سلامتی و پزشکی

. تربچه . تربچه یکی از سبزیجات ریشه ای است که در سالاد خام و همچنین در کنار سبزی…


.
?تربچه
.
?تربچه یکی از سبزیجات ریشه ای است که در سالاد خام و همچنین در کنار سبزی خوردن جای گرفته است. این گیاه ریشه ای متعلق به خانواده براسیکا است. تصور می شود این سبزی قرن ها پیش در سرزمین اصلی چین سرچشمه گرفته است و امروزه یکی از سبزیجات معروف در سراسر جهان است.
.
?نام علمی: Raphanus sativus
.
?خواص سلامتی:
تربچه یکی از سبزیجات ریشه ای کم کالری است و فقط 16 کالری در هر 100 گرم فراهم می کند.
تربچه مانند سایر سبزیجات خانواده کلم حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی از ایزوتیوسیانات به نام سولفورافان است. مطالعات نشان می دهد سولفورافان با مهار رشد سلول های سرطانی و اثرات ضد سرطان در برابر سرطان های پروستات، پستان، روده بزرگ و تخمدان نقش محافظت کننده دارد.
.
?ترپچه تازه منبع خوبی از ویتامین سی است. حدود 15 میلی گرم یا 25 درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین سی، در 100 گرم تربچه موجود است. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان محلول در آب قدرتمند است که بدن برای سنتز کلاژن لازم دارد. این ماده به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد، از ابتلا به سرطان و التهاب بافتی جلوگیری کند و به تقویت ایمنی کمک نماید.
.
?تربچه حاوی ویتامین¬های گروه بی مانند فولات، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، مس و کلسیم است. علاوه بر این، حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مانند ایندول هست که نقش سم زدایی دارند.
گزانتین، لوتئین و بتاکاروتن که آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند که در تربچه وجود دارد.
موارد احتیاط:
.
?تربچه مانند سایر گیاهان موجود در خانواده کلم، حاوی ترکیبات گواتروژن است. گواتروژن ها به صورت خام و نپخته در افراد دارای اختلال عملکرد تیروئید باید با احتیاط مصرف شود. با این حال، افراد سالم منع مصرف ندارند.
.
?جهت مشاوره و دریافت رژیم غذایی به صورت غیر حضوری (آنلاین) می توانید به دایرکت مراجعه کنید?
@drghiasvand
.
⭕️ دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی
رزرو نوبت:
09135955004
031-3266-5398
.
⭕️ آدرس وبسایت :
Drghiasvand.com
.
?جهت دریافت رژیم آنلاین، به دایرکت مراجعه کنید?
.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه پزشکی و سلامت کلیک کنید 

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا