیین می کند. این عوامل به همراه چند عامل دیگر بر میزان فیلتراسیون گلومرولی تأثیر می گذارد.
آخرین کلمه
خون از طریق عروق قلب وارد کلیه می شود و از طریق میلیون ها فیلتر کوچک خون دفع می شود. مواد زائد از طریق حالب عبور کرده و به صورت ادرار در مثانه ذخیره می شود. خون تازه تصفیه شده از طریق وریدها به جریان خون باز می گردد. مثانه پر می شود و ادرار از طریق مجرای ادراری بدن را ترک می کند.
منابع:
/courses.lumenlearning.com
course.lumenlearning.com
britannica.com
niddk.nih.gov
کلیه.org
byjus.com

تمام مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا