سلامتی و پزشکی

پریود دردناک چیست؟؛ درمان خانگی قاعدگی دردناک

تاریخ ارسال:

06 ژوئن 2021

رحم زن هر ماه مخاط واژن را از طریق واژن خارج می کند که به آن قاعدگی ، قاعدگی یا قاعدگی می گویند. احساس کمی احساس ناراحتی ، درد یا گرفتگی در چرخه قاعدگی امری طبیعی خواهد بود ، اما وقتی این علائم باعث ناراحتی بیش از حد می شود و روند زندگی را قطع می کند ، گفته می شود فرد دچار یک “دوره دردناک” یا “دوره دردناک است” ” یا “شما یک دوره دردناک داشته اید.
در این مقاله ژورنال بهداشت اپل ، تمام آنچه در مورد قاعدگی دردناک می دانید را شرح خواهیم داد و همچنین راهکارهایی برای پیشگیری و درمان آن ارائه می دهیم. برای یافتن جدیدترین مقالات و اطلاعات پزشکی می توانید اینجا را کلیک کنید.

چه عواملی باعث یک دوره دردناک می شود؟
علت یک دوره دردناک ، که “دیسمنوره” نیز نامیده می شود ، همیشه قابل تشخیص نیست و خطر پریود در برخی بیشتر است. با این حال ، در صورت چنین وضعیتی ، یکی از موارد زیر ممکن است علت باشد:

سن زیر 20 سال
سابقه خانوادگی قاعدگی دردناک
سیگار کشیدن
خونریزی شدید هنگام قاعدگی
قاعدگی نامنظم
سابقه فرزندآوری ندارد
قبل از 11 سالگی به بلوغ برسید

هورمونی به نام پروستاگلاندین در بدن وجود دارد که باعث انقباض عضلانی می شود و باعث خروج مخاط از رحم می شود. سطح پروستاگلاندین درست قبل از شروع قاعدگی افزایش می یابد و انقباضات ناشی از آن می تواند باعث درد و گرفتگی شود.
همچنین بخوانید: رابطه جنسی در دوران بارداری و بعد از زایمان چگونه باید باشد؟
برخی شرایط خاص پزشکی می تواند باعث یک دوره دردناک شود. موارد زیر شرایطی است که می تواند احتمال درد همراه با قاعدگی را افزایش دهد:

سندرم قبل از قاعدگی (PMS): این سندرم یک بیماری شایع است که علائم آن معمولاً یک یا دو هفته قبل از قاعدگی شروع می شود و معمولاً با شروع خونریزی از بین می رود.
آندومتریوز: آندومتریوز یک وضعیت دردناک است که در آن سلول های داخلی رحم به سایر اندام های بدن مانند لوله های رحمی ، تخمدان ها یا پوشش لگن رشد می کنند.
وجود فیبروم در رحم: فیبروم ها تومورهای غیر سرطانی هستند که می توانند رحم را تحت فشار قرار دهند و یا باعث درد غیر طبیعی شکم در دوران قاعدگی شوند. با این حال ، احتمال بروز علائم ناشی از فیبروم بسیار کم است.
بیماری التهابی لگن (PID): عفونت رحم ، لوله های رحمی یا تخمدان است که معمولاً توسط باکتری های مقاربتی ایجاد می شود که باعث درد و التهاب در اندام های تولید مثل می شود.
آدنومیوز: آدنومیوز یک بیماری پزشکی بسیار نادر است که در آن پوشش رحم به دیواره عضلانی رحم رشد می کند و باعث درد و تورم یا افزایش قاعدگی می شود.
تنگی دهانه رحم: گرچه تنگی دهانه رحم یک بیماری بسیار نادر است ، اما می تواند با کاهش سرعت پوشش رحم ، فشار داخل رحمی و درد قاعدگی را افزایش دهد.

تشخیص دوره دردناک.
پزشک ابتدا از طریق معاینه فیزیکی بدنبال ناهنجاری ها یا اختلالات در سیستم تولید مثل است. اگر با معاینه فیزیکی چیزی تشخیص داده نشود ، بسته به شرایط بیمار و سابقه پزشکی ، یکی از روشهای تصویربرداری با سونوگرافی توموگرافی کامپیوتری است.RI یا همه استفاده می شود.
همچنین بخوانید: بارداری پوچ چیست و چرا اتفاق می افتد؟
سپس می توان بر اساس نتایج آزمایش یا آزمایشات تصویربرداری ، لاپاراسکوپی سفارش داد. در این روش ، پزشک یک سوراخ کوچک ایجاد می کند ، دوربین را از طریق شکم وارد می کند و وضعیت اندام ها را بررسی می کند.
درمان خانگی قاعدگی دردناک.
خوشبختانه درمان های خانگی برای قاعدگی دردناک امکان پذیر است و می تواند کمک زیادی به کاهش علائم این بیماری کند. مراحل زیر برای درمان یک دوره دردناک در خانه توصیه می شود:

یک پد گرم کننده زیر لگن یا پشت خود قرار دهید.
شکم خود را ماساژ دهید.
دوش آب گرم را امتحان کنید.
ورزش منظم را در برنامه خود بگنجانید.
وعده های غذایی و میان وعده های سبک بخورید.
مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید زیرا ورزش شامل گرفتگی قاعدگی است.
دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید.
نمک ، الکل و کافئین را محدود کنید.
چند روز قبل از قاعدگی سعی کنید داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف کنید.
ویتامین ها و مواد معدنی زیر را امتحان کنید:

به پزشک و دارو مراجعه کنید
اما چه زمانی باید برای درمان یک دوره دردناک به پزشک مراجعه کنیم؟ همانطور که گفته شد ، درد پریود طبیعی است ، اما باید هنگامی که این درد آزار دهنده است به پزشک مراجعه کنید و روند طبیعی زندگی شما را هر ماه مختل کند.
همچنین بخوانید: پستان فیبروکیستیک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید و اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید ، حتماً به آنها بگویید:

درد مکرر پس از قرار دادن IUD
بیش از سه قاعدگی دردناک داشته باشید
لخته شدن خون قاعدگی
گرفتگی شکم همراه با اسهال و حالت تهوع.
درد لگن در دوران قاعدگی.

گرفتگی ناگهانی یا درد لگن می تواند نشانه ای از عفونت باشد. اگر عفونت درمان نشود ، زخم بافتی ایجاد می شود که منجر به آسیب اندام لگن و ناباروری می شود. بنابراین ، اگر این علائم را تجربه کردید ، به دکتر مراجعه کنید.
درمان درد قاعدگی با دارو.
اگر هیچ یک از درمان های هومیوپاتی به درد شما نمی خورد ، باید دارو مصرف کنید. نوع دارویی که تجویز می کنید تا حد زیادی به دوره دردناک شما بستگی دارد. اگر علت یک دوره دردناک التهاب لگن یا بیماری مقاربتی باشد ، پزشک برای سرکوب آنتی بیوتیک تجویز می کند.
همچنین ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار یا علائم درد قاعدگی ، برخی از داروهای زیر را برای شما تجویز کند:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)
محل اقامت
داروهای ضد افسردگی

اگر با این روش های درمانی وضعیت بیمار بهتر نشود ، جراحی نیز راهی برای درمان یک دوره دردناک است. با جراحی ، هرگونه آندومتریوز ، فیبروم ، یا کیست درمان می شود.
همچنین بخوانید: در مورد دیابت بارداری چه می دانید؟ عوارض ، مدیریت و درمان دیابت.
در بعضی موارد از عمل هیسترکتومی برای تسکین درد قاعدگی استفاده می شود. البته این محلول در موارد بسیار نادر مورد استفاده قرار می گیرد و آخرین راه حل برای درد پریود محسوب می شود.
آخرین کلمه
گرفتگی های قاعدگی طبیعی است ، اما هنگامی که درد طاقت فرسا است و زندگی طبیعی را مختل می کند ، فرد پریود دردناکی دارد.ویروسهای مقاربتی و بیماری های لگن از دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی هستند ، اما گروه های خاصی در معرض خطر بیشتری هستند. گرفتگی های قاعدگی در خانه قابل درمان است و می تواند علائم را تا حد زیادی کاهش دهد ، اما در صورت ادامه درد ، مراجعه به پزشک و استفاده از درمان های پزشکی توصیه می شود.
منابع:
healthline.com
nhs.uk

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا