سلامتی و پزشکی

بیماری گال یا جرب؛ علائم، پیشگیری و درمان

اگر پوست شما بخصوص به هنگام شب بطور منظم دچار خارش می شود و یا لکه و جوش دارید ، احتمال ابتلا به گال یا گال زیاد است. در این مقاله مجله Medical Health Apple ، ما از جدیدترین اطلاعات پزشکی برای بررسی اینکه گال چیست و چگونه درمان می شود ، استفاده خواهیم کرد و همچنین سعی خواهیم کرد تمام جنبه های این بیماری پوستی را بررسی کنیم. با ما بمان.

گال چیست؟
گال انگل پوستی انسان است که در اثر نوعی بندپایان به نام آنی خارش ایجاد می شود. اگر انگل درمان نشود ، می تواند ماه ها روی پوست زندگی کند. انگل گال در سطح پوست انسان تکثیر شده و سپس به آن نفوذ کرده و تخم تخم می گذارد.

حدود 130 میلیون نفر در سراسر جهان در هر زمان دارای گال هستند. اگرچه گال می تواند از طریق تماس مستقیم پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل شود ، اما خوشبختانه این بیماری از طریق آمیزشی نیست و رابطه جنسی به عنوان راهی برای انتقال آن از فردی به فرد دیگر شناخته نمی شود.
گال همچنین می تواند از طریق لباس آلوده و خونریزی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و برای انتقال آن نیازی به تماس صمیمانه نیست.
درمان گال اگرچه آزار دهنده است اما بسیار ساده است و معمولاً شامل داروهایی برای از بین بردن انگلی و تخمهای آن است. از آنجا که انتقال گال بسیار آسان است ، پزشک معمولاً درمان را به هر کسی که تماس زیادی داشته باشد توصیه می کند.
علائم گال یا گال چیست؟
علائم پس از تماس اولیه با پوسته می توانند تا 6 هفته ادامه داشته باشند. شایعترین علائم گال خارش و خارش است که در شب بدتر می شود. خارش مکرر در نواحی خارش دار می تواند باعث ایجاد زخم های عفونی شود که به احتمال زیاد برای سرکوب عفونت پوستی با آنتی بیوتیک درمان می شود.
برخی از مناطق پوست که بیشتر در معرض خارش در کودکان بزرگتر و بزرگسالان هستند:

مچ دست
آرنج
زیر بغل
نوک پستان
آلت تناسلی مرد
زندگی
لگن
بین انگشتان

گال در کودکان و نوزادان یا برخی از افراد بسیار مسن ، اما ممکن است در مناطق زیر نیز وجود داشته باشد:

سر
صورت
گردن
دست ها
کف پا

درمان گال
درمان گال در درجه اول تجویز داروهایی برای از بین بردن انگل است. در این روش از پماد ، کرم و لوسیون استفاده می شود که مستقیماً روی پوست و حتی داروهای خوراکی استفاده می شود. پزشکان معمولاً توصیه می کنند دارو را شب هنگام که انگلی فعال ترین است مصرف کنید.
داروهایی که می توانند برای درمان گال استفاده شوند عبارتند از:

کرم پرمترین 5٪
لوسیون 10٪ بنزیل بنزوات
کرم 10٪ کروتامیتون
لوسیون 10٪ آهک

علاوه بر این داروها ، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل علائم دردناک گال تجویز کند. این داروها عبارتند از:

آنتی هیستامین ها مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) یا لوسیون پراموکسین برای کمک به کنترل خارش.آنتی بیوتیک برای از بین بردن هرگونه عفونت ناشی از خراشیدن پوست به دلیل خارش مداوم.
کرم های استروئیدی برای تسکین سوزش و خارش تجویز می شود.

استفاده از قرص ایورمکتین برای درمان گال
قرص های ایورمکتین برای درمان گال ممکن است مفید باشد ، اما توجه به این نکته مهم است که استفاده خوراکی از ایورمکتین برای درمان گال مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیست. بنابراین توصیه می شود از مصرف این قرص به تنهایی خودداری کنید. استفاده از قرص ایورمکتین برای درمان گال فقط در صورتی باید توسط پزشک در نظر گرفته شود که تمام درمان های مورد تایید FDA م doثر واقع نشوند یا به بیمار پاسخ دهند.
مدت زمان درمان گال
مدت زمان درمان گال در افراد مختلف متفاوت است ، اما به طور کلی ، حدود یک هفته پس از شروع درمان گال ، ممکن است فکر کنید علائم شما در حال افزایش است ، اما این در واقع نشانه بهبود است. با آغاز هفته دوم احساس خارش کمتری خواهید داشت و احتمالاً تا هفته چهارم از گال خلاص می شوید.
آیا درمان سریع گال امکان پذیر است؟
متأسفانه درمان به موقع گال امکان پذیر نیست و درمان گال باید به طور کامل انجام شود. برخی از محصولات پوستی که باعث درمان سریع گال می شوند فقط ممکن است برخی از علائم را کاهش دهند و تأثیر کمی بر خود انگل داشته باشند.
گال در ناحیه تناسلی
گال تناسلی می تواند باعث خارش شدید در ناحیه تناسلی و جوش های کوچک اطراف بیضه در مردان شود. حدود 6 هفته پس از شروع گال در ناحیه تناسلی ، این خارش ها و جوش ها می توانند در فرد مبتلا ظاهر شوند. معمولاً درمان گال در ناحیه تناسلی تفاوتی با درمان بیماری در سایر نواحی بدن ندارد و استفاده از کرم ها و لوسیون های فوق الذکر توسط پزشک تجویز می شود.
درمان طبیعی گال
برخی از مواد طبیعی نیز می توانند در درمان گال مفید باشند. البته ممکن است این ترکیبات عوارض جانبی ناخواسته ای مانند سوزش ، قرمزی و حتی بی حسی را در افراد ایجاد کند ، البته موقتی. این ترکیبات برای درمان گال طبیعی عبارتند از:
روغن درخت چای
برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که روغن درخت چای می تواند خارش و گال ناشی از گال را بهبود بخشد. البته به نظر نمی رسد که این روغن روی انگل های جاسازی شده در پوست بسیار موثر باشد.

آلوئه ورا
آلوئه ورا به دلیل خاصیت پاک کنندگی و بهبود پوست شناخته شده است. اما علاوه بر این ، برخی مطالعات نتیجه گرفته اند که این گیاه ممکن است به اندازه داروهای تجویز شده برای درمان گال در خانه مفید باشد.
کپسایسین
اگرچه کپسایسین به طور مستقیم گال را درمان نمی کند ، کرم ها می توانند به کاهش اثرات گال کمک کنند.
بهترین راه پیشگیری از گال یا گال چیست؟
بهترین راه پیشگیری از گال ، جلوگیری از تماس مستقیم پوست با افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند. همچنین ، همیشه بهتر است از نشستن و دراز کشیدن روی تخت های دیگران ، به خصوص کسانی که از گال آگاه هستند ، خودداری کنید.انگل های گال پس از خارج شدن از بدن انسان می توانند تا 3 یا 4 روز زنده بمانند ، بنابراین بهتر است همه موارد زیر را در آب گرم که به دمای 50 درجه سانتی گراد رسیده است خیس کنید تا از عفونت مجدد جلوگیری کند. برای شستن:

لباس ها
تجهیزات تختخواب
حوله

پس از شستشو ، تمام لباس ها را در دمای بالا خشک کنید یا در معرض آفتاب قرار دهید.
آخرین کلمه
گال نوعی بیماری انگلی است که می تواند باعث خارش شدید و جوش های تحریک کننده پوست شود. مدت زمان درمان گال حدود 4 هفته است و از کرم ها و لوسیون های این بیماری در بیشتر موارد استفاده می شود. از قرص های ایورمکتین برای درمان گال نیز استفاده می شود ، اما استفاده از آنها توسط FDA تأیید نشده است و فقط در مواردی که روش های تأیید شده روی شخص م workثر نباشد ، از این قرص برای درمان گال مقاوم استفاده می شود.
منبع:

cdc.gov
healthline.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا