عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

چرا باید از جک سقفی استفاده کنیم؟

این محصول به طور معمول، وزن سقف را تحمل می کند و برای نگه داشتن سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در مراحل اجرا و ساخت سقف ساختمان، از این تجهیزات استفاده می شود تا استقامت و دوام کار افزایش یابد. در ادامه به بررسی مشخصات و چگونگی استفاده از پرداخته و کاربرد آن را شرح خواهیم داد.

در ادامه به بررسی بیشتر سوال می پردازیم.

جک سقفی چیست جک هایی هستند که برای ثابت نگه داشتن و تحمل میزان باری که به سقف وارد می شود، استفاده می شوند. لازم به ذکر است تقریبا برای تمام انواع سقف ها به منظور بالا بردن استقامت و پایداری، از جک سقفی استفاده می کنند.

مشخصات جک سقفی

جک سقفی دارای دو قسمت پایینی و بالایی می باشد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. قسمت بالایی جک دارای قطر لوله 6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است. در صورتی که قسمت پایینی دارای قطر لوله 5 سانتی متر و ضخامت 2.5 میلی متر خواهد بود. این تجهیزات در حالت عادی می توانند به صورت حداکثری 1.5 تن بار را تحمل نمایند. جک سقفی را می توان به صورت استاندارد با ارتفاع 3.2 متر و وزن 14 کیلوگرم در بازار تهیه نمود. البته اگر سری جک را در نظر نگیریم، وزن آن بین 12 تا 21 کیلوگرم خواهد بود.

اجزای سازنده جک

به طور کلی، جک سقفی ساختمان دارای سه جز اصلی خواهد بود که به شرح زیر می باشند:

بخش اصلی نگهدارنده جک سقفی ساختمان با استفاده از این سه بخش اصلی، قالب مدولار را مهار کرده و به افزایش استقامت سازه، کمک شایانی خواهد کرد. بخش پایینی این محصول از لوله هایی تشکیل شده است که قطر متعددی دارند. اما اغلب این لوله ها دارای قطر 6 سانتی متر بوده و ضخامتی معادل 2 میلی متر خواهند داشت.

جک های سقفی معمولا در دو نوع تولید شده و بر اساس ویژگی هایشان در موارد مختلفی به کار برده می شوند. اولین نوع جک ساختمانی، جک های سبک هستند. این جک ها فقط قادر هستند که وزن کم را تحمل کنند. اما نوع دوم جک های سقفی، به عنوان جک های سنگین شناخته می شوند. این جک ها استقامت بالاتری داشته و می توانند فشار و وزن بسیار بالایی را تحمل نمایند. به همین دلیل این نوع جک را در پروژه های سنگین و بزرگتر مورد استفاده قرار می دهند.

برای استفاده از جک های سقفی می بایست ابعاد پروژه را مدنظر قرار داده و بر اساس فشار و سنگینی سقف، از جک مناسب استفاده نمود. زیرا جک ها را می توان به تولید کننده سفارش داد و بر اساس ابعاد و وزن مورد نظر، مورد استفاده قرار داد. بر روی لوله های نری، سوراخ هایی وجود دارد که به وسیله آن ها می توان ارتفاع جک را تغییر داده و تنظیم نمود.

این سوراخ ها در فواصل 10 سانتی متری قرار گرفته و با استفاده از پین های پیچ دار می توان آن ها را تنظیم کرد. همچنین این قسمت به وسیله پیچ و مهره به قسمت مادگی متصل می شوند. برای محکم کردن این اتصالات از رزوه و گوه استفاده می کنند.

نری جک سقفی را می توان بر اساس نوع جک، ساخت و به کار برد. حتی می توان این قطعه را برای برخی از جک ها به صورت متحرک تولید کرد. در برخی از مدل های جک سقفی که به شکل شاقول مورد استفاده قرار می گیرند، شمع هایی در قسمت بالایی سازه تعبیه می شوند که به واسطه آن ها، استقامت سازه افزایش یافته و سازه قادر خواهد بود فشار بسیار بیشتری را متحمل شود. شمع را می توان به شکل سولجر، لوله و قوطی ساخت.

اجزای جک سقفی

انواع جک های سقفی

همانطور که اشاره شد، جک های سقفی در انواع متنوعی در بازار موجود هستند و می توان بر اساس نوع سازه و پروژه، آن ها را مورد استفاده قرار داد. انواع جک ها مطابق زیر می باشد:

  • جک سقفی صلیب دار
  • جک سقفی بدون صلیب
  • جک های سقفی U شکل
  • جک های شمعی
  • جک های فلزی
  • جک های تلسکوپی

کاربرد جک های سقفی

جک سقفی در موارد متعددی کاربرد داشته و بر همین اساس در پروژه های مختلفی از آن ها استفاده می شود. تفاوتی ندارد شما قصد ساخت چه نوع ساختمانی را دارید. زیرا این تجهیزات برای تمامی پروژه های عمرانی، از یک خانه کوچک گرفته تا یک مجتمع تجاری بزرگ، کاربرد دارد و یکی از ضروریات فرآیند ساخت به شمار می آید.

این جک ها بار سقف ها را نگه داشته و برای کفراژبندی مورد استفاده قرار می گیرند و می بایست تا انتهای فرآیند ساخت هر طبقه، در همان وضعیت باقی بماند. پس می توان مهمترین کاربرد این تجهیزات را نگه داشتن موقت سقف در نظر گرفت. بر همین اساس، کیفیت این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می توان آن را یکی از موارد ایمنی در نظر گرفت. زیرا هر قدر کیفیت ساخت و استقامت جک سقفی و اجزای آن بالاتر باشد، می تواند فشار و وزن سقف را به شکل مناسب تری تحمل کرده و مانع ایجاد حادثه شود.

کاربرد جک سقفی

اندازه جک های سقفی

جک سقفی دارای اندازه هایی استاندارد و از پیش تعیین شده است که در اکثر موارد از این مدل ها و ابعاد استفاده می شود. البته امکان شخصی سازی و سفارش جک ها وجود داشته و می توانید بر اساس نیاز خود ابعاد خاصی را سفارش دهید. سایز استاندارد جک های سقفی 3.2 متر است. این جک ها معمولا دارای وزن 14 کیلوگرم هستند.

در قسمت مشخصات به وزن جک های سقفی بدون سری اشاره شد. سر جک های سقفی نیز در حالت معمولی وزنی معادل 4، 5 و 6 کیلو گرم خواهند داشت. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از لوله های درزدار برای ساخت جک استفاده نمی شود و گزینه مناسب، لوله بدون درز است که مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. جک سقفی را می توان از لحاظ ابعاد رایج، به شکل زیر تقسیم بندی نمود:

  • جک سقفی 3.5 متری با سری جدا
  • جک سقفی 3.5 متری با سری ثابت
  • جک سقفی 4 متری با سری ثابت
  • جک سقفی 4 متری با سری جدا
  • جک سقفی 5 متری

جک سقفی نو یا دست دوم

برای ساخت جک سقفی از لوله های بدون درز استفاده شده و جک به لوله داربست متصل می شود. به همین جهت، جک های فلزی دارای استقامت و استحکام بسیار بالایی هستند و می توانند برای مدت زمان طولانی دوام داشته و مورد استفاده قرار بگیرند. در بسیاری از پروژه های عمرانی از جک سقفی دست دوم استفاده می شود و در سال های اخیر نیز بازار فروش جک های دست دوم بسیار داغ شده است.

البته در صورتی که قصد خرید جک سقفی دست دوم را دارید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مورد اول اینکه باید دقت داشته باشید که جک های سقفی که تهیه می کنید بر اثر تحمل فشار زیاد، فرسوده نشده باشند. زیرا در صورت ایراد، ممکن است پروژه ساختمانی با ریسک های متعددی روبرو شده و خطرات جانی و مالی را به وجود بیاورد. مورد دوم هم این است که در پروژه های سنگین بهترین گزینه، استفاده از جک سقفی نو است. زیرا بدین شکل می توانید از استقامت جک ها مطمئن بوده و کار را با ایمنی بیشتری جلو ببرید. 

نکات مهم در استفاده از جک های سقفی

همانطور که اشاره شد، جک های سقفی تا پایان مراحل ساخت طبقه، مورد استفاده قرار گرفته و وزن و بار سقف را به طور موقتی تحمل می کند. در این شرایط باید توجه داشته باشید که خاک سست نبوده و استحکام کافی داشته باشد. زیرا در صورتی که پایه های جک های سقفی در خاک فرو برود، تراز آن به هم خورده و باعث ایجاد مشکلات متعدد می شود. همچنین لازم است در هنگام نصب جک ها، این کار را بر اساس استاندارد های موجود به انجام رسانید.

در حالت معمول، برای ابعاد یک متر مربع از سقف، یک جک مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر فشار بتن از 1.5 تن فراتر برود، باید نسبت به افزایش تعداد جک ها اقدام نمود. زیرا در این حالت، یک جک نمی تواند وزن وارده را متحمل شود. در این شرایط ممکن است برای هر 80 سانتی متر مربع از یک جک سقفی استفاده شود.

جک سقفی را از کجا خریداری کنیم؟

اگر به دنبال تهیه جک سقفی، لوله داربست یا انواع آهن آلات و ابزار ساختمانی هستید، بهتر است از یک فروشگاه معتبر برای خرید استفاده نمایید. فروشگاه آهن آلات بنیامین بیش از 10 سال است که در زمینه تولید و فروش آهن آلات فعال است و محصولات خود را به کشور های همسایه نیز صادر می کند. این فروشگاه به عنوان اولین فروشگاه تخصصی آهن آلات در ایران شناخته شده و طیف گسترده ای از محصولات را برای مشتریان فراهم آورده است.

با خرید از فروشگاه مجموعه تولیدی بنیامین می توانید از تضمین بهترین قیمت، ارائه فاکتور رسمی و ارسال به تمامی نقاط ایران بهره مند شوید. در صورت هرگونه سوال یا ابهام پیرامون یابرای ساخت هر سازه مصالح و تجهیزاتی ضروری و مورد نیاز است که بخش های مختلف آن را بتوان طراحی کرد و ساخت. یکی از بخش های مهم در ساخت و ساز یک سازه سقف آن است که در طرح های متفاوتی ساخته می شود. یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای طراحی و ساخت سقف در سازه های مختلف “جک های سقفی” است. جک های سقفی، همانطور که از نام آن پیداست، برای حفظ بار ثابت و تحمل مقدار باری که سقف ایجاد می کند استفاده می شود. جک سقفی از دو قسمت جک پایه و سر جک تشکیل شده است، که سر جک دارای انواع مختلفی می باشد. تمام سقف ها برای پایداری و استحکام بالا نیاز به نگهدارنده دارند که می تواند این کار را انجام دهد. سقف زمانی که ساخته می شود احتیاج به تکیه گاه دارد تا آن را نگه دارد و سقوط نکند. نیاز به استفاده از این محصول در برخی از سقف ها بسیار محسوس است، مانند سقف های قالب بتنی که حتماً نیاز به جک سقفی دارند. از نکات مهم در هنگام تهیه جک سقفی توجه به استحکام و کیفیت آن و همچنین وزن جک می باشد.

اجزای جک سقفی

از سه قسمت اصلی نری، مادگی و رزوه تشکیل می شوند. نگهدارنده اصلی در جک سقفی با این سه قسمت به مهار قالب و ساختار ماژولار کمک می کند. قسمت زیرین جک از لوله ای ساخته شده است که قطرهای مختلفی دارد اما متداول ترین آن به قطر 6 سانتیمتر و ضخامت 2 میلیمتر است که جک را به قسمت زیرین متصل می کند. قسمت بالایی جک در اصل لوله ای به قطر 5 سانتیمتر و ضخامت حدود 2.5 میلیمتر است. جک ها به دو صورت تولید می شوند: جک های سبک با قابلیت تحمل وزن کم و جک های سنگین که می توانند وزن زیاد و فشار بالا را تحمل کنند.

بسته به نیاز مشتری می توان ابعاد و ضخامت این نوع جک را تعیین کرد که به این معنی است که محدوده وزنی جک ساختمانی توسط سازنده و فروشنده تعیین می شود و قابل سفارش است.

سوراخ هایی روی لوله نر برای تنظیم ارتفاع ایجاد می شود. این سوراخ ها با پین های فنری در فواصل منظم 10 سانتیمتری قرار می گیرند که با استفاده از گوه ها و رزوه های مختلف با پیچ و مهره محکم روی مادگی به هم وصل می شوند. جک های نر را می توان بر اساس طراحی ساختار و نوع جک متحرک ساخت.

لازم به ذکر است که در جک های سقفی ساخته شده به صورت عمودی، از شمع ها به عنوان قابلیت اطمینان بالای سازه و تحمل فشارهای جانبی استفاده می شود. این شمع ها با داشتن دو بازوی کوچک و بزرگ شکل گونیا را به خود می گیرند و به صورت لوله، قوطی یا لحیم ساخته می شوند. ویژگی مثبت این شمع ها و جک های لوله کشی تراز بودن آنها است که راهنمای خوبی برای تراز کردن کف سازه می باشد.

پایه های جک سقفی

پایه ها به عنوان تکیه گاهی برای قطعه ها و تیرهای بتنی استفاده می شوند. هر پایه می تواند حداکثر حدود 1500 کیلوگرم بار را تحمل کند. پایه ها در طول های 3 متر، 3.5 متر و 4 متر تولید می شوند. پیچ نیز توسط ماشین آلات نورد رزوه ای ساخته می شود که باعث می شود پایه دارای استحکام کششی و برشی بهتری باشد و مقاومت آن را در برابر فرسودگی بهبود بخشد. سرهای T شکلی که در بالای پایه ها نصب می شوند، فرآیند قالب بندی را ساده می کنند و به پایه ها کمک می کنند تا بار بتن را در تیرها و قطعه ها بهتر حمل کنند. برای ارتفاعات بیشتر از 4 متر، پایه ها توصیه نمی شوند. داربست ها برای ارتفاعات بیش از 4 متر مناسب تر هستند. در پایه ها قطر لوله داخلی 5 سانتیمتر و قطر لوله بیرونی 6 سانتیمتر است. ضخامت این لوله های پایه بر اساس تقاضای مشتری و ارتفاع پایه می تواند 2، 2.5، 3 میلی متر باشد. معمولاً از لوله های با ضخامت 2 میلی متر برای پایه هایی با ارتفاع 3.5 متر و لوله های با ضخامت 2.5 میلی متر برای پایه هایی با ارتفاع 4 تا 5 متر استفاده می شود، اگر ارتفاع پایه ها بیش از 5 متر باشد، لوله با ضخامت 3 متر استفاده می شود. باز هم، این به انتخاب و کاربرد مورد نیاز مشتری بستگی دارد.

پایه ها توسط مهره های قابل تنظیم به انتهای لوله های بیرونی متصل می شوند و با استفاده از سوراخ های تعبیه شده بر روی لوله های داخلی، ارتفاع پایه قابل تنظیم است. پایه ها برای قالب بندی سقف ها و تیرهای بتنی و نگهداری موقت سقف تا زمانی که بتن سخت شود، استفاده می شوند. این پایه ها مناسب ترین و اقتصادی ترین ابزار برای اجرای سقف های سبک و سقف های تیرچه بلوکی می باشند.

انواع جک سقفی

این محصول متنوع است و شما می توانید انواع آن را در بازار خریداری کنید. انواع جک های ساختمانی شامل موارد زیر می باشند:

  • جک های سقفی صلیبی
  • جک های سقفی بدون صلیب
  • جک سقفی U شکل
  • جک های شمعی
  • جک فلزی
  • جک تلسکوپی
  • و مواردی دیگر

جک مناسب برای کار خود را می توانید برحسب کاربرد در ساخت و ساز و موارد استفاده آن ها انتخاب کنید.

1. جک صلیبی

جک های صلیبی یا T-شکل را می توان ساده ترین و پرکاربردترین نوع جک های ساختمانی معرفی کرد که قسمت T آن ثابت است و با استفاده از مهره قابل تنظیم در وسط می توان ارتفاع پایه را تنظیم کرد. پهن بودن قسمت T این تکیه گاه ها امکان استفاده از آن ها را در بخش های مختلف سازه فراهم کرده است و با استفاده از آنها فضای بیشتری از تیرها و سقف پوشش داده می شود.

2. جک سقفی U شکل یا عراقی

جک سقفی U شکل یا جک یودار یا جک عراقی یکی از انواع مهم جک های سقفی است. در زمان بتن ریزی برای پشتیبانی از تیرهای اولیه و یا برای پشتیبانی از داربست استفاده می شوند و به دلیل اینکه قابلیت تحمل بار زیادی دارند می توانند در جایی که سقف تنها توسط یک تیرک هم نگهداری می شود استفاده شود. این نوع جک سقفی قابل تنظیم است.

کاربرد جک های سقفی

جک های ساختمانی کاربردهای مختلف و فراوانی دارند و برای پروژه های ساختمانی بسیار به کار می روند. فرقی نمی کند خانه ای دو طبقه بسازید یا یک مجتمع تجاری چند طبقه یا برج های بلند و بزرگ، این محصول برای هر پروژه ساختمانی نیاز مبرم می باشد. از این محصول برای فرم دهی سقف ها و همچنین نگه داشتن بار سقف تا پایان ساخت آن طبقه استفاده می شود. کاربرد اصلی این محصول نگهداری موقت سقف می باشد. آنچه برای این محصول بسیار مهم است کیفیت خوب آن است که بسیار مهم می باشد؛ زیرا می تواند میزان بار و فشار سقف را تحمل کند و ثانیاً بر روی زمین های سست و ناهموار بایستد. به این معنی که جک به عمق زمین فرو نمی رود، که اگر در زمین فرو می رفت این مسأله خود مشکلات زیادی را ایجاد می کرد.

تفاوت جک سقفی نو و کار کرده

جک های سقفی مورد استفاده برای پشتیبانی در ساخت و ساز به دلیل نوع ساختار و استحکام بالا برای سال ها قابل استفاده است، به همین دلیل فروش جک های سقفی دست دوم در سال های اخیر مطرح شده است. همین امر باعث شده تا این محصول به صورت ابزار دسته دوم نیز در بازار به فروش برسد. نکته مهم این است که قدرت و مقاومت این محصول دست دوم همچنان بالاست، اما اگر پروژه شما وزن ساختاری زیادی دارد بهتر است از جک های نو استفاده کنید. این ابزار در صورت استفاده نادرست و آسیب دیدگی قابل تعمیر و استفاده مجدد است.

هزینه جک های سقفی

قیمت جک های سقفی بر اساس کیفیت و مواد به کار رفته در ساخت آنها متفاوت است. از سوی دیگر، هزینه آن می تواند تحت تاثیر ضخامت، قطر و وزن پایه باشد، بنابراین لازم است که در درجه اول بر اساس نیاز خود، تکیه گاه مناسب را انتخاب کرده، سپس به استعلام قیمت و خرید آن بپردازید.

از چند جک سقفی استفاده کنیم؟

سؤال دیگری که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از چند جک سقفی استفاده کنید؟ پاسخ بر اساس زاویه سقف شما است.

اگر سقف شما دارای زاویه 45 تا 50 درجه است، به طور معمول می توانید از دو تا سه جک سقفی استفاده کنید. با این حال، اگر سقفی دارید که زاویه شیب بیشتری دارد، برای بهبود تعادل به جک های بیشتری نیاز خواهید داشت.

به طور کلی، تعداد جک سقفی مورد نیاز را بر حسب مساحت نیز می توان تعیین کرد. به طوری که برای هر مترمربع معمولاً یک جک سقفی استفاده می شود. البته باید میزان فشار بتن را نیز در نظر گرفت. اگر فشار از حدود 5/1 تن بیشتر باشد این تعداد کافی نیست و ممکن است باعث خم شدن آن شود. در این شرایط می توان فاصله جک های سقفی را کمتر و تعداد آن ها را بیشتر کرد.

ویژگی های جک سقفی

جک سقفی قابل تنظیم را می توان در هر پروژه ساختمانی از مسکن گرفته تا ساختمان های تجاری و عمومی استفاده کرد. می توان از آن ها در ارتفاع، وزن و فواصل مختلف استفاده کرد. این نوع جک قابل تنظیم را می توان برای اهداف مختلف با تکنیک ها و مواد تشکیل دهنده مختلف تولید کرد. استفاده از جک سقفی به دلیل نصب و حمل و نقل آسان می تواند به پروژه شما سرعت بخشند. همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند.

جک سقفی فولادی از مواد اولیه باکیفیت بهینه ساخته شده است و دوام بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد. جک های سبک وزن با هزینه کمتر در دسترس هستند. مشتریان می توانند جزئیات ظرفیت بار خود را با فروشنده به اشتراک بگذارند و طبق آن جک سقفی مناسب کار خود را دریافت کنند.

جک های سقفی قابل تنظیم با توجه به دال و ارتفاع کف مورد نظر شما قابل تهیه هستند. جک سقفی در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. در قالب های تیر و دال به عنوان تکیه گاه زیر قالب برای حمل بار استفاده می شود. جک سقفی یک عنصر ساختمانی قابل استفاده مجدد با عمر کاری طولانی است. جک های سقفی را می توان برای ارتفاع های مختلف و سطح مقطع های مختلف تولید کرد.

ظرفیت باربری جک سقفی چقدر است؟

در مقایسه با سیستم های سنتی، جک های سقفی مزایای زیادی از نظر هزینه، کارکرد و زمان دارند. در مرحله اول، جک های سقفی با ساختار محکم خود ظرفیت باربری بالاتری را ارائه می دهند و امنیت کار را با عناصر نگهدارنده خود افزایش می دهند.

علاوه بر این، این جک های سقفی می توانند با مواد و تجهیزات کمتری در مدت زمان کوتاه تری نصب شوند و در زمان شما صرفه جویی شود. در نهایت، آنها عمر طولانی تری دارند که باعث صرفه جویی در هزینه پروژه ها می شود.

مزایای جک سقفی چیست؟

  • پایه های جک سقفی قابل تنظیم را می توان به راحتی نصب کرد. در عرض چند دقیقه سیستم های پایه آماده استفاده خواهند شد.
  • قابل حمل هستند و می توان آنها را بدون تلاش زیاد جا به جا کرد.
  • ظرفیت تحمل بار سنگین را دارند.
  • آنها را می توان در اندازه های مختلف و با ابعاد دقیق ساخت و با تجهیزات پشتیبانی مختلف استفاده کرد.
  • پایه ها انعطاف پذیر هستند. بر خلاف انواع دیگر تجهیزات، آنها را می توان با توجه به نیاز محل ساخت و ساز تنظیم کرد.
  • بسیار بادوام هستند و می توان بارها و بارها از آنها استفاده کرد.
  • استفاده از آنها در سایت های ساختمانی، سایت های مصالح ساختمانی و پروژه های مسکونی آسان است.
  • قابل طراحی با توجه به دال و ارتفاع سقف مورد نظر
  • ظرفیت بارگیری جک سقفی در ارتفاع های مختلف متفاوت است.
  • جک سقفی دارای استحکام بالایی است.

هنگام انتخاب جک سقفی به چه عواملی توجه کنیم؟

موارد مختلفی وجود دارد که هنگام خرید جک سقفی باید به آن توجه کنید. مهمترین آن ها عبارت است از:

مواد مورد استفاده

مهمترین موردی که باید در زمان خرید جک سقفی به آن توجه کرد جنس آن است. سعی کنید جک سقفی انتخاب کنید که جنس آن مرغوب و قابل اعتماد باشد. انتخاب جک سقفی نامرغوب می تواند در صورت خراب شدن هزینه های جبران ناپذیری داشته باشد.

ظرفیت بار

هنگام خرید جک سقفی دقت کنید که جک سقفی باید بتواند بار بیشتری نسبت به پروژه شما متحمل شود. چرا که گاهی لازم می شود اضافه باری مانند وزن کارگران و برخی تجهیزات را نیز تحمل کند. جک های سقفی به دو نوع جک سبک که برای تحمل بارهای سبک به کار می رود و ضخامت لوله ها در آن 2 میلیمتر است و جک سنگین که توانایی تحمل بار زیاد را دارد و ضخامت لوله ها در آن 5/2 میلیمتر است، تقسیم بندی می شوند.

معمولا جک های سقفی بار بیشتر از 1500 کیلوگرم را نمی توانند تحمل کنند. همچنین اگر خاک محل ساخت سست است نیز باید توجه بیشتری به ظرفیت بار جک سقفی داشت زیرا باید تا عمق بیشتری وارد خاک شوند.

اندازه

در صنعت ساختمان، اندازه اهمیت زیادی دارد. از خرید یک جک سقفی که برای کار شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد اجتناب کنید هرچند که ارتفاع اکثر جک های سقفی قابل تغییر است اما اندازه و ابعاد پایه و سرهای جک سقفی نیز مهم است به خصوص اگر جک سقفی U شکل باشد.

جک های سقفی معمولا در 5 سایز، 3 متری، 5/3 متری، 4 متری، 5/4 متری و 5 متری ساخته می شوند؛ که در این بین جک سقفی 4 متری کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از جک سقفی صلیبی، تنها تا سایز 5/3 متری قابل استفاده است.

مقاومت در برابر خوردگی

از آنجایی که ما با تجهیزات ساختمان سر و کار داریم، هرگز نمی توانیم بگوییم که آب و هوا در 2 ساعت آینده چگونه خواهد بود – حتی تحلیل های آب وهوا گاهی اوقات اشتباه می کنند. جک سقفی را انتخاب کنید که بتواند در برابر خوردگی مقاومت کند، حتی اگر آب و هوا نامناسب باشد؛ بنابراین جک هایی انتخاب کنید که گالوانیزه یا دارای روکش روی هستند.

قیمت

قیمت جک های سقفی بر اساس مواد تشکیل دهنده، ویژگی های فنی و اندازه محصولات متفاوت است. عنصر اصلی این سیستم پایه ها هستند، سرهای دو طرفه و سرهای U شکل به عنوان عناصر نگهدارنده استفاده می شوند. استفاده، نصب آنها آسانتر است و ظرفیت باربری بالاتری نسبت به دیگر جک های ساختمانی دارند.

اینها مهمترین مواردی هستند که باید هنگام انتخاب جک سقفی در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ساخت طرح های مختلف سقف همچون سقف های طاق ضربی، سقف های خب همانطور که از اسم آن مشخص است، جک سقفی ابزاری است که از آن برای ساخت انواع سقف های ساختمانی استفاده می شود. برای ساخت انواع سقف ها از جمله طاق ضربی، تیرچه بلوک، یونولیت، وافل و … از جک سقفی برای نگهداری و تحمل وزن سقف استفاده می شود. برای سقف های نیمه کاره به دلیل نداشتن پایداری، از جک سقفی استفاده می کنند تا بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند.

جک های سقفی انواع مختلفی دارند که می توان آن ها را به 6 دسته بندی تقسیم کرد. ، جک سقفی ساده، جک سقفی صلیب دار یا صلیب متحرک، جک سقفی عراقی، جک سقفی سنگین، جک سقفی سبک. هر کدام از جک ها کاربرد منحصر به فردی متناسب با نیاز سازه دارند.

جک سقفی عراقی بیشتر در کشور عراق تولید و مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل به جک عراقی معروف شده است. البته این جک در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و همچنین کشورمان ایران نیز استفاده می شود. در ایران هم از جک عراقی به نسبت دیگر مدل های جک سقفی بیشتر استفاده می شود. گروه تولیدی قالب بنیامین هم با شناخت بازار، اقدام به تولید جک سقفی عراقی کرده است تا نیاز مشتریان خود را مرتفع سازد.

یکی دیگر از پر فروش ترین نوع جک های سقفی، جک صلیب دار یا تی شکل است. سر این مدل جک به شکل صلیب یا T انگلیسی است. تفاوت جک های سقفی تنها در شکل سرآن هاست. یک مدل صلیب دار است و دیگری به شکل U انگلیسی که همان جک سقفی عراقی است. بقیه مدل ها، تنوعی است که بر اساس نیاز از روی این دو مدل ساخته شده اسند و در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

جک های ساختمانی از لحاظ سایزبندی

در اجرای سازه های بتنی، جک شمع فلزی بتن یا سقفی، دارای کاربرد گسترده ای به عنوان پایه فلزی موقت می باشد.

تولید جک های نگهدارنده سقفی معمولاً در پنج سایز مختلف که عبارتند از: جک 4 متری، جک 5.3 متری، جک 5.4 متری، جک 3 متری و جک 5 متری، صورت می گیرد. توصیه ما به شما برای ارتفاع 3 تا 4 متری، بکارگیری این نوع جک فلزی سقفی است.

بیشترین خرید و فروش جک ها را می توان در سایزهای 3.5 و 4 متری دانست که دارای بیشترین کاربرد نیز هستند.

ارائه نکات مهمی در مورد نحوه استفاده و خرید جک زیر سقفی

ارتفاع مجاز شما در صورت بکارگیری جک سقفی تی شکل، 3.5 متر می باشد. چرا که ایمنی برای ارتفاع بیش از این مقدار با خطر مواجه شده و بایستی اقدام به استفاده از داربست اسکافلد نمایید. ارتفاع مجاز جهت استفاده از جک صلیبی به میزان 3 متر کاهش خواهد یافت. 14 روز را می توان بیشترین زمان مورد نیاز جهت قالب برداری دانست. ولی احتمال باز شدن قالب ها در مواردی، زودتر از زمان ذکر شده، البته در صورت تأیید مهندس ناظر وجود دارد.

رعایت نکات ایمنی جهت استفاده از جک ساختمانی

  • پیش از شروع کار، ابتدا از سالم بودن کلید قطع کننده، ترمز ها و سیم بکسل ها مطمئن شوید و نشتی روغن را نیز بررسی نمایید.
  • دقت کنید که شبکه برق در بالای سر شما و یا دستگاه نباشد.
  • قبل از بلند کردن بار، حتما دیگران را مطلع نمایید.
  • با توجه به اینکه مشخصات دستگاه ها بر روی بدنه آنها نوشته شده است، میزان تحمل بار نیز روی آن مشخص می باشد.
  • حواستان باشد که باید حدود 6 متر با جریان فاصله باشد تا مشکلی پیش نیاید.
  • اهرم ها و هوک را چک کنید و قبل از کار با جک، محیط اطراف را بررسی نمایید.
  • هنگامی که بارگیری و یا تخلیه توسط راننده انجام می  گیرد، باید حتما در کابینش باشد و با دقت لازم این کار را به پایان برساند.
  • بار نباید برای مدت طولانی به صورت معلق در هوا بماند.

چگونگی انتخاب جک ساختمانی مورد نیاز برای پروژه های مختلف

در واقع جک سقفی مانند تجهیزات دیگر بتن ریزی و ، بر اساس شرایط ساخت و ساز و محل کاربرد آنها انتخاب می گردد. برای این منظور، موارد زیر می تواند در انتخاب جک به شما کمک شایانی کند:

  • چه موقع از جک های صلیبی می توان استفاده نمود؟

در مواقعی که می خواهیم قسمت اصلی سقف با جک ساختمانی پوشش داده شود، به کار بردن جک از نوع صلیبی بهترین گزینه می باشد که کارفرما را از هزینه اجاره و خرید جک بیشتر معاف می  نماید.

  • چه موقع از جک  های عراقی می توان استفاده نمود؟

در واقع در اسکلت های بتنی و مواردی از این قبیل، از جک عراقی بهره می گیرند که از نظر فضای کاری نیز شرایط مناسبی را ایجاد می نماید.

در این بین، مواردی از قبیل ارتفاع و وزن نیز در انتخاب نوع بسیار مهم است و می تواند نظر ما را عوض کند. در ضمن باید از لوله های با کیفیت برای ساخت استفاده نمود.

کامپوزیت، سقف های تیرچه بلوک، سقف های بتنی و بسیاری دیگر در سازه های گوناگون نیاز به تجهیزاتی دارد که یکی از مهمترین و پرکاربردترین آن ها است. به همین دلیل امروزه توجه به انواع جک های سقفی و کاربرد آن ها در ساخت و ساز افزایش یافته است

در حال حاضر، شرکت تنها پولاد انواع جک سقفی را  با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می دهد که در ابعاد مختلف و مشخصات فنی مختلف قابل سفارش هستند؛ جک های سقفی ارائه شده توسط این شرکت به دلیل کارایی بالا، به طور گسترده توسط مشتریان استفاده می شوند؛ شرکت تنها پولاد با ارائه محصولات با کیفیت؛ اعتماد مشتریان خود را به دست آورده است و سال ها در این زمینه فعالیت درخشانی دارد.

 جک سقفی، می توانید با کارشناسان شرکت بنیامین تماس حاصل نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا