عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

برای دکتر دندانپزشک شدن چند سال باید درس خواند

آشنایی با رشته دندانپزشکی

دیپلم آبی چیست: رشته دندانپزشکی یکی از رشته های پرطرفدار در میان دانش آموزان تجربی است. در این مطلب به معرفی کامل رشته دندانپزشکی و ذکر نکات مثبت و نکات منفی و همچنین بررسی بازارکار آن خواهیم پرداخت.کار یک دندانپزشک پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان است. کار دندانساز با دندانپزشک تفاوت دارد، در گذشته این دو رشته را یکسان می دانستند در حالی که دندانسازی (پروتزهای دندانی) جزئی از رشته دندانپزشکی می باشد. پروتز های دندانی نیز در مقطع کاردانی ارائه می شود.

دیپلم آبی ترکیه: دانشجویان در این رشته در طول دوره تحصیل با روش ساخت انواع دندان های مصنوعی آشنا می شوند و در مطب دندانپزشکان به عنوان دستیار مشغول کار می شوند. یک فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی علاوه بر داشتن مهارت بالا، فن و تکنیک مورد نیاز برای درمان بیماری های دهان و دندان، باید علم لازم برای این کار را داشته باشد و بر دروس دوره تحصیل تسلط داشته باشد، در غیر این صورت با یک دندانساز تفاوتی نخواهد داشت چراکه تنها کار عملی روی دندان را فراگرفته است و از علم پزشکی بی بهره می باشد. با پیشرفت علم، در رشته دندانپزشکی علاوه بر درمان بیماری های دهان و دندان به مواردی همچون حفظ زیبایی از طریق اقدامات ترمیمی و ارتودنسی نیز پرداخته شد.همچنین ما در این مقاله سعی بر این داشته ایم نگاهی متفاوت به رشته دندانپزشکی داشته باشیم و از سختی ها واسانی در این رشته بحث کنیم امیدواریم مطالب مورد رضایت شما عزیزان باشد

 “سامانه مشاوره تلفنی صدای مشاور ”

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد،

تماس از 8صبح تا 12شب حتی ایام تعطیل

طول دوره تحصیل رشته دکتری دندانپزشکی حداقل 5/5 و حداکثر 8 سال است دانشجویان این رشته مقطع خود را در دو بخش سپری می کنند. مقطع قبل از علوم پایه و مقطع بعد از علوم پایه. یعنی پس از ورود و سپری کردن دروس پایه عمومی در مدت 2 سال، برای ورود به دوره نیمه تخصصی و تخصصی باید در امتحان جامع علوم پایه که هر سال از سوی وزارت بهداشت برگزار می شود شرکت و نمره قبولی دریافت کرد در حال حاضر حدود 14 دانشگاه برای دوره دکترای حرفه ای دانشجو می پذیرند

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا با چالش زمان، هزینه و تلاش های فکری بسیار رو به رو شده است. معیار های اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی آمریکا بسیار دشوار و آموزش ها به صورت گسترده ای می باشند اما پس از فارغ التحصیلی دانشجویان مهارت ایجاد تفاوت های واقعی در زندگی افراد را کسب می کنند. لذا موضوغ سخت کوشی به تنهایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

بازار کار، درآمد و موقعیت شغلی رشته دندانپزشکی

در سال های آینده کار دندانپزشکان جوان و تازه وارد در شهرهای بزرگ برای یافتن کار و تاسیس مطب شخصی سخت خواهد شد چراکه در چند سال اخیر تعداد دانشکده های دندانپزشکی چند برابر شده و علاوه بر آن بسیاری از افراد با اتمام تحصیل خود در کشورهای خارجی با در دست داشتن مدرک دکتری به کشور باز میگردند. طبق گزارش انجمن دندان پزشکان عمومی ایران بیکاری در رشته دندانپزشکی 30 درصد است، یعنی از هر 10 نفری که مدرک دکتری رشته دندانپزشکی دارند، 3 نفر از آنها بیکار می باشند. مطمئنا با پیشرفت بهداشت دهان و دندان، فرصت های شغلی یک دندانپزشک عمومی کاهش پیدا کرده است

دندانپزشکی یکی از شاخه های پزشکی است که در رابطه با بیماری ها و مشکلات دهان و دندان است، البته می توان دندان پزشکی را با بیماری های بدن نیز ارتباط داد، چرا که بیماری هایی وجود دارد که نشانه های اولیه آن در دهان قابل رویت است. یعنی علاوه بر این که ما یک بیماری در دهان و دندان را تشخیص می دهیم و رسیدگی می کنیم می توانیم به بیماری های دیگری هم که نشانه های اولیه آن در دهان و دندان است  را هم پی ببریم.

چرا رشته ی دندانپزشکی را انتخاب کردید؟

من بچه ای نبودم که از کودکی دندانپزشکی را دوست  می داشتم اما با گذر زمان اطرافیان به من می گفتند که درس تو خوب است و باید در قسمت پزشکی درس بخوانی و من هم در قسمت داروسازی و دندانپزشکی انتخاب رشته کردم و در رشته ی  دندانپزشکی قبول شدم و چون نسبت به آن شناخت نداشتم حس خوبی به آن نداشتم و حالا هرچه بیشتر در شغل خود کار می کنم بیشتر به این رشته علاقمند می شوم. جالب است که من شاید رشته پزشکی را بیشتر از دندانپزشکی دوست داشتم اما بعد که در این رشته قبول شدم دیدم شاید خدا چون شناخت بهتری از م  داشته من را به این رشته هدایت کرده است.

چه تخصص هایی در رشته ی دندانپزشکی موجود است؟

درمان ریشه، کار برای کودکان، ترمیم دندان، ساخت پروتز، جراحی، درمان های لثه، مشکلات مفصلی و گیجگاه فکیاز تخصص هایی است که در رشته ی دندانپزشکی می توانید آن را بررسی و درمان کنید.یک دندانپزشک می تواند  به عنوان جراح فک و صورت علاوه بر این که داخل دهان یک سری از جراحی ها را انجام می دهد، جراحی های گونه، بینی، صورت، سینوس و تمام صورت را انجام دهد.

دندانپزشک عمومی با تخصصی چه تفاوتی دارد؟

دندانپزشک ها می توانند در همه ی زمینه های دندانپزشکی کار انجام دهند به صورت عمومی یک دوره هایی را ببیند و اطلاعاتشان را کامل تر کنند که دندانپزشک عمومی می شوند و یا یکی از قسمت ها را به صورت تخصصی مطالعه می کنند و درهمان قسمت به طور کامل آموزش می بینند و تخصصی کار می کنند، پس شما می توانید همه ی این زمینه ها را در حدی بلد باشید و در حد یک پزشک عمومی  تمام این کارها را انجام دهید و یا این که در زمینه یک تخصص خاص کارانجام دهید.در شاخه ی دندانپزشکی عمومی همه ی قسمت ها را آموزش می دهند و بسته به دانشجوست که چه مقدار آموزش ها را یاد بگیرد و تبحر پیدا کند. و در کدام زمینه موفق تر باشد، و این بستگی به آموزش دانشکده دارد و آن دانشجو که در 6 سال دانشکده چه مقدار بتواند بهره ببرد.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

برخلاف تحصیل پزشکی در اروپا ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا پس از گذراندن چهار سال مقطع کارشناسی و با شرکت در کلاس هایی که برای اخذ مدرک کارشناسی (BA) در هر رشته ای نیاز است صورت می گیرد. برنامه های آموزشی و گرایش های موجود برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما همگی گرایش های زیست شناسی، شیمی و شیمی آلی را به عنوان علوم اصلی در نظر می گیرند. برخی از دانشگاه ها گرایش های علوم انسانی، زبان انگلیسی، ریاضیات و علوم دیگر را در بر می گیرند. لذا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی قادر به انتخاب صحیح قبل از ورود به دانشگاه های پزشکی آمریکا هستند.

موارد مورد نیاز جهت پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

برای ورود به دانشگاه های پزشکی آمریکا، دانشجویان بین المللی میبایست مراحل زیر را طی کنند :

سابقه تحصیلی در مقطع کارشناسی ( مدرک لیسانس )
نمره اخذ شده در آزمون (MCAT )
توصیه نامه
فعالیت های فوق برنامه
ویژگی های شخصی و تعهد به حرفه پزشکی

بسیاری از دانشگاه ها، امکان در خواست دانشجویان بین المللی از طریق خدمات پزشکی آمریکا (AMCAS  ) را به افراد می دهند. استفاده از این خدمات برای افرادی که قصد اخذ مدرک پزشکی یا شرکت در انجمن دانشکده پزشکی استخوان (AACOMAS  ) یا اخذ مدرک پزشکی مغز و استخوان را دارند پیشنهاد می شود چرا که امر موجب صرفه جویی در وقت می شود. ناگفته نماند که برخی از دانشگاه های پزشکی دولتی دانشجویان بین المللی را نمی پذیرند.

دوستان عزیز توجه داشته باشید که این اطلاعات مربوط به سال های قبل می باشد. در صورت دریافت اطلاعات جدید در همین مقاله به روز رسانی میشود.

ارتباط با سامانه صدای مشاور :

تماس از تلفن ثابت سراسر ایران بدون گرفتن کد

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

در صورت عدم برقراری تماس به علت شلوغی خطوط چند بار تلاش نمایید

به امید روزهایی بهتر و آینده ای بدون پشیمانی از انتخاب های گذشته

منبع : uskudar

دکمه بازگشت به بالا