سلامتی و پزشکی

سرطان روده، علائم بیماری، پیشگیری، تشخیص و درمان آن

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال، که به عنوان سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ شناخته می شود، دومین علت مرگ و میر ناشی از مرگ سرطان و سومین سرطان شایع در مردان و زنان در ایالات متحده است، با گسترش سرطان کولورکتال. ماه مارس نیز ماه اعلام این سرطان است. بنابراین این مقاله از مجموعه ای از مقالات در سایت است سیب اطلاعات بیماری ما در مورد این سرطان صحبت می کنیم.

سرطان کولورکتال چیست؟

برای پاسخ به سوال مربوط به سرطان کولورکتال، ما باید بدانیم که غذا پس از عبور از معده و روده، غذا وارد کولون یا روده می شود، و زمانی که تمام فرآیندهای جذب تکمیل می شوند، آن را از روده خارج می شود. مدفوع از طریق رکتوم یا راست روده.

گاهی اوقات بخشی از پوشش روده یا رکتوم رشد می کند تا بزرگ شود که آن را یک توده کوچک در دستگاه روده به نام پولیپ تبدیل می شود. برخی از این پولیپ ها در پایه رشد می کنند و مانند قارچ ها نگاه می کنند. بسیاری از پولیپ بدخیم هستند و به سرطان رشد می کنند. با این حال، برخی از پولیپ ها در طول زمان می توانند سرطانی شوند.

در واقع پولیپ رشد غیرطبیعی سلول های روده بزرگ است که اگر به شکل غیرطبیعی ادامه پیدا کند به یک تومور سرطانی تبدیل می شود.

مراحل سرطان روده بزرگ چیست؟

پاسخ به سوال در مورد تعداد مراحل سرطان کولون رخ می دهد ممکن است بسته به منبع متفاوت باشد. در رایج ترین سیستم نظارتی، سرطان روده بزرگ دارای 5 مرحله است:

  1. مرحله صفر یا کارسینوم در محل: سلول های سرطانی تنها در لایه بالایی روده حضور دارند؛
  2. مرحله 1: سلول های سرطانی به بافت همبند زیر لایه بالایی و عضله اسکلتی گسترش یافته اند.
  3. مرحله 2: سلول های سرطانی عضله را پس می زنند و حتی ممکن است از روده عبور کرده و وارد اندام های مجاور مانند مثانه شوند.
  4. مرحله 3: سلول های سرطانی در این مرحله به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته اند.
  5. مرحله 4 یا متاستاز: در این مرحله، سرطان به قسمت های مختلف بدن گسترش می یابد و سلول های سرطانی می توانند کبد، کلیه ها و حتی مغز را وارد کنند.

علائم سرطان روده بزرگ

چه چیزی باعث سرطان کولون می شود؟

قبل از بررسی علائم سرطان روده بزرگ، بیایید نگاهی به علل سرطان روده بزرگ کنیم. شایع ترین علت توسعه سرطان روده بزرگ پیری است. بیش از 90٪ سرطانهای کولورکتال در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.

سایر عواملی که خطر را افزایش می دهند عبارتند از:

  • یک بیماری روده التهابی به نام IBD؛
  • سابقه خانوادگی خوبی از سرطان روده بزرگ (نقش ژنتیکی) دارد.
  • فقدان کار روزانه؛
  • کمبود میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی؛
  • غذاهای چربی بالا؛
  • اضافه وزن و چاق؛
  • مشروبات الکلی؛
  • سیگار کشیدن.

علائم سرطان روده بزرگ

متأسفانه، پولیپ ها و سرطان کولون یا کولون یا روده بزرگ ممکن است علائم را به مدت طولانی پس از رشد آنها نشان ندهند. با این حال، علائم اولیه سرطان روده بزرگ درد و ناراحتی در دستگاه گوارش، خون در مدفوع و کاهش وزن غیرقابل توضیح است..

علائم دیگر مانند یبوست، تهوع و استفراغ که توسط سرطان روده بزرگ تعریف نشده است؛ با این حال، ارتباط آنها با علائم اولیه ممکن است سوء ظن این سرطان را افزایش دهد. علائم سرطان کولورکتال در جوانان شبیه به افراد مسن تر است.

تشخیص سرطان روده بزرگ

اگر یک سوء ظن پولیپ یا سرطان روده بزرگ بر اساس علائم بیمار وجود داشته باشد و نتایج معاینه مدفوع، غربالگری اضافی برای تشخیص استفاده می شود. تکنیک های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده یا کنتراست، سونوگرافی، CT Scans، و MRI را می توان با توجه به تخصص پزشک انجام داد.

تشخیص نهایی باید با کولونوسکوپی یا رکتوسیگموئیدوسکوپی و بیوپسی از مخاط روده انجام شود و به آزمایشگاه بافت شناسی فرستاده شود.

سرطان کولون چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان سرطان روده بزرگ بستگی به مرحله بیماری و وضعیت بیمار دارد. اولین پولیپ هایی که هنوز سرطان را توسعه نداده اند می توانند توسط کولونوسکوپی حذف شوند.

اگر پولیپ ها در شکل خوب نیستند و ممکن است سرطانی باشند؛ پزشک ابتدا ممکن است نمونه ای از پولیپ را بگیرد و آن را به یک پاتولوژیست مراجعه کند. نتایج آزمایش بافت شناسی می تواند طرح درمان برای سرطان کولون (حذف پولیپ توسط آندوسکوپی یا جراحی باز) را تعیین کند.

در مواردی که سرطان به اندام های چربی یا دورتر نزدیک شده است، روش های دیگر مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی ممکن است استفاده شود. غربالگری اولیه مهمترین عامل در درمان سرطان کولورکتال در جوان و قدیمی است و این نشان دهنده اهمیت غربالگری غربالگری در پیشگیری و درمان سرطان کولورکتال است.

چند مرحله از سرطان روده بزرگ وجود دارد

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تقریبا تمام سرطان های کولورکتال با یک پولیپ پیش سرطانی در روده بزرگ یا رکتوم شروع می شوند. این پولیپ ها را می توان در بدن یک فرد در سال های زیادی پیدا کرد قبل از اینکه آنها بدون علامت شوند و تشخیص داده شوند.

از سوی دیگر، همانطور که ذکر شد، خطر ابتلا به عفونت به طور معنی داری با سن افزایش می یابد. به همین دلیل، بهترین راه برای جلوگیری از این سرطان، تست شده برای شناسایی این پولیپ های اولیه است و در صورت لزوم آنها را حذف می کند.

این آزمایش ها به عنوان روش های غربالگری شناخته می شوند. روش غربالگری همچنین می تواند سرطان کولورکتال را در مرحله اولیه تشخیص دهد. درمان این سرطان را می توان در مرحله اولیه انجام داد و بیمار را بهبود می بخشد.

دلایل دیگر پیشگیری شامل شیوه زندگی و تغییرات غذایی است. خوردن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، دانه های کامل و فیبر رژیمی، از دست دادن وزن، ورزش، ورزش و انجام دادن به طور منظم و از بین بردن الکل و مصرف سیگار می تواند در جلوگیری از این بیماری موثر باشد..

زمان برای بررسی روش تشخیص

روش غربالگری در 50 ثانیه آغاز می شود. برای افراد مبتلا به سابقه بیماری روده، سابقه خوبی از سرطان کولورکتال یا سابقه بیماری های ژنتیکی مانند FAP، باید در سن 50 سالگی شروع شود و تکرار شود. در فواصل منظم به عنوان یک پزشک کارگردانی.

برخی از محققان این آزمایشات را برای افراد بالای 50 سال و هر ده سال توصیه می کنند. مهمترین بخش آزمایش تشخیصی، کولونوسکوپی (قرار دادن آندوسکوپ از طریق انسداد، بررسی وضعیت مخاطی روده و کولون و مصرف سلولی در صورت لزوم) است. چالش اصلی در انجام این آزمایش ها هزینه و پذیرش فردی است؛ با این حال، بسیاری از ارائه دهندگان برای کلونوسکوپی برای افراد بالای 50 سال پرداخت می کنند.

نتایج و نشانه های سرطان روده بزرگ

مقدار سرطان روده بزرگ کشنده است و مدت زمان آن بستگی به عوامل بسیاری دارد. سرطان کولورکتال مرگبار است اگر خیلی دیر تشخیص داده شود و فرد در مرحله چهارم سرطان قرار دارد.

پاسخ های مختلف درمان و درمان بر طول مدت سرطان کولون بلند مدت تاثیر می گذارد. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود و در مراحل اولیه، آن را به طور کامل با جراحی، حذف تومور و درمان کافی درمان می شود (اگر چه تومور ممکن است برگشت پذیر باشد).

حدود 90 درصد از افراد مبتلا به بیماری مرحله ای IV بیش از 5 سال زنده ماندند و تنها 15 درصد از افراد مبتلا به بیماری مرحله IV تا 5 سال زنده ماندند.

پرسش و پاسخ

  1. سرطان کولورکتال چیست؟ سرطان کولورکتال یا سرطان کولون نوعی سرطان است که از سلول های روده بزرگ رشد می کند. این انواع بسیاری دارد و سومین شایع ترین سرطان در ایالات متحده است.
  2. سرطان کولون مرگبار است؟ اگر تشخیص سرطان روده بزرگ به تأخیر بیفتد و سلول های سرطانی به بدن گسترش یافته اند، فرد می تواند تا 5 سال زندگی کند.
  3. مراحل سرطان روده بزرگ چیست؟ سرطان کولون به طور متفاوتی از منابع علمی مختلف درمان می شود، اما در شایع ترین سیستم نظارتی، سرطان روده بزرگ به 4 یا 5 مرحله تقسیم می شود.

هارنا

https://www.cdc.gov

https://www.cdc.gov

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا