انواع اختلالات تغذیه ای، از شروع تا پایان| مجله سیب

اختلال خوردن چیست؟

شیوع اختلالات خوردن در جوامع توسعه یافته رو به افزایش است و تخمین زده می شود که حدود 8.8 میلیون آمریکایی از نوعی اختلال خوردن رنج می برند که 7.7 میلیون نفر از آنها زن هستند. بنابراین، در این مقاله از مجله روانشناسی سیب ما این بیماری ها را لحاظ خواهیم کرد.

سوء تغذیه چیست؟

این بیماری ها از عادات غذایی ناسالم مانند سوء تغذیه تا پرخوری را شامل می شود. به نظر می رسد که بیشتر این اختلالات علت روانی دارند و می توانند با اختلال در رژیم غذایی، وزن یا شکل بدن شروع شوند.

افراد مبتلا به اختلالات خوردن می توانند علائم مختلفی داشته باشند. این علائم اغلب شامل پرخوری، نخوردن غذای کافی، استفراغ عمدی یا ورزش زیاد است.

اختلالات خوردن می تواند همه را بدون توجه به جنسیت و سن تحت تاثیر قرار دهد. اما بیشترین موارد در نوجوانان و زنان جوان گزارش شده است.

در ادامه به شایع ترین سوءتغذیه می پردازیم و به بررسی شایع ترین علائم سوء تغذیه می پردازیم.

اختلالات غذایی

بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی شایع ترین اختلال خوردن است که بیشتر زنان و نوجوانان را درگیر می کند. این افراد به دلیل اجتناب از اضافه وزن، ترس شدیدی از خوردن دارند. اگرچه بسیاری از آنها اضافه وزن دارند، اما فکر می کنند اضافه وزن دارند.

نگرانی بیش از حد در مورد وزن، فرم بدن و ظاهر از دیگر علائم این بیماری است. این افراد ممکن است از رژیم غذایی بیش از حد پیروی کنند یا برای کاهش وزن سخت تلاش کنند. این بیماران همچنین از ملین ها یا داروهایی استفاده می کنند که باعث سوء تغذیه می شوند.

عوامل ژنتیکی و هورمونی می توانند در بروز بی اشتهایی نقش داشته باشند، اما نقش عوامل اجتماعی و صنعت مد که وزن لاغر بدن (به ویژه جوانان) را تامین می کند، در شیوع این بیماری بسیار مهم است.

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی اغلب علائم دیگر اختلال وسواس فکری-اجباری را دارند. این افراد ممکن است از غذا خوردن در محیط های اجتماعی مانند رستوران ها بترسند و تمایل زیادی به کنترل محیط خود دارند.

دو گروه بی اشتهایی

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: استرس و ترک بیش از حد. افراد دارای رژیم غذایی محدود غذا نمی خورند. با این حال، افرادی که رژیم‌های غذایی افراطی دارند، ممکن است غذای زیادی بخورند و از ملین‌ها، پرخوری عمدی یا ورزش بیش از حد برای جلوگیری از پرخوری استفاده کنند.

عوارض اصلی بی اشتهایی چیست؟

در نتیجه این افراد اغلب مواد مغذی مورد نیاز خود را به صورت روزانه دریافت نمی کنند و در نهایت دچار پوکی استخوان، ریزش مو، ناباروری و سایر بیماری ها می شوند. همچنین در صورت تداوم این حالت با کاهش سیستم ایمنی می توانند باعث بیماری های مختلفی شوند.

سوء تغذیه بیش از حد می تواند منجر به فشار خون پایین، انرژی کم، ضربان قلب پایین و تنگی نفس و همچنین سوء تغذیه، ریزش مو، تورم مفاصل و ناخن ها و استخوان ها شود. زنان جوان اغلب قاعدگی نامنظم دارند.

بی اشتهایی عصبی می تواند باعث مشکلات قلبی، سنگ کلیه و سایر آسیب های کلیوی شود. متأسفانه بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی در صورت عدم درمان به دلیل عوارض یا خودکشی می میرند.

تعداد زنان 15 تا 24 ساله ای که به دلیل بی اشتهایی جان خود را از دست دادند، 12 برابر بیشتر از تعداد دخترانی بود که در آن سن به دلایل دیگر جان خود را از دست دادند.

پرخوری عصبی یا پرخوری (بولیمیا عصبی)

افراد مبتلا به پرخوری عصبی بدون کنترل پرخوری خود دچار پرخوری می شوند. اغلب این افراد پس از خوردن بیش از حد و دفع غذای مصرف شده از طریق تزریق خون، استفراغ یا مصرف ملین ها دچار عذاب وجدان می شوند.

بسیاری از این افراد نیز بی اشتهایی دارند. بولیمیا در زنان شایع تر است.

خوردن غذا

این افراد غذای زیادی را در مدت زمان کوتاه، ناخواسته و غیرقابل کنترل می خورند، اما برخلاف پرخوری عصبی، از رفتارهای مضر مانند استفراغ عمدی یا ملین استفاده نمی کنند. این افراد اغلب دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

اکثر سوء تغذیه در ایالات متحده به این صورت است. اگر فردی حداقل سه ماه متوالی هفته ای یکبار مقدار زیادی غذا بخورد، در مدت زمان کوتاهی احتمال بیشتری دارد که دچار این نوع پرخوری شود. ژنتیک، هورمون‌ها، افسردگی و سایر عوامل روان‌شناختی می‌توانند نقش داشته باشند.

بی اشتهایی چیست؟

پیتزا

یکی دیگر از اختلالات خوردن پیکا است. افراد مبتلا به این بیماری تمایل به خوردن غذاهای بدون مواد مغذی مانند خاک، آهک، صابون، کاغذ، پشم، سنگریزه و غیره دارند. این بیماری در کودکان، زنان باردار و افراد دارای ناتوانی ذهنی بیشتر دیده می شود.

این افراد در برابر سموم، بیماری ها و آسیب های روده ای آسیب پذیر هستند. بسته به اینکه برای چه چیزی استفاده می شود، پیکا می تواند کشنده نیز باشد.

اختلالات نشخوار فکری

افراد مبتلا به این اختلال، غذایی را که بلعیده اند می جوند و دوباره در دهان فرو می برند و سپس آن را می بلعند یا دفع می کنند. این بثورات معمولاً در 30 دقیقه اول بعد از غذا ایجاد می‌شود و معمولاً در نوزادان 3 تا 12 ماهه ایجاد می‌شود و خودبه‌خود برطرف می‌شود. بزرگسالان نیز ممکن است دچار عفونت شوند که نیاز به درمان دارند.

نتایجی که اظهار شده

سوء تغذیه می تواند از ناتوان کننده تا کشنده متغیر باشد. تشخیص سوء تغذیه اولین قدم در درمان این بیماری ها و کاهش عوارض است. بهترین گروه برای تشخیص زودهنگام این بیماری ها والدین و معلمان هستند. اگر مشکوک هستید که نوجوانی از اختلال خوردن رنج می برد، سعی کنید به او کمک کنید تا با یک متخصص مشورت کند.

نقش مربیان نیز در تغییر نگرش جوانان نسبت به ظاهر و استایل مهم است، به خصوص که صنعت مد به طور روزانه به جوانان کمک می کند.

پرسش و پاسخ

  1. سوء تغذیه چیست؟ اختلالات خوردن گروهی از بیماری های روانی هستند که عادات غذایی طبیعی و سالم را تغییر می دهند.
  2. بی اشتهایی چیست؟ بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که باعث می شود افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی خوب غذا نخورند یا دسترسی به غذا را مسدود کنند.
  3. چه کسانی به آلرژی غذایی مبتلا می شوند؟ سوء تغذیه بیشتر زنان را در جوانی و نوجوانی تحت تاثیر قرار می دهد. اما ممکن است برای هر سنی و برای هر کسی اتفاق بیفتد.

هارینا

https://medlineplus.gov

https://www.healthline.com

https://www.niddk.nih.gov

https://kidshealth.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا